Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bussum

Regeling 65 Plus

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bussum
Officiële naam regelingRegeling 65 Plus
CiteertitelRegeling 65 Plus
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpNieuwe regeling

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet werk en bijstand

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-10-199415-01-2014Nieuwe regeling

09-09-2004

't Voorlicht 16-09-2004

RV2004-041

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling 65 Plus

De raad van de gemeente Bussum;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Bussum d.d.

18 augustus 2004, nummer. RV2004.041;

gelet op het voornemen van de raad, zoals vastgesteld op 17 juni 2004 op basis van raadsvoorstel RV2004.028, om ter reparatie van de Regeling Duurzame Gebruiksgoederen een categoriale regeling voor 65 plussers te creëren,

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende

Regeling 65 Plus

1 Begrippenlijst

  • a.

    Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand (WWB) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

  • b.

    In deze regeling wordt verstaan onder;

Minimum inkomen; Inkomsten zoals omschreven in artikel 32 WWB exclusief de vrij te laten middelen zoals omschreven in artikel 31 WWB.
Vrij te laten vermogen; het vermogen wat buiten beschouwing wordt gelaten zoals bedoeld in artikel 34 lid 2 WWB.
Co-ouderschap; een ouder deelt feitelijk de zorg voor een kind dat met een bewijsbare regelmaat beurtelings bij zijn ouders verblijft.
Zelfstandige huisvesting; woonruimte met een eigen was- en kookgelegenheid waarvoor aantoonbaar huur, onderhuur of kostgeld wordt betaald, aan personen die niet behoren tot verwanten in de eerste graad van de aanvrager.
Peildatum; 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de tegemoetkoming wordt aangevraagd.

2 Doelstelling

Doel van de Regeling 65 plus is aan inwoners, die langdurig een minimuminkomen hebben en de leeftijd van 65 jaar hebben bereikt, in staat te stellen noodzakelijke vervangingen van duurzame gebruiksgoederen te doen, door middel van een jaarlijkse financiële tegemoetkoming.

3 Doelgroep

  • a. De Regeling 65 plus is toegankelijk voor gezinnen en alleenstaanden in de zin van artikel 3 en 4 WWB;

    • -

      die staan geregistreerd als inwoner van Bussum in de gemeentelijke basisadministratie EN

    • -

      waarvan minstens een gezinslid de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt, EN

    • -

      die op de aanvraagdatum over zelfstandige huisvesting beschikken, EN

    • -

      die op de peildatum gedurende vijf jaar of langer een minimuminkomen ontvangen, EN K:\Word\Algemeen\Verordeningen\V122.doc

    • -

      die op de peildatum een vermogen hebben onder de grens van het vrij te laten vermogen.

  • b. Voor de vaststelling van de gezinssamenstelling geldt de situatie op de peildatum.

  • c. Wanneer de onder a. genoemde periode van vijf jaar is onderbroken door een periode van maximaal 6 maanden per kalenderjaar, dan wordt deze buiten beschouwing gelaten wanneer het inkomen in dat jaar niet meer dan 115% van het minimum bedraagt.

  • d. Wanneer de aanvrager in de 12 maanden voorafgaand aan de aanvraag de wettelijke langdurigheidstoeslag heeft ontvangen, of op grond van een voorliggende voorziening een bijdrage voor de vervanging of aanschaf van de inventaris van de woning heeft ontvangen, bestaat geen recht op de tegemoetkoming. Een bijdrage op grond van deze regeling of een lening geldt niet als voorliggende voorziening. Wanneer de aanvrager een bijdrage heeft ontvangen die lager is dan de toeslag op basis van deze regeling dan kan het verschil tussen beide worden toegekend.

  • e. In uitzondering op de onder 3a gestelde voorwaarde van zelfstandige huisvesting kan een inwoner van een AWBZ instelling, niet zijnde een verpleegtehuis, in aanmerking komen voor een aangepaste tegemoetkoming.

  • f. Op deze regeling is geen draagkrachtregeling van toepassing.

4 Aanvragen

  • a. Om voor tegemoetkoming in aanmerking te komen moet bij de afdeling sociale zaken een aanvraag worden ingediend door middel van een daartoe vastgesteld formulier.

  • b. Aanvrager is verplicht om inlichtingen te verstrekken, dan wel inzage te verlenen, in alle zaken die van belang zijn om het recht te kunnen vaststellen.

  • c. Aanvrager is verplicht uit eigen beweging aan de gemeente wijzigingen in persoonlijke en financiële omstandigheden door te geven, waarvan in redelijkheid kan worden vermoed dat deze wijzigingen gevolgen hebben voor het recht op subsidie.

  • d. Een aanvraag kan worden jaarlijks worden ingediend vanaf 1 oktober tot 31 december.

  • e. Burgemeester en wethouders kennen de tegemoetkoming ambtshalve toe aan belanghebbenden die vijf jaar of langer van de Gemeente Bussum een bijstandsuitkering krachtens de WWB ontvangen.

5. De tegemoetkoming

  • a. De tegemoetkoming is gelijk aan de norm van de Langdurigheidstoeslag, zoals omschreven in artikel 36 WWB voor de toepasselijke gezinssamenstelling.

  • b. Voor inwoners van een AWBZ instelling zoals omschreven onder 3e bedraagt de tegemoetkoming 50% van de onder a. genoemde norm.

  • c. De tegemoetkoming wordt jaarlijks toegekend

6 Controle en terugvordering

  • a. De gemeente is als uitkerende instantie bevoegd de verstrekte inlichtingen te controleren op volledigheid en juistheid door het laten overleggen van bewijsstukken en eventueel door het inwinnen van inlichtingen bij belastingdienst, UWV en/of andere uitkerende instanties.

  • b. Bij gebleken opzettelijk vermelden van onjuiste gegevens kan de reeds verstrekte tegemoetkoming van aanvrager worden teruggevorderd.

7 Uitvoering

  • a. Burgemeester en wethouders zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van deze regeling.

  • b. De uitvoering wordt door burgemeester en wethouders gemandateerd aan het hoofd sociale zaken.

  • c. Tegen een besluit op grond van deze regeling kan bij burgemeester en wethouders bezwaar worden aangetekend.

8 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de 43e dag na vaststelling door de gemeenteraad.

9 Overgangsregeling

In afwijking op de gestelde periode in 4d. kan in het jaar 2004 de tegemoetkoming worden aangevraagd vanaf 1 november 2004 tot en met 31 januari 2005. De peildatum voor de tegemoetkoming in 2004 is 31 december 2003.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Bussum, gehouden op 9 september 2004.

de griffier
de voorzitter