Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Slochteren

Verordening op de rekenkamercommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Slochteren
Officiële naam regelingVerordening op de rekenkamercommissie
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamercommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt de Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie, vastgesteld d.d. 29 maart 2005

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-02-200601-10-2010Nieuwe regeling

26-01-2006

't Bokkeblad, 01-02-2006

Raadsbesluit 26-01-2006, nr. 8

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de rekenkamercommissie

De raad van de gemeente Slochteren;

gelet op relevante artikelen van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de Verordening op de rekenkamercommissie:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

· Wet: Gemeentewet;

· commissie: rekenkamercommissie;

· voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

· college: college van burgemeester en wethouders;

· rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Slochteren.

Artikel 2 Rekenkamercommissie

  • 1. Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamer-commissie.

  • 2. De rekenkamercommissie bestaat uit 3 leden en een onafhankelijke voorzitter.

  • 3. De rekenkamercommissie is een afspiegeling van de verhoudingen in de raad.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1. De raad benoemt de leden van de rekenkamercommissie uit zijn midden.

  • 2. De leden van de rekenkamercommissie, die tevens raadsleden zijn, worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad aangewezen;

  • 3. De raad benoemt de onafhankelijke voorzitter. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het langstzittende lid op als voorzitter dan wel, als de overige leden een gelijke periode zitting hebben gehad, het oudste lid in jaren.

  • 4. De voorzitter wordt benoemd voor een periode van drie jaar met een mogelijke herbenoeming voor éénzelfde periode.

Artikel 4 Eed

Ten aanzien van de voorzitter is artikel 81g van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 ontslag en non-activiteit

  • 1. De raad ontslaat de voorzitter, de leden en plaatsvervangende leden of stelt hen op non-acti-viteit.

  • 2. Het lidmaatschap van een lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van de rekenkamercommissie te vervullen.

  • 3. Het lidmaatschap van een de voorzitter eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie;

    • c.

      wanneer de voorzitter bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien de voorzitter bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

    • e.

      Na afloop van de zittingsperiode.

  • 4. De voorzitter van de rekenkamercommissie kan door de raad worden ontslagen wanneer hij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is om de functie naar behoren te vervullen.

Artikel 6 Ambtelijk secretaris

  • 1. De concerncontroller fungeert als ambtelijk secretaris van de rekenkamercommissie.

  • 2. De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3. De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4. De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van de dossiers.

Artikel 7 Reglement van orde

De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming aan de raad.

Artikel 8 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1. De commissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de commissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3. De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onder-zoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de commissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor ge-gronde redenen moeten aanvoeren.

Artikel 9 Werkwijze

  • 1. De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2. De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3. De commissie is bevoegd alle documenten die berusten bij het gemeentebestuur te onderzoeken voor zover zij dat er vervulling van haar taak nodig acht.

  • 4. Het gemeentebestuur verstrekt desgevraagd alle inlichtingen die de commissie ter vervulling van haar taken nodig acht.

  • 5. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhou-delijke aspecten van het onderzoek.

  • 6. De commissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur zal de commissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 7. De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 8. Voor de uitvoering van het onderzoek kan de commissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 9. De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeks-rapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen van wie de taak-uitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 10. Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 10 Budget

  • 1. De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar ge-steld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

    • b.

      eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

    • c.

      De vergoeding van de voorzitter, zoals bedoeld in artikel 11 van deze verorde-ning.

  • 3. De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 11 Vergoeding werkzaamheden voorzitter en leden van de commissie

  • 1. De voorzitter ontvangt een vaste vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie, ten bedrage van 300 euro per bijgewoonde vergadering van de commissie. Daarnaast ontvangt de voorzitter een reiskostenvergoeding.

  • 2. De vergoedingen genoemd in het eerste lid komen ten laste van het budget van de rekenkamercommissie.

  • 3. Ten aanzien van de vergoedingen alsmede de onkostenvergoedingen van de leden is de ver-ordening ex artikel 96 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 12 Inwerkingtreding en intrekking vorige verordening

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

  • 2. Gelijktijdig wordt de huidige “Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie”, zoals door de raad vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 29 maart 2005, ingetrokken.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie”.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 26 januari 2006.

De raad voornoemd,

,voorzitter.

,griffier.