Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Naarden

Verordening op de heffing en de invordering van leges Naarden 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Naarden
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges Naarden 2016
CiteertitelLegesverordening Naarden 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-2015Nieuwe regeling

07-12-2015

Gemeenteblad Naarden, 29 december 2015, nr. 129748

FRV15.20

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges Naarden 2016

De raad van de gemeente Naarden;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders met nummer FRV15.20;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet  en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet; 

b e s l u i t:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges Naarden 2016.

(Legesverordening Naarden 2016)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van ne in een kalendermaand tot en met de (n-1) e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ‘jaar’: een tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1) e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december;

  • f.

    ‘kwartaal’: een kalenderkwartaal.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo);

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de dienst van het Kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie;

  • e.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen; verstrekking van agenda's, voorstellen en notulen, betrekking hebbende op raadsvergaderingen, een en ander indien deze stukken aan de publieksbalie worden afgehaald en zolang de voorraad strekt, met dien verstande dat de kosteloze uitgifte van deze stukken slechts geldt gedurende de termijn, voorafgaande aan de behandeling van deze stukken door de raad;

  • f.

    het afgeven van beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften terzake van gemeentelijke belastingen;

  • g.

    vergunningen / ontheffingen e.d. voor het in gebruik nemen van gemeentegrond waarvoor marktgeld verschuldigd is.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving dan wel in geval van toezending daarvan, binnen een maand na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 10 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 11 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      1.onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens  );

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 12 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 13 Overgangsrecht

  • 1. De ‘Legesverordening 2015’ vastgesteld door de raad der gemeente Naarden op 10 december 2014, wordt ingetrokken met ingang van 31 december 2015, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 14, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 31 december 2015.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald: ‘Legesverordening Naarden 2016’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Naarden, gehouden op 07 december 2015.

de voorzitter
de griffier

Tarieventabel 2016, behorende bij de Legesverordening Naarden 2016

Titel 1Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
Hoofdstuk 3Rijbewijzen
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de basisregistratie personen (BRP)
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7Bestuursstukken
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10Gemeentearchief
Hoofdstuk 11Huisvestingswet
Hoofdstuk 12Leegstandwet
Hoofdstuk 13Vervallen
Hoofdstuk 14Marktstandplaatsen en ventvergunningen
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 16Kansspelen
Hoofdstuk 17Telecommunicatie
Hoofdstuk 18Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 19Wet op de lijkbezorging
Hoofdstuk 20Diversen
   
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4Vermindering
Hoofdstuk 5Teruggaaf
Hoofdstuk 6Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 9In deze titel niet genoemde beschikking
   
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1Horeca
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4Huisvestingswet
Hoofdstuk 5Brandbeveiligingsverordening
Hoofdstuk 6In deze titel niet genoemde beschikking
   
TITEL 1ALGEMENE DIENSTVERLENINGTarief 2016
     
Hoofdstuk 1.1Burgerlijke stand  
     
1.1.1Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk:  
1.1.1.1in het Stadhuis te Naarden, de kazerne te Muiden, of een andere door de gemeente aangewezen trouwlocatie op: • maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur • zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur en op afwijkende dagen en uren, dan hiervoor genoemd € 400,00 € 550,00
1.1.1.2in het gemeentehuis van de gemeente Gooise Meren te Bussum via een eenvoudige ceremonie op dinsdag van 9.00 tot 12.00 uur€ 200,00
1.1.1.3Indien de activiteiten, genoemd onder de letters a tot en met c van onderdeel 1.1.1 plaatsvinden op de door de gemeente als trouwlocatie, aangewezen schepen op het IJmeer of op het eiland Pampus, wordt het in onderdeel 1.1.1.1 van toepassing zijnde tarief verhoogd met een bedrag van€ 150,00
1.1.1.4Geen leges worden geheven: 1) wanneer het omzetten als genoemd onder in onderdeel 1.1.1 , letter c, plaatsvindt aan de balie in het gemeentehuis van de gemeente Gooise Meren te Bussum 2) voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap in het gemeentehuis van de gemeente Gooise Meren te Bussum op maandag van 9.00 tot 10.00 uur  
1.1.2Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis, op grond van artikel 64, boek 1, van het Burgerlijk Wetboek:€ 400,00
1.1.3Het tarief bedraagt voor het annuleren van een huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap binnen drie weken voor de geplande datum van de voltrekking of de registratie€ 50,00
1.1.4Indien door de gemeente één of meerdere getuigen ter beschikking worden gesteld, worden de tarieven genoemd in de onderdelen 1.1.1.1 en 1.1.1.2 per getuige verhoogd met: Dit tarief geldt ook indien geen leges als bedoeld onder 1.1.1.4 verschuldigd is.€ 25,00
1.1.5Het tarief bedraagt voor tot het verstrekken van een trouw- of partnerschapsboekje€ 25,00
1.1.6Het tarief bedraagt voor tot het benoemen van een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, van buiten de gemeente Gooise Meren voor één dag€ 100,00
1.1.7Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 25,00
1.1.8Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  
Hoofdstuk 1.2Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart  
     
