Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Littenseradiel

Uitvoeringsregels ondersteuning bij arbeidsinschakeling gemeente Littenseradiel 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Littenseradiel
Officiële naam regelingUitvoeringsregels ondersteuning bij arbeidsinschakeling gemeente Littenseradiel 2015
CiteertitelUitvoeringsregels ondersteuning bij arbeidsinschakeling gemeente Littenseradiel 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling zijn deze regels per 1 januari 2020 vervallen, tenzij de hierna genoemde bestuursorganen de betreffende regels al eerder vervallen hebben verklaard.

- Burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden hebben op 17 juli 2018 besloten deze uitvoeringsregels vervallen te verklaren voor zover deze van kracht zijn voor het gebied binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Leeuwarden zoals dat per 1 januari 2018, op grond van de Wet van 8 maart 2017 tot herindeling van de gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Littenseradiel, Menameradiel en Súdwest-Fryslân, is ontstaan.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-10-201501-01-201501-01-2020Nieuwe regeling

06-10-2015

Op 'e Skille, 21-10-2015

Collegebesluit, 06-10-2015, nr. 5.2

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregels ondersteuning bij arbeidsinschakeling gemeente Littenseradiel 2015

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Littenseradiel;

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

vast te stellen de Uitvoeringsregels ondersteuning bij arbeidsinschakeling gemeente Littenseradiel 2015

1. Begrippen

Voor zover van toepassing wordt aangesloten bij de begripsbepalingen zoals genoemd in:

  • -

    de Participatiewet en de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    de Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Littenseradiel 2015;

  • -

    de Verordening loonkostensubsidie Participatiewet gemeente Littenseradiel 2015.

Daarnaast worden in deze uitvoeringsregels de volgende begrippen gebruikt:

  • -

    Baanafspraakbaan: voorheen “garantiebaan” genoemd. In het sociaal akkoord van 11 april 2013 hebben het kabinet en werkgevers afgesproken dat ze extra banen gaan creëren voor mensen met een arbeidsbeperking. In totaal gaat het om 125.000 extra banen die in 2026 gerealiseerd moeten zijn; 100.000 in de marktsector en 25.000 bij de overheid.

  • -

    Re-integratieplicht: de plicht tot het gebruikmaken van een door het college aangeboden voorziening, waaronder begrepen sociale activering, gericht op arbeidsinschakeling en het meewerken aan een onderzoek naar mogelijkheden tot arbeidsinschakeling;

  • -

    Gebiedsteam: een multidisciplinair team dat werkzaam is in (een aan dat team toegewezen deel van) de gemeente en voor de inwoners in dat betreffende gebied de toegangspoort is voor alle zorg en ondersteuning in het sociale domein;

  • -

    Vrijwilligerswerk: onbetaald werk met een maatschappelijk of liefdadigheids doel zonder commerciële belangen;

  • -

    Plan van aanpak: een schriftelijk verslag van de eerste beoordeling van de afstand tot de arbeidsmarkt, de eventuele ondersteuning die nodig is om deze afstand te overbruggen, de daarbij behorende verplichtingen en de gevolgen van het niet naleven van die verplichtingen. Dit plan van aanpak kan een onderdeel zijn van het ondersteuningsplan zoals dat, in goed overleg met de inwoner, door het gebiedsteam wordt opgesteld. Het plan van een aanpak is een verplicht onderdeel van de beschikking uitkeringsrecht voor een jongere tot 27 jaar.

2. Doelgroep

Tot de doelgroep van deze uitvoeringsregels behoren:

  • -

    personen zoals bedoeld in artikel 1, tweede lid, aanhef en onder b, van de Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Littenseradiel 2015;

  • -

    personen zoals bedoeld in artikel 1, tweede lid, aanhef en onder e, van de Verordening loonkostensubsidie Participatiewet gemeente Littenseradiel 2015.

3. Onderverdeling van de doelgroep

Het gebiedsteam maakt in het keukentafelgesprek een eerste beoordeling van de afstand tot de arbeidsmarkt en de eventuele ondersteuning die nodig is om deze afstand te overbruggen. Deze afstand wordt uitgedrukt in een percentage van de loonwaarde, waarbij 100% staat voor “volledig en vrijwel direct inzetbaar op productieve arbeid” en 0% voor “volledig zorgbehoevend”. Deze eerste beoordeling, een voorlopige loonwaardebepaling, leidt tot een indeling in één van hier ondergenoemde groepen.

