Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bodegraven

Nadere regeling voor de warenmarkten gemeente Bodegraven 2004

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bodegraven
Officiële naam regelingNadere regeling voor de warenmarkten gemeente Bodegraven 2004
CiteertitelNadere regeling voor de warenmarkten gemeente Bodegraven 2004
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum inwerkingtreding is bij benadering bepaald

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 160 lid 1 onder h; Marktverordening art. 3, 9, 13

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-03-200401-01-2012Nieuwe regeling

23-03-2004

Onbekend

Collegevergadering 23-03-2004

Tekst van de regeling

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Bodegraven,

Gelet op het bepaalde in artikel 160 lid 1 onder h van de Gemeentewet en de artikelen 3, 9 en 13 van de “Marktverordening gemeente Bodegraven 2004”;

Overwegende dat ten behoeve van de goede gang van zaken op de in de gemeente Bodegraven te houden warenmarkt gewenst is nadere regels vast te stellen,

besluiten vast te stellen:

nadere regeling voor de warenmarkten gemeente Bodegraven 2004

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1 Inrichting van de markt
  • 1. Op de markt worden maximaal 62 standplaatsen uitgegeven.

  • 2. De standplaatsen 4 tot en met 62 worden toegewezen als vaste plaatsen waarvan de standplaatsen 4 tot en met 12 voor verkoopwagens zijn bestemd;

  • 3. De standplaatsen 1, 2 en 3 worden toegewezen als dagplaatsen;

  • 4. De afmetingen van de standplaatsen, behoudens de standplaatsen 4 tot en met 12, zijn:

    • -

      lengte: 4,00 meter;

    • -

      breedte: 3,20 meter;

    • -

      doorloophoogte: 2,00 meter;

  • 5. De afmetingen van de standplaatsen 4 tot en met 12 zijn:

    • -

      lengte: maximaal 12,00 meter;

    • -

      breedte: 2,40 meter;

    • -

      doorloophoogte: 2,00 meter;

  • 6. Er worden maximaal vier naast elkaar gelegen standplaatsen per vergunninghouder van een vaste plaats toegewezen tenzij het een standplaats voor verkoopwagens betreft. In dit geval wordt er maximaal één standplaats toegewezen.

  • 7. Er wordt maximaal één standplaats per standwerker toegewezen;

  • 8. De opstelling en indeling van de markt geldt zoals aangegeven op de gewaarmerkte tekening in bijlage 1.

Artikel 3 Branche-indeling

De in bijlage 2 aangegeven artikelen(groepen) mogen op de markt worden verhandeld met het aangegeven maximum aantal vaste plaatsen per branche.

Hoofdstuk 2 bepaling over het aanvragen en verlenen van de vergunning

Artikel 4 Vereiste bescheiden

De aanvraag voor een vergunning dient in ieder geval voorzien te zijn van:

  • 1.

    kopie legitimatiebewijs;

  • 2.

    bewijs inschrijving bij Kamer van Koophandel niet ouder dan drie maanden;

  • 3.

    kopie inschrijving Centraal Registratiekantoor;

  • 4.

    een recente pasfoto.

Artikel 5 Inhoud van de vergunning
  • 1.

    In de vergunning voor een vaste plaats wordt in ieder geval bepaald:

    • a.

      de naam en voorletters, de geboortedatum en –plaats, het adres en de woonplaats van de vergunninghouder;

    • b.

      een duidelijke omschrijving van de toegewezen vaste plaats met vermelding van het nummer/de nummers van de standplaats(en) en de afmetingen daarvan;

    • c.

      de datum waarop aan de vergunninghouder voor het eerst vergunning is verleend en zijn volgnummer op de branchelijst;

    • d.

      dat de vergunninghouder de standplaats persoonlijk in neemt;

    • e.

      de verkoopmaterialen die de vergunninghouder bij het innemen van de standplaats(en) mag gebruiken;

    • f.

      de artikelen (branche) die de vergunninghouder mag verhandelen;

    • g.

      dat de vergunninghouder zelf zorgdraagt voor inzameling en afvoer van zijn afval en dat hij zijn standplaats schoon oplevert;

    • h.

      van wie de vergunninghouder zijn elektriciteit betrekt.

