Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Slochteren

Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Werkvoorziening 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Slochteren
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenparticipatie Sociale Werkvoorziening 2010
CiteertitelVerordening Cliëntenparticipatie Sociale Werkvoorziening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Met inwerkingtreding: intrekking Verordening clientenparticipatie sociale werkvoorziening

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet sociale werkvoorziening, art. 2, lid 3

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2010Nieuwe regeling

17-12-2009

’t Bokkeblad, 30-12-2009

2009/4974

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Werkvoorziening 2010

De raad van de gemeente Slochteren

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Slochteren, d.d. 24 november 2009;

gelet het bepaalde in artikel 2, lid 3, Wet sociale werkvoorziening (Wsw);

overwegende dat de raad bij verordening regels dient te stellen over de wijze waarop Wsw-geïndiceerden en/of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de wijze waarop de gemeente uitvoering geeft aan de wet;

overwegende dat deze verordening gelijkluidend is aan de verordeningen van de gemeenten Haren en Hoogezand-Sappemeer;

besluit:

vast te stellen de volgende Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Werkvoorziening 2010.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen.

  • 1. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      college:het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Slochteren ;

    • b.

      de wet: de Wet sociale werkvoorziening;

    • c.

      cliënten: personen die een dienstbetrekking als bedoeld in hoofdstuk 2, lid 1, van de wet vervullen, alsmede personen met een indicatiestelling als bedoeld in artikel 11, lid 1, van de wet;

    • d.

      cliëntenraad: de door het college als zodanig erkende en in de gemeenten actief zijnde cliëntenraad sociale werkvoorziening;

    • e.

      gemeenten: de gemeenten die deel uitmaken van de Gemeenschappelijke Regeling Bedrijf voor Werk en Re-integratie (GR BWR), namelijk Haren, Hoogezand-Sappemeer en Slochteren;

    • f.

      bestuursdelegatie: een collegelid van één of meer gemeenten en/of de algemeen directeur van de GR BWR;

    • g.

      belangenorganisaties: organisaties die de belangen van cliënten behartigen;

    • h.

      selectiecommissie: een uit het midden van de cliëntenraad tijdelijk ingestelde commissie met als taak een keuze te maken uit de vanuit de groep cliënten voorgedragen kandidaat-bestuursleden.

  • 2. De begripsomschrijvingen in de wet zijn van toepassing op de begrippen die in deze verordening worden gebruikt.

Artikel 2. Doelstelling cliëntenraad

De cliëntenraad heeft tot taak om desgevraagd of uit eigen beweging het college te adviseren over alle aangelegenheden van beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering die betrekking hebben op het terrein van de wet en van invloed zijn op de positie van cliënten.

Artikel 3. Samenstelling cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad bestaat uit een oneven aantal leden met een minimum van zeven en een maximum van elf leden.

  • 2. De cliëntenraad is samengesteld uit cliënten en vertegenwoordigers van de belangenorganisaties. De samenstelling van de cliëntenraad vormt zoveel mogelijk een afspiegeling van het cliëntenbestand, ook in geografische zin.

  • 3. Tenminste de helft plus één van het aantal leden van de cliëntenraad bestaat uit cliënten.

  • 4. 4. De leden verrichten hun werkzaamheden zonder last, maar voeren voor zover van toepassing wel ruggespraak met hun achterban.

Artikel 4. Voordracht en benoeming van leden

  • 1. De cliëntenraad wordt door de colleges van de gemeenten benoemd.

  • 2. De leden vanuit de cliënten worden voorgedragen door de selectiecommissie van de cliëntenraad, vanuit de kandidaten die zich, na een openbare oproep, daarvoor hebben aangemeld.

  • 3. De leden vanuit de belangenorganisaties worden door die organisaties voorgedragen aan de cliëntenraad.

  • 4. De leden van de cliëntenraad worden, behoudens tussentijds aftreden, voor de duur van vier jaar benoemd en zijn maximaal tweemaal herbenoembaar.

  • 5. Na (tussentijds) aftreden van de leden worden de leden van de cliëntenraad door de colleges van de gemeenten op voordracht van de cliëntenraad benoemd.

Artikel 5. De voorzitter

  • 1. De cliëntenraad heeft een onafhankelijke voorzitter die wordt benoemd door de colleges van de gemeenten.

  • 2. De voorzitter is geen lid van de cliëntenraad en heeft geen stemrecht.

  • 3. De voorzitter wordt benoemd voor de periode van vier jaar en is herbenoembaar.

  • 4. Het voorzitterschap eindigt met onmiddellijke ingang op het moment dat de voorzitter daar zelf om verzoekt of naar aanleiding van een gemotiveerd verzoek van de cliëntenraad of de colleges van de gemeenten.

