Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Franekeradeel

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Franekeradeel
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2010
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

-

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229, lid 1, aanhef en onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-01-201627-07-2016Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Hoofdstuk 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7 van Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysiek leefomgeving/omgevingsvergunning

17-12-2015

Franeker Courant 30-12-2015

Raadsstuk nr. 15.203174
07-04-201422-09-2015Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Hoofdstuk 3 Rijbewijzen/Verkeer en vervoer

13-03-2014

Franeker Courant 2-4-2014

Raadsstuk nr. 14.200535
07-04-201404-01-2016Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Hoofdstuk 3 Rijbewijzen/Verkeer en vervoer

13-03-2014

Franeker Courant 2-4-2014

Raadsstuk nr. 14.200535
12-12-201114-12-2011artikel 2 en 3

01-12-2011

Franeker Courant 7-12-2011

Raadsstuk nr. 11.201907
12-12-201119-12-2011Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

01-12-2011

Franeker Courant 7-12-2011

Raadsstuk nr. 11.201907
12-12-201119-12-2011Hoofdstuk 8, art. 8.2.1

01-12-2011

Franeker Courant 7-12-2011

Raadsstuk nr. 11.201907
12-12-201123-02-2012Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning, Hoofdstuk 3

01-12-2011

Franeker Courant 7-12-2011

Raadsstuk nr. 11.201907
25-04-201114-12-2011tarieventabel Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning Hoofdstuk 3, art. 2.3.1.1 en art. 2.3.6.3

07-04-2011

Franeker Courant 20-4-2011

Raadsstuk nr. 11.200235
20-12-201005-10-2011Hoofdstuk 2 Reisdocumenten; Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

02-12-2010

Franeker Courant 15-12-2010

Raadsstuk nr. 10.21858
21-06-2010Nieuwe regeling

03-06-2010

Franeker Courant 16 juni 2010

Raadsstuk nr. 10.20376

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Franekeradeel;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 18 mei 2010;

gelet op artikel 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

B E S L U I T :

vast te stellen de volgende:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010 (Legesverordening 2010).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • Deze verordening verstaat onder:

  • a. ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b. ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c. ’maand’: het tijdvak dat loopt van n e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1) e dag in de volgende kalendermaand;

  • d. ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de n e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1) e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e. 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit *wijz.Rbs. 1-12-2011

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel

Artikel 3 Belastingplicht *wijz.Rbs. 1-12-2011

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identitietskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

  • Leges worden niet geheven voor:

  • a. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b. diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wabo;

  • c. Het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie.

  • d. Het in behandeling nemen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10 derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering

Vermindering van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsbepaling

  • 1. De artikelen en tarieventabel van de ‘Legesverordening 2007’ van 10 mei 2007, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 8 januari 2009, vervallen met ingang 1 juli 2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. In afwijking in zoverre van het eerste lid vervalt hoofdstuk 5 van de tarieventabel behorende bij de in het eerste lid genoemde verordening op het tijdstip dat de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496), met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

  • a. die zich hebben voorgedaan voor bedoeld tijdstip;

  • b. waarop de wettelijke voorschriften zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496) en de Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Kamerstukken 31953), nog moeten worden toegepast.

  • 3. Indien de datum van inwerkingtreding van titel 1 van de tarieventabel behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijven de op grond van het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 4. De op artikel 10 van de in het eerste lid genoemde verordening gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 11 van deze verordening.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de vijfde dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 juli 2010.

  • 3. In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treedt titel 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking op het tijdstip waarop de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496) en de Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Kamerstukken 31953) in werking treden. De datum waarop dit tijdstip valt is tevens de datum van ingang van de heffing voor die titel.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2010.

