Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Veghel

Evenementenbeleid "Evenementen Veghel maakt er werk van"

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Veghel
Officiële naam regelingEvenementenbeleid "Evenementen Veghel maakt er werk van"
CiteertitelEvenementenbeleid “Evenementen Veghel maakt er werk van”
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpEvenementen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 108

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-03-2016nieuw beleid

17-12-2015

GVOP

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Evenementenbeleid "Evenementen Veghel maakt er werk van"

De raad van de gemeente Veghel,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 20 oktober 2015;

gelet op artikel 108 van de Gemeentewet;

Besluit:

vast te stellen

het evenementenbeleid “Evenementen, Veghel maakt er werk van”

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 17 december 2015.

De raad voornoemd.

De griffier,

dr. W. Oosten

De voorzitter,

mr. I.R. Adema

Bijlage

Evenementenbeleid “Evenementen Veghel maakt er werk van”

Hoofdstuk 1 Inleiding

Veghel en de kerkdorpen kennen een groot aantal (openlucht)evenementen. Dit varieert van Fabriek Magnifique, 7th Sunday, Vudel en bouwdorp 'Veghel in Hout' tot rommelmarkten en ruilbeurzen.

Evenementen en activiteiten dragen bij aan de leefbaarheid van een gemeente, maar ook aan de naamsbekendheid. Redenen om evenementen te koesteren en als gemeente een meewerkende en meedenkende rol te vervullen. Dit kan zijn in de voorwaardenscheppende, financiële en faciliterende zin. Vanuit het oogpunt van de openbare orde en veiligheid wordt echter een andere rol van de gemeente verwacht. Hier wordt een toezichthoudende rol van de gemeente gevraagd. Dit kan soms fricties opleveren, zodat het goed is de verschillende rollen van de gemeente in een evenementenbeleid te beschrijven.

De aanleiding om het evenementenbeleid te actualiseren is dat uit de evaluatie van het evenementenbeleid in 2014 een aantal verbeterpunten naar voren is gekomen. Daarnaast is in het beleid op een aantal punten al rekening gehouden met de aanstaande gemeentelijke herindeling met Schijndel en Sint-Oedenrode. Het evenementenbeleid van deze gemeenten is meegenomen bij de afwegingen voor de actualisatie van dit evenementenbeleid.

De actualisatie van het evenementenbeleid is op een integrale wijze tot stand gekomen. De input van de politie, de Stichting Centrummanagement, de Koninklijke Horeca Nederland – afdeling Veghel en bewoners uit de evaluatie van het evenementenbeleid is gebruikt bij het actualiseren van het evenementenbeleid.

Hoofdstuk 2 Evaluatie evenementenbeleid 2014

Tijdens de evaluatie van het evenementenbeleid in 2014 is een aantal verbeterpunten gesignaleerd. Onder staan de belangrijkste verbeterpunten weergegeven:

Geluid bij evenementen

Geluid bij evenementen is de meest ervaren overlast door omwonenden van evenementenlocaties. Bij een actualisatie van het evenementenbeleid zal bekeken worden of en dan hoe de geluidsoverlast kan worden beperkt, zonder daarbij evenementen onmogelijk te maken. Onderzocht zal worden of er aanpassingen aan het geluidsniveau nodig zijn, een andere bepaling van geluid (bronniveau in plaats van gevelniveau), een andere opstelling van het evenement op de evenementenlocatie (bijvoorbeeld opstelling podium) en/of het toevoegen limiet voor lage tonen Db(C) mogelijk is.

Procedure aanvraag evenementenvergunning

Als gevolg van het vorige evenementenbeleid is de aanvraagtermijn voor een evenementenvergunning verlengd van 8 weken vóór een evenement naar 16 weken. Dit is opgenomen in de APV 2012 die door de gemeenteraad is vastgesteld in december 2012. Dit besluit is genomen om bezwaarschriften van omwonenden op een verleende evenementenvergunning voor het evenement te kunnen beoordelen en mogelijk (in overleg met de organisator) nog maatregelen te treffen.

Nadeel van het besluit om de aanvraagtermijn te verlengen is dat evenementen vier maanden voor het plaatsvinden al een definitief programma qua tijden en locatie moet hebben. Een dergelijk lange aanvraagtermijn gaat daardoor mogelijk ten koste van creativiteit en flexibiliteit. Dit geldt zeker voor nieuwe ideeën voor evenementen. Wanneer een idee voor een nieuw evenement in het voorjaar opkomt maar nog niet voldoende concreet is kan er in hetzelfde jaar in de praktijk geen vergunningaanvraag meer voor worden ingediend door de aanvraagtermijn van 16 weken voorafgaand aan de gewenste datum.

Bij de actualisatie van het nieuwe evenementenbeleid is gekeken of er onderscheid in aanvraagtermijn voor een evenementenvergunning kan worden gemaakt tussen verschillende soorten dan wel ‘seizoensafhankelijke’ evenementen. Dit om bij evenementen de belangen van omwonenden te waarborgen, maar ook evenementenorganisatoren de kans te geven makkelijker een nieuw initiatief voor evenement te kunnen ontwikkelen.

Ondersteuning evenementen

Het kader ondersteuning evenementen was een apart toetsingskader. In het nieuwe evenementenbeleid is dit integraal opgenomen. Daarnaast is bij de ondersteuning van evenementen het begrip jeugd opgerekt naar 18 jaar.

Evenementenborden

Evenementenborden worden vaak in gebruik genomen door sportverenigingen die hun wedstrijden er op aankondigen. Hierdoor komen evenementen regelmatig in het gedrang met de aankondiging van hun evenement. In het vorige evenementenbeleid waren er nog geen bepalingen over hoe hiermee om te gaan.

Circussen

In paragraaf 5.2.3 wordt het onderwerp circussen behandeld. In de praktijk bleek dat deze paragraaf de nodige onduidelijkheid gaf met betrekking tot de locatie waar circussen gehouden mogen worden. Daarom wordt in het geactualiseerde evenementenbeleid hier duidelijkheid over gegeven.

Evenementenlocaties

Bij de actualisatie van het evenementenbeleid zullen er mogelijk aanpassingen in het aantal evenementen per evenementenlocatie (moeten) worden gedaan. De locaties die in ieder geval bekeken worden hierbij zijn het Julianapark, Markt, de Noordkade in Veghel en het Hertog Janplein in Erp.

Jaarplanning evenementen

In het vorige evenementenbeleid stond dat de jaarplanning evenementen door het College wordt vastgesteld. Het College geeft er echter de voorkeur aan om deze ter informatie te behandelen. Dit is in het evenementenbeleid worden aangepast.

Verkeersregelaars

De regelgeving rondom verkeersregelaars is gewijzigd. Deze is verwerkt bij de actualisatie van het evenementenbeleid.

Tijdelijke bouwwerken tijdens evenementen

Veel evenementen maken gebruik van tijdelijke bouwwerken, zoals podia, main stages, VIP-tribunes of overkappingen. We hadden geen regels of richtlijnen over hoe we omgaan met deze tijdelijke bouwwerken en waaraan deze moeten voldoen, terwijl deze wel een potentieel veiligheidsrisico vormen. Daarom is dit onderwerp toegevoegd.

Reglement carnavalsoptochten

Het reglement carnavalsoptochten wordt regelmatig vernieuwd naar aanleiding van ervaringen in de praktijk. Daarom zal deze niet meer als bijlage in het evenementenbeleid worden opgenomen. Deze versie is dan na een jaar achterhaald. Daarom wordt er in het beleid alleen nog verwezen naar het reglement carnavalsoptochten.

Deze verbeterpunten zijn in het evenementenbeleid verwerkt.

Hoofdstuk 3 Visie

Paragraaf 3.1 Trends en ontwikkelingen

Enkele trends die de laatste tijd bij evenementen zijn terug te vinden:

  • 1.

    Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

    Nu maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn plek in de bedrijfsvisie heeft gevonden, vindt het ook zijn vertaling naar het evenement dat wordt georganiseerd.

  • 2.

    Social Media

    Social media worden ingezet voor promotie maar ook als ondersteunende invulling bij evenementen zelf. Bovendien bieden social media een mooie gelegenheid in contact te blijven. Ook als het evenement voorbij is.

  • 3.

    Costsharing

    Profiteren van andere evenementen, aanhaken, samen organiseren of meerdere evenementen op dezelfde dag en dezelfde locatie.

  • 4.

    Back to Basic

    We zijn terug van ‘over the top’, naar terug bij de kern.

  • 5.

    Effectmeting

    Ook al blijft het lastig, er worden toch pogingen gedaan om het rendement van evenementen te meten. Dat begint bij het enquêteren en evalueren.

Paragraaf 3.2 Betekenis van evenementen

Jaarlijks vinden er vele evenementen plaats, voor beperkte tot zeer brede doelgroepen, variërend van de lokale bevolking tot regionale bezoekers, op het gebied van sport, cultuur, recreatie (of een combinatie daarvan), met of zonder toegangsprijs, éénmalig of terugkerend, al dan niet gesubsidieerd et cetera. Deze evenementen hebben betekenis voor de gemeente Veghel. De betekenis kan op één of meerdere gebieden liggen.

·Economische spin-off.

Jaarlijks trekken de Veghelse evenementen veel lokale en regionale bezoekers. Deze bezoekers doen tijdens deze evenementen diverse bestedingen in Veghel. Dit levert inkomsten en werkgelegenheid op voor het lokale bedrijfsleven.

·Effect op het imago.

Evenementen dragen bij aan de naamsbekendheid en een gunstig imago van de gemeente onder eigen bevolking en bezoekers. Dit geldt met name voor de evenementen met een voor Veghel aparte en bijzondere betekenis. Denk hierbij onder andere aan het Fabriek Magnifique, Vudel en 7th Sunday.

· Versterking van de toeristisch-recreatieve samenhang.

Evenementen kunnen verbindende schakels vormen tussen afzonderlijke voorzieningen in het dorp. Tijdens evenementen worden bezoekers uitgenodigd ook andere aspecten (denk aan winkelen, horeca, galeries) te bekijken. Evenementen kunnen ook leiden tot herhalingsbezoeken aan de stad. Hier ligt ook de verbinding met de detailhandelvisie, waar de ambitie wordt uitgesproken om koopmomenten en evenementen te koppelen.

· Vergroten van de (culturele) burgerparticipatie.

Evenementen creëren een laagdrempelig aanbod van (culturele) activiteiten. Voor grote lagen van de bevolking is het mogelijk, om vaak in de eigen leefomgeving, gratis een (cultureel) evenement te bezoeken en deel te nemen. Het belangrijkste voorbeeld hiervan is het Fabriek Magnifique wat voor een breed publiek gratis toegankelijk is.

·Vergroten sociale samenhang en maatschappelijke participatie van doelgroepen.

Evenementen zijn vaak gericht op specifieke doelgroepen binnen de lokale bevolking. De inhoudelijke programmering wordt vaak afgestemd op de interesse van de doelgroep. Dit kan de sociale cohesie binnen en tussen doelgroepen bevorderen. Aandachtspunt daarbij is de Veghelse multiculturele samenleving.

·Relatieontwikkeling en –beheer (‘hospitality’).

Denk hierbij aan het uitnodigen van gasten bij evenementen zoals het Fabriek Magnifique.

Naast deze positieve aspecten zijn er ook aspecten die overlast kunnen veroorzaken, zoals geluidsoverlast, mobiliteit- en parkeerdruk, vuilnis. Evenementen kunnen in sommige gevallen leiden tot oneerlijke concurrentie ten opzichten van bestaande horeca. Er moet aandacht zijn voor het oplossen van deze aspecten. Regulering blijft dus noodzakelijk.

Paragraaf 3.3 Visie 2030 Smaakmakend Veghel

De Visie 2030 Smaakmakend Veghel is de leidraad voor iedere beleidsnota. De beleidsnota’s moeten passen binnen de drie strategische programma’s te weten: “stedelijk centrum Veghel”, “bedrijvig Veghel” en “Goed leven”. In de visie 2030 wordt niet direct ingegaan op evenementen, maar indirect zijn er wel zaken die worden meegenomen in het evenementenbeleid.

