Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Leeuwarderadeel

Subsidieregeling Dorpsbudget 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Leeuwarderadeel
Officiële naam regelingSubsidieregeling Dorpsbudget 2014
CiteertitelSubsidieregeling Dorpsbudget 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 156

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Leeuwarderadeel 2014.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-201409-11-2015nieuwe regeling

23-09-2014

Gemeenteblad 2014, 55082

Onbekend.

Tekst van de regeling

Subsidieregeling Dorpsbudget.

Het college van de gemeente Leeuwarderadeel;

Overwegende dat het noodzakelijk is aanvullende regels vast te stellen voor het Dorpsbudget op het gebied van behoud, herstel en/of verbetering van de leefbaarheid in de dorpen

gelet op gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Leeuwarderadeel 2014

Besluit

Vast te stellen de volgende:

SUBSIDIEREGELINGE DORPSBUDGET’

Artikel 1 BEGRIPSOMSCHRIJVING

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Algemene subsidieverordening: de Algemene subsidieverordening gemeente Leeuwarderadeel 2014;

  • 2.

    Incidentele Dorpenfonds-activiteiten: een eenmalige activiteit of eenmalig project ten behoeve van het behoud, herstel en/of verbetering van de leefbaarheid in de dorpen.

Artikel 2 NORMSTELLING

Dorpsbudget

Artikel 3 KERNBEPALINGEN

Aanvraagprocedure

  • 1.

    Dorpsbelangen (1) maakt voorafgaand aan ieder nieuw kalenderjaar ten behoeve van het Dorpsbudget een begroting met voorgenomen concrete bestedingen en verstrekt deze schriftelijk aan de gemeente.

  • 2.

    Uiterlijk 1 november levert Dorpsbelangen deze begroting in bij de gemeente.

  • 3.

    Tegelijk met het indienen van de Dorpsbudget-begroting kan Dorpsbelangen aan de gemeente verzoeken om een voorschot voor de geplande concrete bestedingen.

  • 4.

    Dorpsbelangen kan daarnaast eenmaal per jaar €500,- voorschot vragen voor kleine bestedingen die Dorpsbelangen achteraf gaat verantwoorden.

  • 5.

    Bij besteding van het budget voor een investering in de openbare ruimte dient Dorpsbelangen vooraf te overleggen met de gemeente.

  • 6.

    In de eerste maand van het nieuwe kalenderjaar levert de gemeente een overzicht met de beschikbare Dorpsbudgetten tot en met het nieuwe kalenderjaar. Hierop wordt ook vermeld: de door Dorpsbelangen ingediende Dorpsbudget-begroting (overzicht van de begrote bestedingen).

  • 7.

    Na goedkeuring van de Dorpsbudget-begroting van Dorpsbelangen is het Dorpsbudget vanaf 1 januari van het betreffende kalenderjaar beschikbaar voor Dorpsbelangen.

  • 8.

    De tot nu toe gespaarde jaarschijven blijven ter beschikking van Dorpsbelangen. De dorpen mogen tot 2018 het niet-gespendeerde Dorpsbudget overhevelen naar het nieuwe jaar.

ARTIKEL 4

Subsidievoorschot

  • 1.

    De gemeente stort het “voorschot Dorpsbudget” op de hiervoor bestemde bankrekening als aan de gestelde voorwaarden is voldaan (o.a. tijdige indiening begroting).

  • 2.

    De administratie dient op dusdanige wijze te worden gevoerd dat controle hierop eenvoudig kan plaatsvinden, bv door betalingen via de bank te laten verlopen

ARTIKEL 5

Bestedingscriteria

  • 1.

    Het Dorpsbudget wordt alleen gebruikt voor incidentele zaken/projecten.

  • 2.

    Het initiatief voor besteding ligt bij Dorpsbelangen of bij een groep dorpsbewoners in overleg met Dorpsbelangen.

  • 3.

    Het initiatief heeft draagvlak in het dorp.

  • 4.

    Het doel dient een publiek belang, met andere woorden: het vindt plaats in de openbare ruimte of komt ten goede aan een grote groep bewoners in het dorp.

  • 5.

    Bestedingsinitiatieven mogen niet indruisen tegen het gemeentelijk beleid of wet- en regelgeving.

