Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Slochteren

Verordening Auditcommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Slochteren
Officiële naam regelingVerordening Auditcommissie
CiteertitelAuditcommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt Verordening auditcommissie gemeente Slochteren d.d. 29-03-2005

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-01-200701-01-2018Nieuwe regeling

21-12-2006

't Bokkeblad, 10-01-2007

Raadsbesluit 21-12-2006, nr 14 48

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening auditcommissie gemeente Slochteren 2006

De raad van de gemeente Slochteren;

gelezen het voorstel van de voorzitter van de auditcommissie, de heer Scheidema, verwoord in de brief d.d. 28 september 2006;

gehoord de bespreking tijdens de openbare vergadering van de raadscommissie 'bestuur, middelen en ruimte' op 12 oktober 2006, alsmede de bespreking tijdens de openbare vergadering van de raad op 23 november 2006;

in achtnemend dat deze verordening is besproken tijdens de bijeenkomst van de auditcommissie op 14 december 2006;

besluit:

vast te stellen de navolgende "Verordening auditcommissie gemeente Slochteren 2006":

Artikel 1

Er is een auditcommissie gemeente Slochteren.

Artikel 2

De taak van de commissie is:

  • a.

    het begeleiden van de werkzaamheden van de accountant;

  • b.

    het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

  • c.

    het jaarlijks in overleg met de accountant vaststellen van het onderzoeksplan;

  • d.

    het voeren van het wervings- en selectieproces van de accountant leidend tot een voordracht in de raad;

  • e.

    het adviseren van de gemeenteraad over de genoemde taken, waarbij in ieder geval de volgende zaken aan de orde dienen te komen:

    • -

      uitgangspunten en grondslagen;

    • -

      risicomanagement; risicoanalyse, kwaliteit van de interne beheersing;

    • -

      opdrachtformuleringen aan de accountant;

    • -

      het benoemen van speerpunten;

    • -

      het beoordelen van de bevindingen en aanbevelingen van de accountant en de gevolgen daarvan voor de organisatie;

    • -

      communicatie en verantwoording; relatie met het managementteam, overleg over de kwaliteit van de informatieverstrekking, het volgen van het controleprotocol en opzetten van een rapport van bevindingen;

    • -

      naleving van de financiële wet- en regelgeving, gedragscodes, rechtmatigheidsborging en misbruik en oneigenlijk gebruik.

Artikel 3

De samenstelling van de commissie:

  • 1.

    elke fractie in de gemeenteraad wijst één vertegenwoordiger en desgewenst een plaatsvervanger in de auditcommissie aan.

  • 2.

    de portefeuillehouder financiën en de ambtelijke adviseur(s} kunnen op uitnodiging deelnemen aan de beraadslagingen van de auditcommissie.

Artikel 4

De zittingsperiode van de raadsleden in de commissie eindigt wanneer zij ophouden lid te zijn van de raad en in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

Artikel 5

  • 1. De gemeenteraad benoemt de voorzitter van de auditcommissie.

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeen roepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming.

Artikel 6

De griffier fungeert als secretaris van de commissie.

Artikel 7

De auditcommissie brengt minimaal twee keer per jaar mondeling of schriftelijk verslag uit aan de raad, te weten voor aanvang van de controlewerkzaamheden van de accountant en voor de vaststelling van de jaarrekening door de raad.

Artikel 8

Deze verordening kan worden aangehaald als: "Verordening auditcommissie gemeente Slochteren 2006".

Artikel 9

Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na die waarop zij is bekendgemaakt, onder gelijktijdige intrekking van de oude "Verordening auditcommissie gemeente Slochteren 2006" zoals door de raad vastgesteld op 29 maart 2005.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 21 december 2006.

De raad voornoemd,

, voorzitter.

, griffier.