  • 2.

    In een vergunning voor een vaste plaats op de standplaatsen 7,8,13 en 14 wordt bepaald welke kook-, bak- en verwarmingsapparatuur zijn toegestaan;

  • 3.

    Indien een dagplaats wordt toegewezen verleent de marktmeester een vergunning waarin in ieder geval is bepaald:

    • a.

      de naam en voorletters, de geboortedatum en

      • -

        plaats, het adres en de woonplaats van de vergunninghouder;

    • b.

      het nummer/de nummers van de standplaats(en);

    • c.

      de dag waarop de vergunning geldig is;

    • d.

      de branche waarin de vergunninghouder mag verhandelen.

      Artikel 6 Inschrijving op de branchelijst

      Vergunninghouders van een vaste plaats worden met vermelding van en in volgorde van de de datum waarop aan hen voor het eerst een vaste plaats is toegewezen op een doorlopend te nummeren lijst ingeschreven. Bij deze inschrijving wordt tevens vermeld welke artikelen de vergunninghouder mag verhandelen.

      Artikel 7 Toewijzing vaste plaatsen

      • 1.

        Indien voor de toewijzing van een beschikbare vaste plaats meer aanvragers in aanmerking komen wordt de plaats toegewezen aan de vergunninghouder van een vaste plaats die aan het college schriftelijk de wens te kennen heeft gegeven van standplaats te willen veranderen in volgorde van plaatsing op de branchelijst;

      • 2.

        Indien een vaste plaats beschikbaar komt en op basis van de branchelijst niemand voor deze plaats in aanmerking komt dan zal dit met vermelding van de bij of krachtens de “Marktverordening gemeente Bodegraven 2004” mogelijke branches gepubliceerd worden in een vakblad.

      • 3.

        Toewijzing op basis van het tweede lid van dit artikel geschiedt in volgorde van binnenkomst van de schriftelijke aanvraag bij de gemeente voorzover men aan de regels voor toewijzing voldoet. Indien meerdere aanvragen op dezelfde dag binnenkomen zal de volgorde middels loting worden bepaald. Bij een onvolledige aanvraag geldt als datum van binnenkomst de datum waarop bij de gemeente de aanvullende gegevens binnenkomen.

      • 4.

        Bij de toewijzing van een vaste plaats na publicatie wordt er voorrang verleend aan:

      • a.

        kooplieden die artikelen willen verkopen in een branche die nog niet is

        vertegenwoordigd op de markt;

      • b.

        startende kooplieden;

      Artikel 8 Toewijzing dagplaats

      • 1.

        Toewijzing van een dagplaats geschiedt door afgifte van een vergunning door de marktmeester op het moment dat een standplaats niet als vaste plaats wordt ingenomen.

      • 2.

        De dagplaats wordt toegewezen overeenkomstig de plaats op de wachtlijst van de gegadigden die zich daarvoor op de marktdag zelf voor 7.30 uur aanmelden bij de marktmeester.

      • 3.

        De marktkoopman dient bij aanmelden over de bescheiden zoals bedoeld in artikel 5 te beschikken en deze te kunnen overleggen aan de marktmeester.

      • 4.

        Een standwerkerplaats wordt bij meerdere gegadigden toegewezen door middel van loting.

      • 5.

        Een standwerkerplaats wordt niet toegewezen voor een branche die reeds op de markt vertegenwoordigd is.

      Artikel 9 Hardheidsclausule

      In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

      Hoofdstuk 3 Bepalingen over het gebruik van de standplaats

      Artikel 10 Aantal keren innemen standplaats

      De vergunninghouder van een vaste plaats neemt wekelijks zijn plaats op de markt in. Eén en ander met in achtneming van het bepaalde in artikel 11.

      Artikel 11 Afwezigheid wegens ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden

      • 1.

        De mededeling van waarneming wordt tijdig voor de betreffende marktdag gedaan aan de marktmeester.

      • 2.

        Plotselinge verhindering wordt mondeling of telefonisch aan de marktmeester gemeld.

      • 3.

        De mededelingen op basis van aangehaalde artikelleden 1 en 2 worden per omgaande gevolgd door een schriftelijke bevestiging.

