Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Slochteren

Verordening op de heffing en de invordering van leges van de gemeente Slochteren 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Slochteren
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges van de gemeente Slochteren 2018
CiteertitelLegesverordening gemeente Slochteren 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ingang heffing is 1 januari 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h
  2. Gemeentewet, art. 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b
  3. Paspoortwet, art. 2, tweede lid en art. 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-12-201701-01-2019Nieuwe versie

12-12-2017

Gemeenteblad, Jaargang 2017, Nr. 222024

2017006850
18-10-2017Nieuwe regeling

28-09-2017

Gemeenteblad, Jaargang 2017, Nr. 175309

2017005364

Tekst van de regeling

Intitulé

Legesverordening gemeente Slochteren 2018

De raad van de Gemeente Slochteren;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12 september 2017;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

gelet op de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

besluit vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges van de gemeente Slochteren 2018

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

 

Artikel 2 Belastbaar feit

  • 1. Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

    a. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2. Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

 

Artikel 4 Vrijstellingen

  • 1. Leges worden niet geheven voor:

    • a.

      diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

    • b.

      diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo);

    • c.

      het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

    • d.

      stukken of verrichtingen, in hun persoonlijk belang benodigd door personen die door een verklaring afgegeven door de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats of op andere wijze van hun onvermogen doen blijken;

    • e.

      het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

    • f.

      diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet. 

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

 

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 6:

    a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

 

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.7 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 onderdelen 1.16.1.1 t/m 1.16.1.4 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

 

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

 

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De Verordening op de heffing en de invordering van leges van de gemeente Slochteren 2017, vastgesteld d.d. 15 december 2017, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13 lid 2 genoemde datum van ingang van de heffing. Zij blijft van toepassing op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van titel 1 van de tarieventabel behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijven de op grond van het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt. 

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018. 

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Legesverordening gemeente Slochteren 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 september 2017,

Burgemeester,

Griffier,

Tarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Verordening op de heffing en de invordering van leges van de gemeente Slochteren 2018

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 gereserveerd

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

(Hoofdstuk 13 gereserveerd

Hoofdstuk 14 gereserveerd

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 19 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

(Hoofdstuk 9 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oude wetgeving)

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren van evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Seksbedrijven

Hoofdstuk 4 Wet BIBOB

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 6 Kinderopvang

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1Het tarief voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap bedraagt op de daarvoor door de ambtenaar van de burgerlijke stand vastgestelde dagen en uren: 
1.1.1.1in het gemeentehuis, op maandag tot en met vrijdag€ 318,00
1.1.1.2in het gemeentehuis, voltrokken door een gelegenheidsambtenaar€ 218,00
1.1.1.3voor een huwelijk zonder ceremonie (‘flitshuwelijk’)€ 86,00
1.1.1.4in een zelf gekozen locatie, op maandag tot en met vrijdag tot 17.00 uur (exclusief de kosten die de locatie berekent)€ 301,00
1.1.1.5in een zelf gekozen locatie, op maandag tot en met vrijdag (17.00 – 22.00 uur) en op zaterdag (9.00 – 22.00) (exclusief de kosten die de locatie berekent)€ 335,00
1.1.1.6in een zelf gekozen locatie, op maandag tot en met vrijdag tot 17.00 uur voltrokken door een gelegenheidsambtenaar (exclusief de kosten die de locatie berekent)€ 170,00
1.1.1.7in een zelf gekozen locatie, op maandag tot en met vrijdag (17.00 – 22.00 uur) en op zaterdag (9.00 – 22.00) voltrokken door een gelegenheidsambtenaar (exclusief de kosten die de locatie berekent€ 201,00
     
1.1.2Het tarief voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk is, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van dezelfde faciliteiten als bij een huwelijk, gelijk aan de tarieven onder 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.7. 
1.1.2.1Indien het alleen het opmaken van de akte betreft zijn geen leges verschuldigd. 
     
1.1.3Het tarief voor het ambtshalve laten fungeren van gemeenteambtenaren als getuigen bij de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap bedraagt, per getuige€ 25,00
     
1.1.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een origineel of duplicaat van een trouwboekje of partnerschapsboekje€ 17,80
     
1.1.5Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen of opgaven uit de registers van de burgerlijke stand, bedragen per persoon, per akte: 
1.1.5.1voor elke inlichting, die door de aanvrager wordt afgehaald€ 9,50
1.1.5.2bij toezending, ongeacht de wijze waarop€ 11,30
     
1.1.6Het tarief voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, bedraagt voor ieder daaraan besteed half uur€ 25,00
     
1.1.7Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:  
1.2.1van een nationaal paspoort:  
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 65,30
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt 52,00
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort) 
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 65,30
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 52,00
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):  
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 65,30
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 52,00
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 52,00
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart: 
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 51,00
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 29,00
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5. genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van € 47,50

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 39,40
1.3.2 Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met€ 34,10
1.3.3Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen  € 3,00
1.3.4Het tarief bedraagt voor de kosten proces-verbaal (leges vermissing)€ 21,00

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. 
     
