Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bergambacht

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bergambacht
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2010
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerp
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet art. 229 lid 1, aanhef en onderdeel b

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-201001-01-2011artikel: 1, 4, 5, 10, 11 12, 13 en 14 + Tarieventabel

22-06-2010

Gemeentepagina, 29-09-2010

Onbekend
01-07-201004-10-2010Tarieventabel art. 5.4.2

22-06-2010

Gemeentepagina, 30-06-2010

Onbekend
26-11-200901-07-2010nieuwe regeling

05-11-2009

Gemeentepagina 25-11-2009

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Legesverordening 2010

De raad van de gemeente Bergambacht;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2010

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag" : de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week" : een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)2 dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    "jaar" : het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalenderjaar tot en met de

    (n-1)2 dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

De rechten worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie;

  • c.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5 Tarieven
  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid gerekend.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of ander schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgevening aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling
  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval van de kennisgeving als bedoeld in artikel 6;

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de het eerste lid gestelde termijn.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van en in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel
  • 1.

    De "Legesverordening 2009" van 16 december 2008, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich vóór die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de rechten in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2010".

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Bergambacht op 5 november 2009.

de griffier, de voorzitter,

Tarieventabel, behorende bij de legesverordening 2010

Indeling tarieventabel

Hoofdstuk 1 Algemeen

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Bouwvergunningen

Hoofdstuk 6 Gemeentearchief

Hoofdstuk 7 Kiezersregister

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Reisdocumenten

Hoofdstuk 10 Rijbewijzen

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 12 Drank- en Horecawet

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 14 Huisvestingswet

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 16 Diversen

 

Hoofdstuk 1 Algem

een

 
     

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 
 

per pagina:

€ 4,05

1.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat voor

 
 

de eerste 25 exemplaren

€ 0,00

1.1.2.2

op papier van A4-formaat die het aantal van 25 exemplaren te boven gaan,

 
 

per pagina vanaf het eerste exemplaar

€ 0,75

1.1.2.3

per pagina op papier van ander formaat

€ 0,75

1.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.1.1 en 1.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

 
 

per kaart, tekening of lichtdruk

€ 5,03

 

vermeerderd met € 1,-- voor elke dm2 waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of lichtdruk de 10 dm2 te boven gaat;

 

1.1.4

een beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling

 
 

een tarief is opgenomen

€ 8,10

1.1.5

stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

 
 

per pagina:

€ 8,10

     
 

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

 
     

2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

2.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting (beleidsdeel)

€ 31,87

2.1.2

een afschrift van de gemeentebegroting (beheersdeel)

€ 31,87

2.1.3

een afschrift van de gemeenterekening (jaarstukken)

€ 31,87

2.1.4

een afschrift van de gemeenterekening

(bijlage jaarstukken)

€ 31,87

2.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

tot het verstrekken van:

 

2.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering,

 
 

per pagina

€ 0,21

2.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering,

 
 

per pagina

€ 0,21

2.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

2.2.2.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen

€ 28,54

2.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

€ 104,98

2.2.2.3

op de agenda's van de raadsvergaderingen

€ 9,74

2.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.3.1

tot het verstrekken van:

 

2.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie,

 
 

per pagina

€ 0,21

2.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie,

 
 

per pagina

€ 0,21

2.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

2.3.2.1

op de verslagen van de vergaderingen van

 
 

een raadscommissie

€ 20,51

2.3.2.2

op de agenda's van de vergaderingen van

 
 

een raadscommissie

€ 9,72

2.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.4.1

tot het waarmerken van een afschrift van stukken

€ 6,40

     
 

Hoofdstuk 3 Burgerlijke Stand

 
     

3.1

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap op:

 

3.1.1

maandag, van 09.00 tot 10.00 uur

kosteloos

3.1.2

maandag, van 10.00 tot 17.00 uur en

 
 

dinsdag t/m donderdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 220,00

3.1.3

vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 279,00

3.1.4

zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 718,00

3.1.5

zon-/feestdagen

€ 1072,00

3.1.6

Het tarief genoemd onder 3.1.1 t/m 3.1.5 wordt, wanneer het huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt voltrokken in molen Den Arend te Bergambacht,

 
 

verhoogd met

€ 138,00

3.1.7

Het tarief genoemd onder 3.1.1 t/m 3.1.5 wordt, wanneer het huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrokken in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek,