1.2.Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeven van een aanvraag:  
1.2.1van een nationaal paspoort:  
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 64,40
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,20
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):  
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 64,40
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,20
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):  
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 64,40
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,20
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 51,20
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart:  
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 50,40
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 28,40
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van € 47,30
1.2.7de tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 worden voor het op verzoek van de aanvrager thuisbezorgen van het reisdocument, per bezorgd document, verhoogd met:€ 4,95
     
Hoofdstuk 1.3Rijbewijzen  
     
1.3.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 38,95
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met€ 34,10
Hoofdstuk 1.4Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen (BRP)
     
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen (BRP) moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verificatie van gegevens, per verstrekking: € 9,50
1.4.3In afwijking van onderdeel 1.4.2 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit Basisregistratie personen (zogenaamde postkamertarief):€ 7,50
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap:€ 9,50 
1.4.5Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 25,00
1.4.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een (internationaal) gewaarmerkt afschrift of een bewijs van opneming in de Basisregistratie personen (kortweg: uittreksel):€ 9,50
1.4.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift van de persoonslijst uit de Basisregistratie personen:€ 9,50
     
Hoofdstuk 1.5Verstrekkingen uit het Kiezersregister  
     
1.5Gereserveerd  
     
Hoofdstuk 1.6Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)
     
 1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) bij verstrekking op papier, per pagina: € 0,23
1.6.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens:€ 5,00
     
Hoofdstuk 1.7Bestuursstukken  
 In dit hoofdstuk wordt een abonnement geacht te zijn ingegaan op de dag, waarop het verschuldigde recht is voldaan, tenzij een andere datum is overeengekomen. Een abonnement is niet overdraagbaar.  
1.7.1Het tarief bedraagt voor: een abonnement voor een kalenderjaar op: a. de raads-/commissieagenda, -voorstellen en –notulen b. de raadsnotulen c. de notulen van de raadscommissies (voor zover de raadscommissies openbaar vergaderen) d. de openbare besluitenlijst van het college van burgemeester en wethouders Geen leges worden geheven voor verstrekking van agenda’s, die betrekking hebbende op raads- of commissievergaderingen, een en ander indien deze agenda’s op het raadhuis worden afgehaald en zolang de voorraad strekt. Indien in de loop van een kalenderjaar een abonnement, als bedoeld in onderdeel 1.7.1, wordt afgesloten, worden de leges geheven over de dan lopende maand en de daarop volgende maanden in het desbetreffende kalenderjaar. Indien het abonnement in de loop van een kalenderjaar wordt opgezegd, dan zal op verzoek teruggaaf van de geheven leges plaatsvinden over de nog niet ingetreden kalendermaanden in het desbetreffende kalenderjaar. € 175,00 € 66,00 € 54,00 € 86,00
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de afgifte van afzonderlijke nummers van de raads- of commissiestukken, per bladzijde€ 0,40
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.3een exemplaar van de programmabegroting€ 60,00
1.7.4een exemplaar van de jaarstukken€ 60,00
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de afgifte van:  
1.7.5een exemplaar van een verordening, per bladzijde€ 0,40
1.7.6een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening (A.P.V.)€ 35,00
     
