Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Franekeradeel

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Franekeradeel
Officiële naam regelingReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders
CiteertitelReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

-

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 52

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-10-1998Nieuwe regeling

06-10-1998

Franeker courant 14-10-1998

Stuknr. A 218

Tekst van de regeling

REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE VERGADERINGEN EN ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

Burgemeester en wethouders van de gemeente Franekeradeel;

gelet op artikel 52 Gemeentewet;

B e s l u i t e n :

vast te stellen het volgende

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging
  • 1. Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2. Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één van de wethouders.

  • 3. Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of ontstentenis.

  • 4. Wanneer een lid verhinderd is de vergadering bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter.

  • 5. Wanneer de voorzitter verhinderd is, geeft hij hiervan kennis aan de locoburgemeester.

Artikel 2 Dag en plaats van de vergadering
  • 1. Het college vergadert als regel eenmaal per week op dinsdag of op een in onderling overleg vast te stellen dag en voorts zo dikwijls de voorzitter of één of meerdere wethouders het nodig achten.

  • 2. Indien één of meerdere wethouders een vergadering nodig achten, verzoeken zij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen.

  • 3. De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 3 Agenda
  • 1. Voor elke vergadering stelt de secretaris een agenda samen, die in de regel op de donderdag voorafgaand aan de vergadering aan de leden wordt uitgereikt, vergezeld van de daarbijbehorende stukken.

  • 2. De agenda vermeldt de te behandelen onderwerpen.

  • 3. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter onderwerpen ter behandeling aan de agenda toevoegen.

  • 4. De in de college vergadering te behandelen voorstellen worden uiterlijk de woensdag daaraan voorafgaand, voor 12:00 uur aangeboden aan de secretaris. Na dit tijdstip is aanbieding van voorstellen, c.q. aanmelding van agendapunten voor de eerstvolgende reguliere vergadering uitsluitend mogelijk indien in overleg tussen de betrokken portefeuillehouder en secretaris vast komt te staan dat behandeling geen uitstel duldt.

Artikel 4 De secretaris
  • 1. De secretaris draagt zorg voor het opmaken van de besluitenlijst van de vergadering.

  • 2. De besluitenlijst bevat tenminste:

  • a. een opgave van de aan- en afwezige leden;

  • b. de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

  • c. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

  • d. een formulering van de door het college genomen besluiten;

  • e. een zakelijke samenvatting van eventuele tijdens de vergadering gevoerde besprekingen met derden.

  • 3. Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

  • 4. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 5. De secretaris heeft een adviserende stem in de vergadering.

  • 6. De aanwezige leden tekenen de presentielijst, die door de voorzitter wordt gesloten en door de secretaris wordt mede-ondertekend.

  • 7. Het college beraadslaagt of besluit niet wanneer niet tenminste drie van haar leden aanwezig zijn.

  • 8. Indien niet het vereiste aantal leden aanwezig is, wordt gehandeld conform artikel 56 Gemeentewet.

Artikel 5 Stemmingen
  • 1. Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt wordt het voorstel geacht conform advies te zijn aangenomen.

  • 2. Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt toegepast.

  • 3.

  • a. Indien een lid van het college dat verlangt wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.

  • b. Indien daarbij de stemming beperkt is tot een persoon en de stemmen staken beslist het lot.

  • c. Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen dan heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zij bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken beslist het lot.

Artikel 6 Openbare vergadering
  • 1. Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2. De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 7 Uitleg reglement

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of in het geval dat enige bepaling voor verschillende uitleg vatbaar blijkt te zijn, beslist de vergadering.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt zeven dagen na bekendmaking in werking.

Franeker, 6 oktober 1998

Burgemeester en wethouders van Franekeradeel,

, burgemeester.

, secretaris.