De gemeente Veghel wenst in de toekomst onderscheidend en daarmee complementair te zijn ten opzichte van de omliggende gemeenten. Op dit moment heeft Veghel het imago van werkstad. Veghel is geen typische Bourgondische Brabantse gemeente. In het wensbeeld “ontspannen Veghel”: een gemeente waar het na hard werken goed toeven is. Veghel moet niet alleen meer als werkstad gekend worden.

Het wensbeeld “ontspannen Veghel” komt terug in de strategische programma’s “Stedelijk centrum Veghel” en “Goed leven”. In het eerste strategische programma “Stedelijk centrum Veghel” is opgenomen dat het centrum een stedelijk ontmoetingscentrum moet worden. Een mooi bruisende plek, die zowel interessant is voor huidige en toekomstige inwoners van Veghel, als bezoekers. In het strategische programma goed leven in Veghel, kerkdorpen en landelijk gebied staat dat de kwaliteit en de identiteit van de gemeente Veghel wordt bepaald door de mate waarin inwoners kunnen meedoen in sociale verbanden, uitstraling en vitaliteit van de gemeente.

Paragraaf 3.4 Visie op evenementen

Uit de bovenstaande paragrafen blijkt dat evenementen een positieve bijdrage leveren aan de beleving van een gemeente. Evenementen binnen de gemeente Veghel dragen bij aan de betrokkenheid en trots op de eigen woonplaats en het verbeteren van het imago. Ook hebben evenementen een direct economisch belang in Veghel voor detailhandel en horeca en een indirect belang, omdat evenementen een goede gelegenheid zijn om te doen aan relatiebeheer waar uiteindelijk weer zakelijke transacties uit kunnen voortkomen.

Al deze positieve maatschappelijke effecten sluiten aan bij de effecten die beoogd worden met de Visie 2030. Het eerste effect wat evenementen met zich mee kunnen brengen is het ombuigen van het imago van werkstad, wat de gemeente Veghel van nature heeft, naar een gemeente waar het goed leven en verblijven is. Door evenementen komt er meer balans tussen het werken in Veghel en het leven in Veghel. Evenementen zorgen ervoor dat er in de gemeente Veghel 'wat te doen is'. Hierdoor kan er voor gezorgd worden dat er een ander beeld ontstaat, waardoor op lange termijn evenementen er aan bijdragen dat het imago van werkstad wordt verminderd en er evenwicht komt tussen werken en wonen.

Daarbij zorgen evenementen voor culturele participatie en sociale samenhang. Dit zijn belangrijke aspecten in het programma van de visie 2030. Evenementen zijn over het algemeen laagdrempelig en voor iedereen te bezoeken. Hierdoor doen inwoners mee aan de samenleving en komen zij op een eenvoudige wijze met cultuur in aanraking. Ook het zijn van vrijwilliger bij de organisatie van evenementen zorgt ervoor dat inwoners meedoen aan de maatschappij.

Evenementen dragen bij aan het onderscheidend vermogen van de gemeente Veghel. Door evenementen onderscheidt de gemeente zich van andere gemeenten in de regio. Deze evenementen dragen bij aan het imago dat de gemeente Veghel wil uitstralen.

Paragraaf 3.5 Doelstelling

Bovenstaande visie op evenementen leidt er toe dat er een gunstig klimaat voor het organiseren van evenementen moet zijn wat de nu al gunstige culturele infrastructuur versterkt. Hierbij moet echter wel aandacht blijven voor de negatieve gevolgen die evenementen kunnen hebben voor het woon- en leefklimaat. Hiervoor is een integraal evenementenbeleid nodig.

De doelstelling van het evenementenbeleid is daarom als volgt omschreven:

Een duidelijk evenementenbeleid waarin een gunstig klimaat voor het organiseren van evenementen in Veghel wordt gecreëerd met inachtneming van de daarvoor geldende regels en het zo goed mogelijk waarborgen van een aantrekkelijk woon- en leefklimaat.

Hoofdstuk 4 Juridisch kader rondom evenementen

Afhankelijk van het soort evenement dat georganiseerd wordt, krijgt een organisator met verschillende lokale, regionale en landelijke wet- en regelgeving te maken. Hieronder volgt een opsomming van de wet- en regelgeving waar de organisator van een evenement mee te maken kan krijgen:

  • ·

    Algemene plaatselijke verordening (APV) van de gemeente Veghel;

  • ·

    Drank- en Horecawet;

  • ·

    Bouwbesluit en Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo);

  • ·

    Brandbeveiligingsverordening van de gemeente Veghel;

  • ·

    Wegenverkeerswet;

  • ·

    Wet op de kansspelen;

  • ·

    Vuurwerkbesluit;

  • ·

    Wet ruimtelijke ordening (Wro);

  • ·

    Zondagswet;

  • ·

    Flora- en Faunawet;

  • ·

    Algemene Subsidieverordening gemeente Veghel.

Hoofdstuk 5 Beleid

Paragraaf 5.1 Definitie van evenementen

In de Algemene plaatselijke verordening (APV) wordt een definitie van evenement gegeven:

Onder een evenement wordt verstaan: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

  • a.

    Bioscoopvoorstellingen en voorstellingen in theateraccommodaties;

  • b.

    Markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder h, van de Gemeentewet en artikel 5:22 van de APV;

  • c.

    Kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

  • d.

    Het in een inrichting in de zin van de Drank- en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

  • e.

    Betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

  • f.

    Activiteiten als bedoeld in artikel 2:39 van de APV;

  • g.

    Reguliere sportwedstrijden tot zover deze worden gehouden op of in daarvoor bestemde terreinen en gebouwen en voor zover niet zijnde free-, cage-, en ultimate fightevenementen of daarmee vergelijkbare evenementen.

Onder evenementen worden mede verstaan:

  • a.

    Een herdenkingsplechtigheid;

  • b.

    Een braderie;

  • c.

    Een optocht niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2:3 van de APV, op de weg;

  • d.

    Een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg.

Er zijn veel soorten evenementen. De verschillende soorten evenementen hebben een andere impact op de omgeving waar een dergelijk evenement wordt georganiseerd. Daarom wordt er voor de vergunningverlening onderscheid gemaakt in categorieën evenementen. Meer over de categorieën die de gemeente Veghel hanteert, is te vinden in hoofdstuk 7.

Paragraaf 5.2 Speciale evenementen

Een aantal evenementen heeft het karakter van volksvermaak en deze evenementen zijn daarom apart benoemd in dit evenementenbeleid. Deze evenementen worden niet meegeteld in het aantal evenementen dat op een evenementenlocatie mag worden gehouden. De speciale evenementen worden in de onderstaande subparagrafen benoemd.

Paragraaf 5.2.2 Kermissen

Jaarlijks vinden er in de gemeente Veghel diverse kermissen plaats. Op de website van de gemeente Veghel worden de exacte data van de kermissen weergegeven.

Paragraaf 5.2.3 Circussen

Jaarlijks worden in de gemeente Veghel maximaal twee circussen en één wintercircus toegestaan. Hiervan mag één circus in de kern Veghel plaatsvinden. Het andere circus mag plaatsvinden in één van de kerkdorpen. In dit geval wordt de locatie nader bepaald.

Een aanvraag om in de gemeente een circusvoorstelling te mogen houden wordt getoetst aan de criteria van de APV en daarenboven aan de nadere uitwerking van die criteria zoals vermeld in de volgende onderdelen:

  • -

    een circus dient voor een gemêleerd gezelschap (jong en oud) geschikt te zijn;

  • -

    het college bevordert een spreiding van grootschalige evenementen, in het bijzonder circussen in relatie tot de kermissen.

De criteria ter verdeling van de hierboven genoemde schaarse evenementenvergunningen voor circussen en andere evenementenvergunningen worden nader uitgewerkt in de ‘Beleidsregels circussen’.

Paragraaf 5.2.4 Carnaval

Carnaval is een volksfeest waarbij diverse activiteiten worden georganiseerd. Zo worden er diverse carnavalsoptochten georganiseerd. Deze carnavalsoptochten tellen niet mee in het aantal evenementen per evenementenlocatie. De overige activiteiten behorende bij het carnaval waarvoor een evenementenvergunning noodzakelijk is, worden wel meegerekend per evenementenlocatie.

Er is een carnavalsoptochtreglement opgesteld door de organiserende verenigingen waaraan de deelnemers van de carnavalsoptochten moeten voldoen.

Paragraaf 5.2.5 Fabriek Magnifique

Het evenement Fabriek Magnifique wordt eens in de twee jaar georganiseerd. Dit is binnen de gemeenschap in Veghel een evenement dat te categoriseren valt als volksvermaak. Een groot deel van de gemeenschap is betrokken bij het evenement. Hetzij als deelnemer of vrijwilliger anderzijds als bezoeker.

Paragraaf 5.3 Privé-feesten

Een besloten feest, zoals een huwelijksfeest, valt niet onder de definitie van een evenement. Het is immers niet vrij toegankelijk voor publiek. Hiervoor is dan ook geen evenementenvergunning nodig. Er moet wel worden voldaan aan de volgende punten.

Toestemming grondeigenaar

Vindt het feest plaats op openbaar gebied of aan de openbare weg dan dient vooraf toestemming van de grondeigenaar worden verkregen.

Tent

Wordt er een tent geplaatst en zijn er meer dan 100 personen gelijktijdig in de tent aanwezig dan is hiervoor een gebruiksvergunning op grond van de Brandbeveiligingsverordening vereist.

Geluidhinder

Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of het Activiteitenbesluit milieubeheer toestellen en geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor omwonenden of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt. Hiervoor kan men aan het College ontheffing geluidshinder vragen op grond van de APV. Hierbij kan gedacht worden aan een privé-feest waarbij in of buiten de woning in een woonwijk een professionele geluidsinstallatie of optreden van een live-band met versterkers langdurig wordt toegepast. Een ontheffing is vereist bij (serieuze) geluidhinder, niet voor elke feest waarbij ook muziek op de achtergrond ten gehore wordt gebracht. Overleg met omwonenden voorafgaand aan een privé-feest voorkomt vaak (de beleving) van geluidsoverlast of –hinder.

Bedrijfsloods- of hal

Als een besloten feest in een bedrijfsloods of ander bedrijfsgebouw plaatsvindt dan dient een melding te worden gedaan op basis van het Bouwbesluit en/of de APV (incidentele festiviteiten) voor het (tijdelijk) gebruik van het betreffende bouwwerk ten behoeve van een feestbijeenkomst. Dit bijvoorbeeld voor de brandveiligheid en het maximum aantal personen dat gelijktijdig aanwezig is.

Bedrijfsgerelateerde feesten

Voor incidentele bedrijfsgerelateerde besloten (personeels)feesten in een bedrijfshal is geen evenementenvergunning nodig. Maar als er (muziek-)geluid ten gehore wordt gebracht en/of andere tijden gelden dan wanneer de inrichting normaal in werking zou zijn dient eveneens melding te worden gedaan op basis van het Bouwbesluit en/of de APV (incidentele festiviteiten).

Paragraaf 5.4 Evenementenlocaties

In de gemeente Veghel zijn evenementenlocaties aangewezen voor het houden van evenementen. Op deze evenementenlocaties kunnen regelmatig evenementen plaatsvinden. In paragraaf 7.3 is het aantal evenementen per evenementenlocatie uitgewerkt.

Naast evenementen op deze evenementenlocaties zijn er ook incidenteel evenementen of festiviteiten mogelijk op locaties die niet als evenementenlocatie genoemd zijn. Dit kan zijn op locaties die wel of niet eigendom van de gemeente Veghel zijn. Zo vindt het jaarlijks terugkerende evenement 7th Sunday in Erp plaats op een locatie die particulier eigendom betreft. De organisatie van een evenement dient zelf toestemming van de betreffende grondeigenaar(s) te verkrijgen voor het houden van een evenement.

Paragraaf 5.5 Eindtijden

De eindtijd voor evenementen die buiten een inrichting plaatsvinden, wordt vastgesteld op uiterlijk 24.00 uur tenzij het evenement plaatsvindt op een dag voorafgaande aan een zaterdag, zondag, collectieve feestdag of kermis. Op deze dagen is de vastgestelde eindtijd om 01.00 uur.

Met betrekking tot geluid in relatie tot eindtijd wordt hierbij verwezen naar hoofdstuk 7, onder 7.5.1.

