Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Ouderkerk

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Ouderkerk
Officiële naam regelingVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning
CiteertitelVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpbestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum in werking treden: Publicatie wijkt af van artikel 12 lid 1 van de bverordening.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 33, lid 3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-03-200926-05-2011nieuwe regeling

05-02-2009

Postiljon, 18 februari 2009

Onbekend

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Ouderkerk;

Gelezen artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

Besluit vast te stellen:

Verordening op de ambtelijke bijstand en de Fractieondersteuning

Hoofdstuk 1

Artikel 1
  • 1.

    Een raads(commissie)lid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

    • a.

      Feitelijke, niet politiek gevoelige, informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn (conform de Wet Openbaarheid Bestuur).

    • c.

      bijstand bij het opstellen van (raads- resp. raadscommissie) voorstellen, amendementen en moties ofanderszins

  • 2.

    De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt in principe rechtstreeks verstrekt door c.q. ingewonnen bij een ambtenaar c.c. gemeld bij de griffier.

  • 3.

    Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 4.

    De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2
  • 1.

    Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a.

      het raads(commissie)lid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

  • 2.

    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

Artikel 3

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raads(commissie)lid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig

mogelijk over het verzoek.

Artikel 4
  • 1.

    Indien een raads(commissie)lid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2.

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5
  • 1.

    Een raads(commissie)lid kan aangeven dat een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies geheim wordt gehouden.

  • 2.

    Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raads(commissie)lid.

Hoofdstuk 2. Fractieondersteuning

Artikel 6
  • 1.

    De fracties, zoals bedoeld in artikel 7 van het ‘Reglement van orde’, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie..

  • 2.

    Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van € 1.000,-. voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 75,- per raadszetel.

Artikel 7
  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2.

    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      uitgaven aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften, leningen of voorschotten;

    • d.

      uitgaven waarvoor op grond van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden alsmede de Verordening vergoedingen raadsleden en commissieleden aanspraak op vergoeding bestaat;

    • e.

      uitgaven ten behoeve van raadsleden of organisaties waarover raadsleden middellijk of onmiddellijk zeggenschap hebben;

    • f.

      (her)verkiezingen van raadslede;

    • g.

      kosten voor kantoorruimten buiten het gemeentehuis;

    • h.

      opleidingen voor raads- en commissieleden.

Artikel 8
  • 1.

    De bijdrage voor fractieondersteuning wordt, voor 31 januari van een kalenderjaar verstrekt.

  • 2.

    In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt de bijdrage verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt de bijdrage verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 9
  • 1.

    Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage

    • a.

      bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt;

    • b.

      bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

  • 2.

    Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 8, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 3.

    Bij splitsing van een fractie wordt het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte voorschot verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit het tweede lid.

Artikel 10

De fractie reserveert het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van de bijdrage toekomend aan een fractie ter besteding door die fractie in volgende jaren tot een gemaximeerde termijn van 4 jaar (zittingsperiode raad).

Artikel 11

Elke fractie legt, binnen twee maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag.

Hoofdstuk 3. Slotbepaling

Artikel 12
  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 maart 2009 onder gelijktijdige intrekking van de huidige verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning (1 juni 2006).

  • 2.

    Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van Ouderkerk in de openbare vergadering van 5 februari 2009.

De griffier,

mr. M. Metz

De voorzitter,

M. Th van de Wouw.