A. Werkzoekenden met een loonwaarde van meer dan 80%:

Van deze werkzoekenden mag worden verwacht dat ze op eigen kracht terugkeren naar de arbeidsmarkt dan wel passende scholing vinden. Indien nodig kan kortdurende ondersteuning worden geboden, bijvoorbeeld in de vorm van een gerichte doorverwijzing door het gebiedsteam naar een uitzendbureau, een sollicitatietraining of een kort gesprek om de mogelijkheden te inventariseren.

B. Werkzoekenden met een loonwaarde van 40% tot 80%:

Bij minder dan 80% is er meer nodig om de situatie te doorgronden, problemen te analyseren en adequaat te handelen. De geboden ondersteuning bestaat uit een re-integratietraject met, al naar gelang de individuele situatie, een of meerdere onderdelen, zoals bijvoorbeeld diagnose in een werksituatie, opdoen van werknemersvaardigheden, proefplaatsing, sollicitatietraining, jobcoaching etc.

C. Werkzoekenden met een loonwaarde van minder dan 40%:

Naar gelang de mate van loonwaarde geldt voor deze werkzoekenden dat er sprake is van zorgbehoevendheid, het aangewezen zijn op een beschutte werkomgeving dan wel het werken met en onder begeleiding. De geboden ondersteuning bestaat dan respectievelijk uit dagbesteding, arbeidsmatige dagbesteding en beschut werk.

4. Ondersteuning

Het doel van de ondersteuning is het verkleinen van de afstand tussen klant en arbeidsmarkt. De diverse vormen van ondersteuning worden uitgewerkt in het jaarlijkse uitvoeringsplan re-integratie. Waar nodig worden voorzieningen, als onderdeel van de geboden ondersteuning, ingezet om het hoogst mogelijke participatieniveau voor de betreffende klant te bereiken.

Met betrekking tot de voorzieningen gelden de volgende, aanvullende, afspraken:

a. Prioritering beschut werk:

Voorrang van instroom op beschut werken plekken wordt gegeven aan: de voormalige ID en WIW doelgroep; de personen die voldoen aan de kenmerken van VSO/Pro onderwijs en/of WSW begeleid werken geïndiceerd zijn, waarbij sprake dient te zijn van een minimale leeftijd van 18 jaar.

b. Proefplaatsing:

Een klant kan na bemiddeling op een reguliere vacature of op een baanafspraakbaan gedurende maximaal drie maanden op proef worden geplaatst met behoud van uitkering, op voorwaarde dat de werkgever vervolgens de klant voor minimaal zes maanden een contract aanbiedt indien de klant voldoet. Deze periode kan indien nodig éénmalig worden verlengd met nog eens drie maanden. Indien in het kader van een proefplaatsing een loonwaardebepaling heeft plaatsgevonden, wordt de periode van de proefplaatsing niet verlengd.

c. Werkstage:

Als bemiddeling op een reguliere vacature nog niet mogelijk is en iemand wel voldoende werknemersvaardigheden en motivatie heeft om bij een werkgever ervaring op te doen kan een werkstage zinvol ingezet worden. De werkstage met behoud van uitkering duurt maximaal zes maanden bij eenzelfde werkgever.

d. Préstart traject:

Klanten met een bijstandsuitkering of een IOAW-uitkering die uitkeringsonafhankelijk willen proberen te worden door het starten van een eigen bedrijf of zelfstandig beroep, kunnen mogelijk in aanmerking komen voor een préstart traject. Het betreft een intensief advies- en begeleidingstraject dat is bedoeld om een klant voor te bereiden op zelfstandig ondernemerschap. Het bestaat uit een intake, een oriëntatiefase en een planfase. Gedurende het traject blijft de uitkering van de klant lopen en is hij vrijgesteld van de arbeidsverplichtingen. De maximale duur is zes maanden.

e. Vrijwilligerswerk:

Het verrichten van vrijwilligerswerk met behoud van uitkering kan, indien nodig, worden aangeboden als voorziening gericht op arbeidsinschakeling. Maar als dit niet het geval is, kan toestemming aan de klant worden gegeven om met behoud van uitkering vrijwilligerswerk te doen omdat dergelijk werk bijvoorbeeld voor hem het maximaal haalbare is of om bepaalde vaardigheden niet te verliezen.