Paragraaf 5.6 Concurrerende evenementen

Het kan gebeuren dat verschillende organisatoren gelijktijdig evenementen willen organiseren. Soms zelfs op dezelfde locatie. Als organisatoren hetzelfde tijdstip en dezelfde locatie op het oog hebben, geldt niet op voorhand ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’. Bij de beoordeling van de toewijzing van de locatie wordt de ‘historie’ van een evenement meegewogen. Een evenement dat bijvoorbeeld al sinds jaar en dag op de tweede zondag in mei in het centrum wordt georganiseerd gaat voor een nieuwkomer. In overleg met deze nieuwkomer wordt een alternatieve datum gezocht.

Bij het samenvallen van twee evenementen op hetzelfde tijdstip, maar op verschillende locaties wordt beoordeeld in hoeverre er sprake is van onevenredige overlast of hinder. Dit wordt per situatie bekeken.

De afweging hiervan kan vaak al in een vroegtijdig stadium plaatsvinden met behulp van de jaarplanning evenementen. Bij het opstellen van de jaarplanning komen knelpunten direct aan het licht zodat daar op gestuurd kan worden. Meer over de jaarplanning evenementen is te vinden in paragraaf 6.4.

Paragraaf 5.7 Geluid

Paragraaf 5.7.1 Openbare ruimte

Geluid is een bron van vermaak bij evenementen maar kan net zo goed een bron van hinder zijn voor omwonenden. Wat de ene persoon leuk vindt kan iemand anders vreselijk vinden. Zoveel mensen, zoveel muziekstijlen. Geluidshinder als gevolg van een evenement is een belangrijk aspect wat doorgaans ook de meeste klachten oplevert. De vraag is welke (geluids)overlast bij een evenement acceptabel is ten opzichten van de vele functies van een evenement. Afwegingen moeten hierbij worden gemaakt.

Geluid wordt gemeten in dB. Geluidsnormen worden uitgedrukt in:

  • -

    dB(A) = de eenheid voor geluid (de decibel), gecorrigeerd naar gevoeligheid van het menselijk oor (de A-correctie)

  • -

    dB(C) = de eenheid voor geluid (de decibel), gecorrigeerd voor metingen van met name hoge geluidsniveaus. Hierdoor kan geluid beter worden beoordeeld.

De ervaring tot nu toe is dat normeringen in dB(A) niet alles ondervangen. Ze houden geen rekening met het soort muziek. Vooral de lage bastonen kunnen dan toch tot klachten leiden. Daarom worden er steeds vaker speciale normen gesteld voor bastonen, met maximale waarden in dB(C) (naast de bestaande normen in dB(A).

Met name voor Dance en House of vergelijkbare muziekevenementen is het verschil tussen dB(A) en dB(C) van belang. Het is aangetoond dat te hoge verschillen tussen dB(A) en dB(C) klachten bij de omgeving veroorzaakt. Daarom is het van belang om het verschil tussen dB(A) en dB(C) te reguleren. Dit leidt tot de volgende constructie:

  • -

    Maximaal 90 dB(A) op de dichtstbijzijnde gevel van een geluidsgevoelig object;

  • -

    Maximaal 102 dB(C) op de dichtstbijzijnde gevel van een geluidsgevoelig object;

  • -

    Maximaal 15 dB verschil.

Een evenement dat 102 dB(C) op de dichtstbijzijnde gevel van een geluidsgevoelig object wil produceren met 15 dB verschil tussen dB(A) en dB(C) is dan gedwongen om het dB(A) niveau te verminderen tot 87 dB(A) op de dichtstbijzijnde gevel van een geluidsgevoelig object.

Er zijn verschillende soorten evenementen. Sommige maken met hun activiteiten weinig geluid. Anderen zoals muziekevenementen maken veel geluid. Daarom worden twee categorieën met geluidsnormen onderscheiden. Dit leidt dan tot de volgende tabel met maximale geluidsnormen.

Tabel 5.1

 

Maximaal dB(A) op de gevel

Maximaal dB(C) op de gevel

Categorie 1

75 dB(A)

90 dB(C)

Categorie 2

90 dB(A)

102 dB(C)

Het toepassen van het aantal evenementen met hogere geluidsnormen per locatie zorgt ervoor dat er duidelijkheid is voor omwonenden over het aantal keer dat zij extra geluid in hun omgeving kunnen verwachten. Daarnaast geldt dat wanneer een categorie 2 evenement heeft plaatsgevonden de volgende drie weken er op dezelfde locatie geen categorie 2 evenement mag plaatsvinden.

Duidelijkheid over begin en eindtijd van een evenement is hierbij cruciaal. Het strikt naleven van de genoemde eindtijd van een evenement zoals vastgelegd in dit evenementenbeleid en de uiteindelijke evenementenvergunning is daarom van groot belang.

Paragraaf 5.7.2 Geluidhinder en inrichtingen

In het Activiteitenbesluit milieubeheer is opgenomen dat de inrichtinghouder (de eigenaar/exploitant van een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer / Activiteitenbesluit milieubeheer) een kennisgeving (ofwel melding, maar dus geen aanvraag voor een ontheffing geluidhinder) kunnen indienen ten behoeve van ‘incidentele festiviteiten’. Op die dagen waarvoor een kennisgeving is gedaan, zijn de regulier geldende geluidvoorschriften uit het Activiteitenbesluit milieubeheer niet van toepassing. Dit geldt ook voor in de APV opgenomen ‘collectieve festiviteiten’. In de APV zijn de toepasselijke voorschriften hiervoor opgenomen. Zo is een normstelling opgenomen om overmatige overlast/hinder te voorkomen. Tevens dient er bij dergelijke festiviteiten dertig minuten voor het einde van de voor de betreffende inrichting voorgeschreven sluitingstijd weer aan de normale geluidsnormen te worden voldaan.

De aanvraag voor een evenement dient te worden ingediend door de inrichtinghouder, deze weet ook als beste of een evenement past binnen de normstelling van het Activiteitenbesluit milieubeheer voor zijn inrichting en of een verruiming van de normen noodzakelijk is en hoeveel kennisgevingen er al zijn ingediend.

Paragraaf 5.8 Verkeer

Bij het organiseren van evenementen dient de organisatie rekening te houden met een aantal verkeerskundige zaken. Afhankelijk van de omvang en aantrekkingskracht van het evenement en de gevolgen voor het plaatselijke verkeer dient er een verkeerscirculatieplan met calamiteitenroutes opgesteld te worden. In dit verkeersplan dient opgenomen te worden (indien van toepassing):

  • 1.

    parkeren voor fietsen

  • 2.

    parkeren van motorvoertuigen

  • 3.

    te nemen verkeersmaatregelen

  • 4.

    inzet verkeersregelaars

  • 5.

    omleidingsroutes (openbaar) vervoer / verkeer

  • 6.

    bewegwijzering en bebording

Paragraaf 5.8.1 Parkeren van de fiets

Afhankelijk van de omvang van het evenement komen de bezoekers veelal met de fiets. De gemeente hanteert de stelregel dat een evenement met meer dan 300 bezoekers voor aparte fietsparkeervoorzieningen moet zorgen. Het aantal en de locatie van de fietsparkeervoorzieningen wordt in overleg met de gemeente bepaald.

Paragraaf 5.8.2 Parkeren van de auto

Bij evenementen (met regionale aantrekkingskracht) komen ook veel bezoekers met de auto. Bij dergelijke evenementen dient de organisatie in overleg met de gemeente het aantal parkeerplaatsen te bepalen. Indien (een deel van) de bezoekers op enige afstand van het evenement moeten parkeren, dient de organisatie zelf voor aanvullend vervoer te zorgen.

Paragraaf 5.8.3 Nemen van verkeersmaatregelen

De gemeente is verantwoordelijk voor de openbare orde op gemeentelijke weg. Dat zijn alle wegen in de gemeente Veghel met uitzondering van de A50, N279, N616 (Erpseweg), N622 (Eerdsebaan).

Indien een evenement leidt tot het afsluiten van een weg of weggedeelte gaat dat in overleg met de gemeente en de politie. De gemeente in samenspraak met de politie beoordeelt of een verkeersmaatregel nodig is en zo ja, wat de maatregel inhoudt. Voor het uitvoeren van de maatregel (afsluiten van de weg, plaatsen van verkeersborden e.d.) dient de organisatie zelf te zorgen. Indien maatregelen of bebording noodzakelijk is op provinciale of rijkswegen gebeurt dat in overleg met de desbetreffende overheid.

Paragraaf 5.8.4 Verkeersregelaars

De gemeente en de politie besluiten of inzet van verkeersregelaars noodzakelijk is. In de vergunning wordt opgenomen of er verkeersregelaars ingezet dienen te worden.

De inzet van (evenementen)verkeersregelaars is geregeld in ‘Regeling Verkeersregelaars 2009’. Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat houdende regels met betrekking tot de opleiding, de aanstelling, de examinering en de uitrusting van verkeersregelaars. Meer informatie hierover is te vinden in bijlage I.

Paragraaf 5.8.5 Omleidingsroutes openbaar vervoer

Door afsluitingen en omleidingen vanwege het evenement kunnen knelpunten ontstaan in de dienstregeling van de openbaar vervoersbedrijven (OV-bedrijven). In een vroegtijdig stadium dient overleg plaats te vinden met de OV-bedrijven over deze knelpunten. De knelpunten en oplossing dienen in het verkeersplan meegenomen te worden.

De communicatie over aanpassing van de dienstregeling wordt verzorgd door de OV-bedrijven. Indien nodig kan de gemeente deze informatie ook via de haar beschikbare kanalen communiceren.

Paragraaf 5.8.6 Bewegwijzering en bebording

Onderdeel van het verkeersplan is het bebordingsplan. In dit plan is opgenomen waar borden dienen te worden geplaatst ten aanzien van de verkeersregeling en de bewegwijzering. Deze borden kunnen zijn ten behoeve van het evenement (routing en parkeerplaatsen voor bezoekers, organisatie, deelnemers, leveranciers en hulpdiensten), maar ook ten behoeve van aanwonenden en het om te leiden (doorgaande) verkeer.

  • o

    De borden dienen te voldoen aan de eisen uit de Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • o

    De borden zijn niet voorzien van handelsreclame;

  • o

    De borden worden niet eerder dan 1 dag voor het evenement aangebracht of omgedraaid;

  • o

    De borden worden zo spoedig mogelijk na afloop van het evenement verwijderd doch uiterlijk 24 uur na afloop van het evenement;

  • o

    De borden worden niet aan bomen bevestigd;

  • o

    Bij bevestiging van de borden op of aan straatmeubilair wordt geen gebruik gemaakt van spijkers, ijzerdraad of andere materialen die schade kunnen veroorzaken aan het meubilair.

Paragraaf 5.9 Roeren in de grond ten behoeve van een evenement

Wanneer er sprake is van het machinaal roeren van de grond bijvoorbeeld: het graven met een kraan, het heien van palen, diep ploegen, stobbenfrezen en hekwerk plaatsen dan is er in de wet WION (Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Infra) verplicht gesteld om een klic-melding (informatie opvragen bij het kadaster m.b.t. ondergrondse infra) te doen. Dit met als doel om schades aan ondergrondse infra te voorkomen. Deze wet is met name voor grondroerders (zie ook Grondroerders regeling 2008) die veelvuldig onze ondergronden roeren. Maar omdat met name de laatste jaren steeds meer netwerken ondergronds worden aangelegd is het verstandig om bij evenementen rekening te houden met deze ondergrondse infra. Bij evenementen waar grote tenten opgezet gaan worden, maar ook bij het zetten van een finishdoek voor een hardloop of wielerwedstrijd of bij het zetten van tijdelijke verkeersaanduidingen is het beter en in veel gevallen verplicht om een klic-melding te doen.

Het Agentschap Telecom is het bevoegd gezag en houdt hier controle op. Voor het niet hebben van een geldige klic-melding kunnen ze boetes uitdelen. Een klic-melding is 20 dagen geldig. De uitvoerende partij is verantwoordelijk voor eventuele schades aan ondergrondse infra, dus die moet ook de klic-melding doen. Tevens dient de uitvoerende partij ten tijde van de uitvoering aanwezig te zijn op locatie. Deze informatie (klic-melding) kan men doen bij het kadaster (www.kadaster.nl/klic).

