Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Eijsden

Verordening op het raadspresidium

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Eijsden
Officiële naam regelingVerordening op het raadspresidium
CiteertitelVerordening op het raadspresidium
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVeiligheid en bestuur

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening geldt voor het grondgebied van voormalig gemeente Eijsden.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 84

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-10-200601-01-2011nieuwe regeling

24-10-2006

De Etalage, 08-11-2006

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op het raadspresidium

De raad van de gemeente Eijsden;

gelezen het voorstel van het presidium;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de volgende verordening: Verordening op het raadspresidium

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    Raad: de raad van de gemeente Eijsden;

  • 2.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Eijsden;

  • 3.

    Presidium: een commissie als bedoeld in artikel 84, lid 1 van de Gemeentewet;

  • 4.

    Griffie: de griffier als bedoeld in 107 van de Gemeentewet en zijn plaatsvervanger als bedoeld in artikel 107d van de Gemeentewet;

  • 5.

    Fractie: een fractie als bedoeld in het Reglement van Orde van de raad;

  • 6.

    Fractievoorzitter: een fractievoorzitter als bedoeld in het Reglement van Orde van de raad.

Artikel 2 Taken

  • 1. Er is een door de raad ingestelde commissie ex artikel 84 Gemeentewet, genaamd presidium.

  • 2. Het presidium heeft als taak:

    • a.

      naast de taken opgenomen in de artikelen van deze verordening, aanbevelingen te doen over de organisatie van de werkzaamheden van de raad en zijn commissies.

    • b.

      de raming en de beheersing van de financiële middelen van de raad als bestuursorgaan;

    • c.

      de aansturing van de griffie op basis van de instructie ex artikel 107a, lid 2 van de Gemeentewet;

    • d.

      de vaststelling van het vergaderschema van de raad en commissies en de wijzigingen daarvan;

    • e.

      de coördinatie van de besluitvorming door de raad;

    • f.

      de verdere ontwikkelingen van het dualisme;

    • g.

      de bewaking van de termijnagenda van de raad;

    • h.

      de coördinatie van de informatievoorziening van en aan de raad;

    • i.

      de vervulling van andere taken die hem door de raad worden opgedragen binnen het raam van zijn bevoegdheden.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. Het presidium bestaat uit de voorzitters van de fracties die in de raad vertegenwoordigd zijn.

  • 2. Elk lid van het presidium wijst een raadslid aan dat hem bij zijn afwezigheid in het presidium vervangt.

  • 3. Het presidium kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangende voorzitter.

  • 4. De voorzitter van de raad, en bij afwezigheid zijn plaatsvervanger, is adviseur van het presidium, doch geen lid van het presidium.

  • 5. Het presidium wordt bijgestaan door de griffier.

  • 6. Het presidium kan zich doen bijstaan door adviseurs.

Artikel 4 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris

  • 1. De voorzitter kan de burgemeester, één of meer wethouders en de secretaris uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 2. Indien de burgemeester of een wethouder bij een vergadering aanwezig wil zijn en wil deelnemen aan de beraadslagingen, doet hij hiertoe een verzoek aan de voorzitter.

  • 3. De voorzitter neemt zo spoedig mogelijk een voorlopige beslissing op het verzoek.

Artikel 5 Overleg met commissievoorzitters

Het presidium voert desgewenst overleg met de voorzitters van de raadscommissies.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

De raadsleden die zitting hebben in het presidium, treden af zodra de zittingsperiode van de raad verstreken is of als zij ophouden lid van de gemeenteraad te zijn of als zij hun fractievoorzitterschap ter beschikking stellen.

Artikel 7 Tijdstip van vergaderen en de voorbereiding

  • 1. De vergaderingen van het presidium worden voorbereid door de voorzitter en de griffier.

  • 2. Het presidium vergadert één maal per vergadercyclus en voorts zo dikwijls de voorzitter het nodig oordeelt of ten minste twee leden hem onder opgaaf van redenen, schriftelijk daarom verzoeken.

  • 3. Indien het vereiste aantal leden om een vergadering verzoekt, belegt de voorzitter deze binnen een week nadat het schriftelijke verzoek hem heeft bereikt.

  • 4. Het presidium kan ook buiten vergadering adviezen uitbrengen, mits alle leden in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk of digitaal hun mening te uiten. Van een aldus geformuleerd advies wordt onder bijvoeging van de ingekomen antwoorden door de griffier een rapport opgemaakt, dat na medeondertekening door de voorzitter bij het verslag wordt gevoegd.

Artikel 8 Oproep en agenda

  • 1. De uitnodiging en de voorlopige agenda voor de vergadering worden, behoudens in gevallen van spoed, ten minste drie werkdagen van tevoren aan de leden van het presidium toegezonden.

  • 2. Bij aanvang van de vergadering stelt het presidium de agenda vast. Op voorstel van een lid, de griffier of een adviseur kan het presidium bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.

  • 3. Wanneer het presidium een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de beraadslaging acht voorbereid, kan het aan de griffier, het college of de burgemeester nadere inlichtingen of advies vragen. De commissie bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw wordt geagendeerd.

  • 4. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de commissie de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

Artikel 9 Ter inzage leggen van documenten

  • 1. Documenten, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda staan, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep bijgevoegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep documenten ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden.

  • 2. Een origineel document wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.

  • 3. Indien voor documenten op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze documenten in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier een lid inzage.

Artikel 10 Verantwoording aan de raad

  • 1. Het presidium is voor zijn handelingen en zijn beleid verantwoording schuldig aan de raad en geeft hem alle verlangde inlichtingen.

  • 2. Het conceptverslag van de vergaderingen van het presidium worden ter kennis gebracht aan de raadsleden en leden van het college van burgemeester en wethouders.

  • 3. Documenten die besproken zijn in het presidium en waaromtrent geheimhouding is opgelegd, kunnen op verzoek van individuele raadsleden bij de griffier worden ingezien.

Artikel 11 Begroting, jaarrekening en initiatiefvoorstellen

  • 1. Het presidium presenteert een dekkingsvoorstel wanneer initiatiefvoorstellen van het presidium financiële gevolgen hebben of kunnen hebben;

  • 2. Het vorige lid is niet van toepassing op besluiten met financiële gevolgen, waaruit geen hogere uitgaven voortvloeien dan in de gemeentebegroting zijn geraamd.

  • 3. Jaarlijks zendt het presidium volgens de daarvoor door het college opgestelde planning de financiële gegevens aan het college, opdat voor de voor de raad benodigde budgetten in de begroting en meerjarenraming kunnen worden opgenomen.

  • 4. Jaarlijks zendt het presidium volgens de daarvoor door het college opgestelde planning de financiële gegevens aan het college, opdat over de besteding van de onder beheer van het presidium vallende budgetten in de jaarrekening verantwoording wordt afgelegd.

Artikel 12 Archivering

  • 1. De griffier is verantwoordelijk voor het beheer van de archiefbescheiden van het presidium.

  • 2. Het beheer van de bescheiden vindt plaats met in achtneming van de Archiefwet 1995 en de Archiefverordening 2006.

  • 3. De griffier draagt er zorg voor dat de archiefbescheiden aan het einde van ieder kalenderjaar naar het gemeentearchief worden overgebracht.

Artikel 13

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de voorzitter.

Artikel 14

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag, volgend op die van de vaststelling.

Artikel 15

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening op het presidium’.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 24 oktober 2006 – 7 november 2006

 

De raad van de gemeente Eijsden,

 

J.G.C.A. Lahaye                                   M.H.E. Pelzer

Griffier                                               Voorzitter