Aldus vastgesteld in de openbare

raadsvergadering van 3 juni 2010,

Voorzitter,

Griffier,

TARIEVENTABEL

(behorende bij de Legesverordening 2010 rb 3-6-2010)

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het kiezersregister

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

Hoofdstuk 10 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 12 Kansspelen

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 14 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Bijlage 1 Categorie indeling gebouwfunctie

Titel 1 Algemene Dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Huwelijk/Geregistreerd partnerschap

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk

of registratie partnerschap op:

 

1.1.1

maandag t/m donderdag tussen 8.30 en 17.00 uur

€165,00

1.1.2

vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur

€210,00

1.1.3

zaterdag tussen 9.00 en 16.00 uur

€520,00

1.1.4

andere dan de onder 1.1.1 t/m 1.1.3 genoemde tijden, na toestemming van het college van b&w, het voor die dag geldende tarief waarbij het zaterdagtarief op de zondag van toepassing is, vermeerderd met een toeslag van

€127,00

1.1.5

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€159,00

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap en voor het omzetten van een partnerschap in een huwelijk -zonder ceremonieel vertoon-

€95,00

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het laten vertalen door een vertaalbureau van een toespraak bij huwelijk of geregistreerd partnerschap

€200,00

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het inschakelen van een beëdigd tolk bij een huwelijksvoltrekking/partnerregistratie per kwartier

€33,50

1.1.9

het tarief vermeld onder 1.1.1 t/m 1.1.4 wordt verhoogd met een toeslag voor zover de huwelijksvoltrekking / partnerregistratie plaatsvindt op een andere locatie dan het stadhuis van Franeker. Deze toeslag bedraagt

€100,00

1.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

1.2.1

een trouwboekje of een boekje voor geregistreerd partnerschap in een normale uitvoering

€14,00

1.2.2

een duplicaat-trouwboekje of boekje voor geregistreerd partnerschap

€14,00

1.2.3

Het tarief voor het noodzakelijk optreden van een gemeenteambtenaar als getuige bedraagt

€71,00

Burgerlijke stand

1.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling

nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.3.1

inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand

 

1.3.1.1

buiten abonnement per inlichting op één persoon betrekking hebbende

€3,40

1.3.1.2

bij abonnement met een geldigheidsduur van een jaar

voor 25 inlichtingen

€18,15

1.3.1.3

voor 100 inlichtingen

€45,30

1.3.1.4

voor 500 inlichtingen

€195.00

1.3.1.5

voor 1000 inlichtingen

€317.00

1.4

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporing in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of een gedeelte daarvan

€11,75

1.5.1

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879,72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb.1969,36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

1.6

Het tarief bedraagt voor:

ten behoeve van belanghebbende aanvragen van inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand in een andere gemeente in Nederland, alsmede van afschriften van of uittreksels uit de akten van die registers

€3,40

1.6.1

het ten behoeve van de belanghebbende aanvragen van inlichtingen en bescheiden betrekkelijk de burgerlijke stand in gemeenten en plaatsen, buiten Nederland gelegen

€7,94

1.6.2

het verlenen van bemiddeling bij het afgeven van

reclame en/of voorlichtings- materiaal bij geboorte en

huwelijksaangiften bij abonnement per kalenderjaar

per onderdeel

€158,00

1.6.2.1

bemiddeling die in de loop van een kalenderjaar een

aanvang neemt is voor elke nog niet geëindigde maand

in het kalenderjaar € 15,80 verschuldigd tot maximaal

€158,00

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten *wijz.Rbs. 17-12-2015

Reisdocumenten

2.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen voor een aanvraag:

van een nationaal paspoort

 

(2015)

2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€64,40

€66,95

2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€51,20

€51,05

2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld in artikel 2.1 (zakenpaspoort)

   

2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€64,40

€66,95

2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€51,20

€51,05

2.2.3

van een reisdocument voor vluchtelingen of een residocument voor vreemdelingen

€51,20

€51,05

 

Identiteitskaart

   

2.3

het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse Identiteitskaart:

   

2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€50,40

€52,95

2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€28,45

€28,35

2.4

de tarieven als genoemd in de onderdelen 2.1.1 tot en met 2.3.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€47,30

€47,05

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen * wijz. Rbs. 13-3-2014

Rijbewijzen

3.1

het tarief bedraagt voor het in behandeling

nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen

of omwisselen van een rijbewijs

€38,45

(2013)

€35,70

3.1.1

het tarief genoemd in onderdeel 3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerder met

€34,10

€43,80

3.2

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

   

3.2.1

het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€2,50

 

