Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Nederlek

Organisatie-verordening brandweer Nederlek 2001

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Nederlek
Officiële naam regelingOrganisatie-verordening brandweer Nederlek 2001
CiteertitelOrganisatie-verordening brandweer Nederlek 2001
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-12-200101-01-2017Onbekend

18-12-2001

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

ORGANISATIE-VERORDENING BRANDWEER NEDERLEK 2001

De raad van de gemeente Nederlek;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;

Gezien de adviezen van de Ondernemingsraad van de brandweer van Nederlek en de Ondernemingsraad van het overige gemeentepersoneel;

Besluit:

l.vast te stellen de

Verordening betreffende organisatie, het beheer en de taak van de gemeente brandweer Nederiek.

Artikel 1. Plaats en taak van de brandweer.

  • 1. Burgemeester en wethouders beschikken over een gemeentelijke brandweer ter uitvoering van de taken, die voortvloeien uit de aan hen ingevolge artikel 1, vierde lid van de Brandweerwet 1985 opgedragen zorg voor:

    • a.

      het voorkomen, bepreken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;

    • b.

      het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand;

  • 2. Tot de taak van de brandweer behoort tevens de uitvoering van werkzaamheden ter zake van het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen, als bedoeld in artikel 2 van de Wet rampen en zware ongevallen;

  • 3. Burgemeester en wethouders dragen bij de uitvoering van deze verordening en overige regelingen, met betrekking tot de in het eerste en tweede lid genoemde taken van de gemeentelijke brandweer, zorg voor de goede coordinatie met de gemeenschappelijke regeling voor de regionale brandweer waar de gemeente aan deel neemt;

  • 4. Tot taak van de brandweer behoort het schoonmaken van wegen en oppervlakte water voor zover het een verontreiniging betreft die is ontstaan als gevolg van brand, dan wel een ongeval anders dan brand;

  • 5. Tot taak van de brandweer behoort het regelen van het verkeer bij brand, dan wel een ongeval anders dan brand, waarbij er alleen sprake is van zaakwaarneming voor de politie tot dat deze zelf in staat is om het verkeer te regelen.

Artikel 2. Gebiedsindeling.

Het gebied van de gemeente Nederiek is voor de brandweerzorg verdeeld in twee units met elk een eigen verzorgingsgebied. Het verzorgingsgebied van de unit Krimpen aan de Lek en beslaat globaal het grondgebied van de kern Krimpen aan de Lek en een gedeelte van de kern Lekkerkerk tot aan de Bakkerswaal, en de unit Lekkerkerk heeft als verzorgingsbied de rest van de kern Lekkerkerk. De units zijn bekend bij de regionale alarmcentrale.

Artikel 3. Personeel.

  • 1. De gemeentelijke brandweer bestaat uit:

    • 1.

      de commandant (rang hoofdbrandmeester 1);

    • 2.

      de ondercommandant (rang adj. hoofdbrandmeester 1);

    • 3.

      een officier (rang adj. hoofdbrandmeester) deze vervult tevens de functie van unithoofd;

    • 4.

      VERVALLEN

    • 5.

      zeven onderofficieren (rang brandmeester voor de functie van unithoofd en onderbrandmeester voor de overige bevelvoerders);

    • 6.

      34 (hoofd)brandwachten.

  • 2. Het in het eerste lid genoemde personeel kan zijn samengesteld uit:

    • a.

      vrijwillig personeel, dat na vrijwillige beschikbaarsteiling is aangesteld om anders dan bij wijze van beroep werkzaamheden bij de brandweer te verrichten;

    • b.

      personeel dat is aangesteld om bij wijze van beroep werkzaamheden bij de brandweer te verrichten;

    • c.

      personeel dat is aangewezen op grond van de voor hem geldende ambtelijke rechtstoestand van de gemeente mede werkzaamheden bij de brandweer te verrichten.

  • 3. Het commando geeft leiding aan en heeft het bevel over de brandweer, overeenkomstig de voor hen en het overige personeel geldende en door burgemeester en wethouders vastgestelde instructies.

  • 4. De gemeentesecretaris is ambtelijk eindverantwoordelijk voor de totale brandweerzorg (beleid en uitvoering).

  • 5. De brandweercommandant wordt bij zijn taakuitvoering vanuit administratief beleidsmatig ondersteund door de gemeentelijke organisatie.