 
 

verhoogd met

€ 280,00

3.1.8

Het tarief genoemd onder 3.1.1 t/m 3.1.5 wordt, wanneer het huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt voltrokken in cultureel centrum De Zwaan te Berkenwoude,

 
 

verhoogd met

€ 125,00

3.2

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van:

 

3.2.1

een huwelijks- of partnerschapsboekje

€ 32,50

3.2.2

getuigen bij een huwelijk of

 
 

geregistreerd partnerschap via het gemeentehuis

€ 31,35

3.3

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke Stand,

 
 

voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 8,10

3.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: tot het verkrijgen van een verklaring van huwelijksbevoegdheid het in het "Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stbl 1969, nr. 36)" genoemde recht.

 
 

Per 1 januari 2001

€ 20,40

3.5

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is

 
 

vervangen of gewijzigd.

€ 11,30

     
 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 
     

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens:

 
 

per verstrekking

€ 6,40

4.2.1.1.

Verstrekking van gegevens aan

 
 

afnemers en bijzondere derden

€ 2,27

4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 512,00

4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 2.256,00

4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 3.680,00

4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het maandelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de

 
 

gemeente en vestigingen in de gemeente

€ 386,00

4.3

Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:

 

4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

4.4.1

tot het verstrekken van gegevens:

 
 

per verstrekking

€ 6,40

4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 512,00

4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 2.256,00

4.4.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 3.680,00

4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit

 
 

gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 22,70

4.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

4.6.1

tot het verstrekken van een selectie uit het geautomatiseerde bestand

 
 

per selectie

€ 36,86

 

en een bedrag per inlichting van

€ 0,15

4.6.2

tot het verstrekken van overige statistische tabellen,

 
 

per selectie

€ 36,86

 

en een bedrag per tabel

€ 5,48

4.6.3

tot het verstrekken aan, door het college van burgemeester en wethouders te bepalen, wetenschappelijke, ideeële en niet commerciële instellingen van een lijst waarop adressen vermeld worden van personen

 
 

in een bepaalde leeftijdscategorie

€ 18,35

4.6.4

tot het verstrekken van een leeftijdsopbouwstatistiek

€ 18,35

4.7

Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag doornemen van de gemeentelijke basisadministratie,

 
 

voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 8,10

     
 

Hoofdstuk 5 Bouwgerelateerde leges

 
     

5.1

Algemeen

 
 

De bouwgerelateerde leges worden zoveel mogelijk geheven in overeenstemming met het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. De gemeente heeft dit model aangepast aan de nieuwe Wet ruimtelijke ordening. Het model heeft alleen betrekking op leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de onderdelen 5.2 tot en met 5.6. Dit betreft leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de:

a.Woningwet;

b.Wet ruimtelijke ordening;

c.gemeentelijke bouwverordening;

d.Monumentenwet 1988 en de gemeentelijke erfgoedverordening.

 
 

Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen. De legesheffing in dit hoofdstuk wordt toegepast op de volgende hoofdcategorieën:

1.legesheffing aanvraag bouwvergunning (zie onderdeel 5.2);

2.verhogingen/aanvullende leges (zie onderdeel 5.3);

3.legesheffing slopen (zie onderdeel 5.4);

4.legesheffing aanlegvergunning (zie onderdeel 5.5);

5.legesheffing overig en voor administratieve kosten (zie onderdeel 5.6);

6.legesheffing gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid (zie onderdeel 5.7).

Binnen deze hoofdcategorieën gelden nader aangeduide subindelingen.

Ook is nog een restcategorie opgenomen (zie onderdeel 5.8).

 
     

5.2

Bouwvergunningen

 
     

5.2.1

Algemeen

 
 

Op grond van onderdeel 5.2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een:

-schetsplan;

-lichte bouwvergunning;

-reguliere bouwvergunning;

-bouwvergunning eerste fase;

-bouwvergunning tweede fase;

-wijziging bouwvergunning eerste fase.

 
 

Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, de beheersverordening bedoeld in artikel 3.38 Wet ruimtelijke ordening, de bouwverordening en het Bouwbesluit. Ook zijn bij deze leges standaard de kosten inbegrepen die samenhangen met een reguliere toets aan welstandscriteria. Voor extra toetsing aan welstandscriteria geldt de verhoging van leges, genoemd in onderdeel 5.3.2.

