Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Nederlek

Verordening op de openbaarheid van bestuur gemeente Nederlek

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Nederlek
Officiële naam regelingVerordening op de openbaarheid van bestuur gemeente Nederlek
CiteertitelVerordening op de openbaarheid van bestuur gemeente Nederlek
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpopenbaarheid van bestuur

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

bepalingen van de Wet openbaarheid van bestuur, het Besluit openbaarheid van bestuur en de gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-05-198501-01-2017Onbekend

26-03-1985

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING OP DE OPENBAARHEID VAN BESTUUR GEMEENTE NEDERLEK

R.45

De raad , het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Nederlek, ieder voor zoveel zijn bevoegdheden betreft;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 maart 1985;

gelet op de bepalingen van de Wet openbaarheid van bestuur, het Besluit openbaarheid van bestuur en de gemeentewet.;

B E S L U I T E N :

vast te stellen de volgende:

"Verordening op de openbaarheid van bestuur".

TITEL I Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.wet:de Wet openbaarheid van bestuur;
b.informatie:gegevens, neergelegd in documenten;
c.documenten:schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat en die berusten bij gemeentelijke bestuursorganen en hij instellingen, diensten en bedrijven, die onder verantwoordelijkheid van deze organen werkzaam zijn; Onder documenten zijn niet begrepen schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat, die bestemd zijn om te worden verzonden of reeds zijn verzonden, totdat mag worden aangenomen dat zij de geadresseerde(n) hebben bereikt; concepten voor en kopieën van zulke stukken en zulk ander materiaal worden eveneens pas als documenten beschouwd als de stukken of het andere materiaal zelf de geadresseerde(n) hebben bereikt.
d.gemeentelijke bestuursorganen:de gemeenteraad, burgemeester en wethouders of de burgemeester;
e.niet-ambtelijke adviescommissie:een college dat tot taak heeft een gemeentelijk bestuursorgaan te adviseren en waarvan geen ambtenaren lid zijn tot wier functie behoort het adviseren van dat gemeentelijk bestuursorgaan over de problematiek, waarvoor de adviescommissie is gesteld. Ambtenaren, die secretaris of adviserend lid zijn van een adviescommissie, worden voor de toepassing van deze verordening niet als leden daarvan beschouwd.

TITEL II Passieve openbaarheid

Artikel 2 Plicht tot informatie opverzoek

Een verzoek om informatie, gericht tot een gemeentelijk bestuursorgaan, wordt ingewilligd tenzij daartegen bezwaar bestaat op een van de in artikel 8 van deze verordening genoemde gronden.

Artikel 3 Verzoek om informatie

  • 1. Een verzoek om informatie kan zowel mondeling als schriftelijk worden gedaan.

  • 2. De verzoeker vermeldt daarbij de bestuurlijke aangelegenheid waarover hij informatie wenst te ontvangen.

Artikel 4 Indiening verzoek

  • 1. Voor een verzoek om informatie kan men zich zowel wenden tot de gemeentelijke bestuursorganen, als tot instellingen, diensten en bedrijven, die onder verantwoordelijkheid van deze organen werkzaam zijn.

  • 2. Indien het verzoek betrekking heeft op gegevens, die berusten bij een ander gemeentelijk bestuursorgaan, bij enig ander overheidsorgaan of bij een onder verantwoordelijkheid van dat bestuurs- of overheidsorgaan werkzame, andere instelling, dienst of bedrijf dan waartoe het verzoek is gericht, wordt de verzoeker daarheen verwezen. Is het verzoek schriftelijk gedaan, dan wordt het doorgezonden onder mededeling van de doorzending aan de verzoeker.

Artikel 5 Behandeling verzoek, gericht tot de gemeenteraad of burgemeester

  • 1. Op een verzoek om informatie als bedoeld in artikel 3 van deze verordening, gericht tot de gemeenteraad, wordt door of vanwege burgemeester en wethouders beslist.

  • 2. Op een verzoek om informatie als bedoeld in artikel 3 van deze verordening, gericht tot de burgemeester, wordt door of vanwege de burgemeester beslist.

  • 3. De burgemeester en burgemeester en wethouders kunnen de beslissing op een verzoek om informatie als bedoeld in artikel 3 van deze verordening in handen leggen van de gemeentesecretaris.

Artikel 6 Beslissing op het verzoek door gemeentelijke bestuursorganen

  • 1. Op een verzoek om informatie wordt zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 30 dagen na ontvangst van het verzoek, door of vanwege het gemeentelijk bestuursorgaan beslist.

  • 2. De in het vorige lid bedoelde termijn kan eenmaal met ten hoogste 30 dagen worden verlengd. Van die verlenging wordt binnen eerstgenoemde termijn aan de verzoeker mededeling gedaan.