1.4.2Het tarief bedraagt voor het verstrekken van gegevens: 
1.4.2.1 per verstrekking aan de publieksbalie€ 9,45
1.4.2.2per verstrekking aangevraagd via de internetkassa op de website€ 7,65
1.4.2.3per verstrekking per post€ 11,30
1.4.2.4 tot het, onder voorbehoud van goedkeuring door B&W, maken van een éénmalige selectie van verstrekkingen, een basisbedrag van€ 377,85
1.4.2.4.1verhoogd per verstrekking met€ 0,25
1.4.2.5indien de verstrekkingen, genoemd onder 1.4.2.4 gevraagd worden door een instelling met een ideële doelstelling of een genootschap op geestelijke grondslag, worden de tarieven met 50% verminderd        
1.4.2.6tot het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift van een persoonslijst€ 9,45
     
1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de Basisregistratie personen. 
     
1.4.4 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van gegevens: 
1.4.4.1 per verstrekking aan de publieksbalie€ 9,45
1.4.4.2 per verstrekking aangevraagd via de internetkassa op de website€ 7,65
1.4.4.3per verstrekking per post€ 11,30
     
1.4.5 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17 van het Besluit Basisregistratie personen€ 2,40
     
1.4.6 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de archiefregisters ten behoeve van genealogisch onderzoek, voor ieder daaraan besteed halfuur€ 25,00

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet:   € 8,75

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: 
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit: 
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina€ 0,23
  met een maximum per bericht van€ 5,00
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina’s€ 22,50
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier€ 5,00
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking€ 22,50
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de subonderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd. 
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens€ 4,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.7.1.1 een afschrift van de gemeentebegroting€ 29,00
1.7.1.2 een afschrift van de gemeenterekening€ 29,00
     
1.7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift of uitdraai van het verslag van een raads- of raadscommissievergadering, indien daarvan een afschrift wordt gemaakt, per pagina: € 0,35
     
1.7.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.7.3.1 een afschrift of uitdraai van een verordening of besluit: 
1.7.3.1.1 1 tot en met 4 pagina’s€ 2,60
1.7.3.1.2van 5 tot en met 10 pagina’s€ 5,25
1.7.3.1.3van 11 tot en met 20 pagina’s€ 6,75
1.7.3.1.4voor iedere pagina meer wordt het tarief van 1.7.4.1.3 verhoogd met € 0,20  
     
1.7.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van informatie in digitale vorm, voor zover handelingen moeten worden verricht (scannen of bewerken), per pagina: € 0,15

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.8.1.1 tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, structuurplan, dorps- of stadsvernieuwingsplan: 
1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde€ 2,00
1.8.1.1.2 in formaat A3€ 6,00
1.8.1.2 tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, structuurplan of dorps-of stadsvernieuwingsplan:  
1.8.1.2.1In formaat A4 of kleiner, per bladzijde€ 14,80
1.8.1.2.2In formaat A3€ 14,80
1.8.1.2.3In formaat A2€ 40,00
1.8.1.2.4In formaat A1€ 40,00
1.8.1.2.5In formaat A0€ 40,00
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:      
1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, per adres of object€ 10,00
1.8.2.2de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet€ 10,00
1.8.2.3een inschrijving in het rijksmonumentenregister die aan de gemeente verzonden is, als bedoeld in artikel 3.3, vijfde lid, van de Erfgoedwet€ 10,00
1.8.2.4het gemeentelijk erfgoedregister, bedoeld in artikel 3.16 van de Erfgoedwet, per aangewezen cultureel erfgoed€ 10,00
1.8.2.5Van een schermafdruk in het kader van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen     € 5,00
1.8.2.6Van het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift in het kader van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen  € 10,00
1.8.2.7van inlichtingen omtrent gegevens met betrekking tot publiekrechtelijke beperkingen, bouw- en woningtoezicht, ruimtelijke ordening en/of bodeminformatie    € 150,00
1.8.2.8van een afschrift uit de kadastrale massale output per object  € 14,80
1.8.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen/afschriften/plots/prints omtrent de administratieve kadastrale aanduiding en/of geometrische ligging, dan wel de hypothecaire registratie, dan wel een publiekrechtelijke beperking per inlichting (kadastrale balie) het tarief zoals vermeld in de Regeling tarieven Kadaster. 
1.8.4Het tarief bedraagt van het op verzoek doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier  € 12,50
1.8.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van: 
1.8.5.1het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres€ 0,25
1.8.5.2het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie€ 0,25
1.8.5.3het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat€ 0,25
1.8.5.4het gemeentelijk digitaal pandenbestand, per pand€ 0,25
1.8.5.5Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het geven van een beschikking inzake huisnummering  € 50,00
1.8.6Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent adresgegevens en overige administratieve velden (incl. bodemgegevens): 
1.8.6.1straat-huisnummer-letter,toevoeging- postcode-woonplaats (per record)€ 0,25
1.8.6.2extra veld bij adresrecord (per record)€ 0,15

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.9.1.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag€ 41,35
1.9.1.2Tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn: 
1.9.1.2.1Via een verstrekking aan de balie€ 9,45
1.9.1.2.2via een verstrekking aangevraagd op de internetkassa van de website€ 7,65
1.9.1.2.3via een verstrekking per post€ 11,30
1.9.1.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening€ 8,75
1.9.1.4tot het verkrijgen van een stempel als bewijs van garantstelling€ 8,75
     