      • 4.

        Incidenteel kortstondige afwezigheid van maximaal 1 uur inzake bedrijfs- en sociale verplichtingen is toegestaan en wordt voorafgaand mondeling of telefonisch gemeld aan de marktmeester.

      Artikel 12 Tijdstip innemen standplaats/aan- en afvoer goederen

      • 1.

        Het is verboden voor vergunninghouders op het marktterrein meer dan 2 uur voor aanvang en meer dan 1 uur na afloop van de markt met een voertuig, goederen of anderszins ruimte in te nemen dan wel goederen aan of af te voeren.

      • 2.

        Het is verboden voor vergunninghouders op het marktterrein met een voertuig waarmee goederen worden of zijn aangevoerd tijdens de markt ruimte in te nemen op een andere plaats dan die welke door de marktmeester is aangewezen.

      • 3.

        De vergunninghouder is verplicht zijn standplaats tot 12 uur te blijven innemen tenzij door of namens het college hiervan ontheffing is verleend.

      • 4.

        Indien de vergunninghouder zijn vaste plaats niet uiterlijk om 7.30 uur heeft ingenomen wordt de betreffende plaats voor die marktdag als dagplaats aangemerkt.

      • 5.

        Het bepaalde in het vierde lid is niet van toepassing indien de vergunninghouder de marktmeester voor dit tijdstip onder opgave van een geldige reden die hem belet tijdig aanwezig te zijn heeft verzocht de plaats vrij te houden tot een half uur na aanvang van de markt.

        Artikel 13 Algemene veiligheidsnormen

        • 1.

          Tussen de standplaatsen en de omliggende bebouwing dient een strook van ten minste 3,5 meter breed vrijgehouden te worden;

        • 2.

          Elektriciteitskabels dienen zodanig bevestigd te zijn dat niemand daarmee in aanraking kan komen of over kan struikelen. Eén en ander ter beoordeling van de marktmeester;

        • 3.

          Elektrische gloeilampen dienen zo te worden gemonteerd dat zij niet in aanraking kunnen komen met brandbare stoffen;

        • 4.

          Bij de standplaatsen waar gebruik gemaakt mag worden van kook- of bakapparatuur dient een draagbaar blusapparaat met een vulling van tenminste 6 kg poeder alsmede goed passende deksels ter afsluiting van de pan(nen) aanwezig te zijn. Het blusapparaat dient éénmaal per jaar gekeurd te worden;

        • 5.

          De kook-, bak- of verwarmingsapparatuur dient te zijn opgesteld op een plaats van onbrandbaar materiaal dat de warmte slecht geleidt;

        • 6.

          De drukhouders (gasflessen) met vloeibaar gas dienen buiten bereik van onbevoegden en goed geventileerd te worden opgesteld;

        • 7.

          Er mogen geen drukhouders voor gas aanwezig zijn waarvoor geen goedkeuring door de Dienst voor het Stoomwezen heeft plaatsgehad of waarvoor deze goedkeuring meer dan tien jaar geleden heeft plaatsgehad;

        • 8.

          De totale waterinhoud van de drukhouders mag niet meer dan 110 liter bedragen;

        • 9.

          De verbindingsslang(en) tussen de drukhouders en bak- of kookapparatuur dienen:

        • a.

          te bestaan uit speciaal daarvoor vervaardigd rubber conform de daarvoor geldende NEN-normen en niet ouder te zijn dan twee jaar;

        • b.

          met behulp van slangenklemmen aan de bak- of kookapparatuur bevestigd te zijn en vrij en zonder spanning te zijn aangelegd;

        • c.

          zodanig te zijn aangebracht dat zij op geen enkele wijze aan ontoelaatbare temperatuursinvloeden worden blootgesteld of mechanisch kunnen worden beschadigd;

        • d.

          zo kort mogelijk te worden gehouden met een maximale lengte van 2 meter;

        • 10.

          Bij zware wind kan de marktmeester bepalen dat de aanwezige stormankers gebruikt dienen te worden. Tevens kan de marktmeester bepalen dat wegens bijzondere weersomstandigheden de standplaatsen niet ingenomen hoeven of dienen te worden.