Hoofdstuk 1.8Vastgoedinformatie  
     
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag  
1.8.1het verstrekken van een (ontwerp)bestemmingsplan met 1 zwart/wit kaart, toelichting en voorschriften€ 43,20 
1.8.2het verstrekken van een (ontwerp)bestemmingsplan met meerdere zwart/wit kaarten, toelichting en voorschriften€ 80,00
1.8.3het vervaardigen van kopieën groter dan A3 formaat van plattegronden, kaarten en tekeningen, per stuk€ 23,90
1.8.4Het tarief bedraagt tot het verstrekken van vastgoedinformatie (niet ouder dan 20 jaar): a. per perceel b. en voor elk volgende perceel € 14,80 € 4,85
1.8.5Het tarief bedraagt tot het verstrekken van één uittreksel (fotokopie) van een bouwtekening op formaat: - A4: - A3: -> A3: Indien de gevraagde fotokopieën per post worden toegezonden, wordt het totaalbedrag verhoogd met de portokosten. € 2,30 € 3,80 € 23,90
1.8.6Het tarief bedraagt voor het verlenen van inzage en het verstrekken van fotokopieën van bouwtekeningen en van bestemmingsplannen bij wijze van abonnement met een geldigheidsduur van 1 jaar In dit abonnement zijn begrepen: a. maximaal 2 kopieën op formaat A-3 of 3 kopieën op formaat A-4 per bouwdossier; b. maximaal 5 kopieën op formaat A-4, per object, van het desbetreffende bestemmingsplan.€ 416,00
1.8.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot: het verlenen van hulp bij de inzage in bestemmingsplannen voor ieder daaraan besteed kwartier€ 14,10
     
Hoofdstuk 1.9Overige publiekszaken  
     
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag€ 41,35
1.9.2tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn, met uitzondering van een bewijs dat is afgegeven voor pensioen:€ 9,50
1.9.3tot het legaliseren van een handtekening, per document:€ 9,50
1.9.4tot het voor echt verklaren (waarmerken) van een kopie:€ 9,50
Hoofdstuk 1.10Gemeentearchief  
     
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken door een ambtenaar van het gemeentearchief, per kwartier€ 14,10
1.10.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
1.10.2.1een fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina A4-formaat€ 0,40
1.10.2.2een fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina A3-formaat€ 0,60
1.10.2.3fotokopieën door middel van de readerprinter per pagina in A4formaat€ 0,80
1.10.2.4fotokopieën door middel van de readerprinter per pagina in A3formaat€ 1,40
1.10.2.5voor het waarmerken van een onder 6.1.1; 6.1.2; 6.1.3; 6.1.4 of 6.1.6 genoemde fotokopie wordt het tarief verhoogd met€ 2,10
1.10.2.6een zwart/wit afdruk op papier op ware grootte van het origineel van documenten (waaronder tekeningen) voor zowel kopieën van originele tekeningen of verfilmde of gedigitaliseerde tekeningen groter dan A3 formaat, per pagina€ 15,00
1.10.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitlenen van bescheiden als bedoeld in artikel 18, 1e en 2e lid van de Archiefwet 1995, wegens administratiekosten, per uitlening van maximaal 10 kilo€ 22,60
1.10.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vervaardigen van fotografische reproducties:  
1.10.4.1een foto met formaat 13x18 cm€ 6,35
1.10.4.2een foto met formaat 20x30 cm€ 11,60
1.10.4.3een foto met formaat 33x43 cm€ 16,15
1.10.5Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het branden van foto´s of afbeeldingen op cd-rom, per cd-rom, voorzover deze foto´s of afbeeldingen reeds in digitale vorm in de collecties van het Stadsarchief aanwezig zijn:  
1.10.5.1voor het branden van één foto of afbeelding € 4,60
1.10.5.2voor het branden van iedere foto of afbeelding van de dezelfde categorie boven het aantal van één€ 2,10
1.10.6Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het branden van foto´s of afbeeldingen op cd-rom, per cd-rom, voorzover deze foto´s of afbeeldingen niet reeds in digitale vorm in de collecties van het Stadsarchief aanwezig zijn:  
1.10.6.1voor het vervaardigen en branden van één foto of afbeelding€ 7,90
1.10.6.2voor het vervaardigen en branden van iedere foto of afbeelding van dezelfde categorie boven het aantal van één € 5,60
Hoofdstuk 1.11Huisvestingswet  
     
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.11.1tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, de Huisvestingswet 2014€ 45,00
1.11.2tot indeling in een urgentiecategorie als bedoeld in artikel 13, tweede lid, van de Huisvestingswet 2014€ 45,00
Hoofdstuk 1.12Leegstandwet  
     
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet€ 73,00
1.12.2tot verlening van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet€ 73,00
Hoofdstuk 1.13Vervallen  
Hoofdstuk 1.14Markten  
     
