Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Franekeradeel

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Franekeradeel
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2010
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

-

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229, lid 1, aanhef en onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201729-12-2017Artikel 2, Hoofdstuk 8 Overige Publiekszaken, Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Hoofdstuk 2 en 3,van Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysiek leefomgeving/omgevingsvergunning

22-12-2016

overheid.nl 27-12-2016

Raadsstuk F16.203126
27-07-201627-07-2016Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Hoofdstuk 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7 van Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysiek leefomgeving/omgevingsvergunning

17-12-2015

Franeker Courant 30-12-2015

Raadsstuk nr. 15.203174
04-01-201627-07-2016Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Hoofdstuk 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7 van Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysiek leefomgeving/omgevingsvergunning

17-12-2015

Franeker Courant 30-12-2015

Raadsstuk nr. 15.203174
07-04-201422-09-2015Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Hoofdstuk 3 Rijbewijzen/Verkeer en vervoer

13-03-2014

Franeker Courant 2-4-2014

Raadsstuk nr. 14.200535
07-04-201404-01-2016Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Hoofdstuk 3 Rijbewijzen/Verkeer en vervoer

13-03-2014

Franeker Courant 2-4-2014

Raadsstuk nr. 14.200535
12-12-201119-12-2011Hoofdstuk 8, art. 8.2.1

01-12-2011

Franeker Courant 7-12-2011

Raadsstuk nr. 11.201907
12-12-201123-02-2012Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning, Hoofdstuk 3

01-12-2011

Franeker Courant 7-12-2011

Raadsstuk nr. 11.201907
12-12-201114-12-2011artikel 2 en 3

01-12-2011

Franeker Courant 7-12-2011

Raadsstuk nr. 11.201907
12-12-201119-12-2011Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

01-12-2011

Franeker Courant 7-12-2011

Raadsstuk nr. 11.201907
25-04-201114-12-2011tarieventabel Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning Hoofdstuk 3, art. 2.3.1.1 en art. 2.3.6.3

07-04-2011

Franeker Courant 20-4-2011

Raadsstuk nr. 11.200235
20-12-201005-10-2011Hoofdstuk 2 Reisdocumenten; Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

02-12-2010

Franeker Courant 15-12-2010

Raadsstuk nr. 10.21858
21-06-2010Nieuwe regeling

03-06-2010

Franeker Courant 16 juni 2010

Raadsstuk nr. 10.20376

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges

De raad van de gemeente Franekeradeel;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 18 mei 2010;

gelet op artikel 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

B E S L U I T :

vast te stellen de volgende:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010 (Legesverordening 2010).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • Deze verordening verstaat onder:

  • a. ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b. ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c. ’maand’: het tijdvak dat loopt van n e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1) e dag in de volgende kalendermaand;

  • d. ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de n e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1) e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e. 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit *wijz.Rbs. 22-12-2011

  • 1.

    Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

    • a.

      het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    • b.

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel

  • 2.

    Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

Artikel 3 Belastingplicht *wijz.Rbs. 1-12-2011

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identitietskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

  • Leges worden niet geheven voor:

  • a. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b. diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wabo;

  • c. Het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie.

  • d. Het in behandeling nemen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10 derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering

Vermindering van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsbepaling

  • 1. De artikelen en tarieventabel van de ‘Legesverordening 2007’ van 10 mei 2007, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 8 januari 2009, vervallen met ingang 1 juli 2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. In afwijking in zoverre van het eerste lid vervalt hoofdstuk 5 van de tarieventabel behorende bij de in het eerste lid genoemde verordening op het tijdstip dat de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496), met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

  • a. die zich hebben voorgedaan voor bedoeld tijdstip;

  • b. waarop de wettelijke voorschriften zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496) en de Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Kamerstukken 31953), nog moeten worden toegepast.

  • 3. Indien de datum van inwerkingtreding van titel 1 van de tarieventabel behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijven de op grond van het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 4. De op artikel 10 van de in het eerste lid genoemde verordening gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 11 van deze verordening.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de vijfde dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 juli 2010.