 
     

5.2.2

Begripsbepaling bouwkosten

 
 

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

Het tarief (afgerond naar beneden op gehele euro’s) bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van;

 
     

5.2.3

Aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg (wordt niet toegepast)

 
     
     
     

5.2.4

Aanvraag lichte bouwvergunning

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een lichte bouwvergunning:

 
 

indien de bouwkosten minder bedragen dan € 5.000

€ 120,-

 

de bouwkosten € 5.000 bedragen, doch minder dan € 7.500

€ 183,-

 

de bouwkosten € 7.500 of meer bedragen

€ 183 + 1,11% van de bouwkosten boven de € 7.500

     
     

5.2.5

Aanvraag reguliere bouwvergunning

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning :

 
 

Indien de bouwkosten minder bedragen dan € 5.000

€ 120

 

de bouwkosten € 5.000 bedragen, doch minder dan € 20.000

€ 160 + 2,21% van de bouwkosten

     
 

de bouwkosten € 20.000 bedragen of meer, doch minder dan € 100.000

€ 324 + 2,21% van de bouwkosten

     
 

de bouwkosten € 100.000 bedragen of meer, doch minder dan € 200.000

€ 485 + 2,21% van de bouwkosten

     
 

de bouwkosten € 200.000 bedragen of meer, doch minder dan € 450.000

€ 678 + 2,21% van de bouwkosten

     
 

de bouwkosten € 450.000 bedragen of meer

€ 1.049 + 2,21% van de bouwkosten

     

5.2.6

Aanvraag bouwvergunning eerste fase

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning eerste fase:

 
 

indien de bouwkosten niet meer dan € 450.000 bedragen

2,21%

 

met een minimumtarief van

€ 101;

 

indien de bouwkosten € 450.000 bedragen of meer

€ 4.884 + 1,65% van de bouwkosten

     

5.2.7

Aanvraag bouwvergunning tweede fase

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase:

 
 

indien

 
 

de bouwkosten niet meer dan € 450.000 bedragen

2,21%

 

met een minimumtarief van

€ 101;

 

indien de bouwkosten meer dan € 450.000 bedragen of meer

€ 4.884 + 1,65%

van de bouwkosten

     

5.2.8

Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een wijziging

 
 

van een verleende bouwvergunning eerste fase:

€ 139

     

5.3

Verhogingen/aanvullende leges

 
     

5.3.1

Algemeen

 
 

Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 5.2 verhoogd, dan wel worden aanvullend leges geheven.

 
 

Het gaat om de volgende extra toetsingen:

 
 

-extra toetsing welstand (zie onderdeel 5.3.2);

 
 

-beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 5.3.3);

 
 

-verplicht advies agrarische commissie (zie onderdeel 5.3.4);

 
 

-achteraf ingediende aanvraag (zie onderdeel 5.3.5);

 
 

-beoordeling aanvullende gegevens (zie onderdeel 5.3.6);

 
 

-projectbesluit/buiten toepassingverklaring (zie onderdeel 5.3.7);

 
 

-wijziging of ontheffing bestemmingsplan (zie onderdeel 5.3.8);

 
 

-bestemmingsplan in voorbereiding (zie onderdeel 5.3.9);

 
 

-toetsing of ontheffing in het kader van een exploitatieplan (onderdeel 5.3.10).

 
     

5.3.2

Extra toetsing welstand (wordt niet toegepast)

 
     

5.3.3

Beoordeling bodemrapport

 
 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer:

 

5.3.3.1

een milieukundig bodemrapport wordt beoordeeld,

 
 

verhoogd met

€ 558;

5.3.3.2

een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld,

 
 

verhoogd met

€ 558.

     

5.3.4

Verplicht advies agrarische commissie

 
 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld,

 
 

verhoogd met

€ 608.

