Overheidsorganisatie | Gemeente Leeuwarderadeel |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2017 en reinigingsrechten gemeente Leeuwarderadeel 2017 |
Citeertitel | Verordening reinigingsheffingen gemeente Leeuwarderadeel 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling is deze verordening per 1 januari 2020 vervallen.
Geen.
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 08-12-2016 Gemeenteblad, 2016, 177910 | 2016/46b |
Nr. 2016/46b
De raad van de gemeente Leeuwarderadeel;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 15 november 2016;
gelet op de artikelen 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer;
B E S L U I T:
vast te stellen de:
VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING
VAN AFVALSTOFFENHEFFING 2017 EN REINIGINGSRECHTEN GEMEENTE LEEUWARDERADEEL 2017
Krachtens deze verordening worden geheven:
een afvalstoffenheffing;
reinigingsrechten.
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
‘gebruik maken’ in hoofdstuk II Afvalstoffenheffing: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer;
grof bedrijfsafval: afvalstoffen, met uitzondering van autowrakken, afkomstig van bedrijven en instellingen, welke door aard, omvang of hoeveelheid niet periodiek worden ingezameld.
Onder de naam "afvalstoffenheffing" wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer.
De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in bijlage C van de bij de verordening behorende tarieventabel.
Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven, is het belastingjaar gelijk aan het kalender jaar.
De belasting bedoeld in hoofdstuk 1 in de bij deze verordening behorende tarieventabel wordt geheven bij wege van aanslag.
De belasting bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel wordt geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
De belasting bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 2,-.
Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in feitelijk gebruik neemt.
De belasting bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel is verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening.
Wanneer het bedrag van de heffing minder dan € 10,- bedraagt, dan blijft de aanslag achterwege. Voor de toepassing van de vorige volzin wordt het totaal van op één aanslagbiljet verenigde verschuldigde bedragen reinigingsrechten of andere heffingen en belastingen aangemerkt als één belastingbedrag.
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet de op grond van artikel 7, eerste lid, bedoelde belasting worden betaald binnen dertig dagen na dagtekening van de aanslag.
In afwijking van het 1e lid geldt, dat zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso van de bankrekening van de belastingplichtige kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
De belasting moet worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 7, tweede lid:
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na dagtekening van de kennisgeving.
De Algemene Termijnwet is niet van toepassing op de in dit artikel gestelde termijnen.
Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven zowel voor het genot van de door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van de voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
De rechten worden geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 2 en 3 van bijlage C van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
Bij de invordering van de reinigingsheffingen wordt geen kwijtschelding verleend.
De rechten bedoeld in hoofdstuk 3 van de bijlage C van de bij deze verordening behorende tarieventabel worden geheven bij wege van aanslag met dien verstande dat per belastbaar feit een afzonderlijke aanslag kan worden opgelegd.
De rechten bedoeld in hoofdstuk 2 van de bijlage C van de bij deze verordening behorende tarieventabel worden geheven door middel van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving waarop het gevorderde bedrag is vermeld. Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
De rechten bedoeld in hoofdstuk 3 van de tarieventabel bijlage C zijn verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvraag van de belastingplicht.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt zijn de rechten verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde rechten als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde rechten als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 2,-.
Het tweede en derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist.
Wanneer het bedrag van de heffing minder dan € 10,- bedraagt, dan blijft de aanslag achterwege. Voor de toepassing van de vorige volzin wordt het totaal van op één aanslagbiljet verenigde verschuldigde bedragen reinigingsrechten of andere heffingen en belastingen aangemerkt als één belastingbedrag.
De rechten bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel bijlage C zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.
De aanslagen Reinigingsrechten moeten worden betaald binnen dertig dagen na dagtekening van de aanslag.
In afwijking van het 1e lid geldt, dat zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso van de bankrekening van de belastingplichtige kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
De reinigingsrechten moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 15, tweede lid:
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
De Algemene Termijnwet is niet van toepassing op de in dit artikel gestelde termijnen.
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing en de reinigingsheffing.
De "Verordening reinigingsheffingen gemeente Leeuwarderadeel 2016" van 5 november 2015, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 21, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van bekendmaking.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.
Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening reinigingsheffingen gemeente
Leeuwarderadeel 2017".
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Leeuwarderadeel
in zijn openbare vergadering van 8 december 2016,
de griffier, | de voorzitter, |
(mw. mr. G.J. Olthof) | (drs. J. R.A. Boertjens) |
Nr. 2016/46c
TARIEVENTABEL REINIGINGSHEFFINGEN GEMEENTE LEEUWARDERADEEL 2017
behorende bij de " Verordening reinigingsheffingen gemeente Leeuwarderadeel 2017"
Algemeen | De bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is |
Hoofdstuk 1 Maatstaven en jaarlijkse tarieven afvalstoffenheffing
1.1 | De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar: | ||
a. | indien het perceel op 1 januari van het belastingjaar of indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, wordt gebruikt door één persoon | € 232 | |
b. | indien het perceel op 1 januari van het belastingjaar of indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, wordt gebruikt door twee of meer personen | € 290 | |
1.2 | De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1. onder a. en b. wordt vermeerderd voor het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, in bruikleen hebben van een extra container (= boven het geen volgens de gemeentelijke afvalstoffenverordening aan het perceel is verstrekt): | ||
- | container van 140 liter, bestemd voor papier | gratis | |
- | container van 240 liter, bestemd voor groente, fruit- en tuinafval, per extra met | € 125 | |
- | container van 240 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke afvalstoffen per extra container met | € 125 |
Hoofdstuk 2 Maatstaven en tarieven overige rechten
2.1 | De belasting bedraagt voor het achterlaten van de volgende huishoudelijke afvalstoffen op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats voor: olie (eerste 5 liter gratis, maximaal 10 liter), per liter grote accu, per stuk autoband (maximaal 5 stuks), per stuk autoband met velg (maximaal 5 stuks), per stuk | € € € € | 0,10 5,00 0,00 4,80 |
2.2 | De belasting bedraagt voor het achterlaten van huishoudelijk bouw- en sloopafval, waaronder valt: puin, hout- en bouw- en sloopafval op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats: geleverd in een personenauto geleverd in een aanhanger geleverd in een tandemasser | € € € | 5,00 12,00 35,00 |
Hoofdstuk 3 Maatstaven en jaarlijkse tarieven reinigingsrechten
3.1 | Het recht bedraagt per belastingjaar voor het eenmaal per twee weken verwijderen van bedrijfsafval per container van 240 liter | € 398,00 |
Deze tarieventabel behoort bij het raadsbesluit van 24 november 2016 tot vaststelling van de Verordening reinigingsrechten gemeente Leeuwarderadeel 2017.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Leeuwarderadeel
in zijn openbare vergadering van 8 december 2016,
de griffier, | de voorzitter, |
(mw. mr. G.J. Olthof) | (drs. J. R.A. Boertjens) |