Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Littenseradiel

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2002

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Littenseradiel
Officiële naam regelingVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2002
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2002
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpambtelijke bijstand, ondersteuning, fractie, fractieondersteuning, artikel 33 Gemeentewet

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Publicatie van de vaststelling van de verordening is niet meer te achterhalen. De inwerkingtreding is bij benadering.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentwet, art. 33

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-05-200221-11-2014Nieuwe regeling

06-05-2002

Onbekend.

Collegevoorstel, 16-04-2002, nr. 41

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2002

De raad van de gemeente Littenseradiel;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 16 april 2002;

 

gezien het advies van de raadscommissie van 8 april 2002;

 

gelet op artikel 33 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

vast te stellen de “Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2002”

Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand

Artikel 1

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

    • c.

      bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2. De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.

  • 3. Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 4. De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2

  • 1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

    • c.

      het bijstand, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, betreft en het raadslid daarmee voor een onredelijk aantal uren beslag legt op de ambtelijke organisatie.

  • 2. De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid onder a en b geweigerd wordt.

  • 3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid onder a en b wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

  • 4. Het seniorenconvent beoordeelt, op advies van de secretaris, of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid onder c geweigerd wordt.

  • 5. Indien de bijstand op grond van het eerste lid onder c wordt geweigerd deelt de voorzitter ven het seniorenconvent dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4

  • 1. Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2. Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5

  • 1. Elk raadslid heeft per jaar recht een redelijk aantal uren ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c.

  • 2. De secretaris houdt bij hoeveel uren per jaar een raadslid gebruik maakt van ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c.

Artikel 6

De secretaris verstrekt de desbetreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek uit het register.

Paragraaf 2: Fractieondersteuning

Artikel 7

  • 1. De fracties, zoals bedoeld in artikel 5 van het reglement van orde, ontvangen vooralsnog geen financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie. De voor individuele gemeentebestuurders geldende vergoedingen zijn geregeld in de Verordening Geldelijke Voorzieningen voor de gemeentebestuurders.

Paragraaf 3 Slotbepaling

Artikel 8

Deze verordening treedt in werking met ingang van 7 mei 2002. 

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van Littenseradiel op 6 mei 2002.

Ondertekening

Wommels, 6 mei 2002.

De raad voornoemd,

, voorzitter

, secretaris.