     

5.3.5

Achteraf ingediende aanvraag (wordt niet toegepast)

 
     

5.3.6

Beoordeling aanvullende gegevens (wordt niet toegepast)

 
     
     

5.3.7

Projectbesluit/buiten

 
 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast,

 
 

verhoogd met

1,05%

 

van de bouwkosten met een minimumtarief van

€ 522;

     

5.3.8

Wijziging of ontheffing bestemmingsplan

 
 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

 
 

wordt toegepast

€ 244

     

5.3.9

Bestemmingsplan in voorbereiding

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 50, derde lid, onder a, van de Woningwet wordt toegepast,

 
 

verhoogd met

1,05%

 

van de bouwkosten met een minimumtarief van

€ 522

     

5.3.10

Toetsing of ontheffing in het kader van een exploitatieplan

 
 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan:

 
     

5.3.10.1

een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend,

 
 

verhoogd met

1,05%

 

van de bouwkosten met een minimumtarief van

€ 522

5.3.10.2

artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast,

 
 

verhoogd met

1,05%

 

van de bouwkosten met een minimumtarief van

€ 522

     

5.4

Slopen

 
     

5.4.1

Begripsbepaling sloopkosten

 
 

Onder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 
     

5.4.2

Sloopvergunning

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder b, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder b, van de Wet ruimtelijke ordening en

 
 

Hoofdstuk 8, paragraaf 1 van de bouwverordening 2007:

€ 122

     
     

5.4.3

Sloopmelding

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding

 
 

als bedoeld in van de Bouwverordening

€ 122

     

5.5

Aanlegvergunning

 
     

5.5.1

Begripsbepaling aanlegkosten

 
 

Onder aanlegkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in dit hoofdstuk onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

 
     

5.5.2

Aanvraag aanlegvergunning

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de

 
 

Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning):

€ 99

     

5.6

Overig/administratief

 
     

5.6.1

Algemeen

 
 

Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt de teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.

 
     

5.6.2

Overschrijven vergunningen of ontheffingen

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw-,

 
 

sloop- of aanlegvergunning of ontheffing

€ 10

     

5.6.3

Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld,

 
 

geringe wijziging in het bouwplan

€ 52

     

5.6.4

Bestemmingswijzigingen

 

5.6.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening of tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden

 
 

waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€ 204

5.6.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of

 
 

werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€ 204

5.6.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1,

 
 

eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 204

     

5.6.5

Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de

 
 

Wet ruimtelijke ordening

€ 204

     

5.6.6

Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de

 
 

Wet ruimtelijke ordening

€ 204

     

5.6.7

Toetsen bepaalde werken of werkzaamheden aan exploitatieplan

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag te toetsen of voorgenomen werken of werkzaamheden voor het bouwrijp maken van het exploitatiegebied, de aanleg van nutsvoorzieningen of het inrichten van de openbare ruimte in het exploitatiegebied voldoen aan de

 
 

eisen en regels van een exploitatieplan

€ 204

     

5.6.8

Monumentenvergunning

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 11, tweede lid, van de

 
 

Monumentenwet 1988 of de Monumentenverordening

€ 52

     

5.6.9

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning

 
 

Wanneer een aanvrager zijn aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggegeven.

 
 

De teruggaaf bedraagt:

50%

 

Van de voor het inbehandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges.

 
     

5.6.10

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning

 
 

Wanneer de gemeente een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges teruggegeven, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt.

 
 

De teruggaaf bedraagt:

50%

 

van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5.5.2 .

 
     

5.6.11

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouw-, sloop- of aanlegvergunning

 
 

Wanneer de gemeente een bouw-, sloop- of aanlegvergunning weigert, wordt een deel van de verschuldigde leges teruggegeven.

 
 

De teruggaaf bedraagt:

50%

 

van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5.5.2.

 
     

5.7

Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

5.7.1

een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken, voor een bouwwerk met een bruto gebruiksoppervlakte tussen:

 

5.7.2

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2 van de brandbeveiligingsverordening, wordt het tarief berekend volgens de onder 5.7.1 vermelde tarief.

 

Aantal m2

Vast

Variabel

 

0-100

€442

   

101-500

€345

€0,97

Per m2

501-1000

€451

€0,85

Per m2

1001-2000

€694

€0,71

Per m2

2001-5000

€1392

€0,45

Per m2

5001-50000

€2788

€0,20

Per m2

50001-

€6080

€0,14

Per m2

5.8

Overig

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk

 
 

een tarief is opgenomen

€ 158

5.9

Informatie bestemmingsplan

 
 

Het tarief bedraagt ter zaken van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exemplaar van een

 
 

volledig bestemmingsplan

€ 207

5.10

Abonnement op verleende bouwvergunning

 
 

Het tarief bedraagt voor het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van een afschrift van verleende bouwvergunningen

 
 

gedurende de perioden van een jaar

€ 128

5.11

Advies van Landschapsdeskundige

 
 

