Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Centrum

algemeen mandaatbesluit stadsdeel centrum 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Centrum
Officiële naam regelingalgemeen mandaatbesluit stadsdeel centrum 2015
CiteertitelAlgemeen Mandaatbesluit stadsdeel Centrum 2015
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerpAmbtelijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is terug te vinden onder de regelingencollectie van de gemeente Amsterdam

Zie ook de bij dit besluit behorende mandaatregister

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Gemeenteblad gemeente Amsterdam, 3 maart 2016, nr 26350

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-03-201603-03-2016nieuwe regeling

03-03-2016

Gemeenteblad gemeente Amsterdam, 3 maart 2016, nr 26350

-

Tekst van de regeling

inhoud

 Artikel1 Begrips- en overige  bepalingen

  • 1

    • a.

      mandaat: de bevoegdheid  om namens een bestuursorgaan een besluit te nemen;

    • b.

      machtiging: de bevoegdheid  om handelingen  te verrichten- zg feitelijke  handelingen- die noch als een besluit, noch als privaatrechtelijke  handeling kunnen worden aangemerkt;

    • c.

      volmacht: de bevoegdheid  om in naam van een bestuursorgaan privaatrechtelijke handelingen te verrichten;

    • d.

      mandaatgever: het bestuursorgaan dat aan een in het mandatenregister genoemde  functionaris -de gemandateerde- de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen;

    • e.

      gemandateerde: de functionaris,  die van de mandaatgever de bevoegdhe i d heeft gekregen  om in naam van de mandaatgever besluiten te nemen;

    • f.

      ondermandaat: een door een gemandateerde verleend mandaat van een aan hem gemandateerde bevoegdheid;

    • g.

      mandatenregister: het bij dit besluit behorend  register waarin ten aanzien van het uitoefenen van bevoegdheden vermeld wordt aan welke functionarissen mandaat, machtiging ofvolmacht wordt verleend.

  • 2 . De algemene  bepalingen die zijn opgenomen voor mandaat in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) gelden tevens voor de bevoegdheden op grond van volmacht en machtiging, gelet op artikel  0:12hoofdstuk o van de Awb.

  • 3 · Ingeval van afwezigheid van de in eerste  lid onder e bedoelde functionarissen, worden deze bevoegdheden uitgeoefend  door hun plaatsvervanger (of waarnemer)  als beschreven  in artikel 4. Op plaatsvervanging  zijn de bepalingen van deze mandaatregeling van overeenkomstige toepassing.

Artikel 2 Reikwijdte van het mandaat

  • 1. De functionaris  die mandaat krijgt voor het uitoefenen  van een bevoegdheid, is met betrekking tot die bevoegdheid tevens bevoegd tot

    • a.

      het verrichten van alle benodigde (feitelijke) voorbereidingshandelingen

    • b.

      het voeren van correspondentie

    • c.

      het verstrekken  van mondelinge  of schriftelijke informatie en gegevens van feitelijke en objectieve aard

    • d.

      het ondertekenen van de betreffende  stukken

    • e.

      het voldoen aan publicatieverplichtingen;

    • f.

      het verdagen (verlengen)  c.q. opschorten   van beslistermijnen inzake te nemen besluiten overeenkomstig van toepassing zijnde regelgeving, voor zover niet opgenomen  in het mandaatregister

    • g.

      het beslissen op ingebrekestellingen wegens het niet tijdig beslissen als bedoeld in paragraaf 4.1.3.2 Algemene wet bestuursrecht;

    • h.

      overige direct met de gemandateerde bevoegdheid samenhangende handelingen

    • i.

      het vragen van adviezen en het inwinnen van inlichtingen

  • 2. De mandaatverlening omvat tevens de bevoegdheid om, ter zake van de bevoegdheden  opgenomen  in het bij dit mandaatbesluit behorende  mandatenregister, te weigeren, in te trekken, te wijzigen, voorschriften of voorwaarden  te stellen,  niet in behandeling te nemen, te verzoeken om aanvullende gegevens te verstrekken  e.e.a. voor zover niet reeds opgenomen in het mandaatregister en mits niet uitdrukkelijk uitgesloten  of beperkt.

  • 3. Voor zover het in mandaat  genomen  besluit een rechtshandeling  betreft  met financiële gevolgen dient de gemandateerde te zijn aangewezen  als budgethouder bij of krachtens de Budgethoudersregeling en overstijgt de waarde van de rechtshandeling niet het bedrag dat in het algemeen  voor de betreffende functie of in het bijzonder voor de betreffende functionaris  is vastgesteld  bij of krachtens de Budgethoudersregeling;

  • 4. Van het mandaat  dat op grond van dit register aan een functionaris van buiten de stadsdeelorganisatie is toegekend, mag slechts gebruik worden gemaakt  voor zover de bevoegdheid in het kader van de uitoefening van werkzaamheden voor het stadsdeel  wordt toegepast;

  • 5. De functionaris  die mandaat  krijgt voor het uitoefenen  van een bevoegdheid,  is niet gerechtigd  deze uit te oefenen indien hij tevens  belanghebbende is.                                                                                                                                              '

  • 6. Tenzij uitdrukkelijk uitgesloten  of beperkt- als vermeld onder 'voorwaarden  mandaat/opmerking' in het mandatenregister-is de gemandateerde functionaris  be;voegd tot het verlenen van verder ondermaat.

  • 7. het mandaat  mag niet uitgeoefend  worden als de mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen.

Artikel 3 Plaatsvervanging

De gemandateerde functionarissen regelen bij afwezigheid schriftelijk hun vervanging en wijzen daartoe  de plaatsvervangers (of waarnemers)  aan.

Indien een bevoegdheid  is uitgeoefend  door een plaatsvervanger  of waarnemer,  dient dit in de ondertekening tot uitdrukking te worden gebracht  van de woorden:

"bij afwezigheid" of "b.a/

Functie en naam plaatsvervanger

Handtekening  plaatsvervanger

Naam van de gemandateerde

Artikel 4 Inwerkingtreding, verval mandaatbesluiten, wijziging regelgeving

  • 1. Dit besluit treedt  in werking de dag na bekendmaking  en werkt terug tot en met 1.januari 201.5.

  • 2. Met ingang van 1.januari 201.5 vervalt het mandaatbesluit en daarop gebaseerde ondermandaten van 28 maart 201.4;

  • 3 · In geval van wijziging van regelgeving waarop een verleende  bevoegdheid  berust, blijft de bevoegdheid verleend en wordt geacht te zijn verleend op grond van de corresponderende bepalingen  van gewijzigde regelgeving.

    De wijzigingen worden zo spoedig mogelijk in het mandaatregister verwerkt.