Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Stadsgewest Haaglanden

Begroting 2016 Stadsgewest Haaglanden in liquidatie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieStadsgewest Haaglanden
Officiële naam regelingBegroting 2016 Stadsgewest Haaglanden in liquidatie
CiteertitelBegroting 2016 Stadsgewest Haaglanden in liquidatie
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeenschappelijke regelingen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-08-2015nieuwe regeling

01-07-2015

Elektronisch Gemeenteblad, Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer, 12-08-2015

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Begroting 2016 Stadsgewest Haaglanden in liquidatie

Den Haag, 17 juni 2015

Aan het algemeen bestuur

Vaststellen begroting 2016 Stadsgewest Haaglanden in liquidatie

Het Stadsgewest Haaglanden is per 1 januari 2015 in liquidatie gegaan als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet afschaffing plusregio’s.

Liquidatieplan

Op 1 januari 2015 is daarmee het liquidatieplan Stadsgewest Haaglanden, dat op 29 oktober 2014 is vastgesteld in het AB (algemeen bestuur), in werking getreden

In het liquidatieplan is een raming opgenomen van de liquidatiekosten en de frictiekosten. Deze raming vormde de basis voor de wijziging van de begroting 2015, waarover het AB op 17 december 2014 een besluit heeft genomen.

Hoofdlijn van de begroting 2016

Zoals beschreven in het liquidatieplan geldt voor de beleidstaken van het Stadsgewest Haaglanden dat deze per 1 januari 2015:

  • zijn overgegaan naar de MRDH (en onderdeel worden van de begroting van de MRDH);

  • of in een vrijwillige samenwerking worden opgepakt door de gemeenten;

  • of geheel zijn komen te vervallen.

Het Stadsgewest in liquidatie pakt vanaf 1 januari 2015 dus geen beleidstaken meer op; zij draagt wel zorg voor de afwikkeling van de verplichtingen die voor 1 januari 2015 zijn aangegaan op de diverse beleidsterreinen, exclusief de verplichtingen met betrekking tot Verkeer en Vervoer (deze zijn op grond van de acte activa passiva overgegaan naar de MRDH, Metropoolregio Rotterdam Den Haag).

De begroting 2016 van het Stadsgewest Haaglanden in liquidatie is beperkt van omvang. De begrotingsposten hebben betrekking op de liquidatiekosten, de kosten en opbrengsten van de huur van de kantoorruimte aan de Grote Marktstraat in Den Haag en op de afwikkeling van de NSL subsidies (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit).

De negen gemeenten hebben in mei informatie ontvangen van het Stadsgewest met betrekking tot de begroting 2016 en zijn in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen.

Conform de horizon die is opgenomen in het liquidatieplan beperkt de begroting zich tot het begrotingsjaar 2016.  

Taken van de liquidatieorganisatie

In het liquidatieplan zijn onder meer de volgende taken benoemd voor de liquidatieorganisatie:

  • het beoordelen, vaststellen en afrekenen van tot en met 2014 verleende subsidies ten laste van de verschillende fondsen en reserves, voor zover deze taak niet is overgedragen aan de MRDH-Va;

  • het verantwoorden en afrekenen van fondsen met de betreffende subsidieverstrekker;

  • het verwerken van facturen die in 2015 en later binnenkomen;

  • het opstellen van de jaarrekening 2014 en volgende jaren;

  • het opstellen van de begroting 2016 en volgende jaren;

  • het afwikkelen van contracten die over de jaargrenzen heen lopen;

  • het afwikkelen van personele aangelegenheden waaronder eventuele bezwaarschriften tegen ontslag- en of plaatsingsbesluit, verzoeken die op grond van het Mobiliteitsbeleid of het Sociaal Plan worden gedaan en die nog niet binnen de mogelijkheden van het personeelsbudget 2014 zijn betaald en de uitkering aan voormalig gecommitteerden;

  • het organiseren en voeren van secretariaat van de vergaderingen van het dagelijks bestuur en algemeen bestuur in liquidatie;

  • het completeren en uiteindelijk afsluiten van het archief met documenten naar aanleiding van bovenstaande activiteiten;

  • wettelijke bekendmakingen en bijhouden regelingen op overheid.nl;

  • het afrekenen van de uiteindelijk resterende middelen met de regiogemeenten.

 

Uitgangspunten liquidatiebegroting / begroting 2015 en 2016

De uitvoering van de liquidatietaak is uitbesteed aan de gemeente Zoetermeer. Het DB van het Stadsgewest heeft hiervoor een overeenkomst afgesloten met Zoetermeer.

De uitgangspunten voor de liquidatiebegroting zijn als volgt benoemd in het liquidatieplan:

  • De benodigde inzet is ingeschat in de tijd voor 2015 en 2016, maar wel aflopend. In 2015 zal de afloop al sterk gedurende het jaar plaatsvinden; in het eerste half jaar van 2015 is nog ruim 6 fte nodig, dit loopt af naar 2,1 fte in 2016;

  • Er is een inschatting gemaakt van de benodigde personele capaciteit in de liquidatieperiode. De personele capaciteit is verdeeld over functies en de inschaling die daarbij van toepassing is (loonkosten inclusief werkgeverslasten). Het betreft de volgende functies: financieel, juridisch, facilitair/ICT, archief, personeel & organisatie, beleidsadviseur en bestuursondersteuning. Ook is er in de liquidatiefase een secretaris-directeur die is aangesteld door het algemeen bestuur;

  • Er is uitgegaan van een bezetting met formatie met een dienstverband; externe inhuur leidt ofwel tot een ander kostenplaatje ofwel moet worden