Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Menameradiel

Handhavingsplan 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Menameradiel
Officiële naam regelingHandhavingsplan 2014
CiteertitelHandhavingsplan 2014
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Drank- en Horecawet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201401-06-2016nieuwe regeling

13-12-2013

Ynformaasje nr 25 (30-12-2013 t/m 19-01-2014

Onbekend.

Tekst van de regeling

Handhavingsplan 2014

Menameradiel

Gemeente Menameradiel

13 december 2013

Inleiding

Vanaf 1 januari 2013 is de nieuwe Drank- en Horecawet (DHW) van kracht geworden.

Kortgezegd zijn met deze nieuwe wet alle DHW gerelateerd taken (toezicht en handhaving) van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) aan de gemeenten overgedragen. Dat betekent dat de gemeente de horeca, de paracommercie , de slijterijen en de supermarkten moet gaan controleren op de vergunningvoorschriften en op verkoop van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar.

Het belangrijkste doel van de nieuwe DHW is om alcohol gebruik onder jongeren terug te dringen. Daarom is in de nieuwe wet het schenken aan jongeren onder de 18 jaar strafbaar en zijn jongeren onder de 18 jaar zelf ook strafbaar als zij in bezit zijn van alcohol. De DHW is ook opgesteld om verstoring van de openbare orde, als gevolg van alcoholgebruik, tegen te gaan en om het toezicht en de handhaving bij de gemeente te beleggen zodat ingespeeld kan worden op de lokale situatie.

Onderstaand plan is bedoeld om aan te geven hoe de gemeente om zal gaan met haar toezichts- en handhavingsbevoegdheden. Zo is voor iedereen duidelijk wat de spelregels zullen zijn.

Toezicht

Het toezicht en de handhaving op de DHW moet worden uitgevoerd door een Buitengewoon Opsporingsambtenaar, kortweg een BOA genoemd. Deze BOA dient nog aanvullend een cursus te doen voor de DHW. De toezichthouder controleert en rapporteert aan de gemeente en kan boetes opleggen.

Een dergelijke BOA is niet in dienst bij de gemeente Menameradiel of bij het Handhavingsbureau. De keus is dus om of zelf één of twee van deze BOA's op te leiden of om dergelijke BOA's in te huren.

Voor het toezicht op de DHW is veel expertise nodig en sociale vaardigheden. Een deel van de controles dient omwille van de veiligheid van de BOA in duo's te worden uitgevoerd. Verder is de herkenbaarheid van de BOA een punt. Om succesvol toezicht te kunnen houden op het overtreden van de leeftijdsgrens van 18 jaar, dient dit onopvallend te gebeuren. Indien telkens dezelfde BOA toezicht houdt, valt dat op en wordt dit een bekend gezicht. Gelet op de omvang van de horeca in Menameradiel zal een DHW-BOA geen fulltime functie zijn.

Gelet op het bovenstaande is inhuur een goede optie. Door een BOA in te huren bij een groot bureau kan er gewisseld worden in het personeel. Hierdoor is de herkenbaarheid beperkt. Bovendien wordt de relatief dure DHW-BOA dan ook alleen ingezet voor toezicht op de DHW, terwijl toezicht op andere feiten, zoals verkeer of hondenpoep in voorkomende gevallen door andere BOA's kan worden gedaan.

Ingehuurde BOA's zullen de geactualiseerde DHW vergunningen gaan controleren,

leeftijdscontroles gaan uitvoeren en toezicht houden op alcoholbezit bij jongeren en op de naleving van de schenktijden. Indien mogelijk worden de controles gecombineerd met andere door de gemeente uitgevoerde controles.

Van de controles wordt door de BOA een rapport opgemaakt en naar de burgemeester gestuurd. De rapporten worden per inrichting gearchiveerd. Indien een overtreding is geconstateerd zal vervolgens gehandeld worden volgens het handhavingsbeleid.

Controles

Naar aanleiding van de lokale situatie, de gestelde kaders en de wettelijke verplichtingen worden controle werkzaamheden gepland voor 2014. Deze controles worden uitgevoerd door een extern bureau. Hierover is ook overleg geweest tussen de toekomstige fusiegemeenten. Regie op de DHW en de controles ligt bij de burgemeester en ambtelijk bij de afdeling Staf en Welzijn.

