Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Leeuwarderadeel

Verordening op de heffing en de invordering van leges gemeente Leeuwarderadeel 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Leeuwarderadeel
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges gemeente Leeuwarderadeel 2017
CiteertitelLegesverordening gemeente Leeuwarderadeel 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling is deze verordening per 1 januari 2020 vervallen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Paspoortwet, art. 2, lid 2
  2. Paspoortwet, art. 2, lid 7
  3. Gemeentewet, art. 229, lid 1
  4. Gemeentewet, art. 156, lid 1
  5. Gemeentewet, art. 156, lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201701-01-2020nieuwe regeling

08-12-2016

Gemeenteblad, 2016, 178405

2016/46g

Tekst van de regeling

Nr. 2016/46g

De raad van de gemeente Leeuwarderadeel;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel van 15 november 2016;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

B E S L U I T:

Vast te stellen de volgende verordening:

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES GEMEENTE LEEUWARDERADEEL 2017 (Legesverordening gemeente Leeuwarderadeel 2017)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a. ’dag’:de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
b. ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;
c.’maand’: het tijdvak dat loopt van (n)e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;
d. ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de (n)e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;
e. 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of reisdocument;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht ;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht , voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.6 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens );

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

      een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1.

    De ‘Verordening op de heffing en invordering van leges 2016’ van 9 juni 2016, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening gemeente Leeuwarderadeel 2017

Aldus besloten door de raad voornoemd

in zijn openbare vergadering van 8 december 2016,

de griffier,de voorzitter,
   
   
(mw. mr. G.J. Olthof)(drs. J.R.A. Boertjens)

 H bijlage behorende bij de Legesverordening gemeente Leeuwarderadeel 2017  
   
Nr. 2016 /46h  
Indeling tarieventabelpagina
 Raadsvergadering 24 november 2016  
     
Titel 1Algemene dienstverlening  
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand3
Hoofdstuk 2Reisdocumenten3
Hoofdstuk 3Rijbewijzen4
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Basis Registratie Personen5
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister5
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens5
Hoofdstuk 7Bestuursstukken6
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie7
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken7
Hoofdstuk 10Gemeentearchief7
Hoofdstuk 11Gereserveerd8
Hoofdstuk 12Leegstandwet8
Hoofdstuk 13Gereserveerd8
Hoofdstuk 14Gereserveerd8
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet8
Hoofdstuk 16Kansspelen8
Hoofdstuk 17Gereserveerd9
Hoofdstuk 18Telecommunicatie9
Hoofdstuk 19Verkeer en vervoer10
Hoofdstuk 20Diversen10
     
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning  
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen12
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag13
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning13
Hoofdstuk 4Vermindering21
Hoofdstuk 5Teruggaaf22
Hoofdstuk 6Intrekking omgevingsvergunning23
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project23
Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten23
Hoofdstuk 9Vervallen24
Hoofdstuk 10In deze titel niet benoemde beschikking24
     
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn  
Hoofdstuk 1Horeca24
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten24
Hoofdstuk 3Gereserveerd25
Hoofdstuk 4Gereserveerd25
Hoofdstuk 5Gereserveerd25
Hoofdstuk 6Brandbeveiligingsverordening25
Hoofdstuk 7In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking25
     
     
Titel 1Algemene dienstverlening  
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand  
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:  
1.1.1.1maandagmorgen om 09.00 en 09.30 uurgratis
1.1.1.2maandag vanaf 10.00 uur, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdagmorgen (normale kantooruren)€ 206,60
1.1.1.3buiten de normale kantooruren€ 568,25
1.1.2Het tarief voor het bezichtigen van een trouwlocatie buiten het gemeentehuis bedraagt. € 93,30
1.1.3Het tarief voor verstrekken van een getuige uit de gemeentelijke organisatie voor ieder kwartier daaraan besteed € 20,75
1.1.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.1.4.1een trouwboekje of partnerschapboekje € 25,85
1.1.5Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 20,70
1.1.6Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  
     