1.9.2Het tarief voor het verstrekken van een beschermhoesje ten behoeve van een reisdocument of een rijbewijs bedraagt€ 1,65

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier  € 15,55
     
1.10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: 
1.10.2.1 een gewaarmerkt afschrift van een in het gemeentearchief berustend stuk € 9,45
1.10.2.1.1waarbij de kosten worden verhoogd met de kosten voor kopieën of uitdraaien zoals vermeld in 1.10.2.3  
1.10.2.2 een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk€ 9,45
1.10.2.3een kopie of uitdraai van een archiefstuk op A4 formaat, per kopie€ 0,35
1.10.2.4een kopie of uitdraai van een archiefstuk op A3 formaat, per kopie€ 0,75
1.10.2.5een reader-printerafdruk van een microfiche€ 0,35
     
1.10.3Het tarief bedraagt voor het uitlenen van archiefbescheiden, per uitlening€ 34,95
1.10.4Bij toezending van de archiefbescheiden wordt het tarief verhoogd met€ 10,35
           
1.10.5Het tarief bedraagt voor de verstrekking van openbare akten uit de burgerlijke stand, openbare inschrijvingen in het bevolkingsregister, scans van archiefstukken, alsmede afbeeldingen uit de beeldcollectie: 
1.10.5.1per verstrekking aangevraagd via de internetkassa op de website van het gemeentelijke archief€ 7,65
1.10.5.2per verstrekking aangevraagd op het gemeentehuis, indien het gevraagde ook beschikbaar is via de internetkassa op de website, via eigen informatiedrager of per email€ 9,45
1.10.5.3per verstrekking aangevraagd op het gemeentehuis, indien het gevraagde niet beschikbaar is via de internetkassa op de website, via eigen informatiedrager of per email€ 7,65
     
1.10.4.administratiekosten indien het bestelde per post wordt toegezonden€ 6,55

Hoofdstuk 11 Gereserveerd

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.12.1.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet  € 100,00
1.12.1.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15 van de Leegstandwet€ 25,00

Hoofdstuk 13 Gereserveerd

Hoofdstuk 14 Standplaatsen

1.14.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een beschikking op aanvraag van een standplaatsvergunning:€ 25,00
1.14.1.2b. met een geldigheidsduur voor maximaal één week€ 36,80
1.14.1.3c. met een geldigheidsduur voor maximaal één maand€ 75,00
1.14.1.4d. met een geldigheidsduur van meer dan één maand€ 128,85
1.14.1.4e. met een geldigheidsduur van meer dan een half jaar€ 210,35

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.15.1.1tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet  € 21,00
1.15.1.2 tot het wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing€ 21,00

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: 
1.16.1.1 voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat€ 56,50
1.16.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten, voor de eerste speelautomaat   € 56,50
 en voor iedere volgende speelautomaat€ 34,00
1.16.1.3voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd€ 226,50
1.16.1.4voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat€ 226,50
  en voor iedere volgende kansspelautomaat€ 136,00
     
1.16.2De subonderdelen 1.16.1.1 en 1.16.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden. 
     
1.16.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 25,00
1.16.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren of doen exploiteren van een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2 lid 1 Verordening Speelautomatenhallen€ 235,00
1.16.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren of doen exploiteren van een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2:39 van de Algemene plaatselijke verordening€ 235,00

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

1.17.1 Het tarief bedraagt:  
1.17.1.1voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet€ 260,00
1.17.1.2indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het tarief in 1.17.1.1 per strekkende meter sleuf verhoogd met  € 1,40
1.17.1.3indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het tarief in 1.17.1.1 per strekkende meter sleuf verhoogd met€ 1,40
1.17.1.4indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het tarief in 1.17.1.1 verhoogd met€ 183,00
1.17.1.5indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd metn.v.t.
1.17.1.6indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
     

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

1.19.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.19.1.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990  € 75,00
1.19.1.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen a. indien het een incidentele ontheffing betreft     € 16,00
  b. indien het een langlopende ontheffing betreft€ 2,00
1.19.1.3 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) (waarnaast de kosten voor het geneeskundig onderzoek tevens in rekening worden gebracht)    € 50,00
1.19.1.4voor het reserveren van een gehandicaptenparkeerplaats€ 100,00
1.19.1.5tot het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart na vermissing  € 15,00
1.19.1.6tot het verkrijgen van een evenementenverkeersregelaarspas op grond van artikel 1.1 lid 3 Regeling Verkeersregelaars 2009€ 10,00