  • 3. In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treedt titel 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking op het tijdstip waarop de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496) en de Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Kamerstukken 31953) in werking treden. De datum waarop dit tijdstip valt is tevens de datum van ingang van de heffing voor die titel.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2010.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare

raadsvergadering van 3 juni 2010,

Voorzitter,

Griffier,

TARIEVENTABEL

(behorende bij de Legesverordening 2010 rb 3-6-2010)

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het kiezersregister

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

Hoofdstuk 10 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 12 Kansspelen

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 14 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Bijlage 1 Categorie indeling gebouwfunctie

Titel 1 Algemene Dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Huwelijk/Geregistreerd partnerschap

1.1Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie partnerschap op:  
1.1.1maandag t/m donderdag tussen 8.30 en 17.00 uur€165,00
1.1.2vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur €210,00
1.1.3zaterdag tussen 9.00 en 16.00 uur€520,00
1.1.4andere dan de onder 1.1.1 t/m 1.1.3 genoemde tijden, na toestemming van het college van b&w, het voor die dag geldende tarief waarbij het zaterdagtarief op de zondag van toepassing is, vermeerderd met een toeslag van €127,00
1.1.5Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het Burgerlijk Wetboek €159,00
1.1.6Het tarief bedraagt voor het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap en voor het omzetten van een partnerschap in een huwelijk -zonder ceremonieel vertoon- €95,00
1.1.7Het tarief bedraagt voor het laten vertalen door een vertaalbureau van een toespraak bij huwelijk of geregistreerd partnerschap €200,00
1.1.8Het tarief bedraagt voor het inschakelen van een beëdigd tolk bij een huwelijksvoltrekking/partnerregistratie per kwartier €33,50
1.1.9het tarief vermeld onder 1.1.1 t/m 1.1.4 wordt verhoogd met een toeslag voor zover de huwelijksvoltrekking / partnerregistratie plaatsvindt op een andere locatie dan het stadhuis van Franeker. Deze toeslag bedraagt €100,00
1.2Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.2.1een trouwboekje of een boekje voor geregistreerd partnerschap in een normale uitvoering €14,00
1.2.2een duplicaat-trouwboekje of boekje voor geregistreerd partnerschap €14,00
1.2.3Het tarief voor het noodzakelijk optreden van een gemeenteambtenaar als getuige bedraagt €71,00

Burgerlijke stand

1.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.3.1inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand  
1.3.1.1buiten abonnement per inlichting op één persoon betrekking hebbende €3,40
1.3.1.2bij abonnement met een geldigheidsduur van een jaar voor 25 inlichtingen €18,15
1.3.1.3voor 100 inlichtingen€45,30
1.3.1.4voor 500 inlichtingen€195.00
1.3.1.5voor 1000 inlichtingen€317.00
1.4Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporing in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of een gedeelte daarvan €11,75
1.5.1Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879,72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb.1969,36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.  
1.6Het tarief bedraagt voor: ten behoeve van belanghebbende aanvragen van inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand in een andere gemeente in Nederland, alsmede van afschriften van of uittreksels uit de akten van die registers €3,40
1.6.1het ten behoeve van de belanghebbende aanvragen van inlichtingen en bescheiden betrekkelijk de burgerlijke stand in gemeenten en plaatsen, buiten Nederland gelegen €7,94
1.6.2het verlenen van bemiddeling bij het afgeven van reclame en/of voorlichtings- materiaal bij geboorte en huwelijksaangiften bij abonnement per kalenderjaar per onderdeel €158,00
1.6.2.1bemiddeling die in de loop van een kalenderjaar een aanvang neemt is voor elke nog niet geëindigde maand in het kalenderjaar € 15,80 verschuldigd tot maximaal €158,00

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten *wijz.Rbs. 22-12-2016

Reisdocumenten

2.1Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen voor een aanvraag: van een nationaal paspoort  (2016)
2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is €64,75€64,40
2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt €51,45 €51,20
2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld in artikel 2.1 (zakenpaspoort)    
2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is €64,75 €64,40
2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt €51,45 €51,20
2.2.3van een reisdocument voor vluchtelingen of een residocument voor vreemdelingen €51,45 €51,20
 Identiteitskaart    
2.3het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse Identiteitskaart:    
2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is €50,65 €50,40
2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt €28,60 €28,45
2.4de tarieven als genoemd in de onderdelen 2.1.1 tot en met 2.3.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van €47,55 €47,30

