Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bodegraven

Verordening openbaarheid van bestuur

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bodegraven
Officiële naam regelingVerordening openbaarheid van bestuur
CiteertitelVerordening openbaarheid van bestuur Bodegraven
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is van rechtswege vervallen op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling per 1 januari 2013.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, Wet openbaarheid van bestuur; Besluit openbaarheid van bestuur

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-06-198101-01-2013Van rechtswege vervallen op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling per 1 januari 2013

02-06-1981

Onbekend

Raadsvergadering 02-06-1981; Raadsvoorstelnr. 52

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening openbaarheid van bestuur

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de Gemeente Bodegraven, ieder voor zoveel zijn bevoegdheden betreft;

gelet op de bepalingen van de Wet openbaarheid van bestuur, het Besluit openbaarheid van bestuur en de gemeentewet;

b e s l u i t e n :

vast te stellen de volgende

Verordening op de openbaarheid van bestuur

Titel I Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. wet: de Wet openbaarheid van bestuur;

b. informatie: gegevens, neergelegd in documenten;

c. documenten:schriftelijke stukken en ander materiaal, dat gegevens bevat en die berusten bij overheidsorganen en bij instellingen, diensten en bedrijven, die onder verantwoordelijkheid van deze organen werkzaam zijn. Onder documenten zijn niet begrepen schriftelijke stukken en ander materiaal, dat gegevens bevat, die bestemd zijn om te worden verzonden of reeds zijn verzonden, totdat mag worden aangenomen, dat zij de geadresseerde(n) hebben bereikt; concepten voor en kopieën van zulke stukken en zulk ander materiaal worden eveneens pas als documenten beschouwd als de stukken of het andere materiaal zelf de geadresseerde(n) hebben bereikt;

d. gemeentelijke bestuursorganen: de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester;

e. niet-ambtelijke adviescommissie:een college, dat tot taak heeft een gemeentelijk bestuursorgaan te adviseren en waarvan geen ambtenaren lid zijn tot wier functie behoort het adviseren van dat gemeentelijk bestuursorgaan over de problematiek, waarvoor de adviescommissie is gesteld. Ambtenaren, die secretaris of adviserend lid zijn van een adviescommissie, worden voor de toepassing van deze verordening niet als leden daarvan beschouwd.

Titel II Passieve openbaarheid

Artikel 2 Plicht tot informatie op verzoek

Een verzoek om informatie, gericht tot een gemeentelijk bestuursorgaan, wordt ingewilligd, tenzij daartegen bezwaar bestaat op één van de in artikel 10 va deze verordening genoemde gronden.

Artikel 3 Verzoek om informatie

  • 1. Een verzoek om informatie kan zowel mondeling als schriftelijk worden gedaan.

  • 2. De verzoeker vermeldt daarbij de bestuurlijke aangelegenheid, waarover hij informatie wenst te ontvangen.

Artikel 4 Indiening verzoek

  • 1. Voor een verzoek om informatie kan men zich zowel wenden tot de gemeentelijke bestuursorganen, als tot instellingen, diensten en bedrijven, die onder verantwoordelijkheid van deze organen werkzaam zijn.

  • 2. Indien het verzoek betrekking heeft op gegevens, die berusten bij een ander gemeentelijk bestuursorgaan, bij enig ander overheidsorgaan of bij een onder verantwoordelijkheid van dat bestuurs- of overheidsorgaan werkzame, andere instelling, dienst of bedrijf dan waartoe het verzoek is gericht, wordt de verzoeker daarheen verwezen. Is het verzoek schriftelijk gedaan, dan wordt het doorgezonden onder mededeling van de doorzending aan de verzoeker.

Artikel 5 Indiening verzoek, gericht tot de raad

Een verzoek om informatie als bedoeld in artikel 2 van deze verordening, gericht tot de raad, wordt ingediend bij de burgemeester.

Artikel 6 Behandeling verzoek, gericht tot de raad

Na ontvangst van een verzoek om informatie als bedoeld in het vorige artikel, brengt de burgemeester dit verzoek terstond in de vergadering van de raad, tenzij hij van oordeel is dat toepassing dient te moeten worden gegeven aan het bepaalde in artikel 4, tweede lid, van deze verordening. In dat geval draagt hij er zorg voor, dat overeenkomstig het bepaalde in dat artikel verwijzing plaatsvindt. Van de verwijzing doet hij mededeling aan de raad in diens eerstvolgende vergadering.

