Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Ubbergen

Financiele (beheers) verordening 2009 Gemeente Ubbergen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Ubbergen
Officiële naam regelingFinanciele (beheers) verordening 2009 Gemeente Ubbergen
CiteertitelFinanciele (beheers) verordening 2009 Gemeente Ubbergen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 212 Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2009Onbekend

18-12-2008

De Rozet

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Financiele verordening 2009

De raad van de gemeente Ubbergen,

 

gelet op artikel 212 van de Gemeentewet,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 18 november 2008

 

besluit:

 vast te stellen de Financiële verordening gemeente Ubbergen 2009

Financiële verordening gemeente Ubbergen 2009

1.Inleidende bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.organisatieonderdeel:

iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie, die als zodanig een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college heeft;

b.administratie:

het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Ubbergen en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd;

c.rechtmatigheid:

het in overeenstemming zijn met de geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen en raadsbesluiten;

d.doelmatigheid:

het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen;

e.doeltreffendheid:

de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald.

f.misbruik:

het opzettelijk niet, niet tijdig, onjuist of onvolledig verstrekken van gegevens met als doel ten onrechte overheidssubsidies of -uitkeringen te verkrijgen of niet dan wel een te laag bedrag aan heffingen aan de overheid te betalen.

g.oneigenlijk gebruik:

het door het aangaan van rechtshandelingen, al dan niet gecombineerd met feitelijke handelingen, verkrijgen van overheidsbijdragen of het niet dan wel tot een te laag bedrag betalen van heffingen aan de overheid, in overeenstemming met de bewoordingen van de regelgeving maar in strijd met het doel en de strekking daarvan.

2.Begroting en verantwoording

Artikel 2 Programma-indeling

De raad stelt de programma-indeling vast, zoals bedoeld in artikel 8 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV).

Artikel 3 Inrichting begroting en jaarstukken
  • 1. Bij de begroting worden onder elk van de programma's de geraamde lasten en baten weergegeven en bij de jaarstukken worden onder elk van de programma's de gerealiseerde lasten en baten weergegeven.

  • 2. Bij de begroting kan de raad besluiten, in zowel de begroting als de jaarstukken, extra paragrafen toe te voegen aan de verplicht gestelde paragrafen volgens het Besluit Begroting en Verantwoording. Een besluit tot het laten vervallen van deze niet verplichte paragrafen, wordt eveneens door de raad genomen.

  • 3. Bij de uiteenzetting van de financiële positie van de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringkrediet weergegeven.

  • 4. In de toelichting op de jaarrekening worden van de investeringen de substantiële afwijkingen ten opzichte van de geautoriseerde investeringskredieten weergegeven.

Artikel 4 Autorisatie begroting en investeringskredieten en begrotingswijzigingen
  • 1. De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma en het overzicht algemene dekkingsmiddelen.

  • 2. Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan voor welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.

  • 3. Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, legt het college een investeringsvoorstel voor het autoriseren van een investeringskrediet aan de raad voor.

Artikel 5 Tussentijdse rapportage
  • 1.

    Het college informeert de raad door middel van een bestuursrapportage over de realisatie van de begroting over de eerste vier en de eerste acht maanden van het begrotingsjaar.

  • 2.

    De inrichting van de bestuursrapportage sluit aan bij de programma-indeling van de begroting.

  • 3.

    In de bestuursrapportage worden afwijkingen op de ramingen van lasten en baten van producten groter dan € 2.500 toegelicht. Voor investeringskredieten geldt een afwijking van groter dan € 10.000.

3. Financieel beleid

Artikel 6 Waardering en afschrijving vast activa
  • 1. Op investeringen met uitzondering van investeringen voor grondaankopen wordt lineair afgeschreven.

  • 2. De eerste afschrijving wordt berekend vanaf het jaar volgend op het jaar van ingebruikname van de investering.

  • 3. Bij het autoriseren van het investeringskrediet door de raad wordt aangegeven welke afschrijvingstermijn wordt gehanteerd.

Artikel 7 Kostprijsberekening
  • 1. Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten, alleen die indirecte kosten betrokken die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.

  • 2. Bij de indirecte kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor rioolrecht en reinigingsheffing de compensabele BTW.

Artikel 8 Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen

Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen, rioolrecht, reinigingsheffing en leges.

Artikel 9 Financieringsfunctie
  • 1.

    Het college draagt bij de uitoefening van de financieringsfunctie zorg voor:

    • a.

      het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden om de programma's binnen de door de raad vastgestelde kaders van de begroting te kunnen uitvoeren;

    • b.

      het beheersen van de risico's, verbonden aan de financieringsfunctie, zoals renterisico's, koersrisico's en kredietrisico's;

    • c.

      het beperken van de kosten van leningen en het bereiken van een voldoende rendement op de uitzettingen;

    • d.

      het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.

  • 2.

    Het college neemt bij de uitvoering van de financieringsfunctie de richtlijnen in acht die door de raad zijn vastgesteld in het treasurystatuut.

  • 3.

    Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van participaties uit hoofd van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.

4. Financieel beheer en interne controle

Artikel 10 Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

  • a.

    het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de organisatieonderdelen;

  • b.

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen en schulden, etcetera;

  • c.

    het verschaffen van informatie van budgetten en investeringskredieten voor het maken van kostencalculaties;

  • d.

    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;

  • e.

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;

Artikel 11 Interne controle

Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten, lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen.

Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

Artikel 12 Misbruik en oneigenlijk gebruik

Het college zorgt voor en legt vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.

5. Financiële regelingen

Artikel 13 Financiële organisatie

Het college draagt de zorg voor en legt vast:

  • a.

    een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidige toewijzing van de gemeentelijke taken aan de organisatieonderdelen;

  • b.

    een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

  • c.

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

  • d.

    de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie.

  • e.

    de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productraming en productrealisatie.

Artikel 14 Inwerkingtreding
  • 1. De "Financiële beheersverordening 2006", vastgesteld door de raad op 30 maart 2006 wordt ingetrokken.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2009, en is eveneens van toepassing op de jaarrekening 2008.

Artikel 15 Citeertitel

De verordening wordt aangehaald als "Financiële verordening gemeente Ubbergen 2009".

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Ubbergen in zijn openbare vergadering van 18 december 2008

H.W.G.M. Vreman, griffier             

P.G.I. Wilbers, voorzitter