5. Ontheffing van de plicht tot arbeidsinschakeling

Centraal in de Participatiewet staat het uitgangspunt van werk boven inkomen. Alle inspanningen van belanghebbende en de gemeente dienen te zijn gericht op arbeidsinschakeling. Hieronder wordt verstaan het verkrijgen, aanvaarden en behouden van algemeen geaccepteerde arbeid, zonder dat daarbij gebruik wordt gemaakt van een voorziening als bedoeld in artikel 7, eerste lid, sub a, van de Participatiewet.

Re-integratie is het geheel van activiteiten dat leidt tot arbeidsinschakeling. De Participatiewet stelt het college van burgemeester en wethouders daarvoor mede verantwoordelijk door de opdracht de cliënt bij zijn arbeidsinschakeling te ondersteunen. Daarbij wordt een voorziening aangeboden indien dit naar het oordeel van het college noodzakelijk is. Het primaat van arbeidsinschakeling laat onverlet dat de gemeente de mogelijkheid heeft een voorziening aan te bieden in plaats van arbeid wanneer daarmee voor belanghebbende de kans op arbeidsinschakeling wordt vergroot.

Het uitgangspunt van de Participatiewet is om alle klanten een arbeidsverplichting op te leggen, het streven naar een inclusieve arbeidsmarkt. Wel kan de gemeente in individuele gevallen om dringende redenen afzien van het opleggen van de arbeidsverplichtingen. Er moet dus sprake zijn van dringende redenen, die individueel beoordeeld worden, en de vrijstelling heeft altijd een tijdelijk karakter. Middels periodieke beoordeling moet nagegaan worden of er nog sprake is van dringende redenen. Zo niet dan worden de arbeidsverplichtingen weer opgelegd.

De ontheffing van de plicht tot arbeidsinschakeling kan alleen plaats vinden als er sprake is van een dringende reden. Een dringende reden is aanwezig indien betrokkene dusdanige belemmeringen heeft richting de arbeidsmarkt, dat zelfs met aanwezige re-integratiemiddelen en andere voorzieningen geen enkele weg richting een (gedeeltelijke) zelfstandige bestaansvoorziening openstaat.

Hierbij kan gedacht worden aan de volgende situaties:

a. zorg voor kinderen:

De algemene beleidslijn is dat het hebben van de zorg voor kinderen op zichzelf niet leidt tot een ontheffing.

Gehuwden

Voor gehuwden geldt de plicht tot arbeidsinschakeling binnen de hierboven geschetste algemene kaders in beginsel voor ieder van hen, ook als er binnen het gezin kinderen zijn. Wanneer de zorg voor kinderen moet worden gecombineerd met arbeid is het aan beide gehuwden om hierin samen tot een verdeling te komen, waarbij de kansen op toetreding tot de arbeidsmarkt leidend moeten zijn. Met andere woorden: het kan niet zo zijn dat de ouder met een grote kans op toetreding tot de arbeidsmarkt geen uitvoering geeft aan de re-integratieverplichting vanwege de zorg voor de kinderen, terwijl de andere ouder deze zorg ook voor zijn rekening kan nemen.

Alleenstaande ouders

De alleenstaande ouder met de volledige zorg voor kinderen tot vijf jaar kan, op aanvraag en éénmalig, gebruik maken van de wettelijke mogelijkheid ontheffing van de arbeidsverplichting te krijgen. Voor een dergelijke ontheffing hoeft geen sprake te zijn van dringende redenen.