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten  
1.2.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.2.1.van een nationaal paspoort  
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 64,75
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,45
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort)  
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 64,75
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,45
1.2.3een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)  
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 64,75
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,45
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 51,45
1.2.5Nederlandse identiteitskaart  
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 50,65
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 28,60
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van€ 47,55
     
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen  
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 38,80
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met€ 34,10
1.3.3Indien de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overlegd, worden de terzake verschuldigde leges als bedoeld in 1.3.1 verhoogd met€ 23,25
     
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basis Registratie Personen  
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Basis Registratie Personen moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van uitreksel Basis Registratie Personen€ 7,00
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet is opgenomen in de Basis Registratie Personen  
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking€ 7,00
     
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10 van de Regeling BRP.€ 7,50
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de Basis Registratie Personen, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 20,70
     
     
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister  
1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet€ 8,30
     
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens  
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:€ 5,20
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:  
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina€ 0,23
 met een maximum per bericht van€ 5,00
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina’s€ 22,50
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier€ 5,00
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking per kwartier of gedeelte daarvan€ 20,50
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.  
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens€ 4,55
     
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken  
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.1.1tot het verstrekken van:  
1.7.1.2een afschrift of scan van de raadsagenda, per pagina€ 0,50
1.7.1.1.1een afschrift of scan van het verslag van een raadsvergadering, per pagina€ 0,50
1.7.1.1.2een afschrift of scan van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina€ 0,50
1.7.1.3tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:  
1.7.1.3.1op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen€ 68,30
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.2.1tot het verstrekken van:  
1.7.2.1.1een afschrift of scan van het verslag van een raadsvergadering, per vergadering€ 8,45
1.7.2.1.2een afschrift of scan van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per vergadering € 12,65
     
     
     
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie  
1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.8.1.1ter zake van het op verzoek doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier€ 20,70
1.8.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel plaatselijke aanduiding, per inlichting€ 14,50
1.8.3Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van inzage in perceelskaarten, per perceelskaart€ 14,50
1.8.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken een fotokopie uit het gemeentelijk kadaster € 14,50
1.8.5Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van publiekrechtelijke informatie als bedoeld in het normblad financiering woonruimte (normblad organisaties van makelaars en financiële instellingen), per woonruimte€ 94,05
     
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken  
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag€ 41,35
1.9.2tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening€ 7,00
1.9.3Bewijs van in leven zijn€ 7,00
1.9.4Tot het verkrijgen van een attestatie de vitae en akte burgerlijke stand€ 12,90
1.9.5Verklaring van huwelijksbevoegdheid€ 22,90
     
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief  
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 20,70
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
1.10.2.1een afschrift, een fotokopie, of een gescand document van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina € 0,50
     
     
Hoofdstuk 11 Gereserveerd  
     
Hoofdstuk 12 Leegstandwet  
1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet€ 84,55
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet€ 63,00
     
Hoofdstuk 13 Gereserveerd  
     
Hoofdstuk 14 Gereserveerd  
     
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet  
1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet€ 30,00
1.15.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander€ 20,70
1.15.3tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing€ 20,70
     
Hoofdstuk 16 Kansspelen  
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:  
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat€ 56,50
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee kansspelautomaten€ 90,50
1.16.1.3voor een onbepaalde periode voor één kansspelautomaat€ 226,50
1.16.1.4voor een onbepaalde periode voor twee kansspelautomaten€ 362,50
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 9,10
     
Hoofdstuk 17 Gereserveerd  
     
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie  
1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet€ 270,80
1.18.1.1indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met€ 1,75
1.18.1.1.1en per lasgat vermeerderd met€ 3,85
1.18.1.2indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met€ 1,75
1.18.1.2.1en per lasgat vermeerderd met€ 3,85
1.18.1.3indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met€ 138,30
1.18.1.4indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van het verzoek aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
1.18.1.5indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
1.18.2Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer  
1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.19.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€ 41,30
1.19.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen€ 41,30
1.19.3tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 28,00
 indien met betrekking tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart een keuring zoals die door de keuringsinstantie moet worden uitgevoerd wordt het tarief verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
1.19.4tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer€ 41,30
     
