Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Rijnwoude

Integriteitscode raadsleden gemeente Rijnwoude

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Rijnwoude
Officiële naam regelingIntegriteitscode raadsleden gemeente Rijnwoude
Citeertitel“Integriteitscode raadsleden gemeente Rijnwoude”
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerpintegriteit raadsleden

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 15, lid 3 en 108

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-02-200427-03-2014Nieuwe regeling

05-02-2004

Rijnwoude Koerier, 11-02-2004

2004/I/17

Tekst van de regeling

Intitulé

Integriteitscode Raadsleden

Gelet op de behandeling in de commissie BMO op 22 januari 2004;

Gelet op artikel 15, lid 3 en 108 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende Integriteitscode voor raadsleden

Deel I. Kernbegrippen van bestuurlijke integriteit

Leden van de gemeenteraad stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. De belangen van de gemeente, en in het verlengde daarvan die van de organisaties en de burgers, zijn het primaire richtsnoer.

Bestuurlijke integriteit houdt in dat de verantwoordelijkheid die met het raadslidmaatschap samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen. Verantwoording wordt intern afgelegd aan collegeleden of aan de gemeenteraad, maar ook extern aan organisaties en burgers voor wie de raadsleden hun functie vervullen.

Een aantal kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst de integriteit van raadsleden in een breder perspectief:

1.Dienstbaarheid

Het handelen van een raadslid is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en op de organisaties en burgers die daar onderdeel van uit maken.

2.Functionaliteit

Het handelen van een raadslid heeft een herkenbaar verband met de functie die hij of zij vervult in het algemene bestuur.

*3.Onafhankelijkheid

Het handelen van een raadslid wordt gekenmerkt door een gedrag, waarbij geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en waarbij ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.

*4.Openheid

Het handelen van een raadslid is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is.

5.Betrouwbaarheid

Op een raadslid moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn afspraken. Kennis en informatie waarover hij of zij uit hoofde van zijn of haar raadslidmaatschap beschikt, wendt hij of zij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.

6. Zorgvuldigheid

Het handelen van een raadslid is zodanig dat alle organisaties, burgers en ambtenaren op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen.

*7.Vertrouwelijkheid/geheimhouding

Kennis en informatie met een vertrouwelijk karakter waarover raadsleden beschikken, blijven vertrouwelijk. Burgers, ambtenaren, collegeleden en collega-raadsleden kunnen erop rekenen dat gevoelige of vertrouwelijke informatie alleen wordt aangewend waartoe deze dient.

Kennis en informatie met een geheim karakter waarover raadsleden beschikken, blijven geheim. Burgers, ambtenaren, collegeleden en collega-bestuurders kunnen erop rekenen dat gevoelige of geheime informatie alleen wordt aangewend waartoe deze dient.

Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de nu volgende gedragsafspraken. Gedragingen moeten aan deze kernbegrippen getoetst kunnen worden.

Deel II. Nadere invulling gedragscode bestuurlijke integriteit raadsleden

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1.1 Onder college wordt verstaan: het college van burgemeester en wethouders van Rijnwoude.

  • 1.2 Onder raad wordt verstaan: de (leden van de) gemeenteraad van Rijnwoude.

  • 1.3 Deze gedragscode geldt voor alle leden van de raad.

  • 1.4 In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking plaats in de raad.

  • 1.5 De code is openbaar en door derden te raadplegen.

  • 1.6 De leden van het college en de leden van de raad ontvangen bij hun aantreden een exemplaar van de code.

Artikel 2 Belangenverstrengeling en aanbesteding

  • 2.1. Een raadslid doet opgave van zijn of haar financiële belangen in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt. De opgave is openbaar en door derden te raadplegen.

  • 2.2 Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt het raadslid (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

  • *2.3 Een oud-raadslid wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn of haar ambtstermijn uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de gemeente, met uitzondering van een bestuurlijke functie binnen het college en de hiermee samenhangende bestuurlijke nevenfuncties.

  • *2.4 Een raadslid dat familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten aan de gemeente, onthoudt zich van deelname aan de beraadslagingen en besluitvorming over de betreffende opdracht.

  • 2.5 Een raadslid neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente geen faciliteiten of diensten aan die zijn of haar onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kan beïnvloeden.

Artikel 3 Nevenfuncties

  • 3.1 Een raadslid vervult geen nevenfuncties waarbij strijdigheid is of kan zijn met het belang van de gemeente.

  • *3.2 Een raadslid maakt melding van al zijn of haar nevenfuncties. Deze gegevens worden openbaar gemaakt door middel van het ter inzage leggen hiervanop het gemeentehuis.