1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het innemen van een standplaats, voor ideële (niet commerciële) doeleinden als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening € 30,30
1.14.1een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5 van de Marktverordening 2010 (individuele vergunning)€ 63,90
1.14.2overschrijving van de standplaatsvergunning op naam van een ander als bedoeld in artikel 12 van de Marktverordening 2010€ 33,25
Hoofdstuk 1.15Winkeltijdenwet  
     
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15tot het verlenen van een vergunning c.q. ontheffing op grond van de Winkeltijdenwet€ 45,00
Hoofdstuk 1.16Kansspelen  
     
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:  
1.16.1.a.voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd€ 226,00 
1.16.2b.voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat en voor iedere volgende kansspelautomaat€ 226,00 € 136,00
1.16.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 145,00
Hoofdstuk 1.17Telecommunicatie  
     
1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet€ 212,60
1.17.1.1indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het onder 1.17.1 genoemde tarief per strekkende meter sleuf verhoogd met  
 bij een te leggen kabellengte van 0-100 m¹€ 6,35
 bij een te leggen kabellengte van 100-500 m¹€ 3,15
 bij een te leggen kabellengte van 500-2000 m¹€ 2,00
 bij een te leggen kabellengte van 2000 m¹€ 1,00
1.17.1.2indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het onder 1.17.1 genoemde tarief per strekkende meter sleuf verhoogd met  
 bij een te leggen kabellengte van 0-100 m¹€ 3,15
 bij een te leggen kabellengte van 100-500 m¹€ 1,20
 bij een te leggen kabellengte van 500-2000 m¹€ 0,90
 bij een te leggen kabellengte van 2000 m¹€ 0,50
1.17.2het onder 1.17.1 genoemde tarief wordt  
1.17.2.1indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met€ 471,35
1.17.2.2gereserveerd  
1.17.2.3indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
1.17.2.4Indien een begroting als bedoeld in 1.17.2.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
1.17.3Het tarief bedoeld in onderdeel 1.17.2 is verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijk vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst na de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.  
Hoofdstuk 1.18Verkeer en vervoer  
     
1.18Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.18.1tot het verlenen of wijzigen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en de artikelen 10, 17 en 25 van de Wegenverkeerswet  
1.18.1.1voor een ontheffing van een dag€ 61,50
1.18.1.2voor een ontheffing van een jaar€ 120,60
1.18.1.3indien sprake is van een ontheffing voor één van de parkeerschijfzones (blauwe zone): a. met een maximale looptijd van één kalenderjaar b. met een maximale looptijd van drie resterende kalenderkwartalen c. met een maximale looptijd van twee resterende kalenderkwartalen d. met een maximale looptijd van één resterend kalenderkwartaal€ 30,00 € 22,50 € 15,00 € 7,50
1.18.1.4Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van de tussentijdse vervanging van een ontheffing voor één van de parkeerschijfzones (blauwe zone) bij kentekenwijziging, bedraagt het tarief:€ 7,50
1.18.1.5Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een duplicaat van een ontheffing voor één van de parkeerschijfzones (blauwe zone), in geval van vermissing van de oorspronkelijke ontheffing, bedraagt het tarief:€ 7,50
1.18.2tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen€ 61,50
1.18.3Indien in, op, boven of langs een weg activiteiten worden ondernomen welke niet behoren tot het normale verkeersgebruik van die weg en burgemeester en wethouders achten het noodzakelijk verkeerstekens te plaatsen of te verwijderen in verband met die activiteiten, worden de kosten die zij voor de plaatsing, het onderhoud of de verwijdering hebben gemaakt ten laste gebracht van degene die deze activiteiten uitvoert. Een begroting van deze kosten die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld, zal ter goedkeuring voorgelegd worden aan degene die vorengenoemde activiteiten uitvoert (e.e.a. overeenkomstig artikel 33 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 1990, 460).  
1.18.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een ander besluit voor zover niet elders in dit hoofdstuk is opgenomen€ 61,50
Hoofdstuk 1.19Wet op de lijkbezorging  
     
1.19Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot aanwijzing van een bijzondere begraafplaats als bedoeld in artikel 40 van de Wet op de Lijkbezorging€ 327,10
Hoofdstuk 1.20Diversen  
     