3.2.2

voor het uitreiken van een eigen verklaring

€3,55

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één

verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één

persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie

persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling

nemen van een aanvraag:

 

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

€6,50

4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het

verstrekken van gegevens gedurende de periode van

één jaar:

voor 50 verstrekkingen

€90,70

4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

€158,00

4.2.2.2

voor 150 verstrekkingen

€226,00

4.2.2.3

voor 250 verstrekkingen

€317,00

4.2.2.4

voor 500 verstrekkingen

€567,00

4.2.2.5

voor 1000 verstrekkingen

€907,00

4.2.2.6

voor 5000 verstrekkingen

€3.176,00

4.2.3

Het tarief voor het verstrekken van gegevens

ten aanzien van door aanvrager niet met name

en/of adressen aangeduide personen, waarvoor

de gemeentelijke basisadministratie geheel of

gedeeltelijk langs elektronische weg moet worden

gelezen, een basisbedrag van

verhoogd met € 0,07 per inlichting

€68,00

4.2.3.1

idem als 4.2.3, indien levering van de gegevens op

etiketten wordt gewenst, per etiket

€0,04

4.2.3.2

het verstrekken van louter cijfermatige inlichtingen:

een vast bedrag van

€113,00

4.2.3.3

Indien de informatie genoemd onder 4.2.3 op

"diskette" wordt verstrekt is een toeslag verschuldigd van

€22,65

4.3

Het tarief voor de afgifte van een gewaarmerkt

afschrift van gegevens uit de basisadministratie

persoonsgegevens bedraagt

€6,50

4.3.1

Het tarief voor het schriftelijk verstrekken van informatie na een “no-hit" bedraagt

€2,27

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit kiezersregister

5.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratievan de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4

van de Kieswet

€3,40

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken* wijz. raadsbesluit 6-12-2012

Begroting/Rekening

6.1

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

6.1.1

programmabegroting

productenraming van de begroting

€15,00

€40,00

6.1.2

Uitvoeringsinformatie en jaarverslag

€50,00

6.2

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

6.2.1

op de vergaderstukken van de raadcommissie en gemeenteraad per jaargang

€45,30

6.2.2

voor de stukken genoemd in 7.2.1 indien deze worden afgehaald

€11,30

Verordeningen

6.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

6.2.3.1

een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening

van de gemeente

€25,00

6.2.3.2

tot het verstrekken van een exemplaar van een andere

dan de onder 2.3.1 genoemde verordening van de

gemeente

€15,00

6.2.3.3

tot het verstrekken van aanvullingen van de onder

6.2.3.1 en 6.2.3.2 bedoelde verordening per bladzijde

€ 0,50

 

Vertaling Frysk/Nederlands en Nederlands/Frysk

 

6.3

Met inachtneming van het bepaalde in Hoofdstuk 2, afdeling 2, artikel 2:11 van de Algemene wet bestuursrecht wordt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vertaling van schriftelijke strukken van het Frysk naar het Nederlands en van het Nederlands naar Frysk een tarief berekend per pagina (A4)

€30,00

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

7.1.3.1

Grootschalige Basiskaart Nederland (GBKN) schaal 1:1000

formaat 0.50 x 1.00 m. GBKN bladformaat -kaartdrager papier

€24,95

7.1.3.2

kaartdrager film

€45,30

7.1.3.3

gedeelten van een GBKN blad.

formaat A 4, kaartdrager papier (kopie)

 

7.1.3.4

formaat A 3, kaartdrager papier (kopie)

€ 6,85

7.1.4.1

Kaarten en tekeningen ingemeten situaties door

de gemeente Franekeradeel.

formaat A 1, kaartdrager papier

€24,95

7.1.4.2

kaartdrager film

€45,30

7.1.4.3

formaat A 3, papier (kopie)

€ 6,85

7.1.4.4

formaat A 4, papier (kopie)

€ 3,65

7.1.5.1

Kaarten en tekeningen (plattegronden) zijnde niet

ingemeten en niet behorende tot de Grootschalige

Basiskaart Nederland (GBKN)

formaat A 1, kaartdrager papier

€11,30

7.1.5.2

kaartdrager film

€18,15

7.1.5.3

formaat A 3, papier (kopie)

