Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
ISD Optimisd

Financiele verordering ex artikel 212 GW

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieISD Optimisd
Officiële naam regelingFinanciele verordering ex artikel 212 GW
CiteertitelFinanciele verordering ex artikel 212 GW
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2016Onbekend

15-12-2015

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Verordening ex artikel 212 Gemeentewet

Het algemeen bestuur van de ISD Optimisd, gevestigd te Veghel;

geletop:

  • §

    artikel 212 van de Gemeentewet;

  • §

    artikel 21 t/m 24 (Hoofdstuk 10 : “Financiële bepalingen”) van de gemeenschappelijke regeling van de Intergemeentelijke Sociale Dienst Optimisd

gezien het voorstel van het dagelijks bestuur d.d. 2 december 2015;

besluit vast te stellen:

Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van ISD Optimisd.

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.ISD Optimisd:“Intergemeentelijke Sociale Dienst voor de gemeenten Veghel, Schijndel, Sint-Michielsgestel en Bernheze”;
b.bedrijfsonderdeel:iedere organisatorische eenheid binnen de organisatie van de ISD Optimisd;
c.administratie:het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van ISD Optimisd en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd;
d.financiële administratie:het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van ISD Optimisd, teneinde te komen tot een goed inzicht in: 1.de financieel-economische positie; 2. het financiële beheer; 3. de uitvoering van de begroting; 4. het afwikkelen van vorderingen en schul- 1. den; 5. alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover;
e.administratieve organisatie:het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding;
f.financieel beheer:het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van rechten van ISD Optimisd;
g.rechtmatigheidhet in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving.
h.doelmatigheidhet realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen;
i.doeltreffendheidde mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald.

Titel 1. Begroting en verantwoording

Kaderstellen

Artikel 2. Begroting en jaarrekening
  • 1. Het algemeen bestuur stelt - uiterlijk 1 juli - de begroting voor het volgende jaar vast.

  • 2. Het algemeen bestuur stelt per kalenderjaar op basis van de begroting en de financiële meerjarenraming en de bevindingen van de uitvoering daarvan de jaarrekening uiterlijk 1 juni vast.

Artikel 3. Kaders begroting

Het dagelijks bestuur biedt uiterlijk 1 mei van het begrotingsjaar het algemeen bestuur een financiële meerjarenraming aan over de kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren. In deze raming worden de bevindingen betrokken uit de rapportage van de begrotingsuitvoering bedoeld in artikel 6 en de jaarstukken bedoeld in artikel 7.

Uitvoering

Artikel 4. Uitvoering begroting
  • 1.

    Het dagelijks bestuur kan regels stellen die waarborgen dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doelmatig en doeltreffend verloopt.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur draagt ten aanzien van de raming er zorg voor dat:

    • a.

      de lasten en baten, door middel van kostentoerekening, eenduidig zijn toegewezen;

    • b.

      de budgetten en kredieten voor investeringen passen binnen de kaders zoals geautoriseerd bij de vaststelling van de uiteenzetting van de financiële positie;

    • c.

      de lasten niet dusdanig worden overschreden dat de realisatie van andere producten binnen hetzelfde begrotingsonderdeel onder druk komt.

  • 3.

    Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de taakstellingen zoals geautoriseerd in de (gewijzigde) begroting niet worden overschreden.

Beheersing en Interne controle

Artikel 5. Interne controle
  • a.

    Het dagelijks bestuur draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het dagelijks bestuur maatregelen tot herstel.

  • b.

    Het dagelijks bestuur draagt zorg voor een periodieke toetsing op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening, de rechtmatigheid van beheershandelingen en besluiten van ISD Optimisd.

  • c.

    Het dagelijks bestuur zorgt op basis van de resultaten van de toets bedoeld in het tweede lid indien nodig voor een plan van verbetering met concrete maatregelen.

  • d.

    De resultaten van de toets en het plan van verbetering worden ter kennisgeving aan het algemeen bestuur aangeboden.