Hoofdstuk 19 Diversen

1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.20.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina  € 7,50
1.20.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
1.20.1.2.1per pagina op papier van A4-formaat€ 0,35
  kleurenafdruk per pagina op A4-formaat€ 0,70
1.20.1.2.2per pagina op papier van A3-formaat€ 0,70
  kleurenafdruk per pagina op A3-formaat € 1,40
1.20.1.2.2per pagina op papier van een ander formaat€ 0,35
  Kleurenafdruk per pagina van een ander formaat€ 0,70
1.20.1.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.1.2.1 en 1.20.1.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk voor het formaat: 
  A3 29,7 x 42,0€ 5,00
  A2 42,0 x 59,4€ 7,50
  A1 59,4 x 84,1€ 10,00
  A0 84,1 x 118,9€ 12,50
1.20.2een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 21,00
1.20.3stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 0,35
1.20.4informatie door middel van een kopie in digitale vorm of een informatiedrager, voor zover handelingen moeten worden verricht zoals het bewerken van documenten, per pagina:€ 0,25
1.20.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vertrekken van inlichtingen omtrent de topografische situatie: 
  Bebouwd gebied: 
  Levering digitaal (100*100m) per ha€ 93,90
  Levering papieren afdruk (500*250m) per 12,5 ha€ 47,00
  Landelijk gebied: 
  Levering digitaal (100*100m) op A3 papier per ha€ 47,00
  Levering papieren afdruk (500*250m) per 12,5 ha€ 22,05
1.20.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vertrekken van inlichtingen omtrent de fotografische situatie 
  Analoog (100*100m) op A3 papier per ha€ 15,55
  Digitaal (100*100m) per ha€ 15,55
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunningHoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen      
2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1nvt 
2.1.1.2bouwkosten: 
  de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
2.2.1om beoordeling van een verzoek om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is  € 250,00
2.2.2om beoordeling van een principeverzoek, bedoeld te leiden tot een formeel standpunt van het college omtrent de passendheid van een initiatief binnen een bestemmingsplan of omtrent de bereidheid om aan een initiatief in beginsel planologische medewerking te verlenen    € 500,00
2.2.3om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: 25% van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld. 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk, hoofdstuk 4, hoofdstuk 9a van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 
     
2.3.1Bouwactiviteiten 
2.3.1.1   Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, wordt het tarief berekend conform onderstaande tabel met een startbedrag van:    € 250,00
     
2.3.1.1.1Tabel 
CategorieObjectsoort 
ANieuwbouw woning en uitbreiding van de woning t.b.v. wonen 
1Woning, vrijstaand€ 8,00 /m³
2Woning, twee aaneen gebouwd€ 7,00 /m³
3Woning, meer dan twee aaneen gebouwde woningen€ 6,00 /m³
     
BOverige bouwwerken niet vallend onder categorie A 
  Indien de bouwkosten € 1.000,00 of minder bedragen wordt overeenkomstig 2.3.1.1 het minimumbedrag aan leges geheven van  € 250,00
  Indien de bouwkosten meer bedragen dan € 1.000,00 wordt overeenkomstig 2.3.1.1 het minimumbedrag aan leges geheven en vermeerderd met voor elke € 1.000,00 of een gedeelte ervan boven de € 1.000,00     € 30,00
CConstructieve wijzigingen aan gebouwen en bouwwerken 
  Gelijk aan de tariefbepalingen onder categorie B. 
2.3.1.1.2Leges omgevingsvergunning inzake bouwactiviteiten zijn gebaseerd op objecten zoals deze zijn na bouw, verbouw of aanbouw.  
2.3.1.1.3De genoemde categorieën van objectgrootte worden vastgesteld op de grootte zoals deze zal zijn na bouw, verbouw of aanbouw. 
2.3.1.1.4Het aantal te rekenen m³ is de inhoud tussen de buitenwerkse gevelvlakken (en/of de harten van gemeenschappelijke scheidsmuren) en de dakvlakken, zulks met inbegrip van erkers en dakkapellen, te rekenen vanaf de onderste vloer (incl. kelderruimten, souterrains). 
2.3.1.1.5Het aantal te bouwen m³, als genoemd onder punt 2.3.1.1.4, wordt naar boven afgerond op gehele m³. 
2.3.1.1.6Voor de indeling in categorieën A, B (woning, overige bouwwerken/ gebouwen niet vallend onder categorie A) wordt aangesloten bij de bepalingen van de wet WOZ. 
2.3.1.1.7Het in dit hoofdstuk berekende bedrag wordt verhoogd met het bedrag advieskosten in verband met toetsing door de welstandscommissie, deze bedragen worden direct doorberekend en zijn gebaseerd op de berekening zoals deze wordt gehanteerd door de welstandscommissie.  
2.3.1.1.8Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld€ 90,75
2.3.1.1.10Van rechtswege verleende vergunning: wanneer een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit van rechtswege verleend wordt, bedraagt het tarief inden van de toetsingen op bestemmingsplan, bouwbesluit, bouwverordening en redelijke eisen van welstand niet ten minste twee toetsingen hebben plaatsgevonden, 50% van de op grond van de artikelen in deze titel verschuldigde leges.  
     
2.3.2Omgevingsvergunning in twee fasen 
  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.2.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;    
2.3.2.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 
     
2.3.3Aanhoudingen 
2.3.3.1Indien de aanvraag betrekking heeft op een omgevingsvergunning die wordt verleend met toepassing van artikel 3.5 van de Wabo, wordt het overeenkomstig 2.3.1 of 2.3.6 berekende bedrag verhoogd met  € 500,00
     
2.3.4Bouwen zonder verleende omgevingsvergunning 
2.3.4.1Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan of bouwwerk waarvan de bouw zonder omgevingsvergunning is aangevangen of voltooid, wordt het overeenkomstig 2.3.1 berekende bedrag verhoogd met een derde deel. De kosten worden afgerond op helen voor de komma.  
     