Bij onzorgvuldig handelen keren verzekeringsmaatschappijen bij een eventuele schade vaak niet uit. Ook kan het Agentschap nog hoge boetes uitdelen bij het onzorgvuldig graven/machinaal grondroeren.

Al met al reden genoeg voor een evenementenorganisator om hier zorgvuldig mee om te gaan. Bij het verlenen van een evenementenvergunning kan worden opgenomen dat een klic-melding moet worden gedaan.

Hoofdstuk 6 Evenementenveiligheid

Evenementen zijn voor vermaak en recreatie, maar brengen ook veiligheidsvraagstukken met zich mee. De aanwezigheid van grote mensenmassa’s binnen een ruimtelijk beperkt gebied leidt tot risico’s op het gebied van openbare orde en veiligheid, volksgezondheid, milieu, bouwwerken en verkeersveiligheid.

Paragraaf 6.1 Regionale handreiking evenementenveiligheid

In 2012 is er een regionale handreiking evenementenveiligheid ter beschikking gekomen die ook door de gemeente wordt gebruikt voor het toetsen van aanvragen. Aanleiding voor deze handreiking was het doorvoeren van verbetermogelijkheden op het gebied van de beoordeling van evenementenveiligheid.

De belangrijkste aspecten uit die handreiking zijn:

  • 1.

    Afspraken over uniforme, regionale classificatie van evenementen en toepassing van de risicoscan evenementenveiligheid;

  • 2.

    Afspraken over het gebruik van de regionale evenementenkalender;

  • 3.

    Toepassing van de risicoanalyse en calamiteitenplan in de processtap risicoanalyse;

  • 4.

    Verdere regionale uniformering van formulieren en instrumenten.

De focus van de handreiking ligt op de advisering met betrekking tot veiligheidsaspecten bij evenementen met een verhoogd risicobeeld. De handreiking richt zich daarmee niet op andere aandachtspunten zoals geluidsoverlast, milieuschade en effecten op de leefbaarheid.

Gedeelde verantwoordelijkheden

De regionale handreiking evenementenveiligheid vanuit de veiligheidsregio Brabant-Noord bevatte al de kritische elementen zoals vermeld in het rapport over het monstertruck-drama in Haaksbergen (Joustra et al., 2015¹). Het gaat daarbij onder meer om het aanhouden van termijnen voor het indienen van een aanvraag, het formeren van een adviesgroep voor de toetsing van complexe of risicovolle evenementen en het uitgangspunt dat sprake is van gedeelde verantwoordelijkheden.

Op risicodragende evenementen voert de gemeente Veghel een analyse uit. Zodra de uitkomst daarvan aangeeft dat er sprake is van een verhoogde risicograad, wordt die aanvraag als een ‘veiligheid kritisch proces’ beschouwd (Joustra et al., 2015, p.20¹). Vanaf dat moment buigt een multidisciplinaire werkgroep zich over de veiligheidsvraagstukken van de activiteiten.

De adviesgroep bestaat uit vertegenwoordigers van de brandweer, politie, GHOR en de afdeling Vergunningen en Handhaving van de gemeente.

Een eindoordeel wordt vervat in een gezamenlijk advies aan de burgemeester, met daarin een oordeel of een vergunning mogelijk is en zo ja, welke op maat gemaakte veiligheidsvoorschriften aan die vergunning moeten worden gekoppeld.

Paragraaf 6.2 Veiligheid tijdelijke bouwwerken tijdens evenementen

De gemeente Veghel gaat uit van het standpunt dat organisatoren van evenementen en hun leveranciers bekend moeten zijn met de risico’s van hun activiteiten en die risico’s ook moeten beheersen.

Het houden van toezicht op de openbare veiligheid behoort tot de kerntaak van de gemeente (Joustra et al., 2015, p.21¹).

Bij het maken van afwegingen en het formuleren van voorschriften bedient de gemeente zich van de bestaande wet- en regelgeving. Dat geldt onder andere ook voor tijdelijke bouwwerken die voor een evenement in de openbare ruimte worden gebruikt, zoals podia, main stages, overkappingen, vlonders, tribunes of tenten.

Bouwbesluit

Voor en na de opbouw (realisatie) van die tijdelijke bouwwerken toetst de gemeente de constructieve veiligheid aan de hand van de normen in het Bouwbesluit. Hierin staan de technische voorschriften vermeld over bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Voor tijdelijke bouwwerken in het kader van een evenement is ook de brandbeveiligingsverordening van toepassing. De brandweer adviseert over brandveiligheid en de gemeente controleert de naleving ervan.

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

Op grond van de Wabo moet voor het oprichten van een bouwwerk vaak een omgevingsvergunning worden verleend. Bouwwerken bij evenementen zijn echter van zeer tijdelijke aard. Feitelijk zijn dan, in beginsel, alleen de technische bouwvoorschriften uit het oogpunt van veiligheid van belang in verband met gebruik door publiek. Dat wordt door middel van het verlenen van de evenementen-vergunning geborgd. Voorwaarde daarbij is dat een tijdelijk bouwwerk pas opgericht en gebruikt mag worden nadat de gemeentelijke inspecteurs de constructiegegevens (vooraf) hebben goedgekeurd en de bouwsels ter plaatse aan een controle zijn onderworpen. In bijlage II staan de eisen en toetsingscriteria waaraan tijdelijke bouwwerken tijdens evenementen aan moeten voldoen.

In bijlage II staan de eisen en toetsingscriteria waaraan tijdelijke bouwwerken tijdens evenementen aan moeten voldoen.

¹ bron: Joustra, mr. T.H.J., prof. mr. dr. E.R. Muller & prof. dr. Ir. M.B.A. van Asselt, 2015, Monster Truck Ongeval Haaksbergen, 28 september 2014; tussen vergewissen en vergunnen, Onderzoeksraad voor Veiligheid, Den Haag, Pag. 1-94.

Hoofdstuk 7 Vergunningaanvraag of melding

Binnen de gemeente Veghel wordt er onderscheid gemaakt tussen vergunningsvrije evenementen en vergunningplichtige evenementen. Binnen vergunningplichtige evenementen maken we onderscheid tussen vergunningplichtige evenementen waarbij voor elke editie van dat evenement een nieuwe evenementenvergunning is vereist en evenementen met een meerjarige vergunning.

Paragraaf 7.1 Meldingplichtige evenementen (vergunningsvrij)

Voor bepaalde evenementen hoeft geen evenementenvergunning aangevraagd te worden omdat hierop het Aanwijzingsbesluit vergunningsvrije evenementen, op basis van artikel 2:25 lid 2 van de APV, van toepassing is. Een melding van het evenement is dan voldoende, dit is mogelijk via meldingsformulieren die beschikbaar zijn op de website van de gemeente Veghel. Een evenementenmelding moet op basis van de APV ten minste 10 werkdagen voorafgaand aan het evenement zijn ingediend.

Paragraaf 7.2 Vergunningplichtige evenementen

Het evenementenbeleid van de gemeente Veghel is vooral bedoeld voor evenementen die overlast kunnen veroorzaken voor de omgeving en waar op basis van artikel 2:25 lid 1 van de APV een evenementenvergunning voor vereist is. Het is daarom van belang om te bepalen of en zo ja, in welke mate er sprake is van een zogenaamd belastend en/of risicovol evenement.

Paragraaf 7.2.1 Criteria om aard en risico van een evenement te bepalen

Criteria die de aard en het risico van een evenement bepalen en waaruit blijkt of een evenement belastend is voor de omgeving waar het plaats zal vinden, zijn:

  • 1.

    De geluidsproductie. Het geluidsniveau van een evenement is met betrekking tot omwonenden belangrijk als het gaat om de mate van overlast te bepalen.

  • 2.

    De bezoekers. Het aantal van de te verwachten bezoekers en met name het profiel van de bezoekers; evenementen met een bezoekersaantal dat meer dan 1.000 bedraagt dat op enig moment gelijktijdig aanwezig is, hebben een hoger risicogehalte voor overlast. Daarnaast speelt het profiel van de bezoekers (de doelgroep van het evenement) een belangrijke rol; een evenement voor jeugdige bezoekers heeft een hoger risicogehalte.

  • 3.

    De duur. De duur (in combinatie met de begin- en eindtijd) van een evenement is mede bepalend om de belasting in te schatten. Over het algemeen wordt een activiteit overdag als minder storend ervaren dan een activiteit in de avond. Als het noodzakelijk is om het opbouwen en/of afbreken direct aansluitend aan het evenement plaats te laten vinden dan moet deze tijd meegeteld worden; vooral als het gaat om zogenaamde soundcheck van geluid.

  • 4.

    De omvang van de ruimte / locatie. De omvang van de benodigde ruimte / locatie speelt mee in de mate van het ervaren van overlast. De achterliggende gedachte is dat aan- en omwonenden hinder ondervinden van het afzetten van hun straat; zo kunnen zij misschien tijdelijk niet meer met de auto bij de woning komen. Als een parkeerterrein gebruikt wordt ten behoeve van bezoekers van een evenement feitelijk bedoeld is voor het parkeren van omwonenden dan zal in de evenementenvergunning een alternatieve parkeerplaats geregeld moeten worden.

  • 5.

    Overige risicoaspecten. Ervaringen uit een vorige editie van een evenement kunnen als bijkomende risicoaspecten gelden in het kader van de volksgezondheid, openbare orde en veiligheid, zoals de kans op overmatig alcohol- en / of drugsgebruik, door niet naleving van vergunningvoorschriften van de vorige editie. Het niet naleven van vergunningvoorschriften voor een (in eerste instantie) niet-belastend evenement kan een belastend en/of of risicovol evenement opleveren, waardoor er strengere eisen gaan gelden bij een volgend evenement (of de volgende vergunningaanvraag geweigerd wordt).

Bij het vaststellen van de mogelijke risico’s kan gebruik gemaakt worden van de risicoscan die is opgesteld binnen de Veiligheidsregio Brabant Noord. Voor belastende en risicovolle evenementen gelden de regels en afspraken uit dit beleid en worden er specifieke (maatwerk)voorschriften gemaakt.

Paragraaf 7.2.2 Aanvraagtermijn vergunningplichtige evenementen

Dit evenementenbeleid ziet dus met name toe op vergunningplichtige, belastende en/of risicovolle evenementen. Dit houdt in dat niet-belastende evenementen (zoals kleine, eendaagse evenementen waar geen versterkte muziek ten gehore wordt gebracht) niet nader worden gereguleerd of beperkt behoudens de locatiekeuze van een evenement. Deze aanvragen worden wel aan de APV getoetst; in de regel zal dit leiden tot reguliere vergunningverlening.

Paragraaf 7.2.2.a Incidentele vergunningplichtige evenementen

Een aanvraag voor een evenementenvergunning, voor een incidenteel of zonder enige regelmaat terugkerende editie van een evenement, moet op basis van de APV ten minste 16 weken voorafgaand aan het evenement zijn ingediend. Wordt de aanvraag later ingediend dan zal deze in beginsel buiten behandeling worden gelaten.

Paragraaf 7.2.2.b Terugkerende vergunningplichtige evenementen

Voor terugkerende evenementen (jaarlijks, tweejaarlijks e.d.) kan een aanvraag die korter dan 16 weken voorafgaand aan het gewenste evenement wordt aangevraagd toch nog in behandeling worden genomen. Dan moet de aanvraag wel compleet zijn en uit voorgaande edities zijn gebleken dat de organisatie de benodigde ervaring heeft opgedaan. Bovenal wordt gelet op de aard en risico’s van het betreffende evenement om een kortere aanvraagperiode toe te kunnen staan. Er is in dat geval nog steeds voor elke editie een nieuwe evenementenvergunning vereist.

Paragraaf 7.2.2.c Niet-risicovolle vergunningplichtige evenementen

Ook indien een initiatief ontstaat voor het organiseren van een evenement dat nieuw is of waar omwille van afhankelijkheid van weers-/seizoensomstandigheden (nog) niet 16 weken voorafgaand aan het gewenste evenement een vergunningaanvraag voor was ingediend, kan die aanvraag toch in behandeling worden genomen indien de aard en het risico van dat evenement het toestaat, beoordeeld op basis van voornoemde criteria.