Doel van de controles is het terugdringen van het aantal gevallen waarin wordt gehandeld in strijd met vergunning, het terugdringen van het aantal gevallen waarbij alcohol wordt geschonken aan jongeren onder de 18 jaar, het terugdringen van het aantal gevallen waarbij buiten de toegestane schenktijden alcohol wordt verstrekt.

Prioriteit bij de controles hebben de leeftijdsgrenzen en de schenktijden, gelet op de lokale situatie.

Hieronder een opsomming van de controles per jaar.

Cafés/discotheken

Restaurants/hotels

Sportvereniging/kantines

Dorpshuizen

Supermarkten

Slijterijen

Horeca anders

Alcoholbezit onder de 18 jaar

Evenementen

Toezicht op verzoek

Handhaving en bestuurlijke maatregelen

Taken en bevoegdheden

De burgemeester is bevoegd voor de handhaving en vergunningverlening van de Drank- en Horecawet. Dit vanwege diens verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid. Het toezicht op de naleving wordt uitgevoerd door de gemeentelijke toezichthouders en de politie. Daarbij kan in voorkomende gevallen ook samengewerkt worden met de Belastingdienst en de Arbeidsinspectie.

De burgemeester stelt een handhavingsplan op, hoe hij zijn bevoegdheid en verantwoordelijkheid invult. De wet stelt een dergelijk handhavingsplan ook verplicht. In de loop van volgend jaar zal dit handhavingsplan worden uitgebreid met een eveneens wettelijk verplicht preventieplan.

In het onderstaande overzicht gaat het alleen over de bestuurlijke handhaving. Daarnaast is ook strafrechtelijke vervolging mogelijk naar aanleiding van de diverse overtredingen. In voorkomende gevallen kan hierover overleg plaats vinden met het Openbaar Ministerie.

Het handhavingsplan geldt als beleidsregel in de zin van artikel 1:3, lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Deze moet op grond van artikel 3:42 Awb bekend worden gemaakt door publicatie. Op grond van artikel 4:84 Awb wordt overeenkomstig gehandeld, tenzij dit voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.

Indien bij een controle een overtreding wordt geconstateerd, zal volgens het handhavingsplan opgetreden moeten worden. Het sturen van brieven hiervoor zal door de afdeling Staf en Welzijn gedaan worden. Bij de personele invulling van dit onderwerp zal hiervoor aandacht zijn.

Ernst, aard of combinatie van overtredingen

Het is denkbaar dat tegelijkertijd verschillende overtredingen worden begaan. Het achtereenvolgens of tegelijkertijd overtreden van verschillende voorwaarden kan leiden tot het overslaan van bepaalde beschreven stappen in het handhavingsplan op afzonderlijke overtredingen. Ook de ernst en de aard van de feiten en omstandigheden kunnen aanleiding zijn om te besluiten tot het overslaan van bepaalde beschreven stappen in het handhavingsplan.

Mogelijke bestuurlijke maatregelen

Indien sprake is van een geringe overtreding, wordt in eerste instantie informatie verstrekt over wetten en regelgeving, zodat de overtreder uit eigen beweging de regels kan gaan naleven.

Indien sprake is van een zwaardere overtreding, of de geringe overtreding wordt niet ongedaan gemaakt, dan volgt een schriftelijke waarschuwing.

Indien ook na een schriftelijke waarschuwing niet tot naleving wordt overgegaan, dan wordt een last onder dwangsom opgelegd. Dit is een financiële prikkel om naleven van de regels te bevorderen. De dwangsom wordt dan pas bij een volgende geconstateerde overtreding verbeurd. Er kan ook voor gekozen worden om in deze stap meteen een bestuurlijke boete uit te schrijven.

Wordt ook na dwangsom of boete doorgegaan met de overtreding, dan volgt schorsing van de DHWvergunning voor 2 weken of een sluiting voor 2 weken.

Blijft de ondernemer stelselmatig de regels overtreden dan kan in het uiterste geval de vergunning worden ingetrokken.

Voor supermarkten geldt het 3 strikes out systeem. Indien een supermarkt 3 keer in één jaar betrapt wordt op verkoop van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar, dan kan de burgemeester de supermarkt een bepaalde periode verbieden om nog alcohol te verkopen.

Geldigheidsduur maatregelen

Voor de overtredingen geldt dat een maatregel als bedoeld in de diverse tabellen een geldigheidsduur heeft van een jaar. Dit betekent dat wanneer binnen een jaar nadat de eerste overtreding is geconstateerd weer een overtreding plaatsvindt, wordt overgegaan naar de volgende stap in de tabel.