2.3.5Beoordeling aanvullende gegevens 
2.3.5.1Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:    € 250,00
     
2.3.6Aanlegactiviteiten 
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:  € 500,00
2.3.6.2In afwijking van het bepaalde onder 2.3.6.1 bedragen de leges in geval de aanvraag betrekking heeft op diepe bodemingrepen op agrarische cultuurgronden met een archeologische dubbelbestemming    € 60,00
         
2.3.7Planologisch strijdig gebruik of strijdige bouw- of aanleg activiteit 
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1: 
2.3.7.1.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): na toepassing van artikel 2.10 tweede lid (aanvraag bouwactiviteit wordt aangemerkt als verzoek planologisch strijdig gebruik) of artikel 2.11 eerste lid (aanvraag aanlegactiviteit wordt aangemerkt als verzoek planologisch strijdig gebruik); in alle andere gevallen:        € 250,00 € 500,00
2.3.7.1.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking reguliere procedure of tijdelijke afwijking):€ 500,00
2.3.7.1.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking uitgebreide procedure):€12.500,00
     
2.3.7.1.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 900,00
2.3.7.1.6indien de aanvraag in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):    €12.500,00
2.3.7.1.7indien de aanvraag in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):    €12.500,00
2.3.7.1.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 250,00
     
2.3.8In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 
2.3.8.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:  € 263,00
2.3.8.2   de overeenkomstig het in 2.3.8.1 genoemde tarief geheven leges worden vermeerderd met de hierna genoemde bedragen indien en voor zover deze op het bouwwerk of de inrichting, waarop de verleende vergunning betrekking heeft, van toepassing zijn. 
2.3.8.3Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van de aanvraag als bedoeld in artikel 2.3.8.2 bedraagt voor: 
  een bouwwerk voor zover daarin bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft aan meer dan 10 personen;een bouwwerk voor zover daarin bedrijfsmatig of in het kader van verzorging dagverblijf zal worden verschaft aan:meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar, ofmeer dan 10 lichamelijk of verstandelijk beperkte personen: met een oppervlakte van: 
  minder dan 100 m2€ 170,00
  100 tot 200 m2€ 255,00
  200 tot 300 m2€ 425,00
  300 tot 500 m2 € 680,00
  500 tot 1000 m2 € 997,00
  1000 tot 2000 m2€ 1.525,00
  2000 tot 3000 m2 € 2.006,00
  3000 tot 4000 m2€ 2.219,00
  4000 tot 5000 m2€ 2.432,00
  5000 tot 6000 m2€ 2.781,00
  6000 tot 7000 m2€ 3.081,00
  7000 tot 8000 m2€ 3.137,00
  8000 tot 9000 m2€ 3.210,00
  9000 tot 10.000 m2€ 3.441,00
  10.000 tot 15.000 m2€ 4.065,00
  15.000 tot 20.000 m2€ 4.278,00
  20.000 tot 30.000 m2€ 5.349,00
  30.000 tot 40.000 m2€ 5.705,00
  40.000 tot 50.000 m2€ 6.063,00
  50.000 m2 of meer€ 6.417,00
     
2.3.9Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 
2.3.9.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke erfgoedverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.9.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:€ 125,00
2.3.9.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, of het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de geldende gemeentelijke erfgoedverordening, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of gemeentelijke erfgoedverordeningen een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:          € 250,00
     
2.3.10Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht 
2.3.10.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: 
2.3.10.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo:  € 500,00

 

2.3.11Aanleggen of veranderen (uit)weg 
    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken van uitweg naar de weg of verandering brengen in een bestaande uitweg naar de weg waarvoor op grond van een bepaling in artikel 2:12 van Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist;het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist; als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:      € 85,00     € 75,00            
     
2.3.11aAansluitverordening riolering  
  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een rioolaansluitvergunning, per aansluiting:€ 75,00
         
2.3.12Kappen 
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:    € 104,00
     
2.3.13geluidshinder 
2.3.13.1Het tarief bedraagt voor het ingevolge de Wet geluidhinder aanvragen van een hogere grenswaarde in plaats van de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting:    
2.3.13.2Voorgevallen van enkelvoudige aard (één woning, één soort geluidhinder)€ 288,00
2.3.13.3Voor gevallen van meervoudige aard (meerdere woningen en/of meerdere soorten geluidhinder)€ 564,00
2.3.13.4In alle andere gevallen op basis van uurtarief.  
2.3.13.5Voor het op aanvraag verrichten van een akoestisch onderzoek als onderdeel van een ingevolge de Wet geluidhinder aanvragen van hogere grenswaarde in plaats van de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting wordt het tarief berekend aan de hand van het geldende uurtarief.  
     
