Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Ouderkerk

Verordening op de behandeling van klachten in gemeente Ouderkerk

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Ouderkerk
Officiële naam regelingVerordening op de behandeling van klachten in gemeente Ouderkerk
CiteertitelVerordening klachtbehandeling gemeente Ouderkerk 2000
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpbestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-03-200101-01-2017nieuwe regeling

01-02-2001

Postiljon, 28 februari 2001

Onbekend

Tekst van de regeling

GEMEENTE OUDERKERK

De raad der gemeente Ouderkerk;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 5 december 2000;

gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht artikel 149 van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen:

"Verordening op de behandeling van klachten in de gemeente Ouderkerk"

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;

  • b.

    klager: de natuurlijke- en rechtspersoon die een klacht indient;

  • c.

    gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een bestuursorgaan. Een gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijk van een bestuursorgaan, wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.

  • d.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester (voor zover niet handelende als hoofd van de politie) en de gemeenteraad;

  • e.

    klachtbehandelaar: degene die op grond van artikel 2.4 een klacht behandelt en onderzoekt en het bestuursorgaan adviseert over de afdoening van een klacht;

Artikel 1.2 Algemene bepalingen

  • 1.

    Een ieder heeft het recht om, zowel mondeling als schriftelijk, over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan.

  • 2.

    Een gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor een behoorlijke afhandeling van mondelinge en schriftelijke klachten.

Hoofdstuk 2 Behandeling van klachten

Artikel 2.1 Indiening van klachten

  • 1.

    Een klacht wordt ingediend bij het bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1.2, eerste lid .

  • 2.

    Een klacht dient bij voorkeur zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen een jaar nadat de gedraging heeft plaatsgevonden, te worden ingediend.

  • 3.

    Een schriftelijke klacht is ondertekend en bevat tenminste:

    • a.

      de naam en het adres van de indiener;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      zo duidelijk mogelijk, een omschrijving van de gedraging (datum, tijdstip) waarop de klacht betrekking heeft en mededeling van wie zich aldus heeft gedragen;

Artikel 2.2 Registratie

  • 1.

    Elke ingediende klacht wordt door de gemeentesecretaris geregistreerd en voorgelegd aan diegene die de klacht op grond van artikei2.4 onderzoekt.

  • 2.

    Een mondeling ingediende klacht wordt door de gemeentesecretaris in het bijzijn van de klager op schrift gesteld en gedateerd. De op schrift gestelde klacht wordt ter ondertekening voorgelegd aan de klager ter bevestiging van de juiste notering van zijnlhaar klacht. Door de klager voorgestelde wijzigingen van de door de gemeentesecretaris op schrift gestelde klacht worden zonder meer aangebracht.

  • 3.

    Klachten kunnen ook telefonisch bij het bestuursorgaan worden ingediend. De op schriftstelling van de klacht wordt uitgevoerd conform het bepaalde in lid 2 hiervoor. Klager krijgt de op schrift gestelde klacht in tweevoud toegezonden met het verzoek de op schrift gestelde klacht, na eventuele aanpassing, te ondertekenen en te retourneren. De klacht wordt geacht te zijn ontvangen op de dag waarop de door klager ondertekende klacht bij het bestuursorgaan wordt ontvangen.

Artikel 2.3 Ontvangstbevestiging

  • 1.

    De ontvangst van een klacht wordt zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen, door de gemeentesecretaris, namens het bestuursorgaan, aan de klager schriftelijk bevestigd.

  • 2.

    In de ontvangstbevestiging wordt meegedeeld wie de klacht zal behandelen en hoe de verdere gang van zaken is.

  • 3.

    Degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, krijgt de klacht, de daarbij meegezonden stukken en de ontvangstbevestiging in afschrift toegezonden.

