Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Littenseradiel

Instructie voor de gemeentesecretaris van de gemeente Littenseradiel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Littenseradiel
Officiële naam regelingInstructie voor de gemeentesecretaris van de gemeente Littenseradiel
CiteertitelInstructie voor de gemeentesecretaris van de gemeente Littenseradiel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerpsecretaris, gemeentesecretaris

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling is deze instructie per 1 januari 2020 vervallen, tenzij de hierna genoemde bestuursorganen de betreffende instructie al eerder vervallen hebben verklaard.

- Burgemeester en wethouders van de gemeente Waadhoeke hebben op 8 oktober 2019 besloten deze instructie vervallen te verklaren voor zover deze van kracht is voor het gebied binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Waadhoeke zoals dat per 1 januari 2018, op grond van de Wet van 8 maart 2017 tot herindeling van de gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Littenseradiel, Menameradiel en Súdwest-Fryslân, is ontstaan.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 103, lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-04-200801-01-2020Nieuwe regeling

15-04-2008

Besluitenlijst college, 16-04-2008

Collegebesluit, 15-04-2008, nr. 9

Tekst van de regeling

Intitulé

Instructie voor de gemeentesecretaris van de gemeente Littenseradiel

Burgemeester en wethouders van de gemeente Littenseradiel;

gelet op artikel 103 lid 2 van de Gemeentewet;

besluiten vast te stellen de:

Instructie voor de gemeentesecretaris van de gemeente Littenseradiel.

Artikel 1

  • 1. De gemeentesecretaris is secretaris en adviseur van het college en adviseur van de burgemeester en verantwoordelijk voor:

    • a.

      het verzorgen van procesmatige ambtelijke advisering aan en het ondersteunen van het college en de burgemeester;

    • b.

      verschaffen van informatie aan het college en de burgemeester;

    • c.

      zorg voor de uitvoering van besluiten van de gemeenteraad;

    • d.

      zorg voor een goede voorbereiding en vastlegging van besluiten van de vergaderingen van het college;

    • e.

      het jaarlijks bereiken van resultaten die het college in overleg en in overeenstemming met de functiehouder vaststelt.

  • 2. De gemeentesecretaris verstrekt de leden van het college en de burgemeester gevraagd of ongevraagd informatie die zij nodig hebben om hun functie goed te kunnen uitoefenen.

  • 3. De gemeentesecretaris heeft het recht bij alle bij deze gemeente in dienst zijnde ambtenaren die inlichtingen in te winnen die voor een goede vervulling van zijn taak nodig zijn.

Artikel 2

  • 1. De gemeentesecretaris is eindverantwoordelijk algemeen directeur voor de inrichting en strategische sturing van de ambtelijke organisatie en de ontwikkeling van het gemeentelijke (strategische) beleid, de uitvoering van het integraal management en fungeert als opdrachtnemer van en onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college.

  • 2. De gemeentesecretaris bevordert de kwaliteit van de dienstverlening, realiseert de beoogde maatschappelijke effecten en maakt jaarlijks (productie-) afspraken met het college.

  • 3. De gemeentesecretaris is bevoegd de aan de gemeentelijke bestuursorganen gezonden ambtelijke stukken te (laten) toetsen.

  • 4. De gemeentesecretaris treedt op als voorzitter van het directieoverleg. Hij is verantwoordelijk voor de beleidscoördinatie tussen de afdelingen en kan daartoe aanwijzingen geven.

  • 5. De gemeentesecretaris bevordert samen met de burgemeester en de raadsgriffier een goede afstemming tussen de bestuursorganen enerzijds en het ambtelijk apparaat anderzijds.

Artikel 3

  • 1. De gemeentesecretaris draagt zorg voor een systeem van voortgang- en afdoeningsignalering.

  • 2. Mede aan de hand van dit systeem overlegt hij met de adjunct-directeur en de afdelingshoofden over de voortgang van de werkzaamheden.

  • 3. De gemeentesecretaris draagt, in overleg met de adjunct-directeur en de afdelingshoofden, zorg voor een systeem van planning en control van beoogde maatschappelijke effecten en de strategische en efficiënte middeleninzet.

  • 4. De gemeentesecretaris geeft leiding aan de adjunct-directeur, de afdelingshoofden en de medewerkers van de stafafdeling.

  • 5. De gemeentesecretaris is bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden.

Artikel 4

  • 1. Wanneer de gemeentesecretaris verhinderd is zijn ambt te vervullen doet hij daarvan tijdig mededeling aan het college.

  • 2. Voor een afwezigheid behoeft de secretaris toestemming van de burgemeester.

  • 3. Hij zorgt er voor dat tijdens verlof of afwezigheid om andere redenen zijn vervanging adequaat is geregeld.

Artikel 5 Slotbepalingen

  • 1. Voor zover hij dat, in aanvulling op deze instructie, nodig acht, stelt de gemeentesecretaris, in overleg met het directieoverleg, procedures vast voor de behandeling van zaken die door het bestuur aan het ambtelijk apparaat ter voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.

  • 2. In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de gemeentesecretaris, voor zoveel nodig, met het college en/of de burgemeester overleg.

  • 3. Deze instructie treedt in werking op de dag van de vaststelling.

  • 4. Met ingang van de in het derde lid bedoelde datum vervallen alle eerder vastgestelde instructies van de gemeentesecretaris.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Littenseradiel op 15 april 2008.

, burgemeester

, secretaris