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen * wijz. Rbs. 13-3-2014

Rijbewijzen

3.1het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs €38,45(2013) €35,70
3.1.1het tarief genoemd in onderdeel 3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerder met €34,10 €43,80
3.2het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:    
3.2.1het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen €2,50  
3.2.2voor het uitreiken van een eigen verklaring€3,55  

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.  
4.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
4.2.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking €6,50
4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: voor 50 verstrekkingen €90,70
4.2.2.1voor 100 verstrekkingen€158,00
4.2.2.2voor 150 verstrekkingen€226,00
4.2.2.3voor 250 verstrekkingen€317,00
4.2.2.4voor 500 verstrekkingen€567,00
4.2.2.5voor 1000 verstrekkingen€907,00
4.2.2.6voor 5000 verstrekkingen€3.176,00
4.2.3Het tarief voor het verstrekken van gegevens ten aanzien van door aanvrager niet met name en/of adressen aangeduide personen, waarvoor de gemeentelijke basisadministratie geheel of gedeeltelijk langs elektronische weg moet worden gelezen, een basisbedrag van verhoogd met € 0,07 per inlichting €68,00
4.2.3.1idem als 4.2.3, indien levering van de gegevens op etiketten wordt gewenst, per etiket €0,04
4.2.3.2het verstrekken van louter cijfermatige inlichtingen: een vast bedrag van €113,00
4.2.3.3Indien de informatie genoemd onder 4.2.3 op "diskette" wordt verstrekt is een toeslag verschuldigd van €22,65
4.3Het tarief voor de afgifte van een gewaarmerkt afschrift van gegevens uit de basisadministratie persoonsgegevens bedraagt €6,50
4.3.1Het tarief voor het schriftelijk verstrekken van informatie na een “no-hit" bedraagt €2,27

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit kiezersregister

5.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratievan de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet €3,40

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken* wijz. raadsbesluit 6-12-2012

Begroting/Rekening

6.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
6.1.1programmabegroting productenraming van de begroting€15,00 €40,00
6.1.2Uitvoeringsinformatie en jaarverslag€50,00
6.2Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:  
6.2.1op de vergaderstukken van de raadcommissie en gemeenteraad per jaargang €45,30
6.2.2voor de stukken genoemd in 7.2.1 indien deze worden afgehaald €11,30

Verordeningen

6.2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
6.2.3.1een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente €25,00
6.2.3.2tot het verstrekken van een exemplaar van een andere dan de onder 2.3.1 genoemde verordening van de gemeente €15,00
6.2.3.3tot het verstrekken van aanvullingen van de onder 6.2.3.1 en 6.2.3.2 bedoelde verordening per bladzijde € 0,50
 Vertaling Frysk/Nederlands en Nederlands/Frysk  
6.3Met inachtneming van het bepaalde in Hoofdstuk 2, afdeling 2, artikel 2:11 van de Algemene wet bestuursrecht wordt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vertaling van schriftelijke strukken van het Frysk naar het Nederlands en van het Nederlands naar Frysk een tarief berekend per pagina (A4) €30,00

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

7.1.3.1Grootschalige Basiskaart Nederland (GBKN) schaal 1:1000 formaat 0.50 x 1.00 m. GBKN bladformaat -kaartdrager papier €24,95
7.1.3.2kaartdrager film€45,30
7.1.3.3gedeelten van een GBKN blad. formaat A 4, kaartdrager papier (kopie)  
7.1.3.4formaat A 3, kaartdrager papier (kopie)€ 6,85
7.1.4.1Kaarten en tekeningen ingemeten situaties door de gemeente Franekeradeel. formaat A 1, kaartdrager papier €24,95
7.1.4.2kaartdrager film€45,30
7.1.4.3formaat A 3, papier (kopie)€ 6,85
7.1.4.4formaat A 4, papier (kopie)€ 3,65
7.1.5.1Kaarten en tekeningen (plattegronden) zijnde niet ingemeten en niet behorende tot de Grootschalige Basiskaart Nederland (GBKN) formaat A 1, kaartdrager papier €11,30
7.1.5.2kaartdrager film€18,15
7.1.5.3formaat A 3, papier (kopie)€ 6,85
7.1.5.4formaat A 4, papier (kopie)€ 3,65