Hoofdstuk 20 Diversen  
1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.20.1.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening (ontheffing tot het openhouden van cafés en dergelijke na het algemeen sluitingsuur)  
1.20.1.2.1voor een dag, per uur of een gedeelte daarvan€ 13,00
1.20.1.2.2per periode van drie maanden (kwartaal) voor de vrijdag- en de zaterdagavonden tot 04.00 uur€ 116,80
1.20.1.2.3per periode van twaalf maanden (jaar) voor de vrijdag- en de zaterdagavonden tot 04.00 uur€ 427,00
1.20.1.3voor een vergunning voor een koek- en zopietent als bedoeld in artikel 5.16, lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening:  
 geldig voor één winterseizoen (december tot en met februari)€ 39,70
1.20.1.4voor het afgeven van een ontheffing als bedoeld in artikel 2, lid 4 van de Ligplaatsverordening€ 66,30
1.20.2Het tarief bedraagt voor het verstrekken van bodeminformatie uit het bodemarchief  
1.20.2.1per inlichting€ 8,20
1.20.2.2voor meervoudige inlichtingen betreffende een hoofdlocatie€ 15,90
1.20.3Het tarief bedraagt ter zake van in het in behandeling nemen van een aanvraag tot het innemen van een standplaats, niet zijnde een standplaats op de weekmarkt (waarvoor de tarieven in de marktverordening zijn opgenomen) € 15,15
1.20.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.20.4.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 2,20
 vermeerderd per pagina met€ 0,25
1.20.4.2afschriften, doorslagen, scan of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen per pagina € 0,50
1.20.5een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 14,60
1.20.6stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 8,55
     
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning  
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen  
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2Bouwkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien de opgave van de bouw- of aanneemsom op het aanvraagformulier omgevingsvergunning niet aannemelijk maakt dat deze marktconform berekend is op basis van de hierboven genoemde norm, worden de berekeningen ambtshalve gecorrigeerd.  
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  
     
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag  
2.2Het tarief (exclusief Welstandsleges) bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is€ 81,30
     
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning  
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
     
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 900.000 bedragen: 2,93%
 van de bouwkosten, met een minimum van€ 200,00
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 900.000 of meer bedragen:€ 7.551,00
 vermeerderd met: 2,09%
 van de bouwkosten met een maximum van:€176.750,00
     
 Extra welstandstoets  
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1.1 indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is, wordt het tarief wat door de welstand bij de gemeente in rekening is gebracht, één op één bij de aanvrager in rekening gebracht.  
 Advies Nije Pleats  
2.3.1.2.1De op basis van de onderdelen 2.3.1, 2.3.3, 2.3.4, 2.8.1 en 2.8.2 berekende bedragen worden, wanneer ter zake van de aanvragen een advies wordt gevraagd van de Nije Pleats verhoogd met het bedrag dat door de Nije Pleats daarvoor in rekening wordt gebracht.  
     
 Verplicht advies agrarische commissie  
2.3.1.3De op basis van de onderdelen 2.3.1, 2.3.3, 2.3.4, 2.8.1 en 2.8.2 berekende bedragen worden, wanneer ter zake van de aanvragen een advies wordt gevraagd van de agrarische commissie verhoogd met het bedrag dat door de agrarische commissie daarvoor in rekening wordt gebracht.  
     
 Achteraf ingediende aanvraag  
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 10,00%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.  
     