Rapportage en Verantwoording

Artikel 6. Tussentijdse rapportage en informatie
  • 1.

    Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur door middel van tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting van de regeling over de eerste drie maanden, de eerste zes maanden en de eerste negen maanden van het lopende boekjaar.

  • 2.

    De tussenrapportages worden aan het algemeen bestuur aangeboden uiterlijk drie maanden na afloop van een kwartaal.

  • 3.

    De inrichting van de tussentijdse rapportages sluit aan bij de indelingssystematiek van de begroting.

  • 4.

    In de rapportages wordt in ieder geval aandacht besteed aan afwijkingen van:

    • a.

      realisatie op begrote subsidieverwachtingen;

    • b.

      de gemeentelijke bijdrage;

    • c.

      het exploitatieresultaat;

    • d.

      de bezettingstaakstelling.

  • 5.

    Het dagelijks bestuur informeert in ieder geval vooraf het algemeen bestuur en neemt pas een besluit, nadat het algemeen bestuur in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het dagelijks bestuur te brengen voor zover het betreft niet bij begroting vastgestelde afzonderlijke verplichtingen inzake: a. investeringen groter dan € 10.000,--;

    • b.

      aankoop van goederen en diensten groter dan € 10.000,--; c. verkoop van goederen en diensten groter dan € 10.000,--;

    • d.

      het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties groter dan € 10.000,--.

  • 6

    Het dagelijks bestuur informeert vooraf het algemeen bestuur en neemt pas een besluit nadat het algemeen bestuur in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het dagelijks bestuur te brengen indien het dagelijks bestuur nieuwe meerjarige verplichtingen aangaat.

Artikel 7. Jaarstukken

Het dagelijks bestuur legt verantwoording af over de uitvoering van de begroting en het financiële meerjarenplan via beantwoording van de vragen:

  • a.

    wat hebben we bereikt

  • b.

    wat hebben we ervoor gedaan

  • b.

    wat heeft het gekost?

Titel 2. Financiële positie

Kaderstellen

Artikel 8. Financiële positie
  • a. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat al het beleid waartoe het algemeen bestuur heeft besloten, in de uiteenzetting van de financiële positie en de meerjarenramingen is opgenomen.

  • b. Het totaalbedrag aan verleende garanties en waarborgen worden bij de uiteenzetting van de financiële positie expliciet vermeld.

Artikel 9. Waardering & afschrijving vaste activa
  • 1. Kosten voor het afsluiten van geldleningen worden direct ten laste van de exploitatie gebracht.

  • 2. De afschrijvingen vinden lineair plaats en volgens een bestendige gedragslijn.

  • 3. Activa met een verkrijgingsprijs van minder dan € 5000,00 worden direct ten laste van de exploitatie gebracht.

  • 4. De afschrijvingstermijnen van de materiële vaste activa met economisch nut, zoals bedoeld in artikel 35 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, worden bij begroting en jaarrekening door het Algemeen Bestuur vastgesteld, met inachtneming van de bepalingen in het eerste t/m het derde lid.

Artikel 10. Voorziening voor oninbare vorderingen

Voor vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen ouder dan drie maanden.

Artikel 11. vervallen

Artikel 12: vervallen

Artikel 13 Registratie bezittingen, activa en vermogen
  • 1. Het dagelijks bestuur draagt zorgt voor een actuele en volledige registratie van bezittingen.

  • 2. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de regeling systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren)vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-)schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de vier jaar.

  • 3. Bij afwijkingen in de registratie van bezittingen neemt het dagelijks bestuur maatregelen voor herstel van de tekortkomingen. De resultaten van de controle en eventuele plannen van verbetering worden ter kennisgeving aan het algemeen bestuur aangeboden.

Titel 3. Paragrafen

Artikel 14. Weerstandsvermogen en risicomanagement

  • 1.