  • 5. De benoeming in een tussentijdse vacature gebeurt bij voorkeur binnen twee maanden na het ontstaan van de vacature.

Artikel 6. Gemeentelijke vertegenwoordiger

  • 1. Voor overleg tussen de cliëntenraad en de bestuursdelegatie levert de gemeente waar het secretariaat van de cliëntenraad is ondergebracht uit haar midden een ambtelijke vertegenwoordiger. Deze maakt geen onderdeel uit van de cliëntenraad.

  • 2. Tot de taken van de gemeentelijke vertegenwoordiger behoort:

    • a.

      het peilen van de meningen;

    • b.

      het bewaken van de voortgang en de afhandeling van de adviezen van de cliëntenraad aan het college;

    • c.

      in zijn algemeenheid het zorg dragen voor een goede ondersteuning van de cliëntenraad, opdat deze zijn taak op een goede wijze kan invullen.

Artikel 7. Overleg tussen bestuursdelegatie en cliëntenraad

  • 1. Een bestuursdelegatie heeft tenminste twee keer per jaar overleg met de cliëntenraad.

  • 2. Alle deelnemers aan het overleg hebben de bevoegdheid om alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening raken op de agenda te laten zetten.

Artikel 8. Taken van de cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad adviseert gevraagd en ongevraagd het college en behartigt op deze wijze de belangen van de cliënten.

  • 2. De cliëntenraad adviseert niet over:

    • a.

      de uitvoering van wettelijke voorschriften als er voor die uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten;

    • b.

      onderwerpen van interne organisatie voor zover deze geen aanwijsbare gevolgen hebben voor de dienstverlening aan de cliënten;

    • c.

      klachten, bezwaar- en beroepschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben;

    • d.

      uitvoeringsaspecten van BWR. Hiervoor heeft het BWR een Ondernemingsraad conform de Wet op de ondernemingsraden;

    • e.

      arbeidsvoorwaarden van cliënten.

Artikel 9. Werkwijze cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad stelt binnen zes maanden na haar installatie een reglement van orde op.

  • 2. De vergaderingen van de cliëntenraad zijn openbaar. De cliëntenraad kan besluiten tot het houden van een besloten vergadering of een gedeelte van de vergadering.

  • 3. De cliëntenraad heeft het recht haar advisering af te stemmen met andere adviesorganen van de gemeente.

Artikel 10. Informatievoorziening/secretariaat

  • 1. Het college draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening aan de cliëntenraad met betrekking tot zaken die tot het taakgebied van de cliëntenraad behoren.

  • 2. De cliëntenraad ontvangt tijdig, spontaan en op verzoek alle informatie die het voor de uitoefening van zijn taken nodig heeft.

  • 3. Het college is verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de cliëntenraad om toelichting te geven op de stukken waarover zij advies is gevraagd of die de cliëntenraad ter informatie heeft ontvangen. Zij kunnen zich daarbij laten vertegenwoordigen door een ambtenaar als bedoeld in artikel 6, lid 1.

Artikel 11. Faciliteren.

  • 1. Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks in de begroting van het college een budget opgenomen ten behoeve van de kosten die verband houden met de ambtelijke ondersteuning, deskundigheidsbevordering en organisatiekosten.

  • 2. Het college draagt er kosteloos zorg voor dat noodzakelijke faciliteiten aan de cliëntenraad beschikbaar worden gesteld om te bewerkstelligen dat de cliëntenraad naar behoren invulling kan geven aan zijn functie.

  • 3. Ten laste van het in het eerste lid genoemde budget ontvangen de leden van de cliëntenraad voor het bijwonen van de vergadering van de cliëntenraad een onkostenvergoeding op basis van een door het college vast te stellen onkostenregeling.

Artikel 12. Wijziging en intrekking van de verordening

Wijziging of intrekking van deze verordening kan alleen plaatsvinden nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.

Artikel 13. Onvoorziene situaties

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 14. Evaluatie

Na een periode van een jaar na de start van de cliëntenraad wordt de verordening geëvalueerd.

Artikel 15. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als "Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening 2010".

  • 2. Zij treedt in werking op 1 januari 2010 en de “Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening”, zoals vastgesteld door het algemeen bestuur van de GR Werkvoorziening Hoogezand en omstreken, komt hiermee te vervallen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 december 2009.

, voorzitter.

, griffier.

Toelichting Verordening Cliëntenparticipatie Wsw

Algemeen

In de nieuwe Wsw is geregeld dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de manier waarop Wsw-geïndiceerden betrokken worden bij de uitvoering van de Wsw (cliëntenparticipatie).