Artikel 7 Beslissing op het verzoek door de raad

Op een verzoek om informatie, gericht tot de raad, wordt in de regel beslist in de vergadering, bedoeld in artikel 6 van deze verordening.

Artikel 8 Beslissing op het verzoek door de andere gemeentelijke bestuursorganen

  • 1. In andere gevallen dan die bedoeld in het vorige artikel wordt op een verzoek om informatie zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen tien dagen na ontvangst van het verzoek, door of vanwege het gemeentelijk bestuursorgaan dat het aangaat, beslist.

  • 2. De in het vorige lid bedoelde termijn kan eenmaal met ten hoogste tien dagen worden verlengd. Van die verlenging wordt binnen eerstgenoemde termijn aan de verzoeker mededeling gedaan.

Artikel 9 Mededeling beslissing aan derden

Indien de informatie op een verzoek als bedoeld in artikel 2 van deze verordening betrekking heeft op een derde, worden de beslissingen op dit verzoek en de informatie schriftelijk aan hem medegedeeld indien hij dit verzoekt.

Artikel 10 Gronden tot weigering van informatie

  • 1. Het verstrekken van informatie naar aanleiding van een verzoek als bedoeld in artikel 2 van deze verordening blijft achterwege

    • -

      indien dit

      • a.

        de eenheid van de Kroon in gevaar zou kunnen brengen of

      • b.

        de veiligheid van de staat zou kunnen schaden;

    • -

      indien het betreft

      c.bedrijfs- en fabricagegevens, voor zover deze door natuurlijke of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn medegedeeld;

    • -

      indien en voor zover het belang daarvan niet opweegt tegen de volgende belangen:

      • d.

        de betrekkingen van Nederland met andere landen;

      • e.

        de economische en financiële belangen van de staat en andere publiekrechtelijke lichamen;

      • f.

        de opsporing en vervolging van strafbare feiten;

      • g.

        inspectie, controle en toezicht door of vanwege overheidsorganen;

      • h.

        het recht van een ieder op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer en de bescherming van medische en psychologische onderzoeksresultaten, die individuele gevallen betreffen;

      • i.

        het voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling van bij de aangelegenheid betrokken natuurlijke personen of rechtspersonen, dan wel van derden.

  • 2. Zonder af te doen aan het bepaalde in het vorige lid, wordt een verzoek om informatie, vervat in documenten die zijn opgesteld ten behoeve van intern beraad, ingewilligd, behoudens voor zover het betrekking heeft op:

    • a.

      gegevens, die nog in bewerking zijn of die, hoewel gereed, opzichzelf een onvolledig en daardoor vertekend beeld zouden geven;

    • b.

      persoonlijke beleidsopvattingen van bewindslieden, bestuurders of ambtenaren. Informatie wordt wel verstrekt voor zover het verzoek om informatie betrekking heeft op feitelijke gegevens, die zijn vervat in documenten voor intern beraad, alsmede op de uit die gegevens afgeleide prognoses en op beleidsalternatieven.

Artikel 11 Afwijzing verzoek

Een beslissing als bedoeld in de artikelen 7 en 8 van deze verordening, die een gehele of gedeeltelijke afwijzing van een verzoek om informatie inhoudt, wordt schriftelijk en gemotiveerd aan de verzoeker medegedeeld, indien de verzoeker zijn verzoek schriftelijk handhaaft.

Artikel 12 Wijze van informatieverstrekking

De informatie wordt – binnen redelijke termijn – verstrekt door van de documenten, die de verlangde informatie bevatten:

  • a.

    kopie te geven of de letterlijke inhoud ervan in andere vorm te verstrekken;

  • b.

    kennisneming van de inhoud toe te staan;

  • c.

    uittreksel of samenvatting van de inhoud te geven of

  • d.

    inlichtingen daarover te verschaffen.

Titel III. Actieve openbaarheid

Artikel 13 Verstrekken van informatie uit eigen beweging

  • 1. Het gemeentelijk bestuursorgaan, dat het rechtstreeks aangaat, verschaft uit eigen beweging informatie over het beleid, waaronder begrepen de voorbereiding en de uitvoering daarvan, zodra dit in het belang is van een goede en democratische bestuursvoering.