Artikel 7 Mededeling beslissing aan derden

Indien de informatie op een verzoek als bedoeld in artikel 3 van deze verordening betrekking heeft op een derde, worden de beslissing op dit verzoek en de informatie schriftelijk aan hem medegedeeld indien hij dit verzoekt.

Artikel 8 Gronden tot weigering van informatie

  • 1. Het verstrekken van informatie naar aanleiding van een verzoek, als bedoeld in artikel. 2 van deze verordening, blijft achterwege

    • -

      indien dit

      • a.

        de eenheid van de Kroon in gevaar zou kunnen brengen of

      • b.

        de veiligheid van de staat zou kunnen schaden;

    • -

      indien dit betreft

      • c

        - bedrijfs- en fabricagegegevens, voor zover deze door natuurlijke of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn medegedeeld;

    • -

      indien en voor zover het belang daarvan niet opweegt tegen de volgende belangen:

      • d.

        de betrekkingen van de gemeente met andere gemeenten, de provincie Zuid-Holland het rijk en met andere overheden in binnen- en buitenland;

      • e.

        de economischeen financiële belangen van de gemeente en andere publiek- rechtelijke lichamen;

      • f.

        de opsporing en vervolging van strafbare feiten;

      • g.

        inspectie, controle en toezicht door of vanwege overheidsorganen;

      • h.

        het recht van een ieder op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer en de bescherming van medische en psychologische onderzoekingsresultaten die individuele gevallen betreffen;

      • i.

        het voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling van bij de aangelegenheid betrokken natuurlijke personen of rechtspersonen, dan wel van derden.

  • 2. Zonder af te doen aan het bepaalde in het vorige lid wordt een verzoek om informatie, vervat in documenten die zijn opgesteld ten behoeve van intern beraad, ingewilligd behoudens voor zover het betrekking heeft op:

    • a.

      gegevens, die nog in bewerking zijn of die, hoewel gereed, op zichzelf een onvolledig en daardoor vertekend beeld zouden geven;

    • b.

      persoonlijke beleidsopvattingen van bestuurders of ambtenaren. Informatie wordt wel verstrekt voor zover het verzoek om informatie betrekking heeft op feitelijke gegevens die zijn vervatindocumenten voor intern beraad, alsmede op de uit die gegevens afgeleide prognoses en op beleidsalternatieven.

Artikel 9

  • a. Een beslissing, behelzend een gehele of gedeeltelijke afwijzing van een schriftelijk verzoek om informatie,wordt schriftelijk en gemotiveerd aan de verzoeker medegedeeld.

  • b. Een beslissing, behelzend een gehele of gedeeltelijke afwijzing van een mondeling verzoek om informatie, wordt alleen dan schriftelijk en gemotiveerd aan de verzoeker meegedeeld als deze zijn verzoek handhaaft.

  • c. Van een beslissing, behelzend een gehele of gedeelteljke afwijzing van een verzoek om informatie als bedoeld in artikel 5, lid 1 van deze verordening wordt door burgemeester en wethouders zo spoedig mogelijk mededeling gedaan aan de gemeenteraad.

Artikel 10 Wijze van informatieverstrekking

  • 1. De informatie wordt verstrekt door van de documenten, die de verlangde informatie bevatten:

    • a.

      een fotokopie te geven of de letterlijke inhoud ervan in andere vorm te verstrekken;

    • b.

      kennisneming van de inhoud toe te staan;

    • c.

      uittreksel of samenvatting van de inhoud te geven; of

    • d.

      inlichtingen daarover te verschaffen.

  • 2. Bij het kiezen tussen de vormen van informatie, genoemd in het vorige lid, houdt het gemeentelijk bestuursorgaan rekening met de voorkeur van de verzoeker en met het belang van een vlotte voortgang der werkzaamheden.

  • 3. Het verstrekken van informatie over gegevens in documenten, die zijn opgesteld ten behoeve van intern beraad, geschiedt in geobjectiveerde vorm.

TITEL III Actieve openbaarheid

Artikel 11 Verstrekken van informatie uit eigen beweging

  • 1. Het gemeentelijk bestuursorgaan, dat het rechtstreeks aangaat, verschaft uit eigen beweging informatie over het beleid, waaronder begrepen de voorbereiding en de uitvoering daarvan, zodra dit in het belang is van een goede en democratische bestuursvoering.

  • 2. Daarbij draagt het er zorg voor dat de informatie wordt verschaft in begrijpelijke vorm, op zodanige wijze, dat belanghebbende en belangstellende burgers zoveel mogelijk worden bereikt en op zodanige tijdstippen, dat deze hun inzichten in de loop van het bestuursproces tijdig ter kennis van het betrokken gemeentelijk bestuursorgaan kunnen brengen.