Een ontheffing van de arbeidsverplichting op grond van dringende redenen kan aan de orde zijn wanneer voor de alleenstaande ouder (ongeacht de leeftijd van de kinderen) de combinatie van zorg met arbeid pertinent niet mogelijk is. Er moet dan sprake zijn van objectiveerbare omstandigheden, bijvoorbeeld ziekte of zware gedragsproblemen bij kinderen.

b. mantelzorg:

Klanten die aantonen dat zij mantelzorg verrichten aan personen die niet zonder deze zorg kunnen, kunnen geheel of gedeeltelijk vrijgesteld worden van de arbeidsplicht gedurende de periode van mantelzorg. Onder mantelzorg wordt verstaan: langdurige zorg die niet in het kader van een hulpverlenend beroep wordt geboden aan een hulpbehoevende door personen uit diens directe omgeving, waarbij zorgverlening rechtstreeks voortvloeit uit de sociale relatie en de gebruikelijke zorg van huisgenoten voor elkaar overstijgt.

c. medische/psychische redenen:

Veel mensen met medische en/of psychische klachten werken of kunnen aan het werk. Toch kan het voorkomen dat medische en/of psychische gronden aanleiding geven tot het verlenen van een (tijdelijke) ontheffing van de plicht tot arbeidsinschakeling. In bepaalde situaties zal de consulent heel goed in staat zijn dit te beoordelen zo nodig ondersteund door een verklaring van huisarts of behandelend specialist. Te denken valt aan een loonwaarde lager dan 30% van het wettelijk minimumloon, terminale ziekte of een zeer zware drugs-/alcoholverslaving. In die gevallen, dat een verklaring van huisarts of behandelend specialist naar het oordeel van de consulent onvoldoende duidelijk maakt dat verkrijgen of aanvaarden van arbeid niet kan worden verlangd, kan een medisch advies worden opgevraagd.

6. Vrijwilligerspremie

Het college van burgemeester en wethouders biedt aan een uitkeringsgerechtigde een premie voor het verrichten van onbetaalde nuttige maatschappelijke activiteiten. De premie vrijwillig werken met behoud van uitkering wordt slechts toegekend indien het college voor het verrichten van de activiteiten vooraf toestemming heeft verleend en voor zolang de activiteiten het verkrijgen van betaalde arbeid niet verhinderen of bemoeilijken. Op de premie wordt de ontvangen kostenvergoeding van de organisatie waarbij vrijwillig wordt gewerkt, in mindering gebracht.

Voorwaarden voor het verkrijgen van de premie zijn:

  • a.

    De uitkeringsgerechtigde verleent alle medewerking aan een met hem overeengekomen traject gericht op het verkrijgen van betaalde arbeid of aan anderszins met hem overeengekomen of aan hem opgelegde activeringsactiviteiten.

  • b.

    De activiteiten worden gedurende tenminste vier uren per week verricht.

  • c.

    De activiteiten hebben gedurende ten minste zes maanden in een kalenderjaar plaatsgevonden en is, behalve het minimum zoals genoemd onder b, onafhankelijk van het aantal uren.

  • d.

    Uitbetaling zal plaatsvinden aan het einde van een kalenderjaar na ontvangst van een door de organisatie, waarbij vrijwillig wordt gewerkt, ondertekende verklaring.

Uitgesloten van deze premie zijn uitkeringsgerechtigden die deelnemen of kunnen deelnemen aan een traject met als einddoel het verkrijgen van betaalde arbeid, of uitkeringsgerechtigden jonger dan 27 jaar. Uitgesloten zijn tevens uitkeringsgerechtigden aan wie vrijwilligerswerk is opgelegd als alternatief voor de tegenprestatie.

De vrijwilligerspremie bedraagt maximaal € 750,00 netto per kalenderjaar.

7. Afwijkingsbevoegdheid

Met toepassing van artikel 4:84 Awb kan in voorkomende gevallen van deze uitvoeringsregels worden afgeweken.

8. Inwerkingtreding

Deze uitvoeringsregels treden in werking op de dag na die van bekendmaking en werken terug tot en met 1 januari 2015.

9. Citeertitel

Deze uitvoeringsregels kunnen worden aangehaald als Uitvoeringsregels ondersteuning bij arbeidsinschakeling gemeente Littenseradiel 2015.

Ondertekening

Wommels, 6 oktober 2015

Het college voornoemd,

, burgemeester.

, secretaris.