        Artikel 14 Verkoopmaterialen

        • 1.

          De volgende verkoopmaterialen zijn toegestaan:

        • a.

          de standaardhuurkraam op de standplaatsen 1, 2, 3 en 13 tot en met 62

          (zie bijlage 1);

        • b.

          verkoopwagens op de standplaatsen 1, 2, 3 en 4 tot en met 12 mits de verkoop-wagens de maximale afmetingen bepaald in artikel 2 lid 4 respectievelijk lid 5

          niet overschrijden en in de bestaande opstelling van de markt inpasbaar zijn;

          (zie bijlage 1)

        • c.

          andere verkoopmaterialen na toestemming van de marktmeester;

        • 2.

          De verkoopmaterialen mogen geen obstakel voor de doorgang vormen.

        • 3.

          Verkoopmaterialen die niet voldoen aan het vereiste in het tweede lid of waarvoor geen toestemming is verleend dienen onmiddellijk verwijderd te worden.

        Artikel 15 Verzorging standplaats

        De vergunninghouder dient:

        • a.

          ervoor te zorgen dat zijn standplaats steeds een goed verzorgd aanzien biedt;

        • b.

          ter bescherming van de bestrating gebruik te maken van een afdekzeil;

        • c.

          tijdens de markt zelf zijn afval, verpakkingsmaterialen en dergelijke in te zamelen en

        • d.

          voordat hij het marktterrein verlaat zijn standplaats en de onmiddellijke omgeving daarvan schoon achter te laten en het afval zelf af te voeren.

      Artikel 16 Geluidsapparatuur

      • 1.

        Het is verboden op de standplaats gebruik te maken van luidsprekers, versterkers en andere middelen ter versterking van het geluid.

      • 2.

        Het aanwezig hebben van radio’s, cd-spelers en overige geluidsapparatuur op de standplaats voor een ander doel dan verkoop daarvan is evenmin toegestaan.

      • 3.

        Door of namens het college kan ontheffing verleend worden van de in het eerste en tweede lid gestelde verboden onder door of namens het college te stellen voorwaarden.

      Artikel 17 Elektriciteit

      Het is de standplaatshouder zonder toestemming van de marktmeester verboden op zijn standplaats:

      • a.

        gebruik te maken van andere dan elektrische verlichting;

      • b.

        elektriciteit te betrekken anders dan van de daarvoor ter beschikking gestelde elektriciteitsvoorzieningen.

      Artikel 18 Kook-, bak- en verwarmingsapparatuur

      • 1.

        Het is de vergunninghouder verboden verwarmingstoestellen en/of bak- en

        kookinstallaties te gebruiken;

      • 2.

        Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet ten aanzien van de standplaatsen

        7, 8, 13 en 14 van bijlage 1.

      Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 9 maart 2004.

      de secretaris, de burgemeester,

      Toelichting op de nadere regeling voor warenmarkten gemeente Bodegraven 2004

      S.1. Algemeen

      S.Ten behoeve van een goede gang van zaken op de markt is het van belang op soepele wijze te kunnen inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. Hiertoe is de marktverordening gemeente Bodegraven 2004 (verder de marktverordening) opgesteld in hoofdlijnen welke nader wordt uitgewerkt in onderhavige nadere regeling. De hierin vastgelegde regels betreffen algemeen verbindende voorschriften die niet vatbaar voor bezwaar- en beroep. Voordeel van onderliggende regeling is dat deze sneller zijn aan te passen indien de ontwikkelingen dit vereisen.

      S.2. Toelichting per artikel.

