Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Nieuw-Lekkerland

Verordening interne klachtbehandeling

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Nieuw-Lekkerland
Officiële naam regelingVerordening interne klachtbehandeling
CiteertitelVerordening interne klachtenbehandeling
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 147

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200621-06-2011Onbekend

16-06-2005

De Klaroen, 29-06-2005

Onbekend

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Nieuw-Lekkerland;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12 april 2005,

gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet en Hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht;

gehoord de ondernemingsraad

B E S L U I T E N

vast te stellen de:

Verordening interne klachtbehandeling

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE EN INLEIDENDE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    klacht : een mondelinge of schriftelijke uiting van ongenoegen over de wijze waarop een ambtenaar of een bestuursorgaan van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon heeft gedragen.

  • b.

    klager : de natuurlijke of rechtspersoon die zich met de klacht tot de gemeente wendt.

  • c.

    ambtenaar : een ambtenaar, een gewezen ambtenaar, een persoon met wie door een bestuursorgaan en arbeidsovereenkomst is gesloten naar burgerlijk recht, ook na de beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

  • d.

    bestuursorgaan : de raad, het college, de burgemeester van de gemeente Nieuw- Lekkerland

  • e.

    gedraging : het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een bestuursorgaan.

  • f.

    klachtencoördinator : de door het college krachtens artikel 3 aangewezen ambtenaar.

  • g.

    klachtbehandelaar : de door het college krachtens artikel 4 aangewezen ambtenaar.

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1. Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan.

  • 2. Een gedraging van een persoon, werkzaam onder verantwoordelijkheid en in dienst van een bestuursorgaan, wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.

  • 3. Het bestuursorgaan draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van klachten. Het brengt klachten direct ter kennis van de klachtencoördinator.

  • 4. Zodra naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot verdere behandeling van de klacht. Bij een schriftelijke klacht wordt dit schriftelijk aan de klager en aan degene op wie de klacht betrekking heeft, bevestigd.

  • 5. Wanneer de klacht volgens de klager niet naar tevredenheid kan worden opgelost en hij zich daarom schriftelijk bij het bestuursorgaan beklaagt, of wanneer het bestuursorgaan zelf van mening is dat het de klacht niet zelf kan afhandelen, wordt de klacht voor advies overgedragen aan de gemeentelijke ombudscommissie.

Artikel 3 De klachtencoördinator

  • 1. De raad en het college wijzen de bestuurlijk juridisch medewerker aan als klachtencoördinator. Deze is belast met het toezicht en de naleving van het gestelde in deze verordening.

  • 2. De klachtencoördinator registreert de ingediende klachten en legt deze zo spoedig mogelijk voor aan de klachtbehandelaar.

Artikel 4 De klachtbehandelaar

  • 1.

    a. Een klacht betrekking hebbende op een ambtenaar behorende tot het team: Beleidscoördinatie en Bestuursondersteuning, Servicecentrum, Zorgloket en Facilitaire Zaken, wordt behandeld door de Integraal manager Service en Samenleving.

    • b.

      Een klacht betrekking hebbende op een ambtenaar behorende tot het team: Wonen en Werken, Civiele Techniek en Gemeentewerken, wordt behandeld door de Integraal manager Grondgebied.

    • c.

      Een klacht betrekking hebbende op een ambtenaar behorende tot de stafafdeling Financiën wordt behandeld door het hoofd stafafdeling Financiën.

    • d.

      Een klacht betrekking hebbende op een ambtenaar behorende bij de Brandweer wordt behandeld door de commandant Brandweer.

    • e.

      Een klacht gericht tegen de commandant Brandweer, wordt behandeld door de gemeentesecretaris.

    • f.

      Een klacht gericht tegen het hoofd stafafdeling Financiën wordt behandeld door de gemeentesecretaris.

    • g.

      Een klacht gericht tegen een intergraal manager, wordt behandeld door de gemeentesecretaris.

    • h.

      Een klacht gericht tegen de gemeentesecretaris wordt behandeld door de burgemeester.

      • i. Een klacht gericht tegen een wethouder, wordt behandeld door de burgemeester.

      • j. Een klacht gericht tegen de burgemeester, wordt behandeld door de loco-burgemeester.

      • k. Een klacht gericht tegen een ambtenaar of een medewerker van de griffie wordt behandeld door de griffier.

      • l. Een klacht gericht tegen de griffier, wordt behandeld door de voorzitter van de raad.

HOOFDSTUK 2 DE BEHANDELING VAN KLACHTEN

Artikel 5 Registratie

Elke ingediende klacht wordt vertrouwelijk geregistreerd.

Artikel 6 Mondelinge klachten

  • 1. Mondelinge klachten worden in principe mondeling, nadat degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft wordt gehoord, door de klachtbehandelaar afgedaan.

