Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Ubbergen

Verordening auditcommissie 2008 Gemeente Ubbergen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Ubbergen
Officiële naam regelingVerordening auditcommissie 2008 Gemeente Ubbergen
CiteertitelVerordening auditcommissie 2008 Gemeente Ubbergen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4 lid 3 van de Controleverordening 2004  

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-06-2008Onbekend

29-05-2008

De Rozet

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening auditcommissie 2008

De raad van de gemeente Ubbergen;

 

 

 

Besluit:

 

I:

 

te wijzigen artikel 4 lid 3 van de Controleverordening 2004 als volgt:

 

"nieuw artikel 4 lid 3" :

 

"Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-) overleg plaats door middel van een door de raad ingestelde auditcommissie"

 

II

 

Ter uitwerking van artikel 4 lid 3 van de Controleverordening 2004  een auditcommissie in te stellen, waarop het volgende instellingsbesluit van toepassing is "instellingsbesluit auditcommissie 2008":

Verordening auditcommissie 2008

Artikel 1: Instelling en begripsbepalingen
  • 1. Er is een auditcommissie.

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a)

      de commissie: de auditcommissie

    • b)

      de raad: gemeenteraad

    • c)

      het college: college van burgemeester en wethouders

    • d)

      de accountant: de in de controleverordening van de gemeente Ubbergen bedoelde accountant, die belast is met de controle op de in artikel 197 van de gemeentewet bedoelde jaarrekening

    • e)

      voorzitter: de voorzitter van de commissie

    • f)

      het controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening

Artikel 2: Doel
  • 1) De commissie voert afstemmingsoverleg met de accountant als bedoeld in artikel 4, derde lid, van de Controleverordening gemeente Ubbergen 2004.

  • 2) de commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college

Artikel 3: Taken en bevoegdheid
  • 1. De commissie heeft een adviserende taak ten aanzien van alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

  • 2. Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

  • a. de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;

  • b. het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

  • c. een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen, zoals ook bedoeld in artikel 4, derde lid, Controleverordening gemeente Ubbergen;

  • d. een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;

  • e. het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

  • f. het voorbereiden van de selectie van de accountant na afloop van het contract met de accountant;

  • g. een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door accountant, rekenkamercommissie en college;

  • h. het adviseren aan de gemeenteraad over genoemde taken.

  • 3. De commissie heeft geen directe opdrachtgevende rol naar de externe accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

Artikel 4: Samenstelling en benoeming
  • 1.

    De commissie bestaat uit raadsleden, waarvan één voorzitter van de commissie is. Per fractie kan één raadslid benoemd worden in de commissie.

  • 2.

    De commissie heeft vier adviseurs te weten de wethouder van financiën, het afdelingshoofd van de afdeling financiën, de gemeentesecretaris (dan wel een door de gemeentesecretaris aan te wijzen vervanger), de voorzitter van de rekenkamercommissie en de accountant.

3 De griffier (of zijn plaatsvervanger) is secretaris van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.

  • 4.

    De raad benoemt de leden van de commissie en hun plaatsvervangers.

  • 5.

    De commissie kan de accountant uitnodigen om de vergadering bij te wonen.

  • 6.

    De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

Artikel 5: Zittingsduur
  • 1. De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad.

  • 2. De raad kan een lid tussentijds ontslaan.

  • 3. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 6: Voorzitter
  • 1. De commissie kiest uit haar leden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.

Artikel 7: Vergaderingen en verslaglegging
  • 1. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.

  • 2. De adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.

  • 3. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4. De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 5. Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie en aan de gemeenteraad ter kennisneming aangeboden.

  • 6. Het vastgestelde verslag van niet openbare vergaderingen wordt vertrouwelijk ter kennis gebracht aan het college, de leden van het presidium en ligt voor de overige raadsleden vertrouwelijk ter inzage op de griffie. Ter zake van geheimhouding is artikel 86 van de Gemeentewet van toepassing. Deze geheimhouding wordt pas opgeheven als de auditcommissie de geheimhouding opheft. De geheimhouding wordt door allen, die van de stukken en van het besprokene in de commissie kennis dragen, in acht genomen totdat de commissie haar opheft.

Artikel 8: Informeren raad
  • 1. De commissie informeert de raad en het college over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden en beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden.

  • 2. Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie toelichting aan de raad. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.

Artikel 9:
  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening auditcommissie gemeente Ubbergen".

  • 2. De verordening treedt in werking op 1 juni 2008.

    Vastgesteld door de raad van de gemeente Ubbergen in zijn openbare vergadering van 29 mei 2008

     

    De griffier,                                                                   De voorzitter,