Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Franekeradeel

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Franekeradeel
Officiële naam regelingVerordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad
CiteertitelVerordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

-

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 83
  2. Gemeentewet, art. 147 jo
  3. Gemeentewet, art. 149
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-01-2010Nieuwe regeling

07-01-2010

Franeker Courant 20-1-2010

Raadsstuk nr. 09.20895

Tekst van de regeling

Begripsomschrijvingen

Artikel 1

  • In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a. gesprek: functioneringsgesprek van de raad met de burgemeester;

  • b.herbenoemingsgesprek: beoordelingsgesprek als bedoeld in artikel 61 a Gemeentewet en uitgewerkt in de “procedureregels herbenoeming burgemeester” van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (d.d. 21 november 2001);

  • c.commissie: de commissie die is samengesteld uit leden van de raad die het functioneringsgesprek voeren;

  • d.interne adviseurs: wethouder(s), gemeentesecretaris en commissievoorzitter(s) die de commissie van informatie voorzien.

  • e.commissaris: Commissaris van de Koningin in de provincie Fryslân.

Taak commissie

Artikel 2

  • 1. De commissie heeft tot taak om – namens de gemeenteraad – gesprekken met de burgemeester te voeren gericht op het optimaliseren van diens functioneren.

  • 2. De commissie voert tenminste éénmaal per twee jaar een gesprek. Een herbenoemingsgesprek kan voor een gesprek in de plaats komen.

  • 3. De commissie stemt de planning van haar gesprek af op de planning van hetklankbordgesprek commissaris – burgemeester en van een herbenoemingsprocedure.

Samenstelling commissie.

Artikel 3

  • 1. De commissie bestaat uit alle fractievoorzitters, plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

  • 2. Indien een fractievoorzitter zich bij ziekte of langdurige afwezigheid heeft laten vervangen, geldt die vervanger in het eerste lid als fractievoorzitter.

  • 3. Voorzitter, respectievelijk plaatsvervangend voorzitter, van de commissie is de voorzitter van de grootste, respectievelijk één na grootste fractie. Voor het voorzitterschap geldt het tweede lid niet.

  • 4. De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

  • 5. Secretaris van de commissie is de griffier. De griffier staat de commissie bij in haar werkzaamheden: hij agendeert en organiseert de functioneringsgesprekken.

  • 6. De commissie stelt interne adviseurs in staat haar - mondeling of schriftelijk - te informeren.

  • 7. De commissie kan desgewenst gebruik maken van externe deskundige ondersteuning.

Geheimhouding

Artikel 4

  • 1. De commissie vergadert en voert het gesprek in beslotenheid. Geheimhouding op grond van artikel 86 van de Gemeentewet is hierop overeenkomstig van toepassing.

  • 2. Over de inhoud van de werkzaamheden van de commissie wordt geen informatie verstrekt.

  • 3. De commissie - en ieder die daarbij wordt betrokken - voorkomt dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen deze betrokkenen daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van interne adviseurs.

  • 4. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.

  • 5. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding of het verlaten van de commissie van racht.

  • 6. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de griffier en de overige adviseurs.

Het gesprek

Artikel 5

  • 1. Uiterlijk 3 weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester namens de voorzitter een vooraankondiging en uiterlijk 1 week voor het gesprek een uitnodiging.

  • 2. Leden commissie en burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

  • 3. Ter voorbereiding van het gesprek krijgen leden van de commissie de gelegenheid om, voor zover van toepassing, het voorgaand verslag in te zien.

  • 4. Het kader voor het gesprek wordt gevormd door de wettelijke taken van de burgemeester, gekoppeld aan de profielschets plus de eventueel hierover nader gemaakte afspraken.

  • 5. Het gesprek wordt ook gebruikt om wederzijdse wensen voor de toekomst kenbaar te maken en om eerder gemaakte afspraken te evalueren.

Verslaglegging

Artikel 6

  • 1. Het besprokene wordt als verslag samengevat in duidelijke en feitelijke bespreekpunten, conclusies en – waar nodig – afspraken. Afspraken worden ‘smart’ geformuleerd.

  • 2. Na afloop van het gesprek wordt het verslag door de griffier in conceptvorm in opgesteld en ter accordering voorgelegd aan de commissie. Na voorlopige vaststelling wordt het verslag in tweevoud ter fiattering voorgelegd aan de burgemeester. Na diens fiat (door ondertekening) is het verslag definitief vastgesteld en krijgen beide partijen een exemplaar.

Archivering

Artikel 7

  • 1. De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken en het vernietigen van alle overige kopieën.

  • 2. Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier vernietigd.

Uitleg verordening

Artikel 8

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Slotartikelen

Artikel 9

  • 1. Deze verordening treedt in werking één dag na publicatie.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare

raadsvergadering van 7 januari 2010,

, voorzitter

,griffier