  • 6.

    Het Dorpsbudget is niet bestemd voor vergaderkosten of voor representatie.

ARTIKEL 6

Weigeringsgronden

Het college kan een aanvraag voor subsidie weigeren als

-de activiteiten van de aanvrager indruisen tegen gemeentelijk beleid of wet- en regelgeving
-de activiteiten betrekking hebben op vergaderingen of representatie
-het budget dat per dorp gereserveerd is overschreden wordt

ARTIKEL 7

Vaststellingsprocedure

1.Elke vereniging voor Dorpsbelangen beheert zelf het “voorschot Dorpsbudget.”
2.Dorpsbelangen legt één maal per jaar financiële verantwoording af aan de gemeente
3.Uiterlijk 1 december van het kalenderjaar waarin het subsidievoorschot is verstrekt, dient Dorpsbelangen deze financiële verantwoording in bij de gemeente.
4.Het college stelt binnen 13 weken, nadat de financiële verantwoording van de bestedingen Dorpsbudget over het afgelopen jaar is ingediend, de Dorpsbudget-subsidie vast. Het dorp moet kunnen aantonen dat de activiteiten, waarvoor de subsidie wordt verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
5.De financiële verantwoording Dorpsbugdet bevat minimaal een rapportage van de bestedingen plus toelichting. Als bijlage voegt het dorp de originele facturen bij.
6.Minstens één keer per jaar legt Dorpsbelangen mondeling of schriftelijk verantwoording af aan de bewoners van het dorp voor gedane investeringen. Dorpsbelangen maakt dan ook kenbaar welke initiatieven er zijn voor de besteding van het dorpsbudget in de toekomst.
7.Dorpsbelangen kan bij bepaalde investeringen gebruikmaken van de mogelijkheid tot BTW-verrekening door de gemeente. Om de BTW op facturen te kunnen verrekenen, moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan: 1).De factuur moet op naam van de gemeente Leeuwarderadeel zijn gesteld. 2) Het moet gaan om een prestatie die aan de gemeente wordt geleverd. 3) De te betalen factuur is niet als voorschot uitgekeerd aan Dorpsbelangen.
 oDe investering gebeurt op initiatief van Dorpsbelangen, maar altijd na goedkeuring door en in opdracht van de gemeente. De voorziening bevindt zich ook op gemeentelijk eigendom.
 oIn de offerte zijn tevens kosten voor beheer en onderhoud opgenomen, voor zover van toepassing.
 oDe gemeente zorgt voor betaling van de factuur. De betaaltermijn is 30 dagen na factuurdatum.
 oDe BTW op zaken die de gemeente aanschaft voor van een of meer individuele derden is niet compensabel. Hiermee wil de wetgever voorkomen dat een gemeente voor derden als een soort intermediair gaat optreden om daarmee compensatie van BTW te krijgen. Niet compensabel is de BTW bijvoorbeeld bij: 1) etentjes: deze zijn er formeel gezien niet ten behoeve van de gemeente maar ten behoeve van individuen (in dit geval Dorpsbelangen) 2) aanschaf van apparatuur (computer, fototoestel e.d.): deze apparatuur wordt niet aan de gemeente geleverd en ook niet door de gemeente gebruikt. Gemeente is/wordt ook geen eigenaar; 3) aanschaffingen voor verenigingen (bijvoorbeeld materialen voor sportverenigingen).

Artikel 8 CITEERTITEL

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Subsidieregeling Dorpsbudget 2014

Artikel 9 INWERKINGTREDING

  • 1.

    De Beleidsregels Dorpsbudget van 17 maart 2014 worden ingetrokken.

  • 2.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 oktober 2014.

  • 3.

    Op aanvragen om subsidie die zijn ingediend voor deze datum zijn de bepalingen van de Beleidsregels Dorpsbudget van 17 maart 2014 van toepassing.

  • 4.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Dorpsbudget 2014

    (1) Met Dorpsbelangen wordt ook Plaatselijk Belang bedoeld

    Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Leeuwarderadeel

    in zijn vergadering van 23 september 2014,

Harrie Siegersma, drs. Joop R.A. Boertjens,
   
GemeentesecretarisBurgemeester