€ 6,85

7.1.5.4

formaat A 4, papier (kopie)

€ 3,65

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

 

De tarieven voor het verstrekken van:

 

7.2

een afschrift of uittreksel van een per perceel opgelegde beperkingenbesluit uit het Wkpb-beperkingenregister

€12,50

7.2.1

een verklaring van afwezigheid van een geregistreerd beperkingenbesluit uit het Wkpb-beperkingenregister per perceel per verklaring

€ 6,50

Kadastrale info

 

Voor het in behandeling nemen van:

 

7.3

een verzoek om informatie uit het kadastraal register via Kadaster on line

a. de door het kadaster in rekening gebrachte kosten

b. een verzoek tot het verstrekken van informatie uit en over de niet gemeentelijke beperkingen per kwartier

€11,75

7.3.1

Inzage in het gemeentelijk beperkingenregister:

a. voor het verstrekken van een gewaarmerkte kopie per pagina

b. voor het in behandeling nemen van een verzoek om toelichting op het ter inzage verleende dossier per kwartier

€2,50

€11,75

Informatie makelaars/taxateur

7.4.1

Informatie ten behoeve van taxaties

De leges voor het verstrekken aan makelaars/taxateurs van informatie over percelen en hun omgeving ten behoeve van taxatie en/of verkoopopdrachten bedragen per kadastraal perceel of perceelsgedeelte

€45,00

Telecommunicatiewet

7.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen

van een melding in verband met het verkrijgen van

instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze

van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in

artikel 5.3, derde lid van de Telecommunicatiewet

€45,00

7.5.2

Het in artikel 7.5.1 genoemde bedrag wordt:

indien met betrekking tot een melding overleg moet

plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van

openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€77,65

7.5.3

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

7.5.4

Indien een begroting als bedoeld in artikel 10.15.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken;

 

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken * wijz. Rbs. 1-12-2011

8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

8.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€30,05

8.2.1

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€11,80

8.2.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€6,50

8.2.3

tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap,

niet bestemd tot reispapier

€6,50

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen

van nasporingen in de in het gemeentearchief

berustende stukken, voor ieder daaraan besteed

kwartier of gedeelte daarvan

€11,75

Hoofdstuk 10 Gemeentegarantie

10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verlenen van een garantie voor de betaling van rente en aflossing van geldleningen ½ % van de te garanderen lening.

 

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

11.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

11.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet

€31,00

11.1.2

tot het verlenen van toestemming om een in 15.1.1.

bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

tot het wijzigen van een in 15.1.1 en 15.1.2. bedoelde ontheffing

€31,00

€31,00

Hoofdstuk 12 Kansspelen

Kansspelen

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30 van de Wet op de Kansspelen:

 

12.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€56,50

12.1.1

voor twee speelautomaten

€90,50

12.1.2

voor een verloting

€31,00

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer* wijz. raadsbesluit 1-11-2012

 

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling

nemen van een aanvraag:

 

13.11

tot het verkrijgen van een (verlengings-)aanvraag en/of wijzigingen van een Gehandicaptenparkeerkaart (G.P.K.)

€20,00

13.1.1

tot afgifte van een nieuwe G.P.K. als gevolg van vermissing e.d.

€20,00

 

Parkeerontheffing/parkeervergunningen

Het tarief bedraagt voor het inbehandeling nemen van een aanvraag:

 

13.2.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglementverkeersregels en verkeerstekens 1990

€15,00

13.2.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen, voor een periode van maximaal 5 jaar

€15,00

13.3.1

het verkrijgen van een parkeervergunning bij belanghebbendenplaatsen in de schil buiten het centrum (parkeerzones voor vergunninghouders) als bedoeld in artikel 3 van de Parkeerverordening 2012 voor een periode van 2 jaar

€14,00

13.3.2

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 om te mogen parkeren in een parkeerschijfzone (blauwe zone) of op plaatsen waar een parkeerverbod geldt, per jaar