Paragraaf 7.2.2.d Jaarlijks terugkerende niet risicovolle vergunningplichtige evenementen

In navolging van het bovenstaande kunnen jaarlijks terugkerende en niet-risicovolle vergunningplichtige evenementen in aanmerking komen voor een meerjarige evenementenvergunning. Voor deze evenementen hoeft dan niet voor elke editie een nieuwe vergunningaanvraag te worden ingediend. De criteria en voorschriften hiervoor worden nader uitgewerkt in de ‘Beleidsnota meerjarige evenementenvergunningen’.

Paragraaf 7.2.3 Toelichting geluid

Het geluidsniveau van een evenement wordt in de praktijk door omwonenden vaak als bepalend ervaren voor de mate van overlast. Het is wettelijk en praktisch gezien niet mogelijk om een absolute grenswaarde voor een gemeenschappelijk aanvaardbaar geluidsniveau vast te stellen. Subjectieve waarneming is te verschillend. Om een werkbaar inzicht te creëren is in paragraaf 5.7 bepaald welke geluidsniveaus aanvaardbaar zijn. Het bij de vergunningaanvraag aangevraagde geluidsniveau draagt bij aan de bepaling van het aard en risico van een evenement.

Paragraaf 7.3 Maximum aantal evenementen per evenementenlocatie

Een van de uitgangspunten van dit evenementenbeleid is dat er in een jaar per evenementenlocatie een maximum aantal evenementen wordt toegestaan. Er is gekozen voor de indeling per evenementenlocatie omdat de direct omwonenden van de betreffende evenementenlocatie ook de meeste belasting van een evenement ervaren. De beperking tot een maximum aantal is ingegeven vanuit het principe dat de overlast moet kunnen worden beheerst.

De bepaling van het aantal evenementen geldt alleen voor evenementen in de openbare ruimte. Per evenementenlocatie is het aantal evenementenvergunningen bepaald dat per geluidscategorie evenement mag worden verleend in een jaar. Ook is het aantal meerdaagse evenementen vastgelegd dat op een locatie wordt gehouden. Speciale evenementen (zoals genoemd onder 5.2) worden niet meegerekend met betrekking tot dit schema.

Tabel 7.1

Evenementenlocatie

Plaats

 
   

Geluidscategorie 1 (max. 75 db(A))

Geluidscategorie 2 (max. 90 dB(A))

Totaal

Waarvan meerdaags

Driehoek Markt

Veghel

8

4

12

2

Meijerijplein

Veghel

4

1

5

1

Stadhuisplein

Veghel

4

2

6

1

Veghelse haven / Heilig Hartplein

Veghel

4

1

5

1

Winkelcentrum de Bunders

Veghel

4

1

5

1

Julianapark

Veghel

8

2

10

2

Evenemententerrein “De Knokert”

Veghel

1

2

3

3

Buitenterrein Noordkade*

Veghel

10

5

15

2

Dobbelsteenplein

Mariaheide

4

1

5

1

Antoniusplein

Eerde

4

1

5

1

Pastoor Clercxstraat

Zijtaart

4

1

5

1

Hertog Janplein

Erp

5

3

8

2

Evenemententerrein de Steen

Erp

4

1

5

1

Dorpsplein

Keldonk

4

1

5

1

Kapelstraat

Boerdonk

4

1

5

1

*Buitenterrein Noordkade is privaat terrein in tegenstelling tot alle andere evenementenlocaties die tot de openbare ruimte behoren.

Voor het centrum van Veghel (evenementenlocaties Driehoek Markt, Meijerijplein en Stadhuisplein) kunnen omwille van specifieke situaties of omstandigheden uitzonderingen worden gemaakt.

Paragraaf 7.4 Jaarplanning van evenementen

In de gemeente Veghel vinden veel jaarlijks terugkerende (belastende en/of risicovolle) evenementen plaats, waarvan vaak al bekend is wanneer deze plaatsvinden. Om de doorloop van het vergunningentraject zo soepel mogelijk te laten zijn, moeten deze ruim van te voren worden gemeld. Deze gemelde evenementen worden op een jaarplanning geplaatst. Dit gebeurt uiterlijk in december voorafgaand aan het jaar van de betreffende evenementen en daarna nog een keer uiterlijk in mei van het evenementenjaar. De aanpassing in mei is bedoeld om zo nodig de wijziging van eerder aangemelde evenementen op de jaarplanning evenementen te verwerken en is ook bedoeld voor evenementen waarvan het melden niet op een zo vroeg tijdstip mogelijk was.

Dit betekent dat organisatoren vóór 1 december in het jaar voorafgaand aan het geplande evenement hun evenement aan kunnen melden, door middel van een aanmeldingsformulier. Dit is noodzakelijk om in de maatregelen voor het handhaven van de openbare orde te voorzien, het aantal evenementen te spreiden zowel in tijd als in plaats en om organisatoren vooraf duidelijkheid te verschaffen over het evenement.

Na het opstellen van de jaarplanning krijgen de organisatoren die hiertoe een evenement aangemeld hebben, een schriftelijke reactie met informatie over wat zij nog moeten doen om tijdig een evenementenvergunning te verkrijgen (de organisatoren weten dan welke stukken zij wanneer moeten indienen). Niet tijdig indienen van de vergunningaanvraag betekent in principe dat er geen vergunning wordt verleend.

Nieuwe belastende en/of risicovolle evenementen kunnen worden ingepast als er ruimte overblijft, nadat de bekende jaarlijks terugkerende belastende evenementen zijn ingepland. Deze laatste hebben dus voorrang.

Paragraaf 7.5 Algemene richtlijnen

In deze paragraaf komen de algemene richtlijnen aan de orde.

Paragraaf 7.5.1 Eindtijden evenementen

In de onderstaande tabel zijn uiterlijke eindtijden genoemd; vanzelfsprekend kan een evenement ook op een vroeger tijdstip eindigen. Een evenementenvergunning is altijd maatwerk. Bij belastende evenementen wordt advies gevraagd van de politie. Dus bij de aanvragen van evenementen waar de politie in het verleden afspraken heeft gemaakt over de eindtijden is het aan de politie om deze in haar advies te noemen.

In de evenementenvergunning kan in het kader van maatwerk een ‘cooling down’-periode worden ingesteld na afloop van de activiteiten van het evenement om de openbare orde en veiligheid te waarborgen. De maatregelen die in de cooling down-periode worden getroffen, worden ook vastgelegd in de evenementenvergunning.

Tabel 7.2

Dag

Geluid/muziek

maandag t/m donderdag

Uiterlijk 24.00 uur einde activiteiten

Uiterlijk 1.00 uur einde uitloop bezoekers

vrijdag en zaterdag

of indien erkende feestdag volgt

Uiterlijk 1.00 uur einde activiteiten

Uiterlijk 2.00 uur einde uitloop bezoekers

zondag

Uiterlijk 24.00 uur einde activiteiten

Uiterlijk 1.00 uur einde uitloop bezoekers

In afwijking van het bovenstaande schema, geldt voor muziekevenementen met Dance, House, Trance en/of vergelijkbare muziekgenres vanwege het geluid dat met deze muziekevenementen gepaard gaat en – ongeacht het correct naleven van de geluidsvoorschriften – overlastgevoelens van omwonenden teweegbrengt, voor het ten gehore brengen van versterkt geluid en/of muziek altijd een uiterlijke eindtijd van 24.00 uur.

Wat betreft de eindtijden van het evenement 7th Sunday wordt iedere editie bekeken wat de eindtijden moeten zijn en of hierbij kan worden afgeweken van de algemeen geldende richtlijn. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan de afbouw van het geluid richting de eindtijden.

Paragraaf 7.5.2 Rustperioden

Per evenementenlocatie wordt beoogd een rustperiode van 3 weken aan te houden tussen 2 belastende evenementen. Dit zal evenwel niet altijd haalbaar zijn aangezien er afhankelijk ook van weer en jaargetijde/seizoen meerdere evenementen binnen een relatief korte periode plaatsvinden. Uitzonderingen worden in elk geval dan ook toegestaan voor de bekende (jaarlijks) terugkerende evenementen. Deze evenementen worden meestal op een vaste dag of datum gehouden, maar enkele van die evenementen verschuiven qua termijn per editie. Door deze verschuiving kan er een probleem ontstaan met een ander (jaarlijks) terugkerend evenement. Geprobeerd zal worden om de rustperiode van 3 weken dan daarvóór of daarná te compenseren.

Paragraaf 7.5.3 Duur evenement

Een evenement duurt maximaal 3 aaneengesloten dagen (in deze de op- en afbouw van het evenement niet meegerekend), uitgezonderd de kermis, carnaval en de jaarlijkse kindervakantieweken.

Paragraaf 7.6 Uitzondering algemene richtlijnen

Uitgangspunt is natuurlijk dat de afspraken uit dit evenementenbeleid worden nageleefd; door de organisatoren/aanvragers van evenementen, maar ook door de gemeente. Omdat echter niet alles vooraf tot in detail is te voorzien kan het bevoegde bestuursorgaan op grond van artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) gemotiveerd afwijken van dit beleid, wanneer het toepassen van het beleid voor één of meer belanghebbenden dermate ingrijpende gevolgen zou hebben die niet in verhouding zijn tot het doel waarvoor dit evenementenbeleid is gemaakt. Bij het afwijken van dit evenementenbeleid zal hiervan melding worden gemaakt bij de bekendmaking van de vergunning.

Niet elk evenement is altijd te voorzien. Het beleid zou te star zijn als er geen plaats kan worden ingeruimd voor onverwachte festiviteiten. Als voorbeeld kan hierbij gedacht worden aan de massale viering van een (inter)nationaal sportsucces (zoals een EK- of WK-voetbalfinale). Het gaat dus nadrukkelijk om niet vooraf te voorspellen, bijzondere gebeurtenissen die niet op de evenementenkalender geplaatst kunnen worden. Ook bij deze afwijking zal hiervan melding worden gemaakt bij de bekendmaking van de vergunning.

Paragraaf 7.7 Procedure vergunningaanvraag

De afdeling Vergunningen en Handhaving, team Vergunningen verzorgt de voorbereiding van de gemeentelijke vergunningverlening en verstrekt de informatie hierover. Hieronder vallen ook de vergunningen en ontheffingen op grond van de APV en bijzondere wetten.

Per vergunning en/of ontheffing is vastgesteld hoe en binnen welke termijn deze kan worden afgehandeld. Informatie hierover is beschikbaar voor de aanvrager aan de balie en via de gemeentelijke website www.veghel.nl.

Paragraaf 7.7.1 Aanvraag

Een evenementenvergunning kan men aanvragen via het aanvraagformulier wat te downloaden is op de website www.veghel.nl. Tevens is het mogelijk een aanvraag digitaal in te dienen (met een Digid-code).

Paragraaf 7.7.2 Beoordeling vergunningaanvraag

Wanneer een vergunningaanvraag bij de gemeente Veghel is ingediend, wordt binnen twee weken een ontvankelijkheidtoets gedaan. Dit betekent dat gecontroleerd wordt of alle relevante stukken aanwezig zijn om de aanvraag goed te beoordelen.

Wanneer de (volledige c.q. ontvankelijke) vergunningaanvraag ontvangen is dan worden de adviseurs van de betrokken interne afdelingen en van politie (en zo nodig van GHOR en brandweer) geïnformeerd over deze aanvraag. Afhankelijk van de aard en risico van het evenement wordt er binnen twee weken na ontvangst van de aanvraag een integraal (multidisciplinair) overleg gepland waarbij ook de organisatie van het betreffende evenement bij aanwezig is. De adviseurs geven binnen twee weken hun advies.

Een vergunning of ontheffing kan geweigerd worden in het belang van:

  • de openbare orde;

  • de openbare veiligheid;

  • de volksgezondheid;

  • de bescherming van het milieu.

De openbare orde

De openbare orde en veiligheid kan in het geding zijn indien er meerdere grote evenementen voor eenzelfde datum/data georganiseerd worden en voldoende politie-inzet daardoor niet mogelijk is. Dit is niet alleen afhankelijk van evenementen in Veghel maar van gelijktijdige evenementen in het gebied van politie basisteam Maas & Leijgraaf. Een jaarplanning van evenementen kan dit meestal voldoende ondervangen. Daarnaast kan omwille van de openbare orde (en veiligheid) een veiligheidsplan (o.a. calamiteiten) vereist zijn en als voorschrift worden gesteld dat een organisator zorg moet dragen voor (extra) bewaking/beveiliging.