1.20.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.20.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 3,40
1.20.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.20.1.2.1per pagina op papier van A4-formaat€ 0,40
1.20.1.2.2per pagina op papier van een ander formaat€ 0,60
1.20.1.3een beschikking op een aanvraag, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere regeling een tarief is opgenomen€ 61,50
1.20.1.4stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 10,15
1.20.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van het in het bijzonder belang van de aanvrager verstrekken van schriftelijke inlichtingen€ 19,90
1.20.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening€ 33,25
1.20.4Het tarief voor het leveren van gegevens uit de gemeentelijke administratie bedraagt per besteed half uur€ 22,40
1.20.5Informatie van bij de gemeente bekende resultaten van bodemonderzoeken en naar de aan- of afwezigheid van ondergrondse huisbrandolietanks per perceel:€ 38,00
TITEL 2DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING/OMGEVINGSVERGUNNING
     
HOOFDSTUK 2.1BEGRIPSOMSCHRIJVING  
     
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2bouwkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  
HOOFDSTUK 2.2QUICK SCAN/ VOOROVERLEG  
     
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1van een quick scan, (een ambtelijke beoordeling op een enkelvoudige vraag in verband met het verkrijgen van een indicatie betreffende de ruimtelijke haalbaarheid van een plan in het kader van de Wabo)€ 137,00
2.2.2van een ambtelijke beoordeling (niet zijnde een quick scan) die voorafgaat aan het aanvragen van een omgevingsvergunning: 30%
 van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.  
 Per conceptaanvraag geldt een minimum van€ 137,00
HOOFDSTUK 2.3OMGEVINGSVERGUNNING  
     
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 2.4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
     
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 500.000 bedragen:4,3%
 van de bouwkosten, met een minimum van:€ 137,00
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 500.000 tot € 2.500.000 bedragen:€ 21.500,00
 vermeerderd met:4%
 van de bouwkosten boven € 500.000;  
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 2.500.000 of meer bedragen:€ 101.500,00
 vermeerderd met:3,7%
 van de bouwkosten boven € 2.500.000.  
     
 Verplicht advies agrarische commissie  
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:  
 de werkelijke advieskosten  
 Achteraf ingediende aanvraag bouwactiviteiten  
2.3.1.3Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteit, genoemd in artikel 2.1, eerste lid, onder a van de Wabo bedragen de leges € 274,00
 Deze leges komen boven op het tarief genoemd in onderdeel 2.3.1.  
2.3.2Aanlegactiviteiten  
2.3.2.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:4,3%
 van de aanlegkosten, met een minimum van:€ 137,00
 Achteraf ingediende aanvraag aanlegactiviteiten  
2.3.2.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning zoals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b van de Wabo wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de aanlegactiviteit, bedragen de leges € 274,00
 Deze leges komen boven op het tarief genoemd in subonderdeel 2.3.2.1.  
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit
     
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en het tarief bepaald in de subonderdelen 2.3.3.1 tot en met 2.3.3.8:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):10%
 van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  
 met een minimum van€ 137,00
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):20%
 van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  
 met een minimum van€ 137,00
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):20%
 van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  
 met een minimum van€ 137,00
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):20%
 van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  
 met een minimum van€ 137,00
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):20%
 van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  
 met een minimum van€ 137,00
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):20%
 van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  
 met een minimum van€ 137,00
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):20%
 van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  
 met een minimum van€ 137,00
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):20%
 van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  
 met een minimum van€ 137,00
2.3.3.9Achteraf ingediende aanvraag  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteit, genoemd in artikel 2.1, eerste lid, onder a en c van de Wabo bedragen de leges € 274,00
 Deze leges komen boven op het tarief genoemd in de onderdelen 2.3.1 en 2.3.3.  
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens geen sprake is van een bouwactiviteit
     
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):`€ 137,00
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 274,00
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 1.070,00
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) € 274,00
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van het exploitatieplan)€ 1.070.00
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 1.070.00
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 1.070,00
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 1.070.00
2.3.4.9Achteraf ingediende aanvraag  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteit, genoemd in artikel 2.1, eerste lid, onder c van de Wabo bedragen de leges € 274,00
 Deze leges komen boven op het tarief genoemd in subonderdelen 2.3.4.1 tot en met 2.3.4.8.  
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
 voor een (bouw)werk met een oppervlakte tot 500 m²€ 321,00
 voor een (bouw)werk met een oppervlakte van 500 m² of meer:€ 642,00
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- en dorpsgezichten
2.3.6.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1 eerste lid onder f van de Wabo of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2 eerste lid onder b van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening aangewezen monument waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 11 van de Erfgoedverordening een vergunning is vereist, bedraagt het tarief:  
 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van het monument.  € 137,00
     
