Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Littenseradiel

Verordening bijdrageregeling minima gemeente Littenseradiel 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Littenseradiel
Officiële naam regelingVerordening bijdrageregeling minima gemeente Littenseradiel 2017
CiteertitelVerordening bijdrageregeling minima gemeente Littenseradiel 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling is deze verordening per 1 januari 2020 vervallen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-03-201701-01-201701-01-2020Nieuwe regeling

27-02-2017

Gemeenteblad, 09-03-2017, nr. nr. 36535

Collegevoorstel, 17-01-2017, nr. 5

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening bijdrageregeling minima gemeente Littenseradiel 2017

De Raad van de gemeente Littenseradiel;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 17 januari 2017;

besluit:

vast te stellen de Verordening bijdrageregeling minima gemeente Littenseradiel 2017

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. Alle begrippen in deze verordening die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet.

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      aanvrager: een alleenstaande, een alleenstaande ouder of een gezin als bedoeld in artikel 4, eerste lid, Participatiewet die een aanvraag heeft ingediend. Deze persoon kan eveneens voor zijn thuisinwonende minderjarige kind(eren) een aanvraag indienen.

    • b.

      rechthebbende: een aanvrager van 18 jaar of ouder die ingezetene is van de gemeente, niet zijnde een student, van wie het adres op 1 januari en op het moment van aanvraag overeenkomt met de basisregistratie personen en die in de maand voorafgaande aan de maand van de aanvraag een inkomen heeft dat netto niet meer bedraagt dan 120% van het van toepassing zijnde sociaal minimum.

    • c.

      sociaal minimum: de gehuwdennorm als bedoeld in artikel 21 en 22 van de Participatiewet waarbij de kostendelersnorm is uitgesloten. Voor een alleenstaande ouder bedraagt de van toepassing zijnde norm 90% van de gehuwdennorm en voor een alleenstaande 70% van de toepasselijke gehuwdennorm. Voor in een inrichting verblijvende personen bedraagt de van toepassing zijnde norm, het bedrag genoemd in artikel 23, eerste en tweede lid, van de Participatiewet. Voor jongeren jonger dan 21 jaar bedraagt de van toepassing zijnde norm het bedrag, genoemd in artikel 20, eerste en tweede lid, van de Participatiewet.

Artikel 2 Vergoedingen en verstrekkingen

Voor een vergoeding komen in aanmerking:

  • a.

    entreekaarten en/of contributie voor sociaal-culturele en/of sportieve activiteiten;

  • b.

    de kosten voor aanschaf van sportattributen, een fiets, fietsbenodigdheden en/of fietsonderhoud;

  • c.

    abonnement televisie, krant en internet;

  • d.

    de kosten voor aanschaf van een identiteitskaart of paspoort;

  • e.

    de kosten voor openbaar vervoer.

Verstrekkingen:

  • f.

    zwemlessen voor diploma A, B en C (vanaf 5 tot en met 17 jaar);

  • g.

    laptop voor schoolgaande kinderen naar het voortgezet onderwijs (maximaal 1 laptop per gezin per 3 jaar);

  • h.

    tweedehands fiets (voor kinderen die voor het eerst naar het voortgezet onderwijs gaan).

Artikel 3 Hoogte van de vergoeding en voorwaarden

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders verleent per jaar een vergoeding voor de kosten van de rechthebbende zoals deze genoemd zijn in artikel 2.

  • 2. Van de gemaakte kosten wordt 100% vergoed tot een maximum van € 121,00 per jaar per volwassene en tot een maximum van € 342,00 per jaar voor een thuisinwonend ten laste komend minderjarig kind.

  • 3. De kosten van zwemlessen voor diploma A, B en C worden uitsluitend rechtstreeks aan een zwembad vergoed.

Artikel 4 Aanvragen

  • 1. Het aanvragen van de vergoeding geschiedt met een daarvoor vastgesteld (digitaal) formulier.

  • 2. De aanvrager hoeft geen inkomensgegevens in te leveren indien hij/zij een periodieke uitkering van de gemeente ontvangt, dan wel een AOW-gerechtigde is zonder pensioen.

Artikel 5 Bewijsstukken

  • 1. De aanvrager is verplicht om op verzoek de bewijsstukken te verstrekken.

  • 2. De bewaartermijn van bewijsstukken is overeenkomstig aan de periode vermeld in de beschikking.

  • 3. Indien de aanvrager de bewijsstukken niet verstrekt, vordert het college de verstrekte vergoeding terug.

Artikel 6 Afwijkende bepalingen

Het college kan in afwijking van het bepaalde in deze verordening besluiten een bijdrage te verlenen in geval een strikte toepassing van de regeling zou leiden tot onbillijkheid.

Artikel 7 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking ervan en werkt terug tot en met 1 januari 2017.

  • 2. De Verordening bijdrageregeling minima gemeente Littenseradiel 2016 van 21 maart 2016 wordt ingetrokken.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als de Verordening bijdrageregeling minima gemeente Littenseradiel 2017.