De openbare veiligheid

In het kader van de openbare veiligheid is een goede bereikbaarheid voor calamiteitenverkeer van belang. Hiertoe dient bij alle evenementen rekening gehouden te worden met een vrije doorgang van en naar het terrein met een breedte van minimaal 4,5 meter. Bij alle vergunningaanvragen dient daarom een duidelijke plattegrondtekening te worden overlegd.

Bij de (grote) belastende en risicovolle evenementen dient ten behoeve van de vergunningaanvraag veelal een calamiteitenplan/draaiboek te worden ingediend, vanwege de aspecten openbare orde en de veiligheid. Na aanmelding voor de jaarplanning van evenementen kan doorgaans al aan de organisatie worden medegedeeld of een calamiteitenplan ingediend moet worden met de vergunningaanvraag.

Ten behoeve van een benodigd calamiteitenplan kan de afdeling Vergunningen en Handhaving van de gemeente een voorbeeldmodel aanbieden, met de onderwerpen die vermeld moeten worden.

Een calamiteitenplan bevat in ieder geval de volgende informatie:

  • Aard van het evenement en het aantal te verwachten bezoekers;

  • De naam en de telefonische bereikbaarheid van de organisatie;

  • Inzetplan personeel;

  • De namen en onderlinge communicatiemogelijkheden van politie, brandweer, GHOR en organisatie met vermelding van mobiele telefoonnummers;

  • Plaats van het calamiteitenteam;

  • Aanrijdroute voor de hulpdiensten naar/van/op het evenemententerrein;

  • Bezetting, herkenbaarheid en locatie EHBO-post;

  • Hoe voorziet men in de evacuatie van bezoekers in geval van een calamiteit;

  • Aantal toiletvoorzieningen, locatie en wijze van afvoer.

Het calamiteitenplan moet aansluiten op de werkwijze van de externe hulpdiensten (politie, brandweer en ambulancedienst) en zal multidisciplinair worden getoetst. Met betrekking tot de brandveiligheid wordt bij evenementen gekeken naar de locatie en de directe omgeving. Wanneer tenten, bakkramen en/of barbecues worden geplaatst, zullen nadere brandveiligheidvoorschriften in de vergunning worden opgenomen met betrekking tot afstanden tot gebouwen, eisen aan installaties, aanwezigheid van (nood)verlichting, blusvoorzieningen, benodigde nooduitgangen en dergelijke.

Wanneer bij evenementen vuurwerk wordt afgestoken, dan geeft de brandweer conform het Vuurwerkbesluit advies met betrekking tot het afsteken van theater- of binnenvuurwerk en professioneel vuurwerk. Dit advies is vereist ten behoeve van een ‘verklaring van geen bezwaar’ door de gemeente; de provincie is het bevoegd gezag en verleent de vergunning.

Afhankelijk van de aard van het evenement kan als voorschrift worden gesteld dat erkende beveiligingsfunctionarissen tijdens het evenement aanwezig dienen te zijn. Als gevolg van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties is het verboden zonder vergunning van de minister van Justitie beveiligingswerkzaamheden te verrichten of aan te bieden. De organisator dient bij de vergunningaanvraag de bedrijfsnaam en het aantal beveiligers aan te geven. Beveiligingsfunctionarissen dienen duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn. Tevens kan in een vergunning als voorschrift worden gesteld dat geen gebruik mag worden gemaakt van (echt) glas, derhalve plastic ‘drinkbekers’ gebruikt moeten worden.

De volksgezondheid

Eveneens afhankelijk van de aard van het evenement kunnen om gezondheidsrisico’s tot een minimum te beperken aan de evenementenvergunning (extra) voorschriften worden gesteld, zoals over het aantal toiletten, EHBO-ers, en (vrije) toegankelijkheid van drinkwater.

De bescherming van het milieu

Een evenement mag geen schade veroorzaken aan groenvoorzieningen en/of bestrating of aanwezig straatmeubilair. De organisatie is verantwoordelijk voor het schoon en onbeschadigd achterlaten van de locatie van het evenement en de directe omgeving. Indien van toepassing zal ook advies kunnen worden ingewonnen bij de ODBN.

Paragraaf 7.7.3 Leges

Voor het in behandeling van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement op grond van de APV zijn leges verschuldigd, op basis van de Legesverordening van de gemeente Veghel. De leges zijn bij evenementen onderverdeeld in de categorieën klein, middelgroot en groot; gebaseerd op het aantal bezoekers van het betreffende evenement.

In de legesverordening is opgenomen dat diensten die uitsluitend verricht worden in het algemeen belang, of voor een liefdadig doel, vrijgesteld kunnen worden van het betalen van leges. Ingevolge deze bepaling komen aanvragen om een vergunning voor het organiseren van een evenement in aanmerking voor vrijstelling voor het betalen van leges, indien die evenementen georganiseerd worden door vrijwilligersorganisaties en voldoen aan één of meerdere onderstaande criteria:

  • Specifiek gericht op kinderen tot en met twaalf jaar;

  • Officiële herdenkingen en vieringen zoals dodenherdenking, Bevrijdingsdag (nationaal op 5 mei en Veghel op 17 september), Koningsdag (officiële gedeelte) en Sinterklaas;

  • Opbrengst (minus de kosten) komt volledig ten goede aan een goed doel (nieuwe evenementen moeten dit expliciet aantonen).

Op basis van bovenstaande criteria komen in elk geval behandelingen van aanvragen van vergunningen voor de volgende evenementen in aanmerking voor vrijstelling van leges:

Tabel 7.3

Evenement

Criterium / criteria

Vat oe Fiets

Goed doel

Kindervakantieweek Erp

Kinderen tot en met twaalf jaar

Schatgraven kindervakantieweek

Kinderen tot en met twaalf jaar

Bouwdorp Mariaheide

Kinderen tot en met twaalf jaar

Bouwdorp Veghel

Kinderen tot en met twaalf jaar

Kindervakantieweek Eerde

Kinderen tot en met twaalf jaar

Kids Day

Kinderen tot en met twaalf jaar / goed doel

Intocht Sinterklaas Veghel

Kinderen tot en met twaalf jaar / officiële herdenkingen en vieringen

Intocht Sinterklaas Erp

Kinderen tot en met twaalf jaar / officiële herdenkingen en vieringen

Intocht Sinterklaas Eerde

Kinderen tot en met twaalf jaar / officiële herdenkingen en vieringen

Klank en lichtspel

Officiële herdenkingen en vieringen

JAZ dagen

Kinderen tot en met twaalf jaar

Paragraaf 7.7.4 Besluit

Na beoordeling van de aanvraag, het inwinnen van benodigde adviezen en na afweging van alle betrokken belangen wordt een besluit genomen of de vergunning en/of ontheffing wel of niet wordt verleend.

Dit besluit kan zijn:

  • De aanvraag is te laat ingediend en wordt buiten behandeling gelaten.

  • De aanvraag past binnen de beleidskaders; de vergunning wordt verleend.

  • De aanvraag past niet binnen het beleidskader; de vergunning wordt geweigerd.

  • De aanvraag past gedeeltelijk wel en gedeeltelijk niet binnen het beleidskader; de vergunning wordt alsnog (met beperkende voorschriften) verleend, of gedeeltelijk geweigerd en verleend.

  • De aanvraag voldoet niet, is niet (tijdig en/of volledig) aangevuld en wordt buiten behandeling gelaten.

Bij een gehele of gedeeltelijke afwijzing van de aanvraag, bijvoorbeeld in strijd met het vigerende evenementenbeleid, dient de aanvrager gehoord te worden (art. 4:7 Awb); dit zal doorgaans middels overleg met de aanvrager gedurende behandeling van de aanvraag gebeuren. Het besluit wordt bekend gemaakt aan de aanvrager.

In de evenementenvergunning worden alle aspecten meegenomen die van belang zijn voor het evenement. Hierdoor kan een zogenaamde ‘paraplu’-vergunning ontstaan. Dit is één vergunning, waarin meerdere aspecten van het evenement die betrekking hebben op de APV en bijzondere wetten zijn meegenomen.

Een vergunning kent veelal een standaardpakket aan voorschriften per onderdeel. Aanvullende voorschriften, mede toegeschreven naar de specifieke situatie van een evenement, kunnen worden toegevoegd.

Paragraaf 7.7.4 Publicatie

Alle ontvankelijke aanvragen van evenementenvergunning worden na ontvangst gepubliceerd, zodat omwonenden tijdig op de hoogte zijn een mogelijk komend evenement. Evenementenvergunningen worden tevens zo spoedig mogelijk na de besluitvorming gepubliceerd. Belanghebbenden kunnen in het kader van de Awb zo nodig bezwaar maken en/of een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank.

Hoofdstuk 8 Toezicht en handhaving

Paragraaf 8.1 Inleiding

Bij het toezicht en handhaving op evenementen zijn de volgende partijen betrokken:

  • Gemeente

  • Brandweer

  • Politie

  • GHOR

In het kader van het handhavingsbeleidsplan 2010-2014 van de gemeente Veghel is een probleemanalyse en een risico-inventarisatie gemaakt. Hier vanuit is een prioriteitenlijst vastgesteld. Toezicht op en handhaving van regelgeving in het kader van evenementen is één van de vastgestelde prioriteiten.

Voor een effectieve en efficiënte handhaving is een goede afstemming en samenwerking tussen bovengenoemde betrokkenen noodzakelijk en dient het duidelijk te zijn wie, wat, wanneer doet.

Paragraaf 8.2 Toezicht

Het toezicht is gericht op het preventief handhaven. Het toezicht op evenementen wordt uitgevoerd door een medewerker van het team Toezicht en Handhaving (bij “grotere” evenementen bijgestaan door brandweer) en de politie. Waar nodig kan een medewerker geluid van de ODBN worden ingeschakeld.

Een en ander laat onverlet, dat de primaire verantwoordelijkheid voor een goed en veilig verloop van het evenement bij de organisator(en) ligt. Hiermee ligt derhalve ook een zwaarwegende rol voor wat betreft het toezicht bij de organisator.

Voor de frequentie van dit reguliere toezicht wordt verwezen naar het jaarlijks door het college vastgestelde Uitvoeringsprogramma Omgevingsrecht (UPO).

Paragraaf 8.3 Handhaving

De wettelijke basis voor een evenement is gelegd in de APV. Handhaving op basis van de APV kan zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk worden opgepakt.

Bestuursrechtelijke handhaving kan zijn een vergunning intrekken of wijzigen, het toepassen van bestuursdwang en het opleggen van een (preventieve) last onder dwangsom. Dit is niet afwijkend van het reeds gevoerde beleid.

Echter aanvullend zal, aangezien de meeste evenementen (twee)jaarlijks terugkeren, het naleefgedrag tijdens de voorgaande editie(s) worden betrokken bij de vergunningverlening van de volgende editie. Bij een overschrijding van één van de voorschriften kan als consequentie voor de volgende editie van het evenement één van de volgende onderstaande maatregelen worden getroffen:

  • -

    Opleggen van een preventieve last onder dwangsom;

  • -

    Het niet verlenen van de gevraagde vergunning.

Of, en dan voor welke maatregel, er wordt gekozen is afhankelijk van de ernst van de geconstateerde overtreding, maar bij het niet opvolgen van een aanwijzing van het bevoegd gezag (gemeente of politie) zal de consequentie zijn dat een volgende vergunning niet wordt verstrekt.

Strafrechtelijke handhaving vindt plaats door de politie (proces verbaal opmaken). Op verzoek kan afhankelijk van de aard en de omvang van het evenement inzet van de BOA’s worden overwogen.

Of en dan voor een welke maatregel, er gekozen wordt hangt af van de aard van de overtreding. Bij evenementen gaat het vaak om tijdelijke activiteiten. Het daadkrachtig bestuursrechtelijk optreden van de gemeente bij overtredingen is niet altijd even eenvoudig. De gemeente is dan afhankelijk van het strafrechtelijk optreden van de politie. Maar de politie heeft ook haar eigen prioriteiten. Afstemming van te voren is daarom een vereiste. Er zullen dus jaarlijks samenwerkingsafspraken gemaakt moeten worden met de politie. Deze afspraken moeten worden vastgelegd in zowel het activiteitenplan van de politie als in het UPO van de gemeente.

