Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Nieuw-Lekkerland

Verordening op de openbaarheid van bestuur 1994

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Nieuw-Lekkerland
Officiële naam regelingVerordening op de openbaarheid van bestuur 1994
CiteertitelVerordening openbaarheid van bestuur 1994
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 149

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-01-199401-01-2011Onbekend

13-01-1994

de Klaroen, 19-01-1994

Onbekend

Tekst van de regeling

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester

van de gemeente Nieuw-Lekkerland, ieder voor zoveel zijn bevoegdheden betreft;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 7 december 1993;

gelet op de bepalingen van de Wet openbaarheid van bestuur, het Besluit openbaarheid van bestuur; alsmede gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T :

vast te stellen de

Verordening op de openbaarheid van bestuur 1994

HOOFDSTUK I. BEGRIPSBEPALINGEN

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: de Wet openbaarheid van bestuur;

  • b.

    informatie: gegevens, neergelegd in documenten;

  • c.

    documenten: schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat en die berusten bij overheidsorgaan en bij instellingen, diensten en bedrijven, die onder verantwoordelijkheid van deze organen werkzaam zijn. Onder documenten zijn niet begrepen schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat, die bestemd zijn om te worden verzonden of reeds zijn verzonden, totdat mag worden aangenomen dat zij de geadresseerde(n) hebben bereikt: concepten voor en kopieën van zulke stukken en zulk ander materiaal worden eveneens pas als documenten beschouwd als de stukken of het andere materiaal zelf de geadresseerde(n) hebben bereikt;

  • d.

    niet-ambtelijke adviescommissie: een college dat tot taak heeft een gemeentelijk bestuursorgaan te adviseren en waarvan geen ambtenaren lid zijn, die ondermeer tot dagelijkse taak hebben het adviseren van dat gemeentelijk bestuursorgaan over de problematiek, waarvoor de adviescommissie is gesteld. Ambtenaren, die secretaris of adviserend lid zijn van een adviescommissie, worden voor de toepassing van deze verordening niet als leden daarvan beschouwd.

HOOFDSTUK II PASSIEVE OPENBAARHEID

Artikel 2 Plicht tot informatie op verzoek

Een verzoek om informatie, gericht tot een gemeentelijk bestuursorgaan, wordt ingewilligd, tenzij één van de in artikel 9 genoemde gronden zich daartegen verzet.

Artikel 3 Verzoek om informatie
  • 1. Een verzoek om informatie kan zowel mondeling als schriftelijk worden gedaan.

  • 2. De verzoeker vermeldt daarbij de bestuurlijke aangelegenheid waarover hij informatie wenst te ontvangen.

Artikel 4 Indiening verzoek
  • 1. Voor een verzoek om informatie kan men zich zowel wenden tot de gemeentelijke bestuursorganen, als tot instellingen, diensten en bedrijven, die onder verantwoordelijkheid van deze organen werkzaam zijn.

  • 2. Indien het verzoek betrekking heeft op gegevens, die berusten bij een ander gemeentelijk bestuursorgaan, bij enig ander overheidsorgaan of bij een onder verantwoordelijkheid van dat bestuurs - of overheidsorgaan werkzame, andere instelling, dienst of bedrijf dan waartoe het verzoek is gericht, wordt de verzoeker daarheen verwezen. is het verzoek schriftelijk gedaan, dan wordt het doorgezonden onder de mededeling van de doorzending aan de verzoeker.

Artikel 5 Indiening verzoek, gericht tot de raad

Een verzoek om informatie als bedoeld in artikel 2 van deze verordening, gericht tot de raad, wordt ingediend bij de burgemeester.

Artikel 6 Behandeling verzoek, gericht tot de raad

Na ontvangst van een verzoek om informatie als bedoeld in het vorige artikel, brengt burgmeester dit verzoek terstond in de vergadering van de raad, tenzij hij van oordeel is dat toepassing dient te moeten worden gegeven aan het bepaalde in artikel 4, tweede lid, van deze verordening. In dat geval draagt hij er zorg voor dat overeenkomstig het bepaalde in dat artikel verwijzing plaatsvindt. Van de verwijzing doet hij mededeling aan de raad in de eerstvolgende vergadering.