2.3.14gedoogbeschikkingen 
  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verlenen van een gedoogbeschikking voor het: 
2.3.14.1Bouwen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunningGebruik in strijd met een bestemmingsplan€ 1.322,00
2.3.14.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verlenen van een persoonsgebonden gedoogbechikking voor de onrechtmatige bewoning van een recreatieverblijf voor maximaal 6 maanden€ 110,00
     
2.3.15 t/m 2.3.16gereserveerd 
     
2.3.17Advies 
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de in hoofdstuk 9 genoemde onderdelen bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde dag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze werkdag schriftelijk is ingetrokken, een en ander onverlet de bevoegdheid op grond van artikel 4:5 Awb. 
2.3.17.3Indien bij vergunningverlening wordt afgeweken van een advies als bedoeld in artikel 2.26 van de Wabo of een advies dat wordt voorgeschreven krachtens een bepaling in een bestemmingsplan, worden de leges verhoogd met het bedrag:€ 400,00
     
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen 
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 600,00
2.3.18.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.18.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken, een en ander onverlet de bevoegdheid op grond van artikel 4:5 Awb. 
     
2.3.19Andere activiteiten 
  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.19.1Behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 250,00
2.3.19.2Behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.19.2.1Als het een gemeentelijke verordening betreft€ 250,00
2.3.19.2.2 Hoofdstuk 4 Vermindering,Als het een provinciale of waterschapsverordening betreft€ 250,00
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. 
2.4.2Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:   
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges;20%
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges;30%
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges;40%
     

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf aanvraag omgevingsvergunning  
2.5.1.1Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, planologisch strijdig of brandveilig gebruik, het aanleggen of veranderen van een weg, de beoordeling van een bodemrapportage of een gedoogbeschikking, als bedoeld in de voorgaande onderdelen intrekt na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning doch voordat een advies is gevraagd van een commissie (als de welstandscommmissie, erfgoedcommissie), wordt een teruggaaf van 75% van de leges verleend.  
2.5.1.2Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, planologisch strijdig of brandveilig gebruik, het aanleggen of veranderen van een weg, de beoordeling van een bodemrapportage of een gedoogbeschikking, als bedoeld in de voorgaande onderdelen intrekt na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning en na ontvangst van een welstandsadvies doch voor het verlenen van de omgevingsvergunning deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt een teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend. 
2.5.1.3 Als de gemeente een aanvraag omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, planologisch strijdig of brandveilig gebruik, het aanleggen of veranderen van een weg, de beoordeling van een bodemrapportage of een gedoogbeschikking, als bedoeld in de voorgaande onderdelen, niet verder in behandeling neemt of weigert, wordt een teruggaaf van 50% verleend.  
2.5.1.3.1Onder een weigering in onderdeel 2.5.1.3 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
2.5.1.4Minimumbedrag voor teruggaaf Een bedrag lager dan € 15,00 wordt niet teruggegeven. 
2.5.1.5Geen teruggaaf Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.12, 2.3.13, 2.3.14.2, 2.3.17, 2.3.18, 2.3.19, 2.9.1.7 en het legesdeel met betrekking tot advies wordt geen teruggaaf verleend.  
     