    Het dagelijks bestuur biedt tenminste eenmaal in de vier jaar een (bijgestelde) nota reserves en voorzieningen aan. In deze nota wordt ingegaan op het risicomanagement, het opvangen van risico’s door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandsvermogen of anderszins. In de nota wordt tevens de gewenste weerstandscapaciteit bepaald. Het algemeen bestuur stelt de nota vast binnen drie maanden nadat de nota is aangeboden.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur geeft aan -in de risicoparagraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken- de risico’s van materieel belang en een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen. Het dagelijks bestuur brengt hierbij in elk geval de risico’s in beeld en actualiseert de risico’s genoemd in de nota bedoeld in het eerste lid. Hierbij wordt speciale aandacht gegeven aan:

    • a.

      een inventarisatie van de weerstandscapaciteit;

    • b.

      een inventarisatie van de risico’s;

    • c.

      het beleid omtrent de weerstandscapaciteit en de risico’s;

    • d.

      lopende en te verwachten claims van derden;

    • e.

      dreigend faillissement van verbonden partijen;

    • f.

      dreigend faillissement van derden bij wie borgstellingen, garanties, leningen of vorderingen uitstaan.

Het dagelijks bestuur geeft aan in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken de weerstandscapaciteit en in hoeverre schade en verliezen als gevolg van de risico’s van materieel belang met de weerstandscapaciteit kunnen worden opgevangen.

Artikel 15. Financiering

Bij de begroting en de jaarstukken doet het dagelijks bestuur in de paragraaf financiering in ieder geval verslag van:

  • a.

    de kasgeldlimiet;

  • b.

    de renterisico norm;

  • c.

    de rentekosten en rente-opbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie.

Artikel 16. Bedrijfsvoering

  • 1. vervallen

  • 2. In de bedrijfsvoeringsparagraaf in de financiële meerjarenraming wordt ingegaan op de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven. In de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag wordt gerapporteerd over de bij de begroting bepaalde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering alsmede over nieuwe ontwikkelingen.

Titel 4. Financiële organisatie en administratie

Artikel 17. Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

  • a.

    het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de regeling als geheel en in de diensten;

  • b.

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen en schulden, enzovoorts.;

  • c.

    het verschaffen van informatie aan de budgethouders en voor het maken van kostencalculaties;

  • d.

    het bevorderen van de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;

  • e.

    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;

  • f.

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen.

Artikel 18. Financiële administratie

Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat:

  • a.

    de inrichting en de werking van de financiële administratie voldoet aan het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en andere relevante wet- en regelgeving;

  • b.

    de vereiste informatie verstrekt wordt aan het rijk, de provincie en de Europese Unie, alsmede aan andere instellingen die specifieke verantwoordingsverplichtingen opleggen aan gemeenten.

Artikel 19. Financiële organisatie

Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor en legt (in een besluit) vast:

  • a.

    een eenduidige indeling van de organisatie en een eenduidig toewijzing van de taken aan de bedrijfsonderdelen of de deelnemende gemeenten;

  • b.

    een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

  • c.

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

  • d.

    de regels voor de opdrachtverlening en de verrekening van leveringen tussen bedrijfsonderdelen van de regeling of aan de deelnemende gemeenten;

  • e.

    de te maken afspraken met de diensten over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen;

  • f.

    de regels voor de verlening van décharge over het gevoerde beheer van de diensten.

Artikel 20. Aanbesteding en inkoop

Het dagelijks bestuur draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast de interne regels voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels ter zake van de Europese Unie.

Titel 5. Slotbepalingen

Artikel 21. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking per 1 januari 2016, met dien verstande dat de begroting, meerjarenraming, de jaarstukken, de uitvoeringsinformatie en de informatie voor derden en de daarbij behorende toelichtingen met ingang van de begroting voor het begrotingsjaar 2016 voldoen aan de bepalingen van deze verordening.

Artikel 22. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam “Financiële verordening ISD Optimisd”

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van 15 december 2015.

Het algemeen bestuur voornoemd,

de secretaris, de voorzitter,

R.C.H. van den Tillaar R.E.S. van Moorselaar