Paragraaf 8.3.1 Strategie

Het voorkomen van problemen bij een evenement is beter dan het oplossen van problemen tijden een evenement. Er moeten in dit kader duidelijke en handhaafbare voorschriften worden opgenomen worden in de vergunning die goed na te leven en te controleren zijn. Daar waar nodig worden opgenomen lastig te handhaven doelvoorschriften ondersteund middels goed te handhaven middelvoorschriften.

Op met name de volgende vlakken wordt toegezien en indien nodig gehandhaafd:

Medische hulpverlening en technische hygiënezorg

Het GHOR adviseert over de te stellen eisen aan de inzet van medische hulpverlening en technische hygiënezorg.

Openbare orde en veiligheid

De politie is hierbij de aangewezen handhavende instantie. Door aanwezigheid en zo nodig optreden voorkomt de politie zoveel mogelijk verstoring van de openbare orde en veiligheid. Afhankelijk van de aard en omvang van het evenement wordt politiecapaciteit op maat ingezet.

Brandveiligheid

Het toezicht hierop wordt uitgevoerd door het team Toezicht en Handhaving, waar nodig gezamenlijk met de brandweer. In het kader van preventief toezicht wordt al kritisch toezicht, voorafgaand aan het evenement, gehouden (bij het opbouwen/inrichten van het evenement). De toezichthouder controleert, afhankelijk van de aard en de omvang van het evenement, ook tijdens het evenement op de naleving van de (vergunning)voorschriften, maar is niet gedurende de gehele duur van het evenement aanwezig.

Geluid

De politie is in de praktijk vaak het eerste aanspreekpunt (meldkamer) voor klachten over geluidsoverlast. De politie kan zelfstandig optreden (geluidsvolume terugdraaien of in het uiterste geval het evenement beëindigen). Dit kan echter niet op subjectieve maatstaven. Hiervoor zijn geluidsmeldingen noodzakelijk. De politie zal de klachten dan ook doorgeven aan de gemeente. De medewerker Toezicht en Handhaving en een medewerker Geluid van de ODBN kunnen (in overleg met de burgemeester) ook handhavend optreden. Echter, de wettelijk te volgen bestuursrechtelijke procedure maakt direct optreden slechts bij zeer spoedeisende situaties mogelijk. Bij geluidsovertredingen vindt bij voorkeur eerst overleg plaats. Preventieve aanpak geniet de voorkeur.

Indien de preventieve aanpak niet afdoende heeft gewerkt en er tijdens een evenement sprake is van overtreding van de voorschriften, en/of het niet opvolgen van aanwijzingen van het bevoegd gezag zal dit mogelijk consequenties hebben op toekomstige aanvragen voor evenementenvergunningen voor hetzelfde evenement.

Verkeersveiligheid

Hierbij is de politie de handhavende instantie in samenwerking met lokale, regionale of landelijke handhavers van diensten. Het betreft de doorstroming van het verkeer en de toegankelijkheid. Wanneer in strijd met de regelgeving wordt gehandeld, kan worden opgetreden op grond van onder meer de APV of Wegenverkeerswet.

Paragraaf 8.4 Sanctiebeleid

Het geniet de voorkeur, wanneer er sanctionerend moet worden opgetreden, dat er zowel strafrechtelijk als bestuurlijk wordt opgetreden. In algemene zin gaat het hier om de volgende overtredingen:

Aanvraag te laat ingediend

In deze situatie kan een vergunning worden geweigerd en dan is het verboden het evenement doorgang te laten vinden.

Houden van een evenement zonder vergunning en/of melding

Evenement wordt door politie en/of aangewezen toezichthouder (in overleg met de burgemeester) stilgelegd als de openbare orde/veiligheid in geding is. In bepaalde gevallen wordt afgezien van handhaving omdat de consequenties van beëindiging voor de openbare orde naar verwachting ernstiger zijn dan het laten voortduren van de overtreding. Door de politie wordt proces-verbaal opgemaakt. Goede rapportage is van belang en dergelijke situaties zullen mogelijk consequenties hebben voor een eventuele volgende vergunningaanvraag.

Wanneer vooraf reeds ‘een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid’ bestaat dat het evenement zal plaatsvinden, zonder de daarvoor benodigde vergunning, dan wel in afwijking van de vergunning, wordt een preventieve last onder dwangsom opgelegd.

Overtreding van de voorschriften

Opgetreden wordt conform Brabantse Handhavingsstrategie "Zó handhaven we in Brabant". Afhankelijk van de aard en omvang van de overtreding wordt gekozen voor een bepaalde sanctiestrategie. Middels deze Brabantbrede strategie wordt invulling gegeven aan de rechtsgelijkheid. Vergelijkbare overtredingen worden op een vergelijkbare wijze aangepakt.

Naar gelang de ernst van de overtreding zal deze gevolgen kunnen hebben

voor de vergunningverlening van de volgende edities van het evenement. Bij kleinere overtredingen kan bij volgende edities een preventieve last onder dwangsom worden opgelegd, bij grotere overtredingen kan een volgende vergunning niet worden verleend.

Niet opvolgen van aanwijzingen bevoegd gezag

Indien een organisator van een evenement een directe aanwijzing van het bevoegd gezag niet opvolgt zal als consequentie daarvan mogelijk geen vergunning worden verstrekt voor de volgende editie van het evenement.

Hoofdstuk 9 Dienstverlening gemeente Veghel

Paragraaf 9.1 Ambtelijke ondersteuning

Binnen de gemeente zijn verschillende medewerkers betrokken bij de behandeling van een vergunningaanvraag en de daaruit voorkomende werkzaamheden. Een vergunningaanvraag wordt gecoördineerd door de afdeling Vergunningen en Handhaving. Deze afdeling is tevens adviseur van de burgemeester met betrekking tot relevante en bestuurlijke toetsing van evenementen. De uitvoerende werkzaamheden worden vanuit de afdeling Ruimte of de afdeling Beheer Openbare Ruimte gecoördineerd. Het gaat hierbij onder meer om de materialen van de gemeentewerf en gebruik van de nutsvoorzieningen van de gemeente.

Paragraaf 9.2 Gebruik materialen gemeente(werf)

De gemeente heeft verschillende materialen te huur voor evenementen. Een lijst met materialen is te vinden op de website van de gemeente Veghel. Voor het huren van materialen kan een evenementenorganisator contact opnemen met de gemeentewerf. Op basis van criteria in hoofdstuk 10 wordt bepaald of de evenementenorganisator kosten in rekening worden gebracht voor de materialen.

Paragraaf 9.3 Inzet brandweer

De gemeente laat zich desgewenst voorafgaand aan een evenement adviseren door de brandweer over de veiligheid van een evenement. Indien nodig zorgt de brandweer ook voor ondersteuning tijdens een evenement.

Paragraaf 9.4 Gebruik gemeentehuis en overige gemeentelijke gebouwen

Wanneer een organisatie voor het evenement gebruik wil maken van gemeentelijke gebouwen dan wordt hiervoor een huursom in rekening gebracht.

Paragraaf 9.5 Nutsvoorzieningen

Indien de organisatie van een evenement gebruik wenst te maken van de water- en stroomvoorziening van de gemeente, dient dit aangegeven te worden op de vergunningaanvraag. De kosten van het gebruikmaken van de gemeentelijke waterpunten en stroomkasten en de kosten hiervan komen voor rekening van de organisatie van het evenement. De organisatie dient zelf zorg te dragen voor bijvoorbeeld zwerfkasten. Levering, plaatsing en aansluiting van deze kasten op de centrale stroomkast mogen uitsluitend gebeuren door een erkend elektrotechnisch installatiebedrijf. Ook deze kosten komen voor rekening van de organisator van het evenement.

Paragraaf 9.6 Promotie

Binnen de gemeente Veghel kunnen organisatoren op verschillende wijze hun evenement promoten:

Evenementenborden

Om een evenement te promoten, kan gebruik worden gemaakt van de gemeentelijke evenementenborden langs diverse Veghelse invalswegen. Het plaatsen van eigen aankondigings- of reclameborden is niet toegestaan.

Voor de panelen en belettering van de panelen dient men zelf te zorgen. Een organisator van een evenement dient ook zelf te zorgen voor het aanbrengen van de panelen in de verschillende evenementenborden. Dit mag op zijn vroegst veertien dagen voor de datum van het evenement gebeuren. Op de eerste werkdag daarna, dienen de panelen weer te zijn verwijderd.

Het aanvragen om gebruik te maken van de evenementenborden gaat schriftelijk door middel van een aanvraagformulier wat te vinden is op de website van de gemeente Veghel. Wanneer er meer aanvragen zijn dan plaatsen op de evenementenborden gaat de toewijzing in principe op basis van volgorde van binnenkomst van de aanvraag.

De evenementenborden worden ook gebruikt voor andere aankondigingen dan evenementen, bijvoorbeeld voor sportwedstrijden, acties en andere activiteiten van verenigingen of instellingen. Wanneer evenementenorganisator gebruik wil maken van de evenementenborden ten behoeve van het aankondigen van een evenement gaat dit voor op andere aankondigingen van verenigingen of instellingen.

Driehoeksreclameborden

De gemeente Veghel heeft de exploitatie van driehoeksreclameborden uitbesteed aan een partij die deze borden exploiteert. Het is mogelijk om een evenement via deze weg te promoten, echter hieraan zijn kosten verbonden. De organisator van het evenement dient zelf contact te zoeken met de partij die de driehoeksreclameborden exploiteert.

Hoofdstuk 10 Ondersteuning evenementen

Paragraaf 10.1 Afbakening

In het evenementenbeleid zijn uitgangspunten ten behoeve van dienstverlening bepaald. Een belangrijk uitgangspunt is de gebruiker betaald. In het verleden konden nagenoeg alle evenementen rekenen op gratis facilitaire ondersteuning van de gemeente, maar dit is om één lijn te trekken losgelaten. Dit heeft financiële consequenties voor evenementen waarmee met het opstellen van dit kader voor evenementensubsidies rekening moet worden gehouden. Daarom wordt er in dit kader onderscheid gemaakt tussen subsidie ten behoeve van het programma en subsidie ten behoeve van facilitaire ondersteuning.

Een ander onderscheid dat wordt gemaakt is dat tussen nieuwe evenementen en terugkerende bestaande evenementen. Enerzijds wil de gemeente stimuleren dat er nieuwe waardevolle evenementen ontstaan en een kans krijgen door te groeien naar een volwaardig blijvend evenement, anderzijds wil de gemeente waardevolle evenementen behouden. Voor beiden moet er oog zijn in dit kader voor evenementensubsidies.

Paragraaf 10.2 Definities

Ten behoeve van dit kader evenementensubsidies zijn een aantal definities van toepassing:

Nieuwevenement

Een nieuw evenement is een evenement waarvan nog niet ten minste drie edities hebben plaatsgevonden in het verleden.

Bestaand evenement

Een bestaand evenement is een evenement waarvan in het verleden ten minste drie edities hebben plaatsgevonden in het verleden.

Commercieel evenement

Een evenement dat hoofdzakelijk commerciële doeleinden nastreeft, dient geheel voor eigen risico plaats te vinden. Ook een evenement waarvan de opbrengsten minus de kosten ten goede komt aan een goed doel en die niet het algemeen belang dient, kunnen niet voor een subsidie in aanmerking komen.

Paragraaf 10.3 Subsidie t.b.v. programmering van evenementen

Bij een subsidieaanvraag ten behoeve van een evenement gelden de voorwaarden van de Algemene subsidieverordening. Voor de beoordeling van subsidieaanvragen gelden daarbij ook de volgende criteria.

Paragraaf 10.3.1 Bestaande evenementen

De subsidie bij terugkerende (bestaande) evenementen is vastgelegd in beleidsregels en opgenomen in de begroting. Hierin is bepaald welk subsidiebedrag deze evenementen structureel ontvangen voor het programma van hun evenement. Voor bestaande evenementen geldt dat deze beleidsregels leidend blijven. Bij het vernieuwen van de beleidsregels komen eventuele wijzigingen in de subsidie voor de programmering aan de orde. Deze werkwijze wordt voortgezet.