2.5.3a Verhogingen en verlagingen leges planologische verzoeken 
2.5.3a.1Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld onder, 2.3.7.1.3, 2.3.7.1.5 of 2.3.7.1.6 wordt geweigerd voordat publicatie als bedoeld in artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht heeft plaatsgevonden, worden de leges voor de aanvraag verminderd tot:    € 500,00
2.5.3a.2Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 2.3.7.1.3, , 2.3.7.1.4, 2.3.7.1.5 of 2.3.7.1.6 wordt geweigerd nadat publicatie van een ontwerpbesluit als bedoeld in artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht heeft plaatsgevonden, worden de leges voor de aanvraag verminderd met:    25%
2.5.3a.3Indien aanvrager de aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 2.3.7.1.3, 2.3.7.1.4, 2.3.7.1.5 of 2.3.7.1.6 intrekt voordat het besluit is vastgesteld, worden de leges voor de betreffende aanvraag verminderd: 
2.5.3a.3.1Indien nog geen principebesluit is genomen om de procedure al dan niet te voeren, tot:  € 500,00
2.5.3a.3.2Indien nog geen vooroverleg als bedoeld in artikel 5.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening heeft plaatsgevonden, met: 30%
2.5.3a.3.3Indien nog geen publicatie van een ontwerpbesluit als bedoeld in artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht heeft plaatsgevonden, met:10%
2.5.3a.3.4Na publicatie van het ontwerpbesluit5%
2.5.3a.4Indien een aanvraag ingevolge artikel 2.10 tweede lid Wabo wordt aangemerkt als een aanvraag om vergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid Wabo en de omgevingsvergunning kan worden verleend met toepassing van artikel 2.12 eerste lid onder a, 3°, en toepassing van dit laatste artikel wordt geweigerd, doch in plaats daarvan wordt voor de aangevraagde activiteiten een andere procedure gevoerd, dan worden geen leges voor de weigering van het besluit in rekening gebracht, maar de leges voor die andere procedure. 
2.5.3a.5Indien ingevolge artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening in verband met een aanvraag een exploitatieplan moet worden vastgesteld, worden de leges verhoogd met  €12.500,00
2.5.3a.6Indien ten behoeve van de behandeling van een verzoek als bedoeld onder 2.3.7 gegevens en/of onderzoeken zijn ingediend of verricht als bedoeld onder 2.9.1, worden de leges voor het verzoek verhoogd met de toepasselijke onder 2.9.1 genoemde leges voor het verkrijgen van en de beoordeling van die gegevens en/of onderzoeken. 
2.5.3a.7Verminderingen als bedoeld onder 2.5.3a.1 tot en met 2.5.3a.4 hebben geen betrekking op gemaakte kosten voor adviezen en onderzoeken, alsmede de daarbij behorende behandelings- en beoordelingskosten. 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo.  € 100,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:  € 250,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1Vooroverleg 
  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om beoordeling van een principeverzoek, bedoeld te leiden tot een formeel standpunt van het college omtrent de mogelijkheid om meegenomen te worden in een halfjaarlijks verzamelbestemmingsplan voor herzieningen, wijzigingen of uitwerkingen:€ 250,00
2.8.2Herziening bestemmingsplan 
2.8.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het opstellen en vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening:€12.500,00
2.8.2.2Indien de aanvraag meegenomen kan worden in een halfjaarlijks verzamelbestemmingsplan, wordt voor ieder initiatief in het betreffende verzamelplan het bedrag ad. € 7.500,00 voor de inhoudelijke werkzaamheden in rekening gebracht. 
  Het bedrag voor de procedurele werkzaamheden in een halfjaarlijks verzamelbestemmingsplan ad € 5.000,00 wordt evenredig verdeeld over het aantal deelnemende initiatieven aan het betreffende verzamelbestemmingsplan, met een minimum per initiatief van € 500,00. 
2.8.3Wijziging of uitwerking bestemmingsplan 
2.8.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen of uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a of b, van de Wet ruimtelijke ordening:€ 7.500,00
2.8.3.2Als de aanvrager zelf zorgdraagt voor een wijzigings- of uitwerkingsplan, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in 2.8.2.1:€10.000,00
2.8.3.3Indien de aanvraag meegenomen kan worden in een halfjaarlijks verzamelwijzigings- of verzameluitwerkingsplan wordt voor ieder initiatief in het betreffende verzamelplan het bedrag ad. € 4.500,00 voor de inhoudelijke werkzaamheden in rekening gebracht. 
  Het bedrag voor de procedurele werkzaamheden in een halfjaarlijks verzamelplan ad € 3.000,00 wordt evenredig verdeeld over het aantal deelnemende initiatieven aan het betreffende verzamelwijzigings- of verzameluitwerkingsplan met een minimum per initiatief van € 300,00. 
2.8.4Vermindering 
2.8.4.1Indien de aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan is voorafgegaan door een op die aanvraag betrekking hebbende aanvraag om beoordeling van een principeverzoek als bedoeld in artikel 2.2.2 en 2.8.1 van deze verordening, worden de ter zake van het vooroverleg en/of de beoordeling geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 2.8.2.1, 2.8.2.2 of 2.8.2.3. 
2.8.4.2Indien de aanvraag tot het wijzigen of uitwerken van een bestemmingsplan is voorafgegaan door een op die aanvraag betrekking hebbende aanvraag om beoordeling van een principeverzoek als bedoeld in artikel 2.2.2 en 2.8.1 van deze verordening, worden de ter zake van het vooroverleg en/of beoordeling geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een uitwerkingsplan of een wijzigingsplan als bedoeld in artikel 2.8.3.1, 2.8.3.2 of 2.8.3.3. 
2.8.5Intrekking 
2.8.5.1Indien de aanvrager de aanvraag om een herziening, wijziging of uitwerking van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 2.8.2 en 2.8.3 intrekt voordat de gevraagde herziening, wijziging of uitwerking is vastgesteld, worden de leges voor het betreffende verzoek verminderd: 
2.8.5.1.1Indien nog geen principebesluit is genomen om de procedure al dan niet te voeren, tot:€ 200,00
2.8.5.1.2Indien nog geen vooroverleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening heeft plaatsgevonden, met:30 %
2.8.5.1.3Indien nog geen publicatie als bedoeld in artikel 3:12 Algemene wet bestuursrecht heeft plaatsgevonden, met:25%
2.8.5.1.4Na publicatie van het ontwerpbesluit, met:5%

Hoofdstuk 9 Onderzoeken

2.9.1Onderzoeken 
2.9.1.1Het tarief dat geldt op grond van deze titel wordt verhoogd als een aanvraag op grond van een wettelijk voorschrift, bestemmingsplan of beleidsregel alleen kan worden afgehandeld wanneer een extern advies wordt ingewonnen of onderzoek wordt gedaan op het gebied van of met betrekking tot: 
  archeologie; (geo)hydrologie; natuurbeschermingswetgeving; milieuwetgeving; milieueffectrapportages; luchtkwaliteit; stedenbouw, landschappelijke inpassing en/of planologie; planschade(risico); geluid(hinder); externe veiligheid; verkeer en vervoer; ondernemings- of bedrijfsplannen; noodzaak (tweede) bedrijfswoning; volwaardig agrarisch bedrijf; gesteldheid van bodem met de kosten van de externe adviseur of externe adviseurs resp. het onderzoek, vermeerderd met per advies of onderzoek (m.u.v. advies welstandscommissie en in geval van procedure als bedoeld onder 2.5.3a.5, 2.3.7.1.3, 2.3.7.1.4, 2.3.7.1.5, 2.8.2 en 2.8.3):                                 € 250,00
2.9.1.2In afwijking van het bepaalde onder 2.9.1.1 worden de kosten van de externe adviseur(s) resp. het onderzoek voor een archeologisch bureau onderzoek dat wordt verricht met het oog op een aanvraag als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b van de Wabo, voor zover de aanvraag ziet op diepe bodemingrepen op agrarische cultuurgronden met een archeologische dubbelbestemming, slechts gevorderd voor zover zij meer bedragen dan € 500,00 en vervalt het in dat lid genoemde vaste bedrag. 
2.9.1.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem:  € 250,00
2.9.1.4In afwijking van 2.9.1.3. geldt dat indien de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, in het laatst geldende digitale data-uitwisselingsformaat (SIKB 0101) voor bodeminformatie worden ingediend (naast de indiening in pdf), het tarief voor het in behandeling nemen van de aanvraag bedraagt:     € 150,00
2.9.1.5Onverminderd het bepaalde in 2.9.1.1 bedraagt het tarief terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake het voorkomen van archeologische waarden in de bodem:  € 250,00
2.9.1.6Onverminderd het bepaalde in 2.9.1.1 bedraagt het tarief terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van andere onderzoeken:   € 250,00
2.9.1.7Het tarief bedraagt voor het afgeven van een bodemkwaliteitsverklaring ten aanzien van de milieuhygiënische bodemkwaliteit als bedoeld in de gemeentelijke Nota bodemtaken:  
2.9.1.7.1Per adres, tot 1000m2 grondoppervlak€ 98,20
2.9.1.7.2Voor grotere oppervlakten wordt het tarief naar rato verhoogd met€ 98,20

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 450,00

Hoofdstuk 11 Overschrijving omgevingsvergunning

2.11.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet verlenen van toestemming voor de overdracht van een omgevingsvergunning aan een (andere) rechtspersoon:  € 50,00

 Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: 
3.1.1 een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet   € 350,00
3.1.2een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3, voor een rechtspersoon als bedoeld in artikel 4 van de Drank- en Horecawet  € 250,00
3.1.3een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor de aan een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet verbonden voorschriften of beperkingen    € 25,00
3.1.4 een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet   € 88,00
3.1.5een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet€ 58,95
3.1.6Een aanvraag tot het verlenen van een verlof alcoholvrije dranken als bedoeld in de Drank- en Horecaverordening€ 88,40
3.1.7een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de APV€ 58,95
3.1.8een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:29 van de APV€ 58,95
3.1.9Een aanvraag tot het wijzigen van een exploitatievergunning horeca€ 58,95
3.1.10Een aanvraag tot het verlenen van andere, in deze onderdelen niet genoemde vergunning, verlof of ontheffing, of tot het nemen van een ander beschikking€ 25,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:    
3.2.1.1een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening evenementenvergunning)€ 238,00
3.2.1.2een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2:25a Algemene Plaatselijke Verordening€ 20,00
3.2.1.3een aanvraag om een vergunning voor een rommelmarkt, snuffelmarkt e.d. als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemene plaatselijke verordening€ 25,00
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.10 van de Algemene plaatselijke verordening  € 25,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.3, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening€ 300,00

Hoofdstuk 4 Wet Bibob

3.4.1 Indien een aanvraag voor een vergunning leidt tot een advies van het Landelijk Bureau BIBOB, wordt het tarief van de vergunning verhoogd met het actuele tarief van het BIBOB-advies. 

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
3.6.1.1een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een inrichting als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening  € 250,00
3.6.1.2een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een tijdelijke inrichting als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening.  € 250,00
3.6.2Het tarief bedraagt voor het wijzigen, aanvullen of intrekken van de voorwaarden waaronder de vergunning als bedoeld in 3.6.1.1 en 3.6.1.2 is verleend  € 65,00

Hoofdstuk 7 Kinderopvang

3.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindcentrum of gastouderbureau, zoals bedoeld in artikel 1.45 lid 1 en artikel 1.46 lid 1 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen  € 775,00
3.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een voorziening gastouderopvang, zoals bedoeld in artikel 1.45 lid 2 en artikel 1.46 lid 1 van de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzaalwerk  €491,00
3.7.3Geen leges zijn verschuldigd indien de aanvraag uitbreiding van een bestaande locatie betreft, dan wel wijziging van de opvanglocatie van gastouders binnen de gemeente.  

Hoofdstuk 8 Diversen

3.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing geluidhinder als bedoeld in artikel 4.6 van de Algemene Plaatselijke Verordening  € 50,00
3.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing van het verbod om afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen of anderzijds vuur te stoken (onder deze ontheffing worden paas- en vreugdevuren verstaan) als bedoeld in artikel 5:34 van de Algemene Plaatselijke Verordening    € 275,00
3.8.3Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een ontheffing voor kamperen als bedoeld in artikel 4:21 van de Algemene plaatselijke verordening€ 150,00
     

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 25,00

 

Behorende bij raadsbesluit van 28 september 2017,

  

De griffier van de gemeente Slochteren,