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

 De tarieven voor het verstrekken van:  
7.2een afschrift of uittreksel van een per perceel opgelegde beperkingenbesluit uit het Wkpb-beperkingenregister €12,50
7.2.1een verklaring van afwezigheid van een geregistreerd beperkingenbesluit uit het Wkpb-beperkingenregister per perceel per verklaring € 6,50

Kadastrale info

 Voor het in behandeling nemen van:  
7.3een verzoek om informatie uit het kadastraal register via Kadaster on line a. de door het kadaster in rekening gebrachte kosten b. een verzoek tot het verstrekken van informatie uit en over de niet gemeentelijke beperkingen per kwartier €11,75
7.3.1Inzage in het gemeentelijk beperkingenregister: a. voor het verstrekken van een gewaarmerkte kopie per pagina b. voor het in behandeling nemen van een verzoek om toelichting op het ter inzage verleende dossier per kwartier €2,50 €11,75

Informatie makelaars/taxateur

7.4.1Informatie ten behoeve van taxaties De leges voor het verstrekken aan makelaars/taxateurs van informatie over percelen en hun omgeving ten behoeve van taxatie en/of verkoopopdrachten bedragen per kadastraal perceel of perceelsgedeelte €45,00

Telecommunicatiewet

7.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.3, derde lid van de Telecommunicatiewet €45,00
7.5.2Het in artikel 7.5.1 genoemde bedrag wordt: indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met €77,65
7.5.3Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
7.5.4Indien een begroting als bedoeld in artikel 10.15.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken;  

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken * wijz. Rbs. 22-12-2016

8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
8.1.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag€41,35 (2016: 30,05)
8.2.1tot het verkrijgen van een attestatie de vita€12,90 (2016: 11,80)
8.2.2tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening€6,50
8.2.3tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap, niet bestemd tot reispapier €6,50

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

9.1Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan €11,75

Hoofdstuk 10 Gemeentegarantie

10.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: tot het verlenen van een garantie voor de betaling van rente en aflossing van geldleningen ½ % van de te garanderen lening.  

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

11.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
11.1.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet €31,00
11.1.2tot het verlenen van toestemming om een in 15.1.1. bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander tot het wijzigen van een in 15.1.1 en 15.1.2. bedoelde ontheffing €31,00 €31,00

Hoofdstuk 12 Kansspelen

Kansspelen

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30 van de Wet op de Kansspelen:  
12.1voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat€56,50
12.1.1voor twee speelautomaten€90,50
12.1.2voor een verloting€31,00

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer* wijz. raadsbesluit 1-11-2012

 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
13.11tot het verkrijgen van een (verlengings-)aanvraag en/of wijzigingen van een Gehandicaptenparkeerkaart (G.P.K.) €20,00
13.1.1tot afgifte van een nieuwe G.P.K. als gevolg van vermissing e.d. €20,00
 Parkeerontheffing/parkeervergunningen Het tarief bedraagt voor het inbehandeling nemen van een aanvraag:  
13.2.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglementverkeersregels en verkeerstekens 1990€15,00
13.2.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen, voor een periode van maximaal 5 jaar€15,00
13.3.1het verkrijgen van een parkeervergunning bij belanghebbendenplaatsen in de schil buiten het centrum (parkeerzones voor vergunninghouders) als bedoeld in artikel 3 van de Parkeerverordening 2012 voor een periode van 2 jaar€14,00
13.3.2het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 om te mogen parkeren in een parkeerschijfzone (blauwe zone) of op plaatsen waar een parkeerverbod geldt, per jaar€15,00
13.4.1het tarief voor de opslag van bouwmaterialen (zand, stenen, bouwkeet etc.) op parkeerapparatuurplaatsen en belanghebbendenplaatsen in de binnenstad van Franeker per week €15,00 per maand € 30,00  