  • 3. De aangelegenheden waarover door de gemeentelijke bestuursorganen uit eigen beweging informatie wordt gegeven en de wijze waarop dit geschiedt, worden in een door burgemeester en wethouders te nemen besluit vastgelegd, gehoord de Commissie voor Algemene Zaken.

Artikel 12 Algemene uitzonderingen op informatieplicht uit eigen beweging

Het verstrekken van informatie uit eigen beweging blijft achterwege, indien daartegen bezwaar bestaat op de in artikel 8, eerste lid, van deze verordening genoemde gronden.

Artikel 13 Uitzonderingen op informatieplicht uit eigen beweging ten aanzien van documenten opgesteld ten behoeve van intern beraad

Op het uit eigen beweging verstrekken van informatie, vervat in documenten opgesteld, ten behoeve van intern beraad, is het bepaalde in artikel 10, tweede lid en derde lid, van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 14 Informatie uit eigen beweging over onvolledige gegevens, vervat in documenten voor intern beraad

In afwijking van het bepaalde in artikel L3 kan het gemeentelijk bestuursorgaan, dat het aangaat, uit eigen beweging informatie verstrekken over gegevens die nog in bewerking zijn of die, hoewel gereed, op zichzelf een onvolledig en daar-door vertekend beeld zouden geven, mits het gemeentelijk bestuursorgaan daarbij vermeld dat het om zulke gegevens gaat.

Artikel 15 Informatie uit eigen beweging over persoonlijke beleidsopvattingen, vervat in documenten voor intern beraad

  • 1. In afwijking van het bepaalde in artikel 13 kan het gemeentelijk bestuursorgaan, dat het rechtstreeks aangaat, uit eigen beweging informatie verstrekken over persoonlijke beleidsopvattingen van bestuurders of ambtenaren.

  • 2. Van de in het vorige lid gegeven bevoegdheid wordt alleen gebruik gemaakt, voor zover de bestuurder of ambtenaar om wiens opvattingen het gaat:

    • a.

      van het voornemen tot het verstrekken van informatie over zijn persoonlijke beleidsopvattingen op de hoogte is gesteld, voordat hij die opvattingenheeft geuit;of

    • b.

      nadat hij deze heeft geuit, voor het verstrekken van informatie daarover daarmee heeft ingestemd.

TITEL IV

Artikel 16 Openbaarmaking adviezen van niet-ambtelijke adviescommissies

  • 1. Zonder af te doen aan het elders bij of krachtens de wet omtrent openbaarmaking bepaalde, draagt het gemeentelijk bestuursorgaan, dat het rechtstreeks aangaat, zorgvoorhetopenbaar maken, zo nodig en zo mogelijk met toelichting, van adviezen met het oog op het te vormen beleid aan dat gemeentelijk bestuursorgaan uitgebracht door niet-ambtelijke adviescommissies. Openbaarmaking heeft plaats uiterlijk binnen dertig dagen nadat deze adviezen zijn ontvangen.

  • 2. Adviezen kunnen worden openbaar gemaakt door deze:

    • a.

      op te nemen in een algemeen verkrijgbare uitgave;

    • b.

      afzonderlijk, uit te geven en algemeen verkrijgbaar te stellen;

    • c.

      ter inzage te leggen, kopie ervan te verstrekken of uit te lenen.

  • 3. Van de openbaarmaking wordt mededeling gedaan in een daarvoor door burgemeester en wethouders aangewezen periodiek.

Artikel 17 Uitzonderingen op plicht tot openbaarmaking

Het openbaar maken van adviezen van niet-ambtelijke adviescommissies blijft achterwege, indien daartegen bezwaar bestaat op de in artikel 8, eerste lid, van deze verordening genoemde gronden.

Artikel 18 Registratie en verslaglegging

In verband met het bepaalde in artikel 5, tweede lid van de wet, leggen burgemeester en wethouders jaarlijks in een verslag vast de wijze waarop de wet is toegepast

In ieder geval vindt registratie plaats van het aantal verzoeken op grond van artikel 1 van de wet ingesteld en het aantal afwijzingen van verzoeken om informatie.

Artikel 21 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag, volgende op die van haar afkondiging.

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening openbaarheid van bestuur gemeente Nederlek".

Ondertekening

I. Aldus vastgesteld door de raad voornoemd, in de openbare vergadering d.d. 26 maart 1985.

De sekretaris, De voorzitter,

(P. de Rijk) (Mr. A. van't Laar)

II. Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders voornoemd d.d. 26 maart 1985.

De sekretaris, De voorzitter,

(P. de Rijk) (Mr. A. van't Laar)

III. Aldus vastgesteld door de burgemeester voornoemd d.d. 26 maart 1985.

De burgemeester,

(Mr. A. van't Laar)