      S.Artikel 1 Inrichting van de markt

      S.Dit artikel heeft onder meer ten doel de markt voor de consument aantrekkelijk te maken. Op grond van het eerste lid is het aantal standplaatsen bepaald. In het tweede lid wordt bepaald welke standplaatsen worden toegewezen als vaste plaatsen. Om de orde op de markt te waarborgen is een apart gedeelte van de markt gereserveerd voor verkoopwagens. Voor standwerkers is eveneens een eigen gedeelte van de markt gereserveerd. Standwerkers verlevendigen de markt en maken de markt derhalve aantrekkelijker voor de consument. Het scherpe onderscheid tussen de stille kramers en de standwerkers dient derhalve in acht gehouden te worden. Een stille marktkramer zal echter nooit een claim op een standwerkersplaats kunnen leggen. De opgegeven afmetingen van de standplaatsen met uitzondering van de standplaatsen bestemd voor verkoopwagens zijn conform de afmetingen van de standaardhuurkramen. In principe wordt er per marktkoopman een vergunning voor één standplaats verleend. Er is echter een steeds grotere vraag naar grotere marktplaatsen. Hiertoe wordt de mogelijkheid geboden tot vergunning voor een vaste- of dagplaats van maximaal vier standplaatsen. Deze mogelijkheid geldt niet ten aanzien van de standplaatsen bestemd voor verkoopwagens. Eén en ander in verband met de afwijkende en over het algemeen reeds grotere afmetingen van deze verkoopwagens. Tevens kan een standwerker voor maximaal één standplaats vergunning krijgen. Bij de opstelling en indeling van de markt wordt rekening gehouden met de verschillende branches.

      S.Artikel 3 Branche-indeling

      S.Dit artikel schept de mogelijkheid een beperkt aantal kooplieden per branche toe te laten. Hierdoor wordt bereikt dat op de markt een zo groot mogelijke verscheidenheid aan branches aanwezig is en wordt voorkomen dat te veel kooplieden van één branche op de markt optreden. Bovendien wordt de markt hierdoor aantrekkelijker voor de consument.

      S.Artikel 4 Vereiste bescheiden

      S.Bij de vergunningaanvraag dienen de in dit artikel genoemde bescheiden gevoegd te worden. Er is en standaardaanvraagformulier opgesteld (bijlage 3). Dit formulier dient als overzicht om een zo volledig mogelijk beeld van de aanvrager te krijgen en bij de behandeling van de aanvraag alle belangen te kunnen afwegen. Op de in dit formulier verstrekte gegevens is de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van toepassing. Als datum van aanvraag wordt de datum gehanteerd waarop een aanvraag volledig met alle in dit artikel vereiste bescheiden wordt ingediend. Op de vergunning en de vergunningaanvraag is titel 4.1 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

      S.Artikel 5 Inhoud van de vergunning

      S.Ingevolge artikel 9 van de marktverordening en ten behoeve van de rechtszekerheid dient de houder van een of meerdere standplaatsen een vergunning verstrekt te worden waarmee hij kan aantonen dat hij de standplaats(en) rechtsgeldig bezet. Een duidelijke omschrijving genoemd onder b van dit artikel wordt mede geleverd door een bij de vergunning behorende tekening waarop de plaats met afmetingen en het nummer/de nummers van de standplaats(en) is aangegeven. Ingevolge het vermelde onder e worden in de vergunning de verkoopmaterialen opgesomd die de vergunninghouder bij het innemen van de plaats mag gebruiken. Welke verkoopmaterialen zijn toegestaan wordt bepaald onder f. Bij het gebruik van de standaardhuurkraam wordt in de vergunning verwezen naar de marktkramenexploitant aan wie vergunning tot het plaatsen van marktkramen is verleend.

      S.Op de standplaatsen 7,8,13 en 14 geldt het verbod van artikel 18 ten aanzien van het gebruik van kook-, bak- of verwarmingsapparatuur niet. Derhalve dient de vergunning voor deze standplaatsen te bepalen welke kook-, bak- of verwarmingsapparatuur is toegestaan.

      S.In het derde lid wordt de inhoud van de vergunning voor een dagplaats geregeld. Het betreft hier een standaardvergunning waarop de marktmeester naast de persoonsgegevens van de vergunninghouder het nummer/de nummers van de standplaats(en) en de branche invult.

      S.Artikel 6 Inschrijving op de branchelijst

      S.Op een branchelijst worden alle vergunninghouders van een vaste plaats geregistreerd.