  • 2. Wordt een mondelinge klacht niet tot tevredenheid van de klager afgedaan, dan wijst de klachtbehandelaar de klager op de mogelijkheid van schriftelijke klachtbehandeling.

  • 3. Een mondeling ingediende klacht wordt op schrift gesteld, indien de klager daar nadrukkelijk om verzoekt.

Artikel 7 Indiening van schriftelijke klachten

  • 1. De schriftelijke klacht dient te worden ondertekend en bevat tenminste:

    • a.

      de naam en het adres van de indiener,

    • b.

      de dagtekening,

    • c.

      een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht.

  • 2. Indien niet is voldaan aan het in lid 1 van dit artikel gestelde vereiste voor het in behandeling nemen van een klacht, kan deze niet-ontvankelijk worden verklaard. Alvorens hiertoe over te gaan dient de indiener in de gelegenheid te worden gesteld het verzuim binnen een aan hem gestelde redelijke termijn te herstellen.

Artikel 8 Ontvangstbevestiging

  • 1. De ontvangst van een klacht wordt terstond door de klachtencoördinator namens het bestuursorgaan schriftelijk aan de klager bevestigd.

  • 2. In de ontvangstbevestiging wordt medegedeeld wie de klacht zal behandelen en hoe de verdere gang van zaken is.

Artikel 9 Het in behandeling nemen van klachten

  • 1. De klachtbehandelaar is niet verplicht de klacht in behandeling te nemen indien zij betrekking heeft op een gedraging waarover reeds eerder een schriftelijke klacht is ingediend die met inachtneming van deze verordening is behandeld.

  • 2. Artikel 9:8 sub b. t/m f. Awb zijn overeenkomstig van toepassing.

  • 3. a. De klachtbehandelaar is niet verplicht de klacht te behandelen indien het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is.

    • b.

      Alvorens hiertoe over te gaan brengt de klachtbehandelaar zijn oordeel, de klacht niet in behandeling te nemen, ter kennis van het verantwoordelijke bestuursorgaan.

  • 4. Van het niet in behandeling nemen van de klacht brengt het verantwoordelijk bestuursorgaan de klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk in kennis.

Artikel 10 Verstrekken klaagschrift aan ambtenaar of bestuurder

Aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, overhandigt de klachtbehandelaar een afschrift van de klacht alsmede de daarbij verstrekte stukken.

Artikel 11 Hoor en wederhoor

  • 1. De klachtbehandelaar stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, in de gelegenheid te worden gehoord.

  • 2. Van het horen van de klager kan worden afgezien indien:

    • a.

      de klacht kennelijk ongegrond is.

    • b.

      de klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  • 3. Van het horen wordt een verslag gemaakt.

Artikel 12 Openbaarheid hoorzitting

De hoorzitting vindt plaats achter gesloten deuren.

Artikel 13 Termijn afdoening klacht

  • 1. De klachtbehandelaar handelt de klacht binnen zes weken na ontvangst van het klaagschrift af.

  • 2. De klachtbehandelaar kan de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

Artikel 14 Afdoening klacht

  • 1.

    De klachtbehandelaar adviseert het bestuursorgaan dat over de klacht dient te beslissen en kan, naar aanleiding van een behandelde klacht en ter voorkoming van klachten, daarbij aanbevelingen doen.

  • 2.

    Alvorens de klacht wordt afgedaan brengt de klachtbehandelaar zijn oordeel in een advies ter kennis van het verantwoordelijk bestuursorgaan.

  • 3.

    Het bestuursorgaan stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.

  • 4.

    Indien de klager van mening is dat zijn klacht niet afdoende is behandeld, wordt de klacht in handen gelegd van de klachtadviescommissie.

HOOFDSTUK 4 SLOTBEPALINGEN

Artikel 15 Rapportage klachtbehandeling

Het college brengt op voorstel van de klachtencoördinator periodiek verslag uit aan de raad over de wijze waarop uitvoering aan deze verordening en over de maatregelen die naar aanleiding van de klachtbehandeling zijn getroffen.

Artikel 16 Bijzondere gevallen

Het bestuursorgaan beslist in de gevallen waarin deze verordening niet voorziet en kan ter zake voor de uitvoering nadere regels stellen.

Artikel 17 Inwerkingtreding en citertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt op 1 januari 2006 in werking.

  • 2.

    Bij inwerkingtreding van de “Verordening interne klachtenbehandeling”, wordt de Verordening in- en externe klachtbehandeling 2003 ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening interne klachtenbehandeling”.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Nieuw-Lekkerland in zijn openbare vergadering van 16 juni 2005

De griffier, De voorzitter

C.Weemhoff O. Sierksma