Overheidsorganisatie | Gemeente Ubbergen |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening interne- en externe klachtenbehandeling gemeente Ubbergen 2009 |
Citeertitel | Verordening interne- en externe klachtenbehandeling gemeente Ubbergen 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | datum ondertekening is bij benadering ingevuld omdat deze regeling tot stand is gekomen na regionaal overleg tussen de klachtcoordinatoren |
nieuwe regeling
de interne klachtenregeling is gebaseerd op Hoofdstuk 9 titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht ; de externe klachtenregeling is gebaseerd op hoofdstuk 9 c Gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | Onbekend | 21-10-2008 de Rozet | Onbekend |
De aangepaste Verordening interne en externe klachtenbehandeling 2009 luidt als volgt:
Deze verordening omvat:
de interne klachtenregeling, gebaseerd op hoofdstuk 9 titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
de externe klachtenregeling (ombudsvoorziening), gebaseerd op hoofdstuk IV c Gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht.
Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Klacht: een uiting van onvrede over een gedraging van een ambtenaar, bestuursorgaan en leden daarvan, in de uitoefening van hun functie;
Bestuursorgaan:
de gemeenteraad.
het college van burgemeester en wethouders.
de burgemeester.
§een commissie waaraan bevoegdheden van de gemeenteraad of van burgemeester en wethouders zijn toegekend;
Ombudsman: degene, die door de gemeenteraad van Ubbergen is benoemd, om klachten te behandelen;
Ambtenaar: een ieder die onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan bij de gemeente Ubbergen werkzaam is;
Gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijke persoon of rechtspersoon handelen of nalaten door respectievelijk: een bestuursorgaan, de voorzitter of lid van een bestuursorgaan of een ambtenaar, in de uitoefening van zijn/haar functie. Een gedraging van een ambtenaar, verricht in de uitoefening van zijn functie, wordt aangemerkt als een gedraging van het bestuursorgaan waarbij hij in dienst is;
Klager: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een klacht of een verzoek tot onderzoek van een klacht heeft ingediend;
Klachtencoördinator: de medewerker, met de in artikel 3 nader omschreven taakstelling;
Rechterlijke instanties: personen of colleges, bij of krachtens de wet geheel of ten dele met rechtspraak belast en te dien aanzien van het openbaar bestuur onafhankelijk, voor zover het deze rechtspraak betreft;
Wettelijk geregelde administratief rechtelijke voorziening: zoals bedoeld in de Wet Nationale Ombudsman, met uitzondering van de klachtenregeling in hoofdstuk II van deze wet.
Klachten kunnen schriftelijk of mondeling worden ingediend. De ombudsman of de klachtencoördinator kan de klager behulpzaam zijn bij het op schrift stellen van een klacht. Mondelinge klachten worden door degene die de klacht in ontvangst neemt op schrift vastgelegd.
A.Interne klachtenregeling/Klachtbehandeling in eerste termijn
1. Deze ambtelijke functionaris, heeft als taak:
Registratie van de klacht en beoordeling van de ontvankelijkheid.
Zendt de ingekomen klacht zo spoedig mogelijk ter afdoening door naar de klachtbehandelaar en zendt tegelijkertijd een kopie van de klacht ter kennisneming aan degene over wiens gedraging is geklaagd.
Stuurt klager binnen een week na het indienen van de klacht een ontvangstbevestiging. In die ontvangstbevestiging wordt vermeld of de klacht in behandeling wordt genomen en zo ja, hoe de verdere behandeling daarvan zal verlopen.
Een kopie van de klacht en van de ontvangstbevestiging wordt ter kennisneming aan het college van burgemeester en wethouders verstrekt.
De bewaking van de voortgang van de klachtenbehandeling en het – zo nodig – daarover rapporteren aan het college van burgemeester en wethouders.
Het opstellen van een jaarverslag, zoals bedoeld in artikel 5.
2. De klachtencoördinator is bevoegd de uitvoering van de onder lid 1 genoemde taken op te dragen aan een of meerdere ambtelijke medewerkers.
1. Het college van burgemeester en wethouders verlenen mandaat aan de klachtenbehandelaar om de klacht af te handelen en de klager in kennis te stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden, zoals bedoeld in de artikelen 9:11 en 9:12 Awb.
2. Als klachtbehandelaar worden aangewezen:
Gedraging vanKlachtbehandelaar
Medewerker Afdelingshoofd
Afdelingshoofd Gemeentesecretaris
Gemeentesecretaris, Griffier, Directeur Burgemeester
Wethouder College van burgemeester en wethouders
Burgemeester College van burgemeester en wethouders
College van B&W College van burgemeester en wethouders
3. De klacht wordt vertrouwelijk behandeld door de klachtbehandelaar.
4. De klachtbehandelaar handelt de klacht af binnen 6 weken na ontvangst van het
klaagschrift.