      S.Artikel 7 Toewijzing vaste plaatsen

      S.In dit artikel is de volgorde van toewijzing van vaste plaatsen op de markt geregeld. Aangezien niet alle standplaatsen dezelfde mogelijkheden bieden is het redelijk dat in eerste aanleg aan vergunninghouders van een vaste plaats de gelegenheid wordt geboden een naar hun oordeel betere plaats te verkrijgen. Indien niemand op grond van de branchelijst in aanmerking komt voor de vaste plaats zal de vrijgekomen plaats in een vaktijdschrift gepubliceerd worden. Toewijzing geschiedt vervolgens op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. Bij gelijktijdige binnenkomst geschiedt de toewijzing door middel van loting teneinde dit zo objectief mogelijk te laten geschieden. Bij de toewijzing dient de branche-indeling in acht genomen te worden. Het vierde lid geeft een voorrangsregeling ten aanzien van de in dit lid omschreven marktkooplieden. Het betreft hier een facultatieve opsomming. Zodra er een aanvraag is van een marktkoopman die aan een van de beide omschrijvingen voldoet gaat hij voor bij de toewijzing. Een marktkoopman kan natuurlijk ook aan beide omschrijvingen tegelijk voldoen. De omschrijving onder a houdt mede in dat aan een eco-/biologische marktkoopman in de foodsector voorrang wordt verleend voorzover er in de betreffende foodbranche nog geen eco-/biologische marktkoopman aanwezig is en de aanvrager officieel erkend is als eco-/biologisch marktkoopman en een geldig keurmerk heeft voor de te verkopen eco-/biologische producten in de betreffende branche. Er is een standaardaanvraagformulier voor vergunningen op de warenmarkt opgesteld. Op de in dit formulier verstrekte gegevens is de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van toepassing.

      S.Artikel 8 Toewijzing dagplaatsen

      S.Toewijzing van een dagplaats geschiedt door afgifte van een standaard voorbedrukte vergunning waarop de marktmeester naast de persoonsgegevens van de vergunninghouder het nummer/de nummers van de standplaats(en) en de branche invult. Een dagplaats ontstaat doordat een vaste plaats niet wordt ingenomen. Op deze wijze worden eventuele open plekken op de markt ingevuld.

      S.Wanneer standwerkersplaatsen worden toegewezen is het gewenst dat dit zo objectief mogelijk gebeurt om de bekende en de minder bekende standwerkers een gelijke kans te geven. Daarom is in het vierde lid bepaald dat de toewijzing geschiedt door loting. Deze groep kooplieden heeft een eigen wijze van werken. Bij de benadering van het publiek treden zij geheel anders op dan de zogenaamde stille kramers. Zij verhogen de levendigheid van de markt en maken deze daardoor aantrekkelijker voor het publiek. Teneinde verstarring tegen te gaan en om te voorkomen dat de standwerker die jaar in jaar uit dezelfde plaats bezet langzamerhand een stille kramer zou worden is het ongewenst aan deze categorie kooplieden vaste plaatsen toe te wijzen. Er dient een scherpe scheiding tussen de voor de stille kramers en de voor standwerkers bestemde plaatsen te bestaan. In artikel 2 van deze regels is bepaald dat er een gedeelte van de markt is gereserveerd voor standwerkers. In bijzondere gevallen kan een opengebleven standwerkersplaats worden toegewezen aan een stille kramer. De stille kramer kan echter nooit een claim op de standwerkersplaats leggen.

      S.In lid vijf wordt een waarborg gegeven ten aanzien van de branche-indeling genoemd in artikel 3.

      S.Artikel 9 Hardheidsclausule

      S.Behoeft geen toelichting.

      S.Artikel 10 Aantal keren innemen standplaats

      S.De plicht om de standplaats wekelijks in te nemen geldt uiteraard alleen voor de vaste plaatshouder en niet voor de dagplaatshouders of standwerkers. Dit is noodzakelijk om de continuïteit in de bezetting te waarborgen.