€15,00

13.4.1

het tarief voor de opslag van bouwmaterialen (zand, stenen, bouwkeet etc.) op parkeerapparatuurplaatsen en belanghebbendenplaatsen in de binnenstad van Franeker

per week €15,00

per maand € 30,00

 

Hoofdstuk 14 Diversen

 

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van:

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling

nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

14.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover

daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€0,50

14.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken,

voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in

een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

14.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€0,25

14.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

€0,30

14.3

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager

moeten worden opgemaakt, voor zover daar niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€5,00

14.4

een beschikking op aanvraag of vergunning, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke

regeling een tarief is opgenomen

€12,50

Terrasvergunning

14.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

14.5.1

voor een terrasvergunning

€95,00

Reclamevergunning

14.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

14.6.1

tot het verkrijgen van een vergunning

bedoeld in artikel 2.1.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€20,00

Leegstandwet

15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet

€105,00

15.1.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van

leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet

€80,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen *wijz. Rbs. 17-12-2015

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

bouwkosten:

 
 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631,

uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of

gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door

zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn

omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg*wijz. Rbs.17-12-2015

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag:

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€110,00

Advies welstandscommissie Hûs en Hiem (Overeenkomstig tarieven Hûs en Hiem)

2.2.2

Indien met betrekking tot een aanvraag om vooroverleg of een

conceptaanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f van de Wabo advies over de opzet van een plan dient te worden gevraagd aan welstandscommissie Hûs en Hiem, wordt het tarief als genoemd onder 2.2.1 vermeerderd met:

€42,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning * wijz. RBS 17-12-2015

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het

bepaalde in dit hoofdstuk.In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

2.3.1

Rechtsvaststellend besluit omgevingsvergunningvrij project

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning, waarbij na behandeling blijkt dat er sprake is van een project dat niet omgevingsvergunningplichtig is (rechtsvaststellend besluit)

€110,00

2.3.2

2.3.2.1

Bouwactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€110,00

     
 

vermeerderd met:

van de bouwkosten

2,5 %

 

Het maximumbedrag aan leges bedraagt:

€50.000,00

Advies welstandscommissie Hûs en Hiem (Overeenkomstig tarieven Hûs en Hiem)

2.3.2.2

Indien met betrekking tot een aanvraag om een

omgevingsvergunning die betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo advies dient te worden gevraagd aan de welstandscommissie Hûs en Hiem, wordt het tarief als genoemd onder 2.3.2.1 vermeerderd met:

 

2.3.2.2.1

Tot en met € 5000

€42,00

2.3.2.2.2

van € 5.001 t/m € 25.000 bedragen:

vermeerderd met:

van de bouwsom boven € 5.000

€42,00

2,25‰

2.3.2.2.3

van € 25.001 t/m € 100.000bedragen:

vermeerderd met:

van de bouwsom boven € 25.000

€87,00

2,1‰

2.3.2.2.4

van € 100.001 t/m € 250.000 bedragen:

vermeerderd met:

van de bouwsom boven € 100.000

€244,00

2‰

2.3.2.2.5

van € 250.001 t/m € 750.000 bedragen:

vermeerderd met:

van de bouwsom boven € 250.000

€543,00

1,11‰

2.3.2.2.6

vanaf € 750.000

€1.098,00

 

vermeerderd met 0,78‰ van de bouwsom boven

€ 750.00, met een maximum van:

(van de berekende waarde wordt het gehele getal gebruikt, de integere waarde € 116,95 wordt dus € 116,00)

€2.250,00

 

Voor adviezen voor vooroverlegplannen verstrekt aan de deelnemende gemeente, betreffende een vooroverleg over de opzet van een plan, wordt € 42,00 in rekening gebracht.

 

2.3.2.2.7

Advies Nije Pleats

Het tarief genoemd onder 2.3.2.1 wordt verhoogd met het bedrag dat aan de Nije Pleats is verschuldigd voor een adviesaanvraag conform nota Hûs en Hiem/Nije Pleats

 

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.2.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€500,00

2.3.3.

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€100,00

2.3.4.