    Argumenten:

    VERVALLEN

Artikel 4. Indienstneming vrijwilligers.

Indienstneming van het in artikel 3, tweede lid, onder a, genoemd personeel, geschiedt uitsluitend krachtens aanstelling als ambtenaar, zulks met inachtneming van de bepalingen van de voor dit personeel bij afzonderlijke verordening vast te stellen rechtspositieregeling (model-rechtspositieregeling vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer VNG).

Artikel 5. Ongevallenverzekering.

  • 1. Ten behoeve van het in artikel 3, tweede lid, onder a, genoemde personeel wordt een verzekering tegen de gevolgen van ongevallen, ontstaan in verband met de uitoefening van zijn betrekking voor zover daarin uit anderen hoofde niet of niet voldoende mate is voorzien, afgesloten.

  • 2. Burgemeester en wethouders dragen zorg, dat de in het eerste lid bedoelde verzekering bij voortduring in overeenstemming wordt gehouden met de samenstelling van het brandweerpersoneel, de individuele omstandigheden van de personeelsleden, het algemene loonpeil en sociale verzekeringswetten.

Artikel 6. Opleiding en oefening.

Burgemeester en wethouders dragen zorg, dat het brandweerpersoneel door opleiding en regelmatige oefening de theoretische en praktische kennis verkrijgt en op peil houdt, welke voor de uitoefening van hun taak noodzakelijk is.

Artikel 7. Materieel.

Het mobiele brandweermaterieel van de gemeente Nederiek bestaat ten minste uit:

Voor de uitrukpost Krimpen aan de Lek

1 tankautospuit hoge - lage druk

1 motorspuitaanhanger getrokken door een manschappen materiaal wagen

Voor de uitrukpost Lekkerkerk

1 tankautospuit hoge - lage druk

1 motorspuitaanhanger getrokken door een hulpverleningsvoertuig categorie 2

Artikel 8. Onderbrenging materieel en andere goederen.

Burgemeester en wethouders bepalen de plaats waar en de wijze waarop het materieel, de materialen en de overige goederen van de brandweer worden ondergebracht.

Artikel 9. Bluswatervoorziening.

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor zodanige bluswatervoorzieningen en de bereikbaarheid daarvan, dat de brandbestrijding te allen tijde zoveel mogelijk is gewaarborgd, waartoe mede behoort een zodanige uitrusting van het brandweermaterieel dat dit ook op plaatsen waar geen of voldoende bluswater aanwezig is, terstond na aankomst voor de brandbestrijding kan worden ingezet.

Artikel 10 Melding en alarmering.

Burgemeester en wethouders dragen zorg, dat de units en alarmeringsinrichting(en)zodanig zijn uitgerust en bezet dat te allen tijde een onmiddellijke melding aan de brandweer en een doeltreffende alarmering van het brandweerpersoneel zijn gewaarborgd.

Artikel 11. Onderhoud.

Burgemeester en wethouders dragen zorg, dat het materieel, de gebouwen, de installaties, de materialen en de overige goederen van de brandweer, alsmede de kleding en uitrusting van het personeel, in goede staat verkeren.

Artikel 12. Bijstand.

De burgemeester of de door hem aangewezen gemachtigde is bevoegd personeel en materieel voor bijstand buiten de gemeente uit te zenden, dan wel voor bijstand binnen de gemeente aan te vragen een en ander onverminderd het bepaalde in de gemeenschappelijke regeiingen die terzake door de gemeente zijn aangegaan.

Artikel 13.Burgemeester en wethouders.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd de artikelen 3 en 7 van deze verordening te wijzigen. Deze wijzingen worden meegedeeld aan de raadscommissie ARO.

Artikel 14.Titel inwerkingtreding.

Deze verordening kan worden aangehaald als:"Organisatie-verordening brandweer Nederlek 2001"

Ondertekening

ll. in te trekken de "Organisatie-verordening brandweer Nederlek 1994", zoals vast gesteld op 1 februari 1994 en in werking getreden op 15 februari 1994;

lll. sub l en ll in werking te laten treden op de dag volgende op die na de besluitvorming door de gemeenteraad.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Nederlek op 18 december 2001.

De secretaris, De burgemeester

(Drs. P. Schouten) (Mr. A. van't Laar)