      S.Artikel 11 Afwezigheid wegens ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden

      S.In dit artikel worden uitzonderingen gegeven op het uitgangspunt dat de vergunninghouder wekelijks op de standplaats aanwezig dient te zijn. Het is wel noodzakelijk dat de marktmeester van elke verhindering tot marktbezoek zo tijdig mogelijk op de hoogte wordt gesteld. In geval van ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden kan het college de vergunninghouder van een vaste plaats toestaan zich op zijn plaats te laten vervangen. Het college kan deze bevoegdheid mandateren aan een ambtenaar of de marktmeester. Een maximumtermijn van zes weken is voor vakantie gebruikelijk. Bij langdurige vervanging is sprake van waarneming. Incidenteel kortstondige afwezigheid is zonder ontheffing toe-gestaan. Dit is van belang voor vergunninghouders bijvoorbeeld voor veilingbezoek, inkoop, bezoek aan vergaderingen en overige bedrijfs- en sociale verplichtingen. Hierbij dient er nauwkeurig op te worden toegezien dat deze kortstondige afwezigheid geen structureel karakter krijgt.

      S.Artikel 12 Tijdstip innemen standplaatsen/aan- en afvoer goederen

      S.Het marktterrein, het Raadhuisplein, behoort tot de openbare weg. Het Raadhuisplein is aangewezen als voetgangersgebied. Ten onrechte geparkeerde voertuigen kunnen met toepassing van bestuursdwang op grond van artikel 170 Wegenverkeerswet, het Besluit wegslepen van voertuigen en de Wegsleepverordening Bodegraven op kosten van de eigenaars worden verwijderd. Dit dient nog voor aanvang van de markt te gebeuren. In een uitspraak van het kantongerecht Maastricht (PG 96.4450) is bepaald dat op de gemeente de zorgplicht rust met betrekking tot het autovrij maken van het marktterrein. Indien een standplaats geblokkeerd wordt door een onterecht geparkeerd voertuig dan is de gemeente schadeplichtig. De in het eerste lid geboden tijdspanne is dusdanig ruim dat hieraan in de regel ruim kan worden voldaan. In verband met de orde op de markt dienen de marktkooplieden hun voertuigen gedurende de markt te parkeren op een door de marktmeester aangewezen plaats. In artikel 1 is een afzonderlijk terrein gereserveerd waar het handeldrijven met verkoopwagens is toegestaan. Het derde lid geeft aan dat het in het algemeen in het belang van de orde op de markt de vergunninghouder niet kan worden toegestaan de markt op willekeurige vóór de sluitingstijd gelegen momenten te verlaten. Op grond van het vierde lid is het mogelijk dat over een vaste plaats beschikt kan worden ten gunste van een andere koopman indien de vergunninghouder de markt op een bepaalde dag niet bezoekt. Daartoe is bepaald dat de vaste plaats vóór een 7.30 uur ingenomen moet zijn. Hiermee kunnen eventuele open plekken op de markt worden opgevuld. Indien bekend is dat de rechthebbende later op de markt verschijnt zal de plaats uiteraard open moeten blijven. Het vijfde lid bevat hiervoor een regeling.

      S.Artikel 13 Algemene veiligheidsnormen

      S.Ter bescherming van de orde op de markt, de gezondheid, de veiligheid in het algemeen en de brandveiligheid in het bijzonder zijn in dit artikel voorschriften opgenomen ten aanzien van de afstand van de standplaatsen tot de omliggende bebouwing, extreme weersomstandig-heden, het gebruik van elektriciteit en het gebruik van gasflessen en de daarbij te nemen veiligheidsmaatregelen.

      S.Artikel 14 Verkoopmaterialen

      S.In dit artikel wordt een regeling gegeven voor het gebruik van verschillende verkoopmaterialen. Nog steeds is de in het eerste lid onder a genoemde standaardhuurkraam het meest voorkomende verkoopmateriaal. Deze worden ter beschikking gesteld door de marktkramen-exploitant aan wie hiertoe vergunning is verleend door het college. Hiernaast is er sprake van een toenemend gebruik van de onder b genoemde verkoopwagens.

      S.In de praktijk werkt een standwerker regelmatig vanuit zijn voertuig. Derhalve is op een standwerkersplaats zowel het gebruik van de standaardhuurkraam als een verkoopwagen toegestaan. Deze verkoopwagens dienen echter de afmetingen vermeld in het vierde lid van artikel 1 niet te overschrijden en zijn dus aanmerkelijk geringer van omvang dan de verkoopwagens op de daarvoor specifiek gereserveerde standplaatsen. Onder c wordt ruimte geboden voor toekomstige ontwikkelingen op het gebied van de verkoopmaterialen.