Paragraaf 10.3.2 Nieuwe evenementen

Voor het verlenen van subsidie aan het programma van nieuwe evenementen door de gemeente Veghel is een model ontwikkeld op basis waarvan aanvragen van subsidie worden getoetst. Getracht is een passend inhoudelijk classificatiesysteem te formuleren op basis waarvan de mate van gemeentelijke subsidie kan worden vastgesteld. Het formuleren van objectieve criteria is daarvan van belang om willekeur te voorkomen.

Een evenement kan scoren op drie criteria te weten positionering, aantal bezoekers (actief en passief), onderscheidend concept. Op elk criterium zijn punten te “scoren”. Uiteindelijk leiden de drie criteria en de puntentoedeling tot een eindscore met een totaal aantal punten. Dit totaal aantal punten wordt toegepast op de tabel “Verdeelsleutel subsidie programma evenementen”. Op basis van deze tabel kan een organisatie in aanmerking komen voor een subsidie in het uitvoeringsprogramma door de gemeente. Het betreffen hierbij maximale bedragen. Onderstaand wordt nader ingegaan op de scoretabel en de subsidietabel.

Score van een evenement:

De criteria in dit classificatiesysteem zijn als volgt:

·Positionering

De mate van de bijdrage aan het imago van Veghel (food en cultuur).

·Aantal bezoekers (actief en passief)

Het totaal aantal deelnemers (actief) en bezoekers (passief) aan het evenement, waarbij de koppeling wordt gelegd met de aanvraag evenementenvergunning.

·Onderscheidend concept

De mate van onderscheidendheid en originaliteit van het evenement.

Door middel van onderstaand scoretabel kunnen punten worden toegekend aan het evenement.

Aantal punten

Positionering

Aantal bezoekers

Onderscheidendheid

0 punten

 

0 - 499

 

1 punt

 

500 - 999

Vergelijkbaar alternatief in Veghel

2 punten

 

1000 – 2999

 

3 punten

 

3000 - 4999

 

5 punten

1 criterium

5000 - 9999

Vergelijkbaar alternatief in de regio

8 punten

 

10.000 – 24.999

 

10 punten

2 criteria

25.000 – 49.999

 

15 punten

   

Uniek in zijn soort

20 punten

 

> 50.000

 

Tabel 4.1 Scoretabel

Uiteindelijk kunnen de nieuwe evenementen op basis van het aantal punten een maximale subsidie krijgen voor hun evenement zoals in onderstaande tabel is weergegeven.

Score

Subsidies Uitvoeringsprogramma maximaal

0 - 11 punten

-

12 - 24 punten

€ 5.000

25 - 33 punten

€ 7.500

34 - 45 punten

€ 10.000

Tabel 4.2: Subsidietabel

De subsidieverlening van evenementen d.m.v. het instrument van de scorekaart en classificatie, zoals in dit hoofdstuk beschreven, heeft een relatie met nieuwe initiatieven. Met andere woorden: indien een nieuw evenement wordt georganiseerd dat door middel van subsidie wordt ondersteund moet dit gezien worden als een stimuleringssubsidie voor maximaal drie uitvoeringen. Nadien kan op basis van de evaluatie besloten worden het betreffende evenement structureel te ondersteunen, waarbij in de gemeentebegroting structureel middelen worden opgenomen of dat het evenement kostendekkend plaats moet vinden en gemeentelijke subsidieverlening achterwege blijft.

Kortom: de subsidieverlening dient te worden beschouwd als een startsubsidie voor maximaal drie uitvoeringen.

Voor nieuwe evenementen is het budget stimulering evenementen beschikbaar. De hoogte van dit budget wordt ieder jaar door de gemeenteraad door middel van de begroting vastgesteld. Wanneer dit budget lager is dan de vastgestelde bedragen in de tabellen geldt de hoogte van dit budget als subsidieplafond. Op het moment dat er niet meer voldoende middelen in het budget beschikbaar zijn, kan ten hoogste het nog beschikbare bedrag als subsidie worden verleend. Wanneer dit budget is benut worden nieuwe aanvragen die binnenkomen afgewezen.

Paragraaf 10.4 Ondersteuning ten behoeve van faciliteiten voor evenementen

In hoofdstuk 9 is opgenomen dat de gebruiker van diensten en goederen van de gemeente hiervoor moet betalen. Echter de gemeente vindt het van belang dat bepaalde evenementen gecompenseerd worden voor de kosten die zij maken van facilitaire ondersteuning.

Evenementen die georganiseerd worden door vrijwilligersorganisaties en die voldoen aan één of meerdere van onderstaande criteria hoeven niet te betalen voor faciliteiten:

  • Specifiek gericht op kinderen tot en met 18 jaar;

  • Officiële herdenkingen en vieringen zoals dodenherdenking, Bevrijdingsdag, Koninginnedag (officiële gedeelte) en Sinterklaas;

  • Opbrengst (min de kosten) komt volledig ten goede aan een goed doel (nieuwe evenementen moeten dit expliciet aantonen);

Daarnaast hoeven speciale evenementen zoals weergegeven in paragraaf 5.2 van het evenementenbeleid die geen commerciële inslag hebben niet te betalen voor facilitaire ondersteuning wanneer zij een deel van de voorbereidingswerkzaamheden ten behoeve van het evenement van de gemeentelijke organisatie overnemen.

Deze evenementen hoeven de faciliteiten die zij van de gemeente ontvangen niet te betalen. De overige evenementen betalen wel voor de faciliteiten die zij van de gemeente ontvangen.

Bijlage I Informatie en aanvraagformulier opleiding verkeersregelaars

Stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL)

  • 1.

    De SVNL faciliteert het praktijkexamen beroepsverkeersregelaar, als bedoeld in de Regeling verkeersregelaars 2009, door een politieambtenaar als mede-examinator te koppelen aan het door het opleidingsinstituut via de website bij de stichting aangevraagde examen, op de in de aanvraag genoemde locatie, datum en tijd.

  • 2.

    De SVNL faciliteert de theorie-instructie voor evenementenverkeersregelaars, zoals genoemd in de Regeling verkeersregelaars 2009 namens de Politieacademie.

  • 3.

    De SVNL voorziet de door een opleidingsinstituut aan de SVNL gestuurde getuigschriften van personen die zijn geslaagd voor het praktijkexamen beroepsverkeersregelaar, van een waarmerk. (Aanstelling als beroepsverkeersregelaar is uitsluitend mogelijk op grond van een gewaarmerkt getuigschrift).

SVNL

Postbus 9037

3430 RA Nieuwegein

E-mail adres: helpdesk@verkeersregelaarsexamen.nl

www.verkeersregelaarsexamen.nl/

0900 - 8200 360 (15ct pm)

Procedure

  • 1.

    Voorafgaand aan een evenement moeten evenementenorganisaties een vergunning aanvragen bij de gemeente. In samenspraak met politie en gemeente wordt het aantal in te zetten evenementenverkeersregelaars bepaald en desgewenst opgenomen in de vergunning.

    Door de gemeente wordt bepaald of het om evenementenverkeersregelaars voor bepaalde tijd of eenmalige evenementenverkeersregelaars gaat.

    De gemeente kan organisaties toestemming verlenen voor het volgen van de instructie via e-learning, door de vergunning aan de organisatie te verstrekken of, als er nog geen sprake van een vergunning is, een schriftelijke toestemming te verlenen aan de evenementenorganisatie.

  • 2.

    De organisatie meldt het evenement aan via de website www.verkeersregelaarsexamen.nl en ontvangt, na goedkeuring, een toegangscode voor de instructie via e-mail.

  • 3.

    De organisatie en de evenementenverkeersregelaars registreren zich vervolgens op de website van de SVNL, waarna de instructie direct kan worden gestart. De e-learning is vanaf 1 januari 2014 kosteloos.

  • 4.

    De geldigheidsduur van de instructieverklaring is vanaf ongeveer twee weken vooraf aan het evenement geldig.

  • 5.

    De gemeente geeft vooraf aan het evenement een aanstellingsbesluit uit met een geldigheidsduur van:

    • a.

      gedurende het evenement als er sprake is van eenmalige evenementenverkeersregelaars.

    • b.

      met een geldigheidsduur van maximaal 1 jaar als er sprake is van evenementenverkeersregelaars voor bepaalde tijd.

Vooraf aan het evenement moeten alle evenementenverkeersregelaars nog wel een post-taak instructie bijwonen. De bedoeling van de Nederlandse politie is om met deze e-learning alle andere vormen van instructie te vervangen.

Bijlage II Eisen ten aanzien van tijdelijke bouwwerken tijdens evenementen

De eisen en toetsingscriteria voor tijdelijke bouwwerken bij evenementen zijn als volgt:

Toegankelijkheid

Een podium hoger dan 21 cm moet een vaste trap van minimaal 0,8m of hellingbaan van minimaal 1,1m breedte hebben.

Een podium hoger dan 1m moet een vaste trap of hellingbaan hebben met een leuning op een hoogte van 0,85-1m hoog (BB2012 art.2.17 lid 1 en 2.18 lid 5).

Doorvalbeveiliging

Is het podium hoger dan 1 meter? Dan moeten de zijkanten en de achterkant van het podium een niet beweegbare doorvalbeveiliging hebben om te voorkomen dat mensen van het podium vallen. De openingen van deze afscheiding mogen niet groter zijn dan 0,5 meter (BB2012 art. 2.19 lid 1).

Constructie

De constructie van een podium of andere bouwwerken, moet zijn opgebouwd volgens het bij de het bouwwerk behorende productcertificaat/attest. Het bouwwerk en onderdelen ervan moeten namelijk bestand zijn tegen de belastingen, die er tijdens het gebruik op worden uitgeoefend. De voorschriften over de soort en grootte van de belastingen staan beschreven in de NEN 6702. Meer informatie over deze norm vindt u op www.nen.nl (zoek op TGB 1990 – Belastingen en Vervormingen).

De vloer van een podium dient bestand te zijn tegen een gelijkmatig verdeelde belasting van 5,0 kN/m² (500 kg per m²), een lijnlast van 5,0 kN/m’ (500 kg per m’) over 1,0 m lengte en een puntlast van 7,0 kN (700 kg).

Wind

Over het algemeen kan een podium met overkapping of een tent tot en met windkracht 6 in gebruik blijven. Vanaf windkracht 7 mag een podium of tent niet meer gebruikt worden, tenzij uit berekeningen blijkt dat een grotere windkracht geen gevaar oplevert. De vergunninghouder moet zelf bij harde wind maatregelen treffen, zodat podium of tent geen gevaar oplevert voor de aanwezigen en de directe omgeving. Als het nodig is, of als de toezichthouder van de gemeente of Omgevingsdienst Brabant-Noord daarvoor opdracht geeft, moet het tijdelijke bouwwerk onmiddellijk verwijderd of afgebroken worden.

Brandveiligheid

Toetsing van tijdelijke bouwwerken gebeurt aan de hand van de brandbeveiligingsverordening.

Controle

Voor of tijdens het evenement kan een bouwinspecteur van de gemeente het bouwwerk controleren. De instructies van de inspecteur zijn in het belang van het borgen van veiligheid en moeten direct worden opgevolgd.

Toetsingscriteria Bouwbesluit (nieuwbouw):

Constructie geborgd in:

Afdeling 2.1 Algemene sterkte van de bouwconstructie

Art. 2.1, 2.2, 2.3 en 2.4, lid 1 en 2

De constructieberekeningen dienen te voldoen aan de volgende normen:

1) NEN-EN 1990 Eurocode 0: Grondslagen van het constructief ontwerp;

2) NEN-EN 1991-1-4 Eurocode 1: Belastingen op constructies;

3) NEN-EN 1993 Eurocode 3: Staalconstructies;

4) NEN-EN 1995 Eurocode 5: Houtconstructies

Doorvalbeveiliging geborgd in:

Afdeling 2.3 Afscheiding van vloer, trap en hellingbaan

Art. 2.16, 2.17, 2.18 en 2.19, lid 1, 3 en 4

Toegankelijkheid geborgd in:

Afdeling 2.4 Overbrugging van hoogteverschillen

Art. 2.26 en 2.27

Afdeling 2.5 Trap

Art. 2.32, 2.33, lid 1, 2.34 en 2.35

Afdeling 2.6 Hellingbaan

Art. 2.42, 2.43, 2.44 en 2.45