Ondertekening

Wommels, 27 februari 2017

De raad voornoemd,

, voorzitter

, griffier

Toelichting

Met de invoering van de Participatiewet 2015 blijkt dat de regering groot belang hecht aan het maatwerkprincipe, dat wil zeggen waar is in de individuele situatie daadwerkelijk behoefte aan. De regering vindt het zeer belangrijk dat inwoners participeren in de samenleving en met name dat kinderen de kans krijgen om deel te nemen aan activiteiten zoals sport, muziek of danslessen. Verder stelt de regering dat gemeenten de mogelijkheid hebben om deelname aan culturele, maatschappelijke en sportieve voorzieningen en activiteiten te bevorderen. De bijdrageregeling minima is in feite een maatwerkvoorziening op grond van de Gemeentewet, in die zin dat mensen die deelnemen aan bovengenoemde activiteiten en voldoen aan de voorwaarden, de daadwerkelijke kosten van deelname aan genoemde activiteiten vergoed krijgen.

Op grond van artikel 149 van de Gemeentewet kan de gemeenteraad verordeningen maken die hij in het belang van de gemeente nodig oordeelt. Zo kan de gemeenteraad in deze verordening er voor kiezen om een aantal regelingen in het leven te roepen die als (inkomens)ondersteuning voor de inwoners van de gemeente kunnen gelden met het doel dat alle inwoners kunnen participeren in de samenleving.

De bijdrageregeling minima is bestemd voor alle inwoners van de gemeente met een laag inkomen (met uitzondering van studenten). Het staat vast dat deze inwoners extra kosten hebben, die hun financiële draagkracht te boven gaan, waardoor het voor hen lastiger is om deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten. Het doel van deze verordening is dat inwoners kunnen deelnemen aan de samenleving (bevorderen van de sociale participatie). Bij het stimuleren van participatie is dus zeker sprake van een stimulans geld uit te geven. In dat kader wordt steekproefsgewijs gevraagd naar gegevens (betaalbewijzen) om vast te kunnen stellen of het geld aan het bestemde doel is uitgegeven. Gelet op de ‘regelluwe’ uitvoering van deze regeling is de van toepassing zijnde bijstandsnorm vervangen door het relevante sociaal minimum. De toepasselijke bijstandsnorm impliceert namelijk dat de kostendelersnorm van toepassing is. Dit is niet de bedoeling voor potentiële deelnemers (inwoners met een inkomen tot en met 120% van het sociaal minimum). Vooral ook werkenden met een laag inkomen willen wij stimuleren een beroep te doen op de bijdrageregeling. Daarom is de inkomensnorm verhoogd naar 120% van het sociaal minimum. Inwoners met schulden kunnen ook een beroep doen op het Kindpakket als het inkomen na aftrek van schulden onder het gestelde drempelinkomen komt. Deze aanvragen zullen via een keukentafelgesprek tussen inwoner en gebiedsteam integraal worden behandeld, waarbij het uitgangspunt is dat kinderen mee kunnen doen.

Aanvragen en bewijsstukken

Op basis van de handreiking van Divosa ‘Efficiënt uitvoeren minimaregelingen’(november 2015) is het aanvraagproces bijdrageregeling minima verbeterd en wordt alleen naar de minimale noodzakelijke bewijsstukken gevraagd. AOW-gerechtigden zonder pensioen hoeven geen inkomensgegevens bij te voegen. Op verzoek van de cliëntenraad WWB en Stichting Leergeld is de aanvraagdatum verschoven van 1 februari naar 1 januari.

De wettelijke afhandelingstermijn is binnen 8 weken, en kan met 8 weken worden verlengd. De gebruikelijke afhandelingstermijn is 4 weken. Het streven is de aanvraag zo snel mogelijk af te handelen. Het college kan een toekenningsbeschikking voor de periode van maximaal 2 jaar verstrekken. Dit betekent dat de aanvrager niet meerdere keren een aanvraag hoeft in te dienen. De betaling van de vergoeding geschiedt in termijnen. De bewijsstukken moeten worden bewaard en op verzoek worden verstrekt.

Financiële bijdrage, vergoedingen en verstrekkingen

Het verstrekken van de bijdrage vindt plaats in de vorm van een geldelijke bijdrage, dan wel via een andere manier. De kosten van zwemlessen voor diploma A, B en C worden vergoed aan het zwembad. Schoolgaande kinderen, die voor het eerst naar het voortgezet onderwijs gaan, kunnen in aanmerking komen voor een laptop en een tweedehands fiets. De hoogte van de bedragen en vergoedingen kunnen worden aangepast als de verordening opnieuw wordt vastgesteld in de raad.

Afwijkende bepalingen (hardheidsclausule)

In deze verordening zijn de hoofdlijnen voor het bevorderen van sociale en maatschappelijke participatie beschreven. Er kunnen zich concrete situaties voordoen waarin deze verordening niet voorziet. Dit artikel bepaalt dat het college in dergelijke situaties beslist in afwijking van deze verordening. Redelijkheid is hierbij het uitgangspunt.