  • 2. Daarbij draagt het er zorg voor, dat de informatie wordt verschaft in begrijpelijke vorm, op zodanige wijze, dat belanghebbende en belangstellende burgers zoveel mogelijk worden bereikt en op zodanige tijdstippen, dat dezen hun inzichten in de loop van het bestuursproces tijdig ter kennis van het betrokken gemeentelijk bestuursorgaan kunnen brengen.

Artikel 14 Algemene uitzonderingen op informatieplicht uit eigen beweging

Het vestrekken van informatie uit eigen beweging blijft achterwege, indien daartegen bezwaar bestaat op de in artikel 10, eerste lid, van deze verordening genoemde gronden.

Artikel 15 Uitzonderingen op informatieplicht uit eigen beweging ten aanzien van documenten, opgesteld ten behoeve van intern beraad

Op het uit eigen beweging verstrekken van informatie, vervat in documenten opgesteld ten behoeve van intern beraad, is het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16 Informatie uit eigen beweging over onvolledige gegevens, vervat in documenten voor intern beraad

In afwijking van het bepaalde in artikel 15, kan het gemeentelijk bestuursorgaan, dat het aangaat, uit eigen beweging informatie verstrekken over gegevens, die nog in bewerking zijn of die, hoewel gereed, opzichzelf een onvolledig en daardoor vertekend beeld zouden geven, mits het gemeentelijk bestuursorgaan daarbij vermeldt, dat het om zulke gegevens gaat.

Artikel 17 Informatie uit eigen beweging over persoonlijke beleidsopvattingen, vervat in documenten voor intern beraad

  • 1. In afwijking van het bepaalde in artikel 15, kan het gemeentelijk bestuursorgaan, dat het rechtstreeks aangaat, uit eigen beweging informatie verstrekken over persoonlijke beleidsopvattingen van bestuurders of ambtenaren.

  • 2. Van de in het vorige lid gegeven bevoegdheid wordt alleen gebruik gemaakt voor zover de bestuurder of ambtenaar om wiens opvattingen het gaat:

    • a.

      van het voornemen tot het verstrekken van informatie over zijn persoonlijke beleidsopvattingen op de hoogte is gesteld, voordat hij die opvattingen heeft geuit of

    • b.

      nadat hij deze heeft geuit, vóór het verstrekken van informatie daarover daarmee heeft ingestemd.

Titel IV Openbaarmaking adviezen van niet-ambtelijke adviescommissies

Artikel 18 Openbaarmaking adviezen

  • 1. Zonder af te doen aan het elders bij of krachtens de wet omtrent openbaarmaking bepaalde, draagt het gemeentelijk bestuursorgaan, dat het rechtstreeks aangaat, zorg voor het openbaar maken, zo nodig en zo mogelijk met toelichting, van adviezen met het oog op het te vormen beleid aan dat gemeentelijk bestuursorgaan uitgebracht door niet-ambtelijke adviescommissies. Openbaarmaking heeft plaats uiterlijk binnen dertig dagen nadat deze adviezen zijn ontvangen.

  • 2. Adviezen kunnen worden openbaar gemaakt door deze:

    • a.

      op te nemen in een algemeen verkrijgbare uitgave;

    • b.

      afzonderlijk uit te geven en algemeen verkrijgbaar te stellen;

    • c.

      ter inzage te leggen, kopie ervan te verstrekken of uit te lenen.

  • 3. Van de openbaarmaking wordt mededeling gedaan in een daarvoor door burgemeester en wethouders aangewezen periodiek.

Artikel 19 Uitzonderingen op plicht tot openbaarmaking

Het openbaar maken van adviezen van niet-ambtelijke adviescommissies blijft achterwege, indien daartegen bezwaar bestaat op de in artikel 10, eerste lid, van deze verordening genoemde gronden.

Titel V Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 20 Overgangsregeling openbaarmaking adviezen

Deze verordening verplicht niet tot het openbaar maken van adviezen als bedoeld in artikel 18, die zijn uitgebracht vóór het tijdstip van inwerkingtreding van de wet.

Artikel 21 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag, volgende op die van haar afkondiging.

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening openbaarheid van bestuur Bodegraven.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Bodegraven van 2 juni 1981.