Het tarief bedraagt voor het toetsen van een aanvraag om bouw- of

 
 

aanlegvergunning op landschappelijke inpasbaarheid

€ 394

     
 

Hoofdstuk 6 Gemeentearchief

 
     

6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken,

 
 

voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 8,10

6.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

6.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

 

6.2.1.1

per pagina op papier van A4-formaat

 
 

voor de eerste 25 exemplaren

€ 0,00

6.2.1.2

op papier van A4-formaat die het aantal van 25 exemplaren te boven gaan,

 
 

per pagina vanaf het eerste exemplaar

€ 0,75

6.2.1.3

per pagina op papier van ander formaat

€ 0,75

6.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 8,10

     
     
 

Hoofdstuk 7 Kiezersregister

 
     

7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van

 
 

de Kieswet (Stb. 1989, 423)

€ 6,40

     
 

Hoofdstuk 8 Vastgoed-informatie

 
     

8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in het gemeentelijk Vastgoed Informatiesysteem

 
 

voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 8,10

     
 

Hoofdstuk 9 Reisdocumenten

 
     

9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

9.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor

 
 

vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,90

9.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in

 
 

9.1.1. (zakenpaspoort)

€ 56,90

9.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als

 
 

Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 50,90

9.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 direct bij de aanvraag van

 
 

dit nieuwe reisdocument.

€ 8,95

9.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in

 
 

9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3

€ 20,90

9.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse

identiteitskaart

€ 42,85

     

9.1.7

tot en met 13 jarigen betalen het Jeugdtarief NIK

€ 8,95

9.1.8

tot het verstrekken van een reisdocument, indien de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd niet zijnde het gevolg van inbraak en/of brand in een woning, en beroving, aangetoond door middel van een proces-verbaal, worden de ter zake verschuldigde leges,

 
 

verhoogd met

€ 31,70

9.1.9

tot het met spoed verstrekken van een reisdocument als bedoeld in 9.1.1,

9.1.2, 9.1.3 en 9.1.6 worden de ter zake verschuldigde leges,

 
 

verhoogd met :

€ 41,00

9.1.10

tot het met spoed bijschrijven van een kind middels een bijschrijvings-sticker in een reeds uitgegeven document als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 worden de ter zake verschuldigde leges,

 
 

verhoogd met :

€ 19,50

     
 

Hoofdstuk 10 Rijbewijzen

 
     

10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of

 
 

omwisselen van een rijbewijs

€ 42,40

10.2

Het tarief genoemd in onderdeel 10.1 wordt bij een spoedlevering

 
 

vermeerderd met

€ 33,25

10.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een rijbewijs, in verband met vermissing niet zijnde het gevolg van inbraak en/of brand in een woning, en beroving, aangetoond door middel van een proces-verbaal, de terzake verschuldigde leges,

 
 

verhoogd met

€ 31,70

     
 

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

 
     

11.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483) (maximum wettelijk vastgesteld)

 

11.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor

 
 

één speelautomaat

€ 56,50

11.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten,

 
 

voor de eerste speelautomaat

€ 56,50

 

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 34,00

11.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de

 
 

Wet op de kansspelen (Loterijvergunning)

€ 8,20

11.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van

 
 

de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

€ 8,20

     
 

Hoofdstuk 12 Drank- en Horecawet

 
     

12.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van

 
 

de Drank- en Horecawet (Stb. 1964, 386)

€ 124,00

12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als

 
 

bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 8,20

12.3

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of een verklaring als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet geldt

 
 

het tarief

€ 8,20

     
 

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

 
     

13.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

13.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb. 1996,

 
 

182) of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 8,20

13.1.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 13.1.1 bedoelde

 
 

ontheffing over te dragen aan een ander

€ 8,20

13.1.3

tot het intrekken of wijzigen van een in

 
 

onderdeel 13.1.1 bedoelde ontheffing

€ 8,20

     
 

Hoofdstuk 14 Huisvestingswet

 
     

14.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

14.1.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel

 
 

7, eerste lid, van de Huisvestingswet (Stb. 1992, 548)

€ 35,00

14.1.2

tot het verkrijgen van een urgentieverklaring als bedoeld in artikel 2.6.1

 
 

van de Huisvestingsverordening

€ 69,75

14.1.3

tot het verkrijgen van een urgentieverklaring als bedoeld in artikel 2.6.1 lid 1 sub b van de Huisvestingsverordening, indien advies van een door de urgentieverlener aan te wijzen