2.3.7Sloopactiviteiten
2.3.7.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief€ 137,00
2.3.7.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning zoals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g van de Wabo wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de sloopactiviteit, bedragen de leges€ 274,00
 Deze leges komen boven op het tarief genoemd in subonderdeel 2.3.7.1.  
2.3.8Aanleggen of veranderen van weg  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:4,3%
 van de aanlegkosten met een minimum van€ 137,00
2.3.9Uitweg/ Inrit  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: 4,3%
 van de aanlegkosten met een minimum van€ 137,00
2.3.10Vellen houtopstand  
 2.3.10.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen (kappen en/of snoeien) of doen vellen van houtopstand, op grond van artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g van de Wabo en/of op grond van een vastgesteld bestemmingsplan een vergunning is vereist, bedraagt het tarief per houtopstand:€ 60,00
 met een maximum van€ 600,00
 Achteraf ingediende aanvraag vellen houtopstand  
 2.3.10.2Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen (kappen en/of snoeien) of doen vellen van houtopstand, zoals bedoeld in de Bomenverordening, op grond van artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g van de Wabo en/of op grond van een vastgesteld bestemmingsplan, een vergunning is vereist en de aanvraag om een vergunning ingediend wordt na het vellen van houtopstand, bedraagt het tarief per houtopstand:€ 137,00
 met een maximum van€ 1.370,00
2.3.11Opslag roerende zaken  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:13 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.11.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:€ 137,00
2.3.11.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:€ 137,00
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
 2.3.12.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief:€ 137,00
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief:€ 137,00
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief€ 137,00
2.3.14Activiteit reclame  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het maken van handelsreclame als bedoeld in artikel 2.2, lid 1.onder h en/of artikel 2.2. lid 1, onder i van de Wabo€ 137,00
2.3.15Andere activiteiten
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.15.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 137,00
2.3.15.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.15.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft€ 137,00
2.3.15.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft€ 137,00
2.3.16Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevings-vergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.16.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: 75%
 van het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.16.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: 75%
 van het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
2.3.17Beoordeling bodemrapport  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.17.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport  
 a.locaties met een kaveloppervlakte tot 100 m²€ 137,00
 b.locaties met een kaveloppervlakte van 100 m² tot 500 m²€ 274,00
 c.locaties met een kaveloppervlakte van 500 m² en meer€ 548,00
2.3.17.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€ 137,00
2.3.18Extern Advies  
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo:  
 het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.18.2Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 2.3.18.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
2.3.19Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.19.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.19.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 375,00
2.3.19.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 375,00
HOOFDSTUK 2.4. VERMINDERING KOSTEN QUICK SCAN EN VOOROVERLEG  
     
2.4.1Indien een ontwerp in het kader van een vooroverleg en/of een quick scan, binnen een jaar na het indienen van een vooroverleg en/of een quick scan resulteert in de aanvraag omgevingsvergunning als bedoeld in hoofdstuk 2.3 dan worden de leges van het vooroverleg en/of de quick scan in mindering gebracht op de leges van de omgevingsvergunning.  
2.4.2Indien een ontwerp in het kader van een een quick scan, binnen een jaar na het indienen van een quick scan wordt opgevolgd door een vooroverleg dan worden de leges van de quick scan in mindering gebracht op de leges van het vooroverleg.  
HOOFDSTUK 2.5. TERUGGAAF  
     
2.5.1Teruggaaf als gevolg van de intrekking van een in behandeling genomen aanvraag omgevingsvergunning voor de activiteiten bouwen, aanleggen, planologische afwijking en bouwen, planologische afwijking, slopen en/of vellen van houtopstanden  
 Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit de activiteiten bouwen, aanleggen, planologische afwijking en bouwen, planologische afwijking, vellen van houtopstanden of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.7 en 2.3.10 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggave van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
     
2.5.2Teruggaaf als gevolg van de intrekking van een verleende omgevingsvergunning voor de activiteiten bouwen, aanleggen, planologische afwijking en bouwen, planologische afwijking, slopen en/of vellen van houtopstanden  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit de activiteiten bouwen, aanleggen, planologische afwijking en bouwen, planologische afwijking, slopen en/of vellen van houtopstanden als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.7 en 2.3.10 intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggave van een deel van de leges.  
 De teruggaaf bedraagt:50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
 Deze teruggaaf vindt slechts plaats indien de vergunninghouder dit verzoek heeft gedaan binnen 12 maanden na de vergunningverlening.  
     