2.3.2Aanlegactiviteiten  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 577,15
     
     
2.3.3Planologisch strijdig gebruik  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 391,50
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 577,20
2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) waarbij de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring van de Wet ruimtelijke ordening) wordt toegepast €3.672,80
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):€ 609,55
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 609,55
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€1.269,80
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€1.269,80
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 548,40
     
2.3.4Principeverzoek  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
 om een principe-uitspraak van het college en/of de raad te verkrijgen over de planologische medewerking bij een voorgenomen project:€ 386,75
     
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 306,00
     
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:  
2.3.6.1.2indien het een regulier procedure betreft€ 314,80
2.3.6.1.3indien het een uitgebreide procedure betreft€ 629,65
2.3.6.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, of een krachtens gemeentelijke verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:€ 629,65
     
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:  
2.3.7.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:€ 314,80
2.3.7.1.2in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,€ 193,40
     
 Aanleggen of veranderen weg  
2.3.8Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.3 van de Algemene plaatselijke verordening> een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
     
     
   € 152,40
     
2.3.9Uitweg/inrit  
2.3.9.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.4 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 152,40
2.3.9.2Het in 2.3.9.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van de werkzaamheden ten behoeve van de aan te leggen of te wijzigen uitrit in de openbare grond, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege de gemeente is opgesteld.  
     
2.3.10Kappen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 54,60
     
 Handelsreclame  
2.3.10.AIndien de activiteit bestaat uit het maken of voeren van die handelsreclame bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerst lid onder g, van de Wabo waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.14 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1 (bouwactiviteit) bedraagt het tarief:€ 34,55
2.3.10.A.1indien voor het beoordelen van een aanvraag om een vergunning ingevolge artikel 4.14 van de Algemene plaatselijke verordening advies moet worden aangevraagd bij de provinciale welstandscommissie Hûs en Hiem wordt een verhoging van het in artikel 2.3.10.A genoemde tarief berekend overeenkomstig artikel 2.3.1.2 van deze verordening.  
     
2.3.11Gereserveerd  
     
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.12.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:€ 644,50
2.3.12.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998€ 644,50
     
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief€ 644,50
     
2.3.14Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft€ 386,65
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft€ 386,65
     
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
     
2.3.16Beoordeling bodemrapport  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.16.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport€ 456,05
2.3.16.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€ 435,50
     
2.3.17Advies  
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 585,85
2.3.18.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.18.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
Hoofdstuk 4 Vermindering  
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.  
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:  
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:5,00%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:10,00%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:15,00%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.  
2.4.3Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning of de aanvraag om een bestemmingswijziging is voorafgegaan door een principeverzoek als bedoeld in onderdeel 2.3.4., waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het principeverzoek geheven leges voor 50% in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning als bedoeld in hoofdstuk 3 of de aanvraag om bestemmingswijziging als bedoeld in hoofdstuk 8.50,00%
     
Hoofdstuk 5 Teruggaaf  
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken na het in behandeling nemen ervan50,00%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 2 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:10,00%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
     
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:25,00%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
     
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf  
 Een bedrag minder dan € 10,-- wordt niet teruggegeven.  
     
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.  
     
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning  
2.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:€ 406,35
     
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project  
2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:€ 212,80
     
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten  
2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening€3.672,80
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening €2.115,60
    
Hoofdstuk 9 Vervallen   
     
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking  
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:€ 170,70
     
     
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn  
Hoofdstuk 1 Horeca  
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 81,30
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 20,40
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 20,40
     
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten  
3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.10, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:  
3.2.1.1evenement in de A-categorie (regulier, standaard maatregelen)€ 25,50
3.2.1.2evenement in de B-categorie (grootschalig, gemiddeld risico) en C-categorie (grootschalig, sterk verhoogd risico) € 81,60
3.2.1.2Het van toepassing zijnde tarief van onderdeel 3.2.1.1 of 3.2.1.2 wordt verhoogd met de door de gemeente gemaakte kosten voor het advies van Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen.  
     
Hoofdstuk 3 Gereserveerd  
     
Hoofdstuk 4 Gereserveerd  
     
Hoofdstuk 5 Gereserveerd  
     
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening  
3.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening voor zover het een tijdelijk bouwsel betreft in de vorm van een (feest)tent o.i.d. bestemd voor meer dan 50 personen€ 51,00
     
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  
3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 163,90
     
 Aldus besloten door de raad voornoemd  
 in zijn openbare vergadering van 8 december 2016  
 de griffier,de voorzitter,  
       
 (mw. mr. G.J. Olthof)(drs. J.R.A. Boertjens)