 
 

medisch adviseur noodzakelijk is

€ 278,00

     
 

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

 
     

15.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

15.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het

 
 

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459)

€ 110,49

15.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het

 
 

Voertuigreglement (Stb. 1994, 919)

€ 110,49

15.1.3

tot het verkrijgen van een invalidenparkeerkaart of gehandicapten-parkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve

 
 

bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 1990, 460)

€ 16,25

15.1.4

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 20 van de

 
 

Wet personenvervoer

€ 75,83

     
 

Hoofdstuk 16 Diversen

 
     
 

Verklaringen omtrent personen

 

16.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

16.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het

gedrag

€ 30,05

     

16.1.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 6,40

16.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een

 
 

handtekening

€ 6,40

     
 

Gemeentegaranties

 

16.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

16.2.1

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

€ 44,86

16.2.2

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de

 
 

gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 44,86

     
 

Wet persoonsregistraties

 

16.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in de artikel 35

 
 

van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,65

     
 

Reglement Gevaarlijke Stoffen

 

16.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

16.5.1

ter verkrijging van een goedkeuring tot nederlegging van ontploffingsgevaarlijke stoffen ingevolge artikel 18, eerste lid, van het

 
 

Reglement Gevaarlijke Stoffen

€ 43,44

16.5.2

ter verkrijging van een vergunning ingevolge artikel 34 van het

 
 

Reglement Gevaarlijke Stoffen

€ 43,44

     
 

Algemene Plaatselijke Verordening Bergambacht

 

16.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

16.6.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.25

 
 

(evenementen) van de A.P.V.

€ 19,30

16.6.2

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.28 van de

 
 

A.P.V.

€ 19,30

16.6.3

tot het verkrijgen van een toestemming voor afwijking van het sluitingsuur als bedoeld in artikel 2.29 of 3.6 van de

 
 

A.P.V.

€ 19,30

16.6.4

tot het krijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.13

 
 

(collecteren) van de A.P.V.

€ 19,30

16.6.5

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.9 (straatartiest) en 5.15 (venten), geldig voor

 
 

een dag

€ 6,10

 

een week

€ 14,20

 

een jaar

€ 171,00

16.6.6

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.18. van de

 
 

A.P.V (anders dan op de weekmarkt).

€ 14,20

16.6.7

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.23 van de

 
 

A.P.V

€ 19,30

16.6.8

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 5.34 van de

 
 

A.P.V

€ 95,40

16.6.9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor een seksinrichting,

 
 

als bedoeld in artikel 3.4 van de A.P.V.

€ 822,00

16.6.9.2

Indien voor de beoordeling van de aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning van een seksinrichting, als bedoeld in artikel 3.4 van de A.P.V., een controle van de inrichtingseisen dient te worden verricht, wordt het tarief, als bedoeld in 16.6.9.1,

 
 

verhoogd met

€ 159,00

16.6.10

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor een escortbedrijf,

 
 

als bedoeld in artikel 3.4 van de A.P.V.

€ 159,00

     
 

Standplaatsvergunningen

 

16.8

De leges bedragen ter zake van het in behandeling nemen van vergunningen:

 

16.8.1

tot het innemen van een standplaats op gemeentegronden, welke bestemd zijn voor de openbare dienst, ongeacht of het een gebruik al dan niet overeenkomstig de bestemming van de grond betreft, anders dan ten behoeve van circussen en kermissen op markten, per sta-uur of gedeelte

 
 

daarvan per strekkende meter of gedeelte daarvan:

€ 0,18

16.8.2.

ten behoeve van circussen en kermissen per dag

€ 196,00

     
 

Telecommunicatiewet

 

16.9

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de

 
 

Telecommunicatiewet:

€ 40,45

16.9.1

het in 16.9 genoemde bedrag wordt:

 

16.9.1.1

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het

 
 

netwerk, verhoogd met

€ 40,45

16.9.1.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

16.9.1.3

Indien een begroting als bedoeld in 16.9.1.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 
     
 

Bomenverordening gemeente Bergambacht

 

16.10

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek op grond van de

 
 

bomenverordening gemeente Bergambacht 2007:

€ 40,45

Behorende bij het raadsbesluit van 5 november 2009 tot vaststelling van de legesverordening 2010.

De griffier van Bergambacht,