Hoofdstuk 14 Diversen

 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van: Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
14.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina €0,50
14.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
14.2.1per pagina op papier van A4-formaat€0,25
14.2.2per pagina op papier van een ander formaat€0,30
14.3stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daar niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen €5,00
14.4een beschikking op aanvraag of vergunning, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen €12,50

Terrasvergunning

14.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag  
14.5.1voor een terrasvergunning€95,00

Reclamevergunning

14.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
14.6.1tot het verkrijgen van een vergunning bedoeld in artikel 2.1.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening €20,00

Leegstandwet

15.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet €105,00
15.1.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet €80,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen *wijz. Rbs. 17-12-2015

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1bouwkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979 of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft  
2.1.1.2Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  

Hoofdstuk 2 Vooroverleg*wijz. Rbs.17-12-2015

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is €110,00

Advies welstandscommissie Hûs en Hiem (Overeenkomstig tarieven Hûs en Hiem)

2.2.2Indien met betrekking tot een aanvraag om vooroverleg of een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f van de Wabo advies over de opzet van een plan dient te worden gevraagd aan welstandscommissie Hûs en Hiem, wordt het tarief als genoemd onder 2.2.1 vermeerderd met een starttarief (per advies) van:€ 43,00 vermeerderd met een uurtarief (per adviseur, met een minumum van 15 minuten) van: € 102,00  

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning * wijz. RBS 17-12-2015

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk.In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
2.3.1Rechtsvaststellend besluit omgevingsvergunningvrij project Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning, waarbij na behandeling blijkt dat er sprake is van een project dat niet omgevingsvergunningplichtig is (rechtsvaststellend besluit)€110,00
2.3.2 2.3.2.1Bouwactiviteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: €110,00
     
 vermeerderd met: van de bouwkosten2,5 %
 Het maximumbedrag aan leges bedraagt:€50.000,00

Advies welstandscommissie Hûs en Hiem (Overeenkomstig tarieven Hûs en Hiem)

2.3.2.2Indien met betrekking tot een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo advies dient te worden gevraagd aan de welstandscommissie Hûs en Hiem, wordt het tarief als genoemd onder 2.3.2.1 vermeerderd met:  
2.3.2.2.1Tot en met € 5000€43,00 (2016:42,00)
2.3.2.2.2van € 5.001 t/m € 25.000 bedragen: € 43,00 vermeerderd met2,3‰ van de bouwsom boven € 5.000  
2.3.2.2.3van € 25.001 t/m € 100.000bedragen: € 89,00 vermeerderd met2,15 ‰ van de bouwsom boven € 25.000  
2.3.2.2.4van € 100.001 t/m € 250.000 bedragen: € 250,00 vermeerderd met2,05‰ van de bouwsom boven € 100.000  
2.3.2.2.5van € 250.001 t/m € 750.000 bedragen: € 557,00 vermeerderd met1,14‰ van de bouwsom boven € 250.000  
2.3.2.2.6vanaf € 750.000€1.127,00 (2016:1098,00)
 vermeerderd met 0,78‰ van de bouwsom boven € 750.000, met een maximum van € 2300,00 (van de berekende waarde wordt het gehele getal gebruikt, de integere waarde € 116,95 wordt dus € 116,00)  
 Voor adviezen voor vooroverlegplannen verstrekt aan de deelnemende gemeente, betreffende een vooroverleg over de opzet van een plan, wordt een starttarief in rekening gebracht van € 43,00 ivermeerderd met een uurtarief (per adviseur, met een minimum van 15 minuten) van € 102,00  
2.3.2.2.7Advies Nije Pleats Het tarief genoemd onder 2.3.2.1 wordt verhoogd met het bedrag dat aan de Nije Pleats is verschuldigd voor een adviesaanvraag conform nota Hûs en Hiem/Nije Pleats  