Doel van het handhavingsplan is te komen tot naleving. In eerste instantie zal daarom als eerste stap voorlichting of een waarschuwing worden gegeven. Het sluiten van een lokaliteit wordt alleen opgelegd bij herhaling van overtredingen of bij een zeer ernstige

overtreding. De duur van de sluiting moet het signaal afgeven dat het de gemeente ernst is maar de sluiting zou bij voorkeur niet direct moeten leiden tot het failliet van de lokaliteit.

Hieronder volgt een overzicht van overtredingen en welke bestuurlijke maatregel daarvoor genomen wordt.

1. Administratieve tekortkomingen Drank- en Horecawet

N.B. De laatste stap kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank-en Horecawet, vallend onder categorie A. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680,0 of € 1.360,0. De tweede boete is € 1.020,0 of € 2.040,0.

Verstrekken van info over wetten en regels betekent dat de ondernemer informatie krijgt over de geldende wet- en regelgeving. Door verstrekken van info over wetten en regels wil de gemeente ervoor zorgen dat ondernemers zich beter aan de wet houden. Bij het verstrekken van info wordt alleen ter plekke mededeling gedaan en wordt de overtreding schriftelijk vastgelegd in het inspectieverslag. Er volgt geen aanschrijving. Het verstrekken van info gebeurt alleen voor de geringe overtredingen.

2. Verboden en geboden Drank- en Horecawet

N.B. In plaats van de last onder dwangsom kan in dit hoofdstuk deze stap ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke

boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1.020,0 of € 2.040,0. De tweede boete is € 1.530,0 of € 3.060,0.

3. Illegale exploitatie en overtreding leeftijdsgrenzen

4. APV en verstoring openbare orde

Financiën

De kosten voor het uitvoeren van de DHW liggen vooral in het uitvoeren van controles door ingehuurde toezichthouders. Indien er overtredingen worden geconstateerd en er worden boetes of dwangsommen opgelegd, kan dit geringe inkomsten opleveren. Hier kan in de begroting echter geen rekening mee worden gehouden, aangezien het doel van toezicht niet het genereren van opbrengst is, maar het naleven van de regels van de DHW.

Bij de berekening van de kosten van inhuur is uitgegaan van de bedragen, zoals die door Franekeradeel zijn gehanteerd. Door gezamenlijke aanbesteding binnen de fusiegemeenten zouden de werkelijke kosten wat lager kunnen uitvallen dan nu begroot.

De kosten voor leeftijdscontrole of schenktijden worden altijd in duo, dus door twee BOA's gedaan. Soms kan dat gecombineerd worden met controle van de vergunning. Controle van de vergunning kan door één BOA plaats vinden.

De kosten voor een controle door twee BOA's worden begroot op € 475,00. De kosten voor controle door één BOA worden begroot op € 137,50.

Uit het overzicht van de controles blijkt dat er sprake is van 19 controles door twee BOA's en 7 controles door één BOA. Gezamenlijk levert dit een bedrag op van € 9987,50 (€ 9025,00 + € 962,50).

In dit bedrag is geen rekening gehouden met controles op verzoek (n.a.v. klachten, of herhaling n.a.v. geconstateerde overtreding). De genoemde bedragen zijn exclusief BTW.

De kosten die gepaard gaan met de handhaving zijn lastig in te schatten en afhankelijk van het aantal geconstateerde overtredingen. Vooralsnog wordt er van uitgegaan dat dit binnen de bestaande formatie of binnen het Handhavingsbureau kan worden belegd.

Communicatie

Nadat de wijziging van de APV door de raad is vastgesteld, stelt de burgemeester de beleidsregels en het handhavingsplan ook vast.

De betreffende stukken worden bekendgemaakt in de huis-aan-huis en treden daarmee in werking. Tevens zullen de stukken aan de horeca, slijterijen en supermarkten worden toegezonden, tezamen met een informerende brief.

Over de wijziging van de APV is reeds met de horeca, slijterijen en supermarkten gesproken. Naar aanleiding van deze gesprekken is de wijziging op onderdelen aangepast.

Verder is reeds begonnen met actualisering van de vergunning. De paracommerciële horeca zal een vergunning krijgen zonder de voorschriften, zoals die nu nog aan de vergunning hangen.

De nieuwe regelgeving zal ook op internet worden geplaatst.