  • 3.2 De kosten die een raadslid maakt in verband met een nevenfunctie uit hoofde van het raadslidmaatschap (q.q.-nevenfunctie), worden vergoed door de instantie waar de nevenfunctie wordt uitgeoefend.

  • 3.3 Een raadslid dat een nevenfunctie wil vervullen anders dan uit hoofde van het raadslidmaatschap, meldt dit voornemen in de raad.

Artikel 4 Informatie

  • 4.1 Een raadslid gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij of zij uit hoofde van zijn raadslidmaatschap beschikt. Hij of zij verstrekt geen vertrouwelijke of geheime informatie.

  • *4.2 Een raadslid houdt op verzoek geen informatie achter, tenzij deze geheim of vertrouwelijk is en het niet geven van informatie mogelijk is op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.

  • 4.2 Een raadslid maakt niet ten eigen bate of van zijn of haar persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie.

Artikel 5 Aannemen van geschenken

  • 5.1 Geschenken en giften die een raadslid uit hoofde van zijn of haar functie ontvangt, worden gemeld en geregistreerd en zijn eigendom van de gemeente. De ontvangst wordt gemeld in de raad, waar een besluit over de bestemming van het geschenk wordt gezocht.

  • 5.2 Indien een raadslid geschenken of giften ontvangt die een waarde van minder dan € 50 (vijftig euro) vertegenwoordigen, kunnen deze in afwijking van het bovenstaande worden behouden en behoeven ze niet te worden gemeld en geregistreerd.

  • *5.3Geschenken en giften mogen op het huisadres worden ontvangen. Het bepaalde onder 5.1 wordt echter overeenkomstig toegepast, tenzij dit op basis van het bepaalde onder 5.2 achterwege kan blijven, omdat de waarde van het geschenk of de gift minder dan € 50 (vijftig euro) bedraagt.

Artikel 6 Uitgaven raadsleden

  • 6.1 Uitgaven worden uitsluitend vergoed als de hoogte en de functionaliteit ervan kunnen worden aangetoond.

  • 6.2 Ter bepaling van de functionaliteit van de uitgaven van raadsleden worden de volgende criteria

    gehanteerd.

    • -

      Met de uitgave is het belang van de gemeente gediend

      en

    • -

      De uitgave vloeit voort uit de functie van raadslidmaatschap.

Artikel 7 Declaraties

  • 7.1 Het raadslid declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden vergoed.

  • 7.2 Declaraties worden afgewikkeld volgens een daartoe vastgestelde administratieve procedure.

  • 7.3 Een declaratie wordt ingediend door middel van een daartoe vastgesteld formulier. Bij het formulier wordt een betalingsbewijs gevoegd en op het formulier wordt de functionaliteit van de uitgave vermeld.

  • *7.4 Gemaakte kosten worden in beginsel binnen een maand gedeclareerd. Eventuelevoorschotten worden voor zover mogelijk binnen een maand afgerekend.

  • 7.5 De gemeentesecretaris respectievelijk de griffier is verantwoordelijk voor een deugdelijke administratieve afhandeling en registratie van declaraties. Declaraties van bestuurders worden administratief afgehandeld door een daartoe aangewezen ambtenaar.

  • 7.6 In geval van twijfel omtrent een declaratie, wordt deze voorgelegd aan de burgemeester. Zonodig wordt de declaratie ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.

Artikel 8 Gebruik van gemeentelijke voorzieningen

  • 8.1 Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privé-doeleinden is niet toegestaan.

Artikel 9 Reizen buitenland

  • 9.1 Een raadslid die het voornemen heeft een buitenlandse dienstreis te maken, heeft toestemming nodig van het college van B&W. De gemeenteraad wordt van het besluit op de hoogte gesteld.

  • 9.2 Een raadslid dat het voornemen van een reis meldt, verschaft informatie over het doel vande reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap en de geraamde kosten.

  • 9.3 Uitnodigingen voor reizen, werkbezoeken en dergelijke op kosten van derden worden altijd besproken in de raad en onder meer getoetst op het risico van belangenverstrengeling. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming.

  • 9.4 Van de reis wordt een verslag opgesteld.

  • 9.5 Het anderszins meereizen van derden op kosten van de gemeente is niet toegestaan. Het meereizen van derden op eigen kosten is toegestaan en wordt in dat geval bij de besluitvorming van de raad betrokken.

  • 9.6 Het verlengen van een buitenlandse dienstreis voor privé-doeleinden is toegestaan, mits dit is betrokken bij de besluitvorming van de raad. De extra reis- en verblijfkosten komen volledig voor rekening van het raadslid.