Planologisch strijdig gebruik

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€165,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€220,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€1980,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

van het op grond van artikel 2.3.2.1 verschuldigde bedrag;

€220,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€275,00

Verhoging

2.3.4.6

Indien voor het uitvoeren van de noodzakelijke onderzoeken, het opstellen van een goede ruimtelijke onderbouwing en/of de digitalisering van het besluit als genoemd onder 2.3.3.3 een externe partij dient te worden ingeschakeld, wordt het tarief als genoemd onder 2.3.3.3 vermeerderd met

alsmede met de kosten die hiervoor door de betreffende externe partij in rekening worden gebracht, na een vooraf overlegde begroting van deze kosten.

€165,00

Verhoging

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.5.1

indien de aanvraag betrekking heeft op het in gebruik nemen of het gebruiken van een bouwwerk als genoemd in categorie A (zie bijlage 1 van deze verordening)

€167,00

 

vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte:

 
 

- tot 100 m²

€127,00

 

- van 100 tot 500 m²

€1,27

per m²

 

- van 500 tot 2.000 m²

€387,00

+ €0,48

per m²

 

- van 2000 tot 5.000 m²

€1060,00

+ €0,14

per m²

 

- van 5.000 tot 50.000 m²

€1600,00

+ €0,03

per m²

 

- groter dan 50.000 m²

€2178,00

+ €0,016

per m²

2.3.5.2

indien de aanvraag betrekking heeft op het in gebruik nemen of het gebruiken van een bouwwerk als genoemd in categorie B (zie bijlage 1 van deze verordening)

€167,00

 

vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte:

 
 

- tot 100 m²

€63,00

 

- van 100 tot 500 m²

€0,63

per m²

 

- van 500 tot 2.000 m²

€197,00

+ €0,24

per m²

 

- van 2.000 tot 5.000 m²

€521,00

+ €0,07

per m²

 

- van 5.000 tot 50.000 m²

€810,00

+ €0,02

per m²

 

- groter dan 50.000 m²

€1041,00

+ €0,007

per m²

2.3.5.3

indien de aanvraag betrekking heeft op het in gebruik nemen of het gebruiken van een terrein of inrichting als genoemd in categorie C (zie bijlage 1 van deze verordening):

- voor een openlucht-evenement

€127,00

 

- voor een tijdelijk bouwwerk of voor in tentoonstellingsruimten plaatshebbende evenementen met een vloeroppervlak van 50 t/m 100 m²:

€127,00

 

- voor een tijdelijk bouwwerk of voor in tentoonstellingsruimten plaatshebbende evenementen met een vloeroppervlak vanaf 100 m²:

vermeerderd met:

voor elke extra 100 m² vloeroppervlak of gedeelte daarvan.

€127,00

€11,00

 

- voor een niet bebouwd, voor bedrijfsdoeleinden bestemd terreinmet een gebruiksoppervlakte:

 
 

- tot 500 m²

- van 500 tot 2.000 m²

- van 2.000 tot 5.000 m²

- groter dan 5.000 m²

vermeerd met:

voor elke extra 5.000 m² gebruiksoppervlakte of gedeelte daarvan.

€127,00

€167,00

€209,00

€209,00

€42,00

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stadsof dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo bedraagt het tarief voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€300,00

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd stads- of dorpsgezicht, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief voor het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht

€100,00

2.3.7

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€17,00

2.3.8

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.8.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€110,00

2.3.8.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€110,00

2.3.9

Projecten of handelingen in het kader van de

Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€550,00

2.3.9.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€550,00

2.3.10

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€550,00

2.3.11

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.11.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€110,00

2.3.11.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.11.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€110,00

2.3.11.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€110,00

2.3.12

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.12.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een

beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.12.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een

beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

2.3.13

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.13.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€100,00

2.3.13.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€100,00

2.3.14

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.14.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.141.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€550,00

2.3.14.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€550,00

Hoofdstuk 4 Teruggaaf * wijz. Rbs. 17-12-2015

2.4.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag

omgevingsvergunning

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of

sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.2, 2.3.3 en 2.3.6 , intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

2.4.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

75 %

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en voordat op de aanvraag is beschikt

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

50 %

2.4.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende

omgevingsvergunning

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of (sloop)activiteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.2, 2.3.3 en 2.3.6, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 2 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen.