      S.Artikel 15, 16 en 17 Verzorging standplaats/ Geluidsapparatuur/Elektriciteit

      S.In deze artikelen zijn bepalingen opgenomen omtrent het gebruik van de standplaatsen ter bescherming van de orde op de markt en de veiligheid en ter beperking van overlast. Het college kan ontheffing verlenen ten aanzien van het in artikel 16 genoemde verbod op het gebruik van geluidsapparatuur. Het college kan deze bevoegdheid mandateren aan een ambtenaar of de marktmeester.

      S.Artikel 18 Kook-, bak- en verwarmingsapparatuur

      S.In het kader van de veiligheid geldt er een verbod op het gebruik van kook-, bak- en verwarmingsapparatuur. In het tweede lid zijn bepaalde standplaatsen van dit verbod uitgezonderd.

      S. Bijlage 2: BRANCHELIJST

Bijlage 2: BRANCHELIJST 

Branches

1.      VOEDINGSARTIKELEN

  • 1.

    Aardappelen, groenten en fruit 3

  • 2.

    Snacks   2                                                                

1.3     Consumptie-ijs 1

1.4     Poelierswaren 2

1.5     Vis, bewerkt en onbewerkt 1

1.6     Vis, gebakken 1

1.7     Brood, koek en banket 2

1.7     Snoep 1

1.8     Stroopwafels 1

1.9    Kaas/zuivel 2                                                                                                                                            

                                                                                                           

1.10   Vlees en vleeswaren                                                       1

1.11   Noten/zuidvruchten                                                         1

1.12   Reformartikelen                                                             1

1.13   Kruiden, specerijen, thee en koffiesoorten                       1

1.14   Traiteur                                                                         1

 

2.      TEXTIEL

2.1     Dames- en herenkleding                                                 4          

2.2     Onder-, nacht en badkleding                                            2

2.3     Kinderkleding t/m maat 176                                             2     

2.4     Beenmode                                                                     2

2.5     Stoffen                                                                           1

2.6     Huishoudtextiel                                                             1

2.7     kleinvakartikelen (fournituren)                                         1

 

3.      SCHOEISEL, LEDERWAREN EN REISARTIKELEN

3.1     Schoeisel                                                                      1

3.2     Lederwaren                                                                   1

 

4.      BEZIGHEIDSARTIKELEN

4.1     Speelgoed                                                                    1

4.2     Lectuur                                                                        1

4.3     Hobbyartikelen                                                              1

4.4     Geluid- en beelddragers                                                 1

4.5     Kantoorartikelen en wenskaarten                                    1

4.6     Telefoon en accessoires                                                 1

4.7     Sportartikelen (behalve kleding)                                       1

 

5.      IJZERWAREN EN MOTORTECHNISCHE ARTIKELEN

5.1     Gereedschappen, motortechnische- en                            1

fietsonderdelen en

onderdelen van huishoudelijke apparaten

 

6.      HUISHOUDELIJKE EN GESCHENKARTIKELEN

6.1     Glas, porselein, aardewerk, koperwerk en tin                    1

6.2     Reinigingsartikelen                                                         1

6.3     Pannen en keukengereedschap                                       1

 

7.      TUIN, PLANTARTIKELEN EN BLOEMEN

7.1     Bloembollen, zaden, kamerplanten,                                 2

tuinplanten, bloemen en kunstbloemen

 

8.      OVERIGE ARTIKELEN

8.1     Diervoeders                                                                   1

8.2     Drogisterijartikelen en parfumerie                                     1

8.3     Horloges en sieraden                                                      1

8.4     Rookwaren                                                                    1

8.5     Meubelen en klein meubelen                                           1

8.6     Zonnebrillen                                                                   1

8.7     campingartikelen en  tuinmeubelen                                  1

 

Met bovenstaande lijst van artikelgroepen is getracht een zo volledig mogelijke lijst op te stellen. Indien een artikelgroep

niet is vermeld in deze lijst is uitbreiding van de markt met vertegenwoordigers van deze artikelgroep mogelijk.

Per nieuwe artikelgroep wordt maximaal 1 vergunninghouder van een vaste plaats toegestaan.