Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Nieuw-Lekkerland

Inspraakverordening Wet maatschappelijke ondersteuning 2007

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Nieuw-Lekkerland
Officiële naam regelingInspraakverordening Wet maatschappelijke ondersteuning 2007
CiteertitelInspraakverordening Wet maatschappelijke ondersteuning 2007
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp09-0805

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 150 en Wet maatschappelijke ondersteuning, art. 11, 12
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200001-01-2013Onbekend

12-07-2007

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Nieuw-Lekkerland;

gelezen het voorstel van het college d.d. 4 juni 2007;

gelet op artikel 150 van de Gemeentewet;

gelet op artikel 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning;

B E S L U I T vast te stellen de

Inspraakverordening Wet maatschappelijke ondersteuning 2007

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuw-Lekkerland;

  • b.

    Gemeenteraad: gemeenteraad van de gemeente Nieuw-Lekkerland;

  • c.

    Wmo : Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • d.

    Zorgvragers: mensen die maatschappelijke ondersteuning vragen binnen de reikwijdte van de Wmo;

  • e.

    Wmo-raad: adviesorgaan bestaande uit (toekomstige) zorgvragers en vertegenwoordigers van representatieve organisaties voor zorgvragers, met taken en bevoegdheden zoals beschreven in deze verordening;

  • f.

    Cliëntenparticipatie: inspraak door een groep burgers die de zorgvragers in de gemeente Nieuw-Lekkerland vertegenwoordigt.

Artikel 2 Doelstelling

  • a. De Wmo-raad adviseert zoals bedoeld in artikel 12 van de Wmo.

  • b. De Wmo-raad bevordert een goede uitvoering en voortgang van de Wmo.

  • c. Met de instelling van de Wmo-raad wordt beoogd de kennis en ervaring van zorgvragers te betrekken bij de beleidsvorming en de uitvoering van de Wmo en daardoor een meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de Wmo-dienstverlening.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden

  • a. De Wmo-raad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college over de ontwerpbeleidsplannen in het kader van de prestatievelden van de Wmo en de uitvoering daarvan.

  • b. De Wmo-raad is alert op ontwikkelingen en knelpunten bij de uitvoering van de Wmo en geeft deze signalen door aan het college.

  • c. De Wmo-raad verzamelt op actieve wijze zoveel mogelijk relevantie informatie omtrent maatschappelijke ondersteuning en de zorgvragers om genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.

  • d. De Wmo-raad kan geen advies uitbrengen over: klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben.

Artikel 4 Samenstelling en omvang

  • a. Bij de samenstelling van de Wmo-raad wordt er naar gestreefd dat:

    • -

      zoveel mogelijk doelgroepen zijn vertegenwoordigd;

    • -

      kennis aanwezig is op het gebied van de 9 prestatievelden (zie aanhangsel bij deze verordening) van de Wmo;

  • b. De Wmo-raad bestaat uit tenminste vijf (5) leden en maximaal elf (11) leden.

  • c. De leden alsmede de onafhankelijk voorzitter worden op voordracht van de Wmo-raad door het college van burgemeester en wethouders benoemd.

  • d. De Wmo-raad kiest uit haar midden een vice-voorzitter en secretaris.

Artikel 5 Voordracht en zittingsduur

  • a. In de Wmo-raad kunnen inwoners op persoonlijke titel plaatsnemen en vertegenwoordigers van cliënten-/belangenorganisaties.

  • b. Vertegenwoordigers van cliënten-/belangenorganisaties dienen als zodanig door de desbetreffende organisatie te zijn voorgedragen.

  • c. De selectiegesprekken worden gehouden door een op advies van de Wmo-raad samengestelde selectiecommissie.

  • d. In afwijking van lid 2 van dit artikel worden de selectiegesprekken met de eerste kandidaten voorafgaand aan de oprichting van de Wmo-raad gehouden door een door de gemeente samengestelde selectiecommissie.

  • e. De selectiegesprekken vinden plaats aan de hand van de profielschetsen die als bijlage bij deze verordening zijn opgenomen.

  • f. De leden worden benoemd voor een periode van ten hoogste vier jaar. Zij treden af volgens een door de Wmo-raad op te stellen rooster.

  • g. Aftredende leden zijn in principe hernoembaar.

  • h. De leden kunnen maximaal een tweetal aaneengesloten periodes zitting hebben in de Wmo-raad.

  • i. Bij tussentijdse vacatures geschiedt de benoeming voor de duur van de resterende zittingsperiode.

Artikel 6 Beëindiging lidmaatschap

  • a. Het lidmaatschap van de Wmo-raad eindigt door:

    • -

      het aflopen van de zittingsperiode;

    • -

      overlijden;

    • -

      het nemen van ontslag;

    • -

      het niet meer voldoen aan de criteria zoals beschreven in de profielschets op basis waarvan benoeming heeft plaatsgevonden;

  • b. Het college kan op aanbeveling van de Wmo-raad een lid van het lidmaatschap vervallen verklaren, indien dit lid drie achtereenvolgende vergaderingen zonder geldige redenen verzuimt.