Artikel 7 Beslissing op het verzoek door de raad

Op een verzoek om informatie, gericht tot de raad, wordt in de regel beslist in de vergadering, bedoeld in artikel 6.

Artikel 8 Beslissing op het verzoek door de andere gemeentelijke bestuursorganen
  • 1. In andere gevallen dan die bedoeld in het vorige artikel wordt op een verzoek om informatie zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen twee weken na ontvangst van het verzoek, door of vanwege het gemeentelijk bestuursorgaan dat het aangaat, beslist.

  • 2. De in het vorige lid bedoelde termijn kan eenmaal met ten hoogste twee weken worden verlengd.

Artikel 9 Gronden tot weigering van informatie
  • 1. Het verstrekken van informatie naar aanleiding van een verzoek als bedoeld in artikel 2 van deze verordening blijft achterwege indien:

    • a.

      dit de eenheid van de Kroon in gevaar zou kunnen brengen, of

    • b.

      de veiligheid van de staat zou kunnen schaden;

    • c.

      het bedrijfs - en fabricagegegevens betreft, voor zover door natuurlijke of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn medegedeeld;

    • d.

      en voor zover het belang daarvan niet opweegt tegen de volgende belangen: de betrekkingen van Nederland met andere landen; de economische en financiële belangen van de staat en andere publiekrechtelijke lichamen ;de opsporing en vervolging van strafbare feiten; inspectie, controle en toezicht door of vanwege overheidsorganen; het recht van een ieder op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer en de bescherming van medische en psychologische onderzoeksresultaten die individuele gevallen betreffen; het voorkomen van onevenredige bevoordeling of behandeling van bij de aangelegenheid betrokken natuurlijke personen of rechtspersonen, dan wel derden.

  • 2. Zonder af te doen aan het bepaalde in het vorige lid wordt een verzoek om informatie, vervat in documenten die zijn opgesteld ten behoeve van intern beraad, ingewilligd behoudens voor zover het betrekking heeft op:

    • a.

      gegevens, die nog in bewerking zijn of die, hoewel gereed, op zichzelf een onvolledig en daardoor vertekend beeld zouden geven;

    • b.

      persoonlijke beleidsopvattingen van bewindslieden, bestuurders of ambtenaren. Informatie wordt wel verstrekt voor zover het verzoek om informatie betrekking heeft op feitelijke gegevens die zijn vervat in documenten voor intern beraad, alsmede op de uit die gegevens afgeleide prognoses en op beleidsalternatieven.

Artikel 10 Wijze van informatieverstrekking
  • 1. De informatie wordt verstrekt door van de documenten, die de verlangde informatie bevatten:

    • a.

      kopie te geven of de letterlijke inhoud ervan in andere vorm te verstrekken;

    • b.

      kennisneming van de inhoud toe te staan;

    • c.

      uittreksel of samenvatting van de inhoud te geven; of

    • d.

      inlichtingen daarover te verschaffen.

  • 2. Bij het kiezen tussen de vormen van informatie, genoemd in het vorige lid, houdt het gemeentelijk bestuursorgaan rekening met de voorkeur van de verzoeker en met het belang van een vlotte voortgang der werkzaamheden.

  • 3. Het verstrekken van informatie over gegevens in documenten, die zijn opgesteld ten behoeve van intern beraad, geschiedt in geobjectiveerde vorm.

HOOFDSTUK III ACTIEVE OPENBAARHEID

Artikel 11 Verstrekken van informatie uit eigen beweging
  • 1. Het gemeentelijk bestuursorgaan, dat het rechtstreeks aangaat, verschaft uit eigen beweging informatie over het beleid, waaronder begrepen de voorbereiding en de uitvoering daarvan, zodra dit in het belang is van een goede en democratische bestuursvoering.

  • 2. Daarbij draagt het er zorg voor dat de informatie wordt verschaft in begrijpelijke vorm, op zodanige wijze, dat belanghebbende en belangstellende burgers zoveel mogelijk worden bereikt en op zodanige tijdstippen, dat dezen hun inzichten in de loop van het bestuursorgaan kunnen brengen.

Artikel 12 Algemene uitzonderingen op informatieplicht uit eigen beweging

Het verstrekken van informatie uit eigen beweging blijft achterwege, indien daartegen bezwaar bestaat op de in artikel 9, eerste lid, van deze verordening genoemde gronden.