25 %

2.4.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een

omgevingsvergunning

 

2.4.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of (sloop)activiteiten als bedoeldin de onderdelen 2..2, 2.3.3 en 2.3.6 wigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen.

25 %

2.4.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

2.4.4

Geen teruggaaf

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.2.2, 2.3.4, 2.3.13 en 2.3.14 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 5 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project * wijz. Rbs 17-12-2015

2.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€165,00

Hoofdstuk 6 Ruimtelijke plannen * wijz.Rbs 17-12-2015

2.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€1980,00

2.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€1980,00

Verhoging

2.6.3

Indien voor het uitvoeren van de noodzakelijke onderzoeken en de vervaardiging en digitalisering van de plannen als genoemd onder 2.6.1 en 2.6.2 een externe partij dient te worden ingeschadeld, wordt het tarief als genoemd onder 2.6.1 en 2.6.2 vermeerderd met:

alsmede met de kosten die hiervoor door de betreffende externe partij in rekening worden gebracht, na een vooraf overlegde begroting van deze kosten.

€165,00

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde beschikking * wijz. Rbs 17-12-2015

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€100,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€125,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€31,00

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€31,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.1.1

tot het verkrijgen van een evenenementenvergunning

als bedoeld in art .2.2.1 van de APV

bij < 500 bezoekers

bij > 500 bezoekers

€125,00

€375,00

2.1.2

voor verenigingen, comite's of stichtingen, welke geen commercieel doel hebben bedraagt het tarief 1/5 van de onder 10.6.1 genoemde tarieven

 

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

een exploitatievergunning of wijziging van een

exploitatievergunning als bedoeld in de Algemene plaatselijke

verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.2.1:

 

3.1.1

voor een seksinrichting

€250,00

3.2.1

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting

 

3.2.2

voor een seksinrichting

€125,00

Hoofdstuk 4 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€12,50

Als bijlage 1 van de Legesverordening 2010 opgenomen:

Categorie indeling

Nr.

Gebouwfunctie

Categorie

1.

Gebouwen met een woonfunctie

 

1.1.

Tehuizen

A

1.2.

Woongebouwen met inpandige gangen

A

1.3.

Woningen niet zelfstandige bewoners

A

1.4.

Woningen niet zelfredzame bewoners

A

1.5.

Verzorgingstehuizen

A

2.

Gebouwen met een logiesfunctie

 

2.1.

Hotel

A

2.2.

Pension/nachtverblijf

A

2.3.

Dagverblijf

A

3.

Gebouwen met een onderwijsfunctie

 

3.1.

Onderwijsinstelling <12 jaar

A

3.2.

Onderwijsinstelling >12 jaar

A

3.3.

Kinderdagverblijf/peuterzaal

A

4.

Gezondheidszorggebouwen

 

4.1.

Klinieken

A

4.2.

Ziekenhuis

A

4.3.

Verpleegtehuizen

A

5.

Bedrijfsgebouwen

 

5.1.

Kantoren

A

5.2.

Fabrieken

B

5.3.

Loods, veem, opslagplaats

B

5.4.

Vuurwerkinrichting

B

6.

Gebouwen voor wegverkeer

 

6.1.

Garage

B

7.

Gebouwen met een publieksfunctie

 

7.1.

Theater/bioscoop

A

7.2.

Museum/bibliotheek

A

7.3.

Buurthuis

A

7.4.

Gebedshuis

A

7.5

Tentoonstellingsgebouwen

A

7.6.

Kantine/eetzaal

A

7.7.

Cafés, discotheek, restaurant

A

7.8.

Gymzaal, studio

A

7.9.

Sporthal

A

7.10.

Zwembad

A

7.11.

Winkelgebouw

A

8.

Niet bebouwd terrein bestemd voor bedrijfsdoeleinden

 

8.1.

Kampeerterreinen, jachthavens

C

8.2.

Bedrijfsterreinen

C

9.

Tijdelijke bouwsels

 

9.1.

circussen, feesttenten

C

9.2.

markten, braderieën, kermissen

C

10.

Openlucht evenement

 

10.1.

Evenement

C