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.2.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: €500,00
2.3.3.Aanlegactiviteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: €100,00
2.3.4.Planologisch strijdig gebruik Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): €165,00
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): €220,00
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): €1980,00
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): van het op grond van artikel 2.3.2.1 verschuldigde bedrag; €220,00
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): €275,00

Verhoging

2.3.4.6Indien voor het uitvoeren van de noodzakelijke onderzoeken, het opstellen van een goede ruimtelijke onderbouwing en/of de digitalisering van het besluit als genoemd onder 2.3.3.3 een externe partij dient te worden ingeschakeld, wordt het tarief als genoemd onder 2.3.3.3 vermeerderd met alsmede met de kosten die hiervoor door de betreffende externe partij in rekening worden gebracht, na een vooraf overlegde begroting van deze kosten. €165,00

Verhoging

2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.5.1indien de aanvraag betrekking heeft op het in gebruik nemen of het gebruiken van een bouwwerk als genoemd in categorie A (zie bijlage 1 van deze verordening) €167,00
 vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte:  
 - tot 100 m²€127,00
 - van 100 tot 500 m²€1,27 per m²
 - van 500 tot 2.000 m²€387,00 + €0,48 per m²
 - van 2000 tot 5.000 m²€1060,00 + €0,14 per m²
 - van 5.000 tot 50.000 m²€1600,00 + €0,03 per m²
 - groter dan 50.000 m²€2178,00 + €0,016 per m²
2.3.5.2indien de aanvraag betrekking heeft op het in gebruik nemen of het gebruiken van een bouwwerk als genoemd in categorie B (zie bijlage 1 van deze verordening) €167,00
 vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte:  
 - tot 100 m²€63,00
 - van 100 tot 500 m²€0,63 per m²
 - van 500 tot 2.000 m²€197,00 + €0,24 per m²
 - van 2.000 tot 5.000 m²€521,00 + €0,07 per m²
 - van 5.000 tot 50.000 m²€810,00 + €0,02 per m²
 - groter dan 50.000 m²€1041,00 + €0,007 per m²
2.3.5.3indien de aanvraag betrekking heeft op het in gebruik nemen of het gebruiken van een terrein of inrichting als genoemd in categorie C (zie bijlage 1 van deze verordening): - voor een openlucht-evenement €127,00
 - voor een tijdelijk bouwwerk of voor in tentoonstellingsruimten plaatshebbende evenementen met een vloeroppervlak van 50 t/m 100 m²: €127,00
 - voor een tijdelijk bouwwerk of voor in tentoonstellingsruimten plaatshebbende evenementen met een vloeroppervlak vanaf 100 m²: vermeerderd met: voor elke extra 100 m² vloeroppervlak of gedeelte daarvan. €127,00 €11,00
 - voor een niet bebouwd, voor bedrijfsdoeleinden bestemd terreinmet een gebruiksoppervlakte:  
 - tot 500 m² - van 500 tot 2.000 m² - van 2.000 tot 5.000 m² - groter dan 5.000 m² vermeerd met: voor elke extra 5.000 m² gebruiksoppervlakte of gedeelte daarvan.€127,00 €167,00 €209,00 €209,00 €42,00
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stadsof dorpsgezichten  
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo bedraagt het tarief voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: €300,00
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd stads- of dorpsgezicht, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief voor het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht €100,00

2.3.7Kappen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: €17,00
2.3.8Opslag van roerende zaken Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.8.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: €110,00
2.3.8.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo: €110,00

2.3.9Projecten of handelingen in het kader van deNatuurbeschermingswet 1998  
2.3.9.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: €550,00
2.3.9.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 €550,00
2.3.10 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief €550,00
2.3.11Andere activiteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.11.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: €110,00
2.3.11.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.11.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft€110,00
2.3.11.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft€110,00
2.3.12Omgevingsvergunning in twee fasen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.12.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.12.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
2.3.13Beoordeling bodemrapport Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.13.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport€100,00
2.3.13.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€100,00
2.3.14Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.14.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.141.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: €550,00
2.3.14.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: €550,00