Artikel 13 Uitzonderingen op informatieplicht uit eigen beweging ten aanzien van documenten opgesteld ten behoeve van intern beraad

Op het uit eigen beweging verstrekken van informatie, vervat in documenten opgesteld ten behoeve van intern beraad, is het bepaalde in artikel 9, tweede lid, van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 14 Informatie uit eigen beweging over onvolledige gegevens

vervat in documenten voor intern beraad In afwijking van het bepaalde in artikel 13 kan het gemeentelijk bestuursorgaan, dat het aangaat, uit eigen beweging informatie verstrekken over gegevens die nog in bewerking zijn of die, hoewel gereed, op zichzelf een onvolledig en daardoor vertekend beeld zouden geven, mits het gemeentelijk bestuursorgaan daarbij vermeld dat het om zulke gegevens gaat.

Artikel 15 Informatie uit eigen beweging over persoonlijke beleidsopvattingen, vervat in documenten voor intern beraad
  • 1. In afwijking van het bepaalde in artikel 13 kan het gemeentelijk bestuursorgaan, dat het rechtstreeks aangaat, uit eigen beweging informatie verstrekken over persoonlijke beleidsopvattingen van bestuurders of ambtenaren.

  • 2. Van de in het vorige lid gegeven bevoegdheid wordt alleen gebruik gemaakt, voor zover de bestuurder of ambtenaar om wiens opvattingen het gaat:

    a van het voornemen tot het verstrekken van informatie over zijn persoonlijke beleidsopvattingen op de hoogte is gesteld, voordat hij die opvattingen heeft geuit; of

    • b.

      nadat hij deze heeft geuit, vóór het verstrekken van informatie daarover daarmee heeft ingestemd.

HOOFDSTUK IV. OPENBAARMAKING ADVIEZEN VAN NIET AMBTELIJKE ADVIESCOMMISSIES

Artikel 16 Openbaarmaking van adviezen
  • 1. Zonder af te doen aan het elders bij of krachtens de wet omtrent openbaarmaking bepaalde, draagt het gemeentelijk bestuursorgaan, dat het rechtstreeks aangaat, zorg voor het openbaar maken, zo nodig en zo mogelijk met toelichting, van adviezen met het oog op het te vormen beleid aan dat gemeentelijk bestuursorgaan uitgebracht door niet-ambtelijke advies commissies. Openbaarmaking heeft plaats uiterlijk binnen dertig dagen nadat deze adviezen zijn ontvangen.

  • 2. Adviezen kunnen worden openbaar gemaakt door deze:

    • a.

      op te nemen in een algemeen verkrijgbare uitgave;

    • b.

      afzonderlijk uit te geven en algemeen verkrijgbaar te stellen;

    • c.

      ter inzage leggen, kopie ervan te verstrekken of uit te lenen.

  • 2. Van de openbaarmaking wordt mededeling gedaan in een daarvoor door burgemeester en wethouders aangewezen periodiek.

Artikel 17 Uitzonderingen op plicht tot openbaarmaking

Het openbaar maken van adviezen van niet-ambtelijke adviescommissies blijft achterwege, indien daartegen bezwaar bestaat op de in artikel 9, eerste lid, van deze verordening genoemde gronden.

HOOFDSTUK V SLOT- EN OVERGANGSBEPALING

Artikel 18 Overgangsregeling openbaarmaking adviezen

Deze verordening verplicht niet tot het openbaar maken van adviezen als bedoeld in artikel 16, die zijn uitgebracht vóór het tijdstip van inwerkingtreding van de wet.

Artikel 19 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze verordening, die kan worden aangehaald als “Verordening openbaarheid van bestuur 1994” treedt in werking op de achtste dag na die waarop zij bekend is gemaakt.

Artikel 20

Op de dag van de inwerkingtreding van deze verordening wordt de “Verordening openbaarheid van bestuur”, vastgesteld d.d. 15 september 1983, en alle wijzigingen daarop, ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Nieuw-Lekkerland

d.d. 13 januari 1994.

De secretaris, De voorzitter,

(C. van Haaren). (J.. de Jonge)