Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bodegraven

Reglement voor de persoonsregistratie leerplichtadministratie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bodegraven
Officiële naam regelingReglement voor de persoonsregistratie leerplichtadministratie
CiteertitelReglement persoonsregistratie leerplichtadministratie
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerponderwijs
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is van rechtswege vervallen op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling per 1 januari 2013.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet persoonsregistraties, artikelen 19 en 20

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-06-199301-01-2013Van rechtswege vervallen op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling per 1 januari 2013

08-06-1993

onbekend

Raadsvergadering 08-06-1993

Tekst van de regeling

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bodegraven;

gelet op het bepaalde in de artikelen 19 en 20 van de Wet persoonsregistraties;

en gelet op artikel S, lid 1, van de Verordening persoonsregistraties; besluiten vast te stellen het volgende;

REGLEMENT VOOR DE PERSOONSREGISTRATIE LEERPLICHTADMINISTRATIE

Begripsbepalingen:

Artikel 1

In dit reglement wordt verstaan onder:

a. de Wet: Wet persoonsregistraties (Stb. 28 december 1988, nr. 665);

b. verordening: de Verordening persoonsregistraties, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 25 februari 1993;

c. houder: degene die zeggenschap heeft over de persoonsregistratie zijnde burgemeester en wethouders van de gemeente Bodegraven;

d. beheerder: de functionaris, die onder verantwoordelijkheid van de houder, is belast met de dagelijkse zorg voor de registratie;

Doel van de persoonsregistratie:

Artikel 2

1. De persoonsregistratie heeft tot doel informatie te leveren ten behoeve van een goede uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Leerplichtregeling 1985.

2. De persoonsregistratie heeft tevens tot doel informatie te leveren aan scholen voor basis- en voortgezet onderwijs ten behoeve van een goed functioneren van deze instellingen.

Categorieën van personen opgenomen in de persoonsregistratie:

Artikel 3

De persoonsregistratie bevat uitsluitend gegevens over de volgende categorieën van personen:

a. leerplichtigen en partieel leerplichtigen;

b. ouders, verzorgers en/of voogden van de onder a. genoemde personen.

Soorten van gegevens en de wijze van verkrijging:

Artikel 4

1A. De persoonsregistratie bevat over de in artikel 3 onder a, bedoelde personen uitsluitend de volgende gegevens:

a. n.a.w. gegevens;

b. geboortedatum;

c. soort school welke bezocht wordt;

d. kerkelijke gezindte;

e. geslacht;

f. geboorteplaats;

g. gegevens schoolbezoek;

h. eventueel andere gegevens die op grond van de wet noodzakelijk zijn. 1B. De persoonsregistratie bevat over de in artikel 3 onder b. bedoelde personen uitsluitend de volgende gegevens:

a. n.a.w. gegevens;

b. geboortedatum;

c. burgerlijke staat.

2. De in het eerste lid bedoelde gegevens worden verkregen door:

a. overname uit het bevolkingsregister;

b. opgave van schooldirectie;

c. opgave van naburige gemeenten.

Het beheer van de persoonsregistratie:

Artikel 5

Beheerder van de registratie is het hoofd van de sector WVC.

Toegang tot de persoonsregistratie:

Artikel 6

1. Rechtstreekse toegang tot de registratie hebben:

a. de beheerder;

b. de door hem aangewezen ambtenaren binnen zijn organisatie- onderdeel; 2. De registratie is uitsluitend toegankelijk op de geboortedatum.

Verstrekkingen aan gemeentelijke organisatie-onderdelen:

Artikel 7

De beheerder kan aan gemeentelijke ambtenaren die persoonsgegevens verstrekken, waarover zij binnen het kader van de hun opgedragen werkzaamheden dienen te beschikken.

Artikel 8

Andere verstrekkingen aan gemeentelijke organisatie-onderdelen als bedoeld in artikel 7, vinden slechts plaats op grond van een door de houder krachtens artikel 12 van de verordening genomen besluit en binnen de door de wet hiervoor gegeven normen.

Verwijderen van gegevens en vernietiging:

Artikel 9

1. De opgenomen persoonsgegevens worden door de beheerder uit de persoonsregistratie verwijderd:

a. binnen 1 jaar na het niet meer leerplichtig zijn van de in artikel 3 genoemde personen;

b. binnen 1 jaar na het niet meer woonachtig zijn in de gemeente Bodegraven van de in artikel 3 genoemde personen; c. na een daartoe strekkend besluit van de houder.

2. De beheerder verwijdert jaarlijks de gegevens waarvan vaststaat dat zij niet meer nodig zijn voor het doel van de registratie.

3. De houder kan op verzoek van de beheerder bepalen dat persoonsgegevens langer opgeslagen blijven dan de in het eerste lid genoemde periode.

4. Vernietiging van de registratie of van daarin opgenomen persoonsgegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet.

Beveiliging:

Artikel 10

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens artikel 13 van de verordening vastgestelde beveiligingsplan.

Verstrekkingen:

Artikel 11

1. De beheerder kan aan de volgende personen of instanties buiten de gemeentelijke organisatie gegevens die voor hen van belang zijn verstrekken:

a. aan instellingen van bijzonder onderwijs;

b. aan instellingen van voortgezet onderwijs;

c. aan instellingen van basisonderwijs;

d. aan instanties op het terrein van maatschappelijke zorg en hulpverlening; e. aan de Inspectie basisonderwijs en voortgezet onderwijs;

f. aan andere gemeenten;

g. aan bedrijven, waarvoor van belang is te weten of een minderjarige nog leerplichtig is.

2. Andere verstrekkingen door de beheerder aan personen en instanties buiten de gemeentelijke organisatie vinden alleen binnen de door de wet hiervoor gegeven normen plaats.

Protocol plicht:

Artikel 12

1. Van het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 11, lid 2 houdt de beheerder een protocol bij waarin wordt vermeld aan wie, op welk tijdstip, welke persoonsgegevens zijn verstrekt.

2. De beheerder verwijdert ten minste jaarlijks de aantekening uit het protocol betreffende de verstrekkingen die meer dan een jaar daarvoor hebben plaats gevonden.

Rechten van geregistreerden:

Artikel 13

1. De beheerder stelt de geregistreerde bij het opgeven van gegevens in kennis van het bestaan en het doel van de registratie.

2. De beheerder stelt de geregistreerde schriftelijk in kennis van de opname in de registratie wanneer deze geschiedt door overname uit een andere registratie.

3. De verplichtingen als bedoeld in de leden 1 en 2 gelden niet voorzover de in kennisstelling op grond van artikel 28 lid 2 van de wet achterwege kan blijven.

Artikel 14

1. Verzoeken om inzage als bedoeld in artikel 29 lid 1 en 2 van de wet en verzoeken om mededeling van derdenverstrekkingen als bedoeld in artikel 32 van de wet, kunnen worden ingediend bij de beheerder.

2. De beheerder beslist namens de houder op de in het eerste lid genoemde verzoeken.

3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 15

Verzoeken om correctie als bedoeld in artikel 31 van de wet worden schriftelijk ingediend bij de houder.

Slotbepaling:

Artikel 16

1. Dit reglement kan aangehaald worden als Reglement persoonsregistratie leerplichtadministratie.

2. Het reglement treedt in werking drie dagen na datum van publicatie in het Bodegraafs Nieuwsblad.

3. Het reglement ligt ter inzage bij het openbaar register als bedoeld in artikel 7 van de verordening. Bodegraven, 8 juni 1993,