  • c. In tussentijdse vacatures wordt zo mogelijk binnen drie maanden voorzien.

Artikel 7 Ondersteuning en facilitering

  • a. De gemeente verzorgt de verslaglegging van het overleg tussen de Wmo-raad en de gemeente.

  • b. De gemeente stelt op verzoek een vergaderruimte beschikbaar voor vergaderingen van de Wmo-raad.

  • c. De gemeente stelt relevante informatie beschikbaar aan de Wmo-raad.

  • d. De gemeente biedt leden van de Wmo-raad mogelijkheid tot deskundigheidsbevordering en of scholing.

Artikel 8 Organisatie

  • a. De Wmo-raad heeft een plenair overleg.

  • b. Alle leden van de Wmo-raad nemen deel aan het plenair overleg.

  • c. Leden van de Wmo-raad kunnen een werkgroep instellen voor specifieke onderwerpen die betrekking hebben op hun achterban.

  • d. De samenstelling van de werkgroepen gebeurt naar inzicht van de Wmo-raad. Zowel leden van de Wmo-raad als niet-leden kunnen participeren in de werkgroepen.

  • e. Zowel het plenair overleg als de werkgroepen kunnen praktijkdeskundigen of andere betrokkenen uitnodigen wanneer dit voor de advisering van belang is.

Artikel 9 Vergaderingen, besluitvorming en verslaglegging

  • a. De Wmo-raad vergadert ten minste vier (4) maal per jaar en verder zo dikwijls de voorzitter of ten minste twee andere leden het nodig oordelen, dit onder opgave van redenen. In dit laatste geval wordt de vergadering gehouden binnen twee weken na de datum van het daartoe strekkende verzoek.

  • b. De vergaderingen zijn als regel openbaar. De Wmo-raad kan vooraf bij agenda bepalen (een deel van) de vergadering besloten te houden, bijvoorbeeld wanneer vertrouwelijke documenten aan de orde komen of het besprokene betrekking heeft op personen.

  • c. De besluiten van de Wmo-raad worden genomen bij gewone meerderheid van de stemmen. Wanneer de stemmen staken geeft de Wmo-raad een verdeeld advies.

  • d. Voor een geldige stemming is de aanwezigheid van tenminste de helft van het aantal temgerechtigde leden vereist.

  • e. De voorzitter heeft geen stemrecht.

  • f. De secretaris van de Wmo-raad verzorgt c.q. draagt zorg voor verslaglegging van deze vergaderingen.

Artikel 10 Werkwijze bij adviezen

  • a. De advisering door de Wmo-raad aan het college gebeurt schriftelijk, overeenkomstig de mening van de meerderheid van de Wmo-raad. Op verzoek van leden van de Wmo-raad kan het minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen.

  • b. Indien het college een beslissing neemt die afwijkt van het advies van de Wmo-raad dan brengt zij dit gemotiveerd schriftelijk ter kennis van de Wmo-raad.

  • c. Indien naar het oordeel van het college advisering vooraf zal leiden tot ongewenste vertraging in de dienstverlening, wordt achteraf advies gevraagd.

  • d. De Wmo-raad kan besluiten een bepaald advies niet uit te brengen.

  • e. De Wmo-raad stelt het college schriftelijk in kennis van de reden van de weigering advies uit te brengen.

Artikel 11 Financiën

  • a. Het college stelt jaarlijks aan de Wmo-raad een budget ter beschikking ten behoeve van de uitvoering van de werkzaamheden op grond van deze verordening.

  • b. Door leden van de Wmo-raad gemaakte kosten, ten behoeve van werkzaamheden voor deze Wmo-raad, worden op declaratiebasis vergoed door de budgetverantwoordelijke binnen de gemeentelijke organisatie.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • a. De Wmo-raad Nieuw-Lekkerland verstrekt aan het college alle gewenste inlichtingen over zijn werkzaamheden.

  • b. Opheffing van de Wmo-raad kan slechts geschieden:

    • -

      bij besluit van het college, de Wmo-raad Nieuw-Lekkerland gehoord;

    • -

      bij niet inwerkingtreding of vervallen van de Wet maatschappelijke ondersteuning.

  • c. Aanvullingen op en wijzigingen van deze verordening worden vastgesteld door de gemeenteraad op voorstel van het college, de Wmo-raad Nieuw-Lekkerland gehoord.

Artikel 13 Naamgeving en inwerkingtreding

Deze verordening kan worden aangehaald als Inspraakverordening Wet maatschappelijke ondersteuning 2007 en treedt in werking op de dag nadat zij bekend is gemaakt.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Nieuw-Lekkerland d.d.

12 juli 2007.

De wnd. griffier, De voorzitter,

J.W. Deelen O. Sierksma