Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Nederlek

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand, gemeente Nederlek

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Nederlek
Officiële naam regelingVerordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand, gemeente Nederlek
CiteertitelVerordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand, gemeente Nederlek
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpSociale Zaken

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Nederlek Nieuws

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-12-200901-10-200904-01-2012Onbekend

15-12-2009

Nederlek Nieuws

NE09/07641

Tekst van de regeling

Verordening Cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand gemeente Nederlek

De raad van de gemeente Nederlek;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 2 decemebr 2009;

gelet op:

-

artikel 47 van de Wet werk en bijstand;

-

artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

-

artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

-

artikel 1A van de Wet voorzieningen gehandicapten;

-

en met inachtneming van artikel 149 en 150 van de Gemeentewet;

artikel 12 eerste lid onderdeel d van de Wet investeren in jongeren.

besluit vast te stellen de volgende:

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand.

Artikel 1 Begripsomschrijving

1.

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.

cliënten:

alle personen die gebruik maken van de diensten op grond van de WWB, WIJ, Ioaz enIoaw van de afdeling Sociale Zaken K5;

b.

college:

het college van burgemeester en wethouders;

c.

cliëntenraad:

onafhankelijk orgaan met een adviserende taak ten aanzien van het beleid van de afdeling Sociale Zaken.

2.

Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de WWB, WIJ, Ioaw, Ioaz.

Artikel 2 Doel cliëntenparticipatie

Het doel van cliëntenparticipatie is het bevorderen van de betrokkenheid van de cliënt bij de vorming, uitvoering en evaluatie van het beleid met betrekking tot in ieder geval de Wet werk en bijstand en eventuele andere sociale zekerheidsregelingen die door de afdeling Sociale Zaken worden uitgevoerd, zodat de kwaliteit van de dienstverlening ten opzichte van cliënten bewaakt wordt en zo optimaal mogelijk wordt.

Artikel 3 Opdracht aan het college

Het college draagt zorg voor het instellen van een orgaan, bestaande uit cliënten en vertegenwoordigers van organisaties die blijkens hun doelsteling gericht zijn op behartiging van de belangen van cliënten, hierna te noemen: cliëntenraad.

Artikel 4 Doelstelling cliëntenraad

De cliëntenraad functioneert ten behoeve van alle cliënten die gebruik maken van de diensten van de afdeling Sociale Zaken K5 op het gebied van de WWB, WIJ, Ioaw en Ioaz en heeft tot doel:

4.1

Behartiging van de collectieve belangen van cliënten. Deze belangen dienen verband te houden met de diensten van de afdeling Sociale Zaken K5 op het gebied van de WWB, WIJ , Ioaw en Ioaz.

4.2

Het stimuleren van de betrokkenheid van de cliënten bij het beleid op het terrein van de door de gemeente uit te voeren wettelijke regelingen met betrekking tot sociale zaken.

4.3

Het kritisch volgen van het beleid van de gemeente, met name waar dit het collectieve belang van de cliënten van de afdeling Sociale Zaken raakt, het signaleren van knelpunten in dat beleid en het doen van aanbevelingen.

4.4

Het erop toezien dat cliënten voldoende informatie en voorlichting krijgen van de afdeling Sociale Zaken.

4.5

Het bevorderen van een goede verstandhouding tussen cliënten en medewerkers van de afdeling Sociale Zaken.

Artikel 5 Samenstelling van de cliëntenraad

5.1

De cliëntenraad wordt gevormd door cliënten van de afdeling Sociale Zaken en door vertegenwoordigers van belangenorganisaties.

5.2

De cliëntenraad wijst een voorzitter en een secretaris aan.

Artikel 6 Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad

6.1

De cliëntenraad heeft de bevoegdheid gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college.

6.2

De cliëntenraad stelt een agenda op ten behoeve van de vergaderingen, waarbij agendapunten kunnen worden aangedragen die een relatie hebben met de in artikel 4 van deze verordening genoemde onderwerpen.

6.3

Wanneer het K5 bestuur belangrijke wijzigingen wil doorvoeren in zijn beleid op het terrein van de door de K5 gemeenten uit te voeren wettelijke regelingen met betrekking tot sociale zaken op het gebied van WWB, WIJ, Ioaw en Ioaz,dan wordt de cliëntenraad in het participatieproces betrokken op het moment dat het ambtelijke stuk is uitgewerkt en het K5 bestuur onder voorbehoud van het advies van de cliëntenraad heeft ingestemd met de inhoud. Onder belangrijke wijzigingen worden in ieder geval verstaan verordeningen en beleidsvoornemens.

6.4

Het college verschaft de cliëntenraad tijdig alle inlichtingen en gegevens die deze voor de vervulling van zijn taak redelijkerwijs nodig heeft, te weten:

-

informatie over en inzicht in het algemene beleid van de gemeente ten aanzien van cliënten van de afdeling Sociale Zaken;

-

beleidsstukken die betrekking hebben op de doelstellingen of het functioneren van de cliëntenraad.

Ten minste één maal per jaar zal de verantwoordelijke wethouder een vergadering bijwonen en overleg voeren met de cliëntenraad. In die bijeenkomst wordt in ieder geval aandacht besteed aan de evaluatie van deze verordening;

De vergaderingen van de cliëntenraad worden bijgewoond door ten minste één medewerker van de afdeling Sociale Zaken;

De cliëntenraad kan specifieke medewerkers van de afdeling Sociale Zaken uitnodigen voor zijn vergaderingen voor het verstrekken van informatie of het geven van toelichting.

Artikel 7 Budget

a.

De gemeenteraad stelt jaarlijks een bedrag van 2.500,- beschikbaar voor de cliëntenraad.

b.

Het in lid a bedoelde bedrag wordt jaarlijks per 1 januari verhoogd of verlaagd conform de ontwikkelingen van de consumentenprijsindex volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek.

c.

De cliëntenraad geeft uiterlijk drie maanden na afloop van het kalenderjaar aan het college een volledig overzicht van alle kosten en bestedingen van de cliëntenraad.

d.

Na het overleggen van het overzicht van alle kosten en bestedingen van de cliëntenraad, vindt verrekening plaats. Een overschot vloeit terug naar de gemeente.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De cliëntenraad vergadert ten minste zesmaal per jaar en verder zo vaak als dit voor de realisering van de doelstellingen nodig is.

Artikel 9 Externe instanties en adviseurs

De Cliëntenraad kan het advies van extern adviseurs inwinnen en/of extern adviseurs betrekken in hun vergadering.

Artikel 10 Nadere regels

1.

Het college is bevoegd om nadere regels te stellen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening.

2.

Voordat het colege nadere regels stelt vindt hierover overleg plaats met de cliëntenraad.

Artikel 11 Uitvoering

De uitvoering van deze verordening berust bij het college.

Artikel 12 Verantwoording

Over de uitvoering van deze verordening legt het college jaarlijks verantwoording af aan de raad.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 oktober 2009.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening cliëntenparticipatie gemeente Nederlek.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 december 2009.

de voorzitter, de griffier