Artikel 2.4 Klachtbehandelaar

De klacht wordt behandeld door:

  • 1.

    de gemeentesecretaris indien het een gedraging van een ambtenaar betreft;

  • 2.

    de burgemeester indien het een gedraging van de gemeentesecretaris betreft;

  • 3.

    de adviescommissie voor bezwaar- en beroepschriften indien het een gedraging van één van de wethouders of de burgemeester betreft;

  • 4.

    de adviescommissie voor bezwaar- en beroepschriften indien het een gedraging van het college van burgemeester en wethouders betreft;

  • 5.

    de adviescommissie voor bezwaar- en beroepschriften indien het een gedraging van de gemeenteraad betreft.

  • 6.

    een lid van het college van burgemeester en wethouders indien het een gedraging van een adviescommissie danwel een commissielid betreft.

Artikel 2.5 Niet ontvankelijkheid

  • 1.

    Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien:

    • a.

      deze, gelet op artikel 2.1 , tweede lid, te laat is ingediend;

    • b.

      niet voldoet aan de vereisten, genoemd in artikel 2.1, derde lid, en de klager de voor de behandeling vereiste gegevens niet binnen twee weken, nadat klager door de gemeentesecretaris op de tekortkoming is gewezen, heeft verstrekt;

    • c.

      het een gedraging betreft die reeds eerder met inachtneming van deze verordening is behandeld;

    • d.

      het belang dat de klager bij behandeling van de klacht heeft of het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende zwaar is;

    • e.

      ten aanzien van de gedraging voor klager een wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening openstaat of heeft opengestaan en hij daarvan geen gebruik heeft gemaakt;

    • f.

      ten aanzien van de gedraging anders dan ingevolge en een wettelijk geregelde administratief rechtelijke voorziening door een rechterlijke instantie uitspraak is gedaan;

    • g.

      zolang ten aanzien van een gedraging die nauw samenhangt met het onderwerp van de klacht een procedure aanhangig is bij een rechterlijke instantie, danwel ingevolge een wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening bij een andere instantie;

    • h.

      de aangelegenheid behoort tot de algemeen verbindende voorschriften.

  • 2.

    Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht door het bestuursorgaan schriftelijk in kennis gesteld, onder vermelding van de redenen daarvan.

Artikel 2.6 Onderzoek en horen

  • 1.

    De klachtbehandelaar die op grond van artikel 2.4 daartoe is aangewezen, behandelt en onderzoekt de klacht en stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft in de gelegenheid om te worden gehoord.

  • 2.

    Van het horen kan worden afgezien indien de klacht kennelijk ongegrond is danwel indien zowel de klager als degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, hebben verklaard daaraan geen behoefte te hebben.

  • 3.

    Van het horen wordt een verslag gemaakt.

Artikel 2.7 Afdoening

  • 1.

    De klachtbehandelaar brengt binnen zes weken na de datum van ontvangst van de klacht rapport uit aan het bestuursorgaan. Het bestuursorgaan doet binnen vier weken na ontvangst van het rapport de klacht schriftelijk af.

  • 2.

    Het bestuursorgaan stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek, het oordeel over de klacht alsmede van dé eventuele conclusies die eraan zijn verbonden. Een afschrift van het oordeel wordt gezonden aan degenen op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

  • 3.

    Indien de klacht niet binnen tien weken kan worden afgedaan, kan de afdoening voor ten hoogste vier weken worden verdaagd. Van de verdaging wordt schriftelijk onder vermelding van de reden mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

Hoofdstuk 3 Rapportage

Artikel 3.1 Jaaroverzicht

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders doet jaarlijks verslag van het aantal klachten in het afgelopen kalenderjaar, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die naar aanleiding van de afhandeling zijn getroffen.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders stellen het jaarverslag vast en leggen dit, zonodig voorzien van beleidsmatige aanbevelingen, voor aan de gemeenteraad.

  • 3.

    De geregistreerde klachten worden jaarlijks gepubliceerd.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 4.1 Onvoorziene situaties

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 4.2 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking.

Artikel 4.3 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening klachtbehandeling gemeente Ouderkerk 2000".

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Ouderkerk van 1 februari 2001.

De secretaris,

De voorzitter,