De cliëntenraad behartigt de belangen van alle Wsw-geïndiceerden bij de lokale invulling van het Wsw-beleid. De cliëntenraad heeft als taak om desgevraagd of uit eigen beweging het college te adviseren over alle zaken die betrekking hebben op de beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering op het terrein van de wet en die van invloed zijn op de positie van cliënten. De Wsw-cliëntenraad heeft een adviesfunctie. Er wordt zowel gevraagd als ongevraagd advies uitgebracht aan het college. Om zoveel mogelijk onafhankelijk te kunnen adviseren is gekozen voor een onafhankelijke voorzitter.

Het gaat nadrukkelijk om de groep inwoners met een Wsw-indicatie en niet om individuele belangenbehartiging.

In deze verordening is er naar gestreefd om de vertegenwoordiging zoveel mogelijk een afspiegeling te laten zijn van het totale Wsw-bestand. Expertise van belangenorganisaties is van belang om de belangenbehartiging te verbreden en te verdiepen. Gezien het specifieke karakter heeft het de voorkeur om een zelfstandige Wsw-raad te vormen en niet te integreren met een Wwb-cliëntenraad.

Er is sprake van een regionale cliëntenraad aangezien de uitvoering van de Wsw via een Gemeenschappelijke Regeling (GR) plaatsvindt waaraan drie gemeenten deelnemen: Haren, Hoogezand-Sappemeer en Slochteren. Met de vaststelling van deze GR is het werkvoorzieningschap belast met de uitvoering van de wet en van de uit deze wet voortvloeiende uitvoeringsregelingen.

Toelichting Artikelsgewijs

De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven. Artikelen of onderdelen van artikelen die geen vragen oproepen worden hierna derhalve niet nader toegelicht.

Artikel 1

Dit artikel omschrijft de voor de verordening van belang zijnde begrippen.

Artikel 2

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 3

Dit artikel gaat over de samenstelling van de cliëntenraad. Zoals in de algemene toelichting is opgenomen bestaat de cliëntenraad uit zowel Wsw-geïndiceerden als uit vertegenwoordigers van belangenorganisaties. Het aantal leden vanuit Wsw- geïndiceerden is groter dan het aantal leden vanuit de belangenorganisaties. De samenstelling vormt zoveel mogelijk een afspiegeling van het cliëntenbestand, ook in geografische zin. Dit betekent dat leden zoveel mogelijk worden gezocht uit de gemeenten en dat alle geledingen (geïndiceerden op wachtlijst, mensen die gedetacheerd werken, mensen die begeleid werken, etc.) zoveel mogelijk vertegenwoordigd zijn.

Artikel 4

De cliëntenraad draagt de leden uit de geleding van de gebruikers (Wsw-geïndiceerden) voor via een selectiecommissie, naar aanleiding van aanmelding van kandidaten door openbare bekendmaking.

De belangenorganisaties dragen kandidaten aan uit hun midden bij de cliëntenraad.

Het college benoemt de leden op voordracht van de cliëntenraad.

Met deze wijze van voordracht wordt bereikt dat de leden ook daadwerkelijk de vertegenwoordigers van de cliëntenraad zelf zijn.

Artikel 5

Er is gekozen voor een onafhankelijke voorzitter om de leden van de cliëntenraad zo goed mogelijk te faciliteren in de kwaliteit van de advisering. Deze onafhankelijke voorzitter zal de (technische) leiding van de bijeenkomsten verzorgen.

Artikel 6

Er is een ambtelijk secretaris die geen stemrecht heeft. Deze functionaris heeft als taak om de cliëntenraad zo goed mogelijk te ondersteunen in de informatie van en naar de cliëntenraad.

Artikel 7

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 8

De cliëntenraad behartigt de belangen van alle Wsw-geïndiceerden bij de lokale invulling van het Wsw-beleid. De raad heeft als taak om desgevraagd of uit eigen beweging het college te adviseren over alle zaken die betrekking hebben op de beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering op het terrein van de wet die van invloed zijn op de positie van cliënten, zoals het ondernemingsplan, het jaarverslag en verordeningen. De cliëntenraad heeft een adviesfunctie.

Artikel 9

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 10

Bij een van de deelnemende gemeenten (de gemeente die de ambtelijk secretaris levert) wordt het secretariaat ondergebracht dat zorg draagt voor informatievoorziening.

Artikel 11

In een onkostenregeling wordt de onkostenvergoeding opgenomen.

Artikel 12

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 13

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 14

Cliëntenparticipatie binnen de Wsw is met ingang van 1 januari 2008 in de Wsw verankerd. Aangezien de cliëntenparticipatie qua vorm en inhoud volledig nieuw ontwikkeld wordt, is een evaluatie na een jaar opgenomen. Op grond van de resultaten van deze evaluatie kunnen wijzigingen aangebracht worden.