Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Liesveld

Verordening interne klachtenbehandeling gemeente Liesveld

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Liesveld
Officiële naam regelingVerordening interne klachtenbehandeling gemeente Liesveld
CiteertitelVerordening interne klachtenbehandeling gemeente Liesveld
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp08-0975

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Art. 149 Gemeentewet en Hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-02-200121-06-2011Onbekend

30-01-2001

Kontakt 08-02-2001

08-0975

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Liesveld;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 19 januari 2001, nummer 2001/005;

gezien de instemming van de ondernemingsraad d.d. 7 december 2000;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t :

vast te stellen de

Verordening interne klachtenbehandeling gemeente Liesveld

HOOFDSTUK 1 BEGRIPS- EN ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

a. klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente Liesveld zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon heeft gedragen

b. bestuursorgaan:

- de gemeenteraad;

- het college van burgemeester en wethouders;

- de burgemeester;

- een ambtenaar als bedoeld in artikel 231 van de Gemeentewet.

c. gedraging: het in een bepaalde gelegenheid jegens een natuurlijk of een rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door:

- een bestuursorgaan;

- de voorzitter of een lid van het college van burgemeester en wethouders; - een ambtenaar of een daarmee op grond van diens werkzaamheid gelijk te stellen persoon (inclusief arbeidscontractanten) in de uitoefening van zijn functie, alsmede een gewezen ambtenaar.

d. klager: degene die een klacht indient.

Artikel 2 Algemene bepalingen
  • 1. Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan.

  • 2. Een gedraging van een persoon, als bedoeld in artikel 1 onder c, sub 2 of 3, wordt aangemerkt als een gedraging van het daarvoor verantwoordelijke bestuursorgaan.

  • 3. Het bestuursorgaan draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten over zijn gedragingen en over gedragingen van bestuursorganen die onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zijn.

  • 4. Mondelinge klachten worden binnen zes weken na ontvangst van de klacht schriftelijk of mondeling afgehandeld.

  • 5. Zodra naar tevredenheid van de klager aan zijn klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot verdere behandeling van de klacht. Bij een schriftelijke klacht wordt dit schriftelijk aan klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, bevestigd.

Artikel 3 Indiening van klachten
  • 1. Een klacht kan schriftelijk of mondeling worden ingediend.

  • 2. Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels vaststellen over de wijze van indiening, registratie en behandeling van schriftelijke en mondelinge klachten. De privacy van de klager en van degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, wordt voldoende gewaarborgd.

HOOFDSTUK 2 BEHANDELING VAN SCHRIFTELIJKE KLACHTEN

Artikel 4 Indiening van schriftelijke klachten
  • 1. Het klaagschrift wordt ondertekend ingediend en bevat ten minste:

    - de naam en het adres van de klager;

    - de dagtekening;

    - zo duidelijk mogelijk, een omschrijving van de gedraging (datum, tijdstip) waartegen de klacht is gericht.

  • 2. Indien het klaagschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van de klacht noodzakelijk is, dient de indiener zorg te dragen voor een vertaling.

  • 3. Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien niet is voldaan aan het bepaalde in het eerste of tweede lid en klager niet binnen een hem daartoe gestelde termijn, de tekortkoming heeft hersteld.

Artikel 5 Vervallen verplichting verder behandeling

Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van dit hoofdstuk.

Artikel 6 Ontvangstbevestiging
  • 1. De ontvangst van een klaagschrift wordt terstond door het bestuursorgaan schriftelijk aan de klager bevestigd.

  • 2. In de bevestiging als bedoeld in het eerste lid wordt meegedeeld wie is belast met de behandeling van de klacht en de verdere procedure.

  • 3. Aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft wordt een afschrift van het klaagschrift alsmede van de daarbij meegezonden stukken in een gesloten envelop toegezonden.

Artikel 7 Behandeling van het klaagschrift
  • 1. De behandeling van de klacht geschiedt door een persoon die niet bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft, betrokken is geweest.

  • 2. De behandeling van een klacht die betrekking heeft op een gedraging van een persoon, als bedoeld in artikel 1 onder c, sub 3, niet zijnde de gemeentesecretaris, geschiedt door de gemeentesecretaris.

  • 3. De behandeling van een klacht die betrekking heeft op een gedraging van de gemeentesecretaris geschiedt door de burgemeester.

  • 4. De behandeling van een klacht die betrekking heeft op een gedraging van een bestuursorgaan zelf dan wel de voorzitter of een lid daarvan geschiedt door het bestuursorgaan. Het eerste lid is daarbij niet van toepassing.

  • 5. Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:

    - waarover reeds eerder een klacht is ingediend die met inachtneming van deze verordening is behandeld;

    - die langer dan een jaar voor indiening van de klacht heeft plaatsgevonden;

    - waartegen door de klager bezwaar gemaakt had kunnen worden;

    - waartegen door de klager beroep kan of kon worden ingesteld;

    - die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest of,

    - zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.

  • 6. Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is.

  • 7. Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift schriftelijk in kennis gesteld.

Artikel 8 Horen
  • 1. Het bestuursorgaan stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, in de gelegenheid te worden gehoord.

  • 2. Van het horen van de klager kan worden afgezien indien de klacht kennelijk ongegrond is dan wel indien de klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  • 3. Van het horen wordt een verslag gemaakt.

Artikel 9 Afhandeling klacht
  • 1. Het bestuursorgaan handelt de klacht binnen zes weken na ontvangst van het klaagschrift af.

  • 2. Het bestuursorgaan kan de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de vergading wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

  • 3. Het bestuursorgaan stelt de klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.

  • 4. Indien vervolgens nog een klacht kan worden ingediend bij de lokale externe klachtencommissie wijst het bestuursorgaan de klager in de kennisgeving op deze mogelijkheid.

HOOFDSTUK 3 RAPPORTAGE

Artikel 10 Registratie en publicatie

Het bestuursorgaan draagt zorg voor registratie van de bij hem ingediende schriftelijke klachten. De geregistreerde klachten worden jaarlijks gepubliceerd.

HOOFDSTUK 4 SLOTBEPALINGEN

Artikel 11 Onvoorzien

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van deze verordening beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 12 Inwerkingtreding

De verordening treedt in werking op de achtste dag na die waarop bekendmaking heeft plaatsgevonden.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening interne klachtenbehandeling gemeente Liesveld.

Aldus besloten in de openbare vergadering, gehouden op 30 januari 2001. De secretaris, De voorzitter,

W.C.M. Lissenberg-van Dam mr. B. Koelewijn