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevings-vergunning voor de activiteiten bouwen, aanleggen, planologische afwijking en bouwen, planologische afwijking, slopen en/of vellen van houtopstanden  
 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit de activiteiten bouwen, aanlegvergunning, planologische afwijking, planologische afwijking en bouwen, aanleggen, planologische afwijking en bouwen, planologische afwijking, slopen en/of vellen van houtopstanden als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.7 en 2.3.10 weigert, bestaat aanspraak op teruggave van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in subonderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechtelijke uitspraak  
     
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf Een bedrag minder dan € 137,00
 wordt niet teruggegeven.  
     
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
 Van de leges verschuldigd op grond van de (sub)onderdelen 2.3.1.2, 2.3.18 en 2.3.19 wordt geen teruggaaf verleend  
HOOFDSTUK 2.6. INTREKKING OMGEVINGSVERGUNNING  
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:€ 68,50
HOOFDSTUK 2.7. WIJZIGING OMGEVINGSVERGUNNING ALS GEVOLG VAN WIJZIGING PROJECT  
2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:€ 274,00
HOOFDSTUK 2.8. BESTEMMINGSWIJZIGINGEN ZONDER ACTIVITEITEN  
     
2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening€8.039.00
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening€8.039.00
HOOFDSTUK 2.9. IN DEZE TITEL NIET BENOEMDE BESCHIKKING  
     
2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:€ 137,00
TITEL 3DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN
     
Hoofdstuk 1Horeca  
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 210,00
3.1.2een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening€ 275,00
3.1.3een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:29, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening€ 50,00
3.1.4een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet de Verordening Drank- en horecawet€ 50,00
3.1.5een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet€ 135,00
3.1.6een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet€ 135,00
3.1.7een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 50,00
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten  
3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:  
3.2.1.1Voor een evenement zonder commercieel karakter€ 63,90
3.2.1.2Voor een evenement met een commercieel karakter met minder dan 1.000 bezoekers of deelnemers€ 172,55
3.2.1.3Voor een evenement met een commercieel karakter met meer dan 1.000 bezoekers of deelnemers€ 402,95
3.2.1.4Voor een jaarlijks terugkerend evenement met een commercieel karakter met meer dan 5.000 bezoekers of deelnemers€ 1.015,00
3.2.1.5Voor een incidenteel evenement met een commercieel karakter met meer dan 5.000 bezoekers of deelnemers€ 5.075,00
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemene plaatselijke verordening€ 105,00
     
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven  
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
3.3.1tot het verlenen van een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.3, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:€ 315,00 
3.3.2tot het wijzigen van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksbedrijf, als bedoeld in artikel 3.10 en 3.11 van de Algemene plaatselijke verordening€ 85,00
     
Hoofdstuk 4Huisvestingswet  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
3.4.1tot het verlenen van een vergunning tot onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder a, van de Huisvestingswet 2014 per m2 onttrokken gebruiksvloeroppervlak € 202,00
3.4.2tot het verlenen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder b, van de Huisvestingswet 2014 per m2 onttrokken gebruiksvloeroppervlak € 202,00
3.4.3.1tot het verlenen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder c, van de Huisvestingswet 2014 per eenheid€ 404,00
3.4.3.2met een maximum van  
3.4.4tot het verlenen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22 van de Huisvestingswet 2014  
 per woning, appartement of per eenheid€ 893,00
 met een maximum van€ 17.864,00
3.4.5tot het verlenen van een vergunning tot onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning van short stay (het structureel aanbieden van zelfstandige woonruimte voor tijdelijke bewoning aan een huishouden voor een langere aaneensluitende periode op basis van de Huisvestingswet 2014)€ 1.515,00
3.4.6tot het op grond van artikel 2.2 van de Huisvestingsverordening Gooi en Vechtstreek 2015 in behandeling nemen van een verzoek om toekenning van een urgentie aan woningzoekenden die wegens een noodsituatie met voorrang voor een woning in aanmerking wensen te komen€ 75,00
     
Hoofdstuk 5Brandbeveiligingsverordening  
3.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in hoofdstuk 2 van de Brandbeveiligingsverordening Naarden 1994€ 163,10
Hoofdstuk 6In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  
3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning of ontheffing of het nemen van een andere beschikking€ 70,00

Behorende bij het raadsbesluit van 07 december 2015

de voorzitter
de griffier