5. De klachtbehandelaar kan de afhandeling van de klacht voor ten hoogste 4 weken
verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan
degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
6. De klachtbehandelaar stelt klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen
van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele
conclusies die daaraan worden verbonden. Het college van burgemeester en wethouders,
degene over wiens gedraging is geklaagd en de klachtencoördinator ontvangen een kopie
van deze afdoening.
1.Het college van burgemeester en wethouders ontvangt jaarlijks voor 1 maart van de
klachtencoördinator een overzicht van het aantal klachten in het afgelopen jaar, van de aard van de klachten, van de wijze van afdoening en de getroffen maatregelen.
2.Dat jaarverslag (zonder vermelding van persoonlijke gegevens) is openbaar en wordt ook ter
2. kennis gebracht van de raad.
Indien de klager niet tevreden is met de klachtenafhandeling, staat voor hem een externe klachtvoorziening open bij de gemeentelijke ombudsman.
Van deze mogelijkheid, en binnen welke termijn de klager vervolgens een verzoekschrift kan indienen, wordt mededeling gedaan bij afdoening als bedoeld in artikel 4, lid 6.
De termijn waarbinnen een verzoekschrift zoals hiervoor bedoeld kan worden ingediend, bedraagt één jaar.
B. Externe klachtenregeling/ Klachtbehandeling in tweede termijn/ ombudsvoorziening.
1. Er is een ombudsman voor de gemeente Ubbergen.
2. De ombudsman wordt voor zes jaar benoemd door de gemeenteraad op voordracht van burgemeester en wethouders.
3. De gemeenteraad besluit ten minste 6 maanden voor afloop van de benoemingsperiode over het al dan niet herbenoemen van de ombudsman en diens plaatsvervanger.
In elk geval vallen onderstaande functies onder artikel 81 r, eerste lid Gemeentewet. Tot ombudsman zijn niet benoembaar:
de burgemeester.
degenen die lid zijn van een van de in artikel 1, onderdeel b, genoemde organen of van overige gemeentelijke commissies.
ambtenaren als bedoeld in artikel 1, onderdeel d.
bestuurders en personeelsleden van enig publiekrechtelijk of privaatrechtelijk samenwerkingsverband waarin de gemeente Ubbergen deelneemt.
degenen die een functie, beroep of bedrijf uitoefenen waarvan de gemeenteraad oordeelt dat die onverenigbaar zijn met de functie van ombudsman.
degenen, die het beroep van advocaat, procureur of notaris uitoefenen, behoudens vooraf verkregen toestemming van het college van burgemeester en wethouders, de functionele raadscommissie gehoord.
De ombudsman is van rechtswege van zijn functie ontheven wanneer de benoemingstermijn is verstreken.
De rechtspositieregelingen, die op ambtenaren in dienst van de gemeente van toepassing zijn, gelden niet ten aanzien van de ombudsman.
1.De ombudsman ontvangt op declaratiebasis een vergoeding voor zijn werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten welke passen binnen het in de begroting vastgestelde bedrag.
Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen voor het indienen van voorgenoemde declaraties.
2.De raad verschaft de ombudsman voldoende financiële middelen voor een goede uitoefening van zijn werkzaamheden.
Voor zover de ombudsman dit nodig acht, maakt hij een werkinstructie voor zijn werkzaamheden.
1. De ombudsman bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.
2. Indien hij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt hij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedragingen wordt geklaagd.
1. Een mondelinge toelichting wordt door de ombudsman in het verslag van bevindingen vastgelegd.
2. Betrokkenen kunnen zich ter behartiging van hun belangen laten bijstaan of laten vertegenwoordigen.
1. Een onderzoek naar een klacht wordt door de ombudsman in beginsel binnen 3 maanden afgesloten met een rapportage zoals bedoeld in artikel 9:36 Awb.
2. Bij termijnoverschrijding wordt daarvan zowel de klager als het bestuursorgaan en/of personen als bedoeld in het artikel 1, onderdeel e, door de ombudsman op de hoogte gesteld.
C. Slotbepalingen
Artikel 16 Slotbepalingen.
In de gevallen waarin onderdeel A van deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.
Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente Ubbergen 2009”.
Artikel 17 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt op 1 januari 2009 in werking. Per gelijke datum wordt de Verordening interne en externe klachtenbehandeling 2007 ingetrokken.
Wetshistorie
Bij raadsbesluit van 2 november 2005 is de Verordening behandeling bezwaarschriften 2006 vastgesteld. Deze is per 1 januari 2006 inwerking getreden, gelijktijdig is de Verordening klachtenregeling gemeente Ubbergen 2003 ingetrokken.
De 1e wijziging van de Verordening interne en externe klachtenbehandeling 2006 is vastgesteld door de raad op 11 oktober 2007. Hierbij zijn de artikelen 3, 8 en 15 gewijzigd in een integrale tekstuitgave. De citeertitel is Verordening interne en externe klachtenbehandeling 2007.