Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Eijsden

Regeling, regelende de mandatering van bevoegdheden en de ondertekening van stukken aan ambtenaren

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Eijsden
Officiële naam regelingRegeling, regelende de mandatering van bevoegdheden en de ondertekening van stukken aan ambtenaren
CiteertitelMandateringsregeling 2007
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVeiligheid en bestuur

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vervangen door de mandaat- en machtigingsregeling Eijsden-Margraten 2011.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.1.
  2. en de overige van toepassing zijnde wettelijke voorschriften.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201101-01-2011intrekking

15-12-2010

onbekend, 22-12-2010

onbekend
21-03-200715-10-2009nieuwe regeling

20-03-2007

onbekend

onbekend
15-10-200901-01-2011wijziging overzicht gemandateerde bevoegdheden

29-09-2009

De Etalage, 07-10-2009

onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling, regelende de mandatering van bevoegdheden en de ondertekening van stukken aan ambtenaren

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Eijsden, ieder voor zoveel zijn bevoegdheden betreft;

Overwegende dat het wenselijk is ter bevordering van een vlotte, burgervriendelijke afdoening van stukken alsmede de efficiency van de gemeentelijke organisatie, de uitoefening van bepaalde bevoegdheden en de ondertekening van bepaalde stukken te mandateren aan ambtenaren;

Gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de overige van toepassing zijnde wettelijke voorschriften;

BESLUITEN :

Vast te stellen, de volgende regeling, regelende de mandatering van bevoegdheden en de ondertekening van stukken aan ambtenaren:

Afdeling I Mandatering van bevoegdheden

Artikel 1

  • 1. De uitoefening van de bevoegdheden, aangeduid in het bij dit besluit behorend register, wordt opgedragen aan de daarbij genoemde functionarissen.

  • 2. In geval van afwezigheid van een functionaris aan wie op grond van het bepaalde in het eerste lid bevoegdheden zijn toegekend, worden deze uitgeoefend door diens als zodanig aangewezen plaatsvervanger.

  • 3. In het in het eerste lid bedoelde register kunnen specifieke bepalingen opgenomen worden waaronder voor desbetreffende bevoegdheid mandaat wordt verleend.

Artikel 2

Deze mandaatverlening geldt niet voor de bevoegdheid tot:

  • a.

    het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften;

  • b.

    het beslissen op een bezwaarschrift.

Artikel 3

  • 1. De gemandateerde legt stukken die beleidsaspecten bezitten ter nadere besluitvorming voor aan het bestuursorgaan.

  • 2. Stukken worden geacht beleidsaspecten te bezitten indien:

    • a.

      Die zouden leiden tot een afwijking of aanvulling van een eerder vastgelegde gedragslijn;

    • b.

      Die bestuurlijk gevoelig zijn en waarvan kennisneming door het bestuursorgaan gewenst is;

    • c.

      Afdoening daarvan niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties heeft;

    • d.

      Dit door of namens het bestuursorgaan is kenbaar gemaakt.

Artikel 4

  • 1. Indien het onderwerp van mandaat meer dan één afdeling aangaat, dient over-eenstemming te bestaan over de wijze van afdoening;

  • 2. Bij het ontbreken van overeenstemming legt de gemandateerde de zaak ter nadere besluitvorming voor aan het bestuursorgaan.

Artikel 5

Een krachtens mandaat genomen besluit alsmede de op de gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende brieven worden door de gemandateerde als volgt ondertekend: “Burgemeester en Wethouders van Eijsden, namens dezen,” c.q. “De Burgemeester van Eijsden, namens deze,” gevolgd door de functie-aanduiding van de gemandateerde, zijn naam en zijn handtekening.

Afdeling II Ondertekening van stukken

Artikel 6

  • 1. De ondertekening van stukken, aangeduid in het bij dit besluit behorend register, wordt opgedragen aan de daarbij genoemde functionarissen.

  • 2. In geval van afwezigheid van een functionaris aan wie op grond van het bepaalde in het eerste lid bevoegdheden zijn toegekend, worden deze uitgeoefend door diens als zodanig aangewezen plaatsvervanger.

  • 3. Dit ondertekeningsmandaat geldt niet voor stukken gericht aan de Kroon, een Minister of de Commissaris van de Koningin in de Provincie Limburg, behoudens in zaken met een routinematig karakter.

Artikel 7

Ondertekening vindt als volgt plaats: “Overeenkomstig het door het college van Burgemeester en Wethouders c.q. de Burgemeester van Eijsden genomen besluit, gevolgd door de functie-aanduiding van de gemandateerde, zijn naam en zijn handtekening.

Afdeling III Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 8

De regeling treedt in werking op 21 maart 2007.

Artikel 9

De mandateringsregeling vastgesteld bij besluit 28 november 2000 alsmede de daarop gebaseerde mandateringsregeling d.d. 23 juli 2003 tot het verlenen van afdoenings- c.q. ondertekenings (onder)mandaten worden ingetrokken.

Artikel 10

Deze regeling kan worden aangehaald als “Mandateringsregeling 2007”.

Aldus vastgesteld op 20 maart 2007 door:

Het college van Burgemeester en Wethouders van Eijsden,

De secretaris,

J.F.M. Steinbusch

De Burgemeester van Eijsden,

M.H.E. Pelzer