  • 9.7 De in verband met de buitenlandse dienstreis gedane functionele uitgaven worden vergoed conform de geldende regelingen. Uitgaven worden vergoed voor zover zij redelijk en verantwoord worden geacht.

*Artikel 10 Citeerartikel en inwerkingtreding.

  • 10.1Deze integriteitscode kan worden aangehaald als “Integriteitscode raadsleden gemeente Rijnwoude”.

  • 10.2Deze integriteitscode treedt in werking op dag, volgende op die van haar vaststelling.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Rijnwoude,

d.d. 5 februari 2004,

de griffier, de voorzitter,

TOELICHTING GEDRAGSCODE VOOR RAADSLEDEN

Inleiding

Het doel van deze gedragscode is om raadsleden een houvast te bieden bij het bepalen van normen omtrent de integriteit van het bestuur. De code kan de discussie stimuleren om lokaal tot regels te komen, waarbij rekening kan worden gehouden met specifieke omstandigheden.

De code bevat regels zowel voor de raad in zijn geheel als voor raadsleden afzonderlijk.

Met de aanvaarding van de wetsvoorstellen tot dualisering van het gemeentebestuur is de aanwezigheid van gedragscodes voor gemeenten per 1 maart 2004 verplicht gesteld.

De code geeft niet per definitie regels die rechtskracht hebben, maar heeft vooral bestuurlijke en politieke relevantie. Bestuurders zijn op de naleving van gedragscodes aanspreekbaar en wanneer zij zich er niet aan houden kan dat gevolgen hebben voor hun functioneren en voor hun positie. Overigens kan de rechtskracht van de code versterkt worden door deze onderdeelte maken van een verordening die op gemeentelijk of provinciaal niveau wordt vastgesteld.

Niet voor alle regels ligt een dergelijke juridische verankering echter voor de hand.

Naast deze code bestaan er voorschriften die in wet of elders geregeld zijn, bijvoorbeeld over met het raadslidmaatschap onverenigbare betrekkingen, voor raadsleden verboden handelingen en verplichte onthouding van stemming bij raadsvergaderingen (Gemeentewet) en over fraude en valsheid in geschrifte (Wetboek van Strafrecht), welke dan ook niet in deze code zijn opgenomen.

De code bevat zowel normen over hoe in een bepaalde situatie te handelen als regels over procedures die moeten worden gevolgd. Procedure-afspraken kunnen een onlosmakelijk onderdeel zijn van een gedragsregel en de transparantie en daarmee de controleerbaarheid vergroten.

De code bestaat uit twee onderdelen. Deel I beschrijft een aantal kernbegrippen van integriteit en plaatst daarmee het vraagstuk in een breder kader. Zij vormen als het ware de algemene uitgangspunten voor de gedragscode.

Deel II bevat de feitelijke nadere invulling van de gedragsregels, waarbij een aantal thema's wordt onderscheiden:

  • -

    artikel 1 : algemene bepalingen;

  • -

    artikel 2 : belangenverstrengeling en aanbesteding;

  • -

    artikel 3 : nevenfuncties;

    Hierbij gaat het, behalve bij artikel 3.3, om functies, die niet uit hoofde van het raadslidmaatschap worden vervuld.

    Het gaat dus niet om een functie in het algemeen bestuur van een gemeenschappelijke regeling, waaraan Rijnwoude deelneemt, maar meer om functies bij verenigingen etc. en om met het raadslidmaatschap onverenigbare betrekkingen;

  • -

    artikel 4 : informatie;

    Het kan hierbij b.v. gaan om informatie over de op de agenda voor de raad geplaatste onderwerpen op verzoek van een burger, een ambtenaar, een collegelid of een ander raadslid;

  • -

    artikel 5 : aannemen van geschenken;

    Omdat de raadsleden geen postvak of persoonlijk kastje hebben op het gemeentehuis, is het bepaalde onder 5.3 voor raadsleden ruimer geformuleerd dan bij de collegeleden.

  • -

    artikel 6 : uitgaven raadsleden;

  • -

    artikel 7 : declaraties;

    In de praktijk is totnogtoe niets gedeclareerd door raadsleden bij de gemeente;

  • -

    artikel 8 : gebruik van gemeentelijke voorzieningen;

    Enkele kopieën voor privé-doeleinden vallen niet onder dit verbod, maar dit geldt wel voor het kopiëren van hele tijdschriften of boeken;

  • -

    artikel 9 : reizen buitenland;

    In de praktijk zijn er totnogtoe door raadsleden (nog) geen buitenlandse dienstreizen gemaakt.

Voor de opstelling van de code is mede gebruik gemaakt van bestaande voorbeelden in gemeenten en provincies.