Hoofdstuk 4 Teruggaaf * wijz. Rbs. 17-12-2015

2.4.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraagomgevingsvergunning Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.2, 2.3.3 en 2.3.6 , intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  
2.4.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 75 %
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en voordat op de aanvraag is beschikt van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 50 %
2.4.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleendeomgevingsvergunning Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of (sloop)activiteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.2, 2.3.3 en 2.3.6, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 2 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen. 25 %
2.4.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van eenomgevingsvergunning  
2.4.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of (sloop)activiteiten als bedoeldin de onderdelen 2..2, 2.3.3 en 2.3.6 wigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen. 25 %
2.4.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
2.4.4Geen teruggaaf Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.2.2, 2.3.4, 2.3.13 en 2.3.14 wordt geen teruggaaf verleend.  

Hoofdstuk 5 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project * wijz. Rbs 17-12-2015

2.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: €165,00

Hoofdstuk 6 Ruimtelijke plannen * wijz.Rbs 17-12-2015

2.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening €1980,00
2.6.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening €1980,00

Verhoging

2.6.3Indien voor het uitvoeren van de noodzakelijke onderzoeken en de vervaardiging en digitalisering van de plannen als genoemd onder 2.6.1 en 2.6.2 een externe partij dient te worden ingeschadeld, wordt het tarief als genoemd onder 2.6.1 en 2.6.2 vermeerderd met: alsmede met de kosten die hiervoor door de betreffende externe partij in rekening worden gebracht, na een vooraf overlegde begroting van deze kosten. €165,00

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde beschikking * wijz. Rbs 17-12-2015

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: €100,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet €125,00
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet€31,00
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet €31,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.1.1tot het verkrijgen van een evenenementenvergunning als bedoeld in art .2.2.1 van de APV bij < 500 bezoekers bij > 500 bezoekers €125,00 €375,00
2.1.2voor verenigingen, comite's of stichtingen, welke geen commercieel doel hebben bedraagt het tarief 1/5 van de onder 10.6.1 genoemde tarieven  

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.2.1:  
3.1.1voor een seksinrichting€250,00
3.2.1wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting  
3.2.2voor een seksinrichting€125,00

Hoofdstuk 4 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking €12,50

Als bijlage 1 van de Legesverordening 2010 opgenomen:

Categorie indeling

Nr.GebouwfunctieCategorie
1.Gebouwen met een woonfunctie  
1.1.TehuizenA
1.2.Woongebouwen met inpandige gangenA
1.3.Woningen niet zelfstandige bewonersA
1.4.Woningen niet zelfredzame bewonersA
1.5.VerzorgingstehuizenA
2.Gebouwen met een logiesfunctie  
2.1.HotelA
2.2.Pension/nachtverblijfA
2.3.DagverblijfA
3.Gebouwen met een onderwijsfunctie  
3.1.Onderwijsinstelling <12 jaarA
3.2.Onderwijsinstelling >12 jaarA
3.3.Kinderdagverblijf/peuterzaalA
4.Gezondheidszorggebouwen  
4.1.KliniekenA
4.2.ZiekenhuisA
4.3.VerpleegtehuizenA
5.Bedrijfsgebouwen  
5.1.KantorenA
5.2.FabriekenB
5.3.Loods, veem, opslagplaatsB
5.4.VuurwerkinrichtingB
6.Gebouwen voor wegverkeer  
6.1.Garage B
7.Gebouwen met een publieksfunctie  
7.1.Theater/bioscoopA
7.2.Museum/bibliotheekA
7.3.BuurthuisA
7.4.GebedshuisA
7.5TentoonstellingsgebouwenA
7.6.Kantine/eetzaalA
7.7.Cafés, discotheek, restaurantA
7.8.Gymzaal, studioA
7.9.SporthalA
7.10.ZwembadA
7.11.WinkelgebouwA
8.Niet bebouwd terrein bestemd voor bedrijfsdoeleinden  
8.1.Kampeerterreinen, jachthavensC
8.2.BedrijfsterreinenC
9.Tijdelijke bouwsels  
9.1.circussen, feesttentenC
9.2.markten, braderieën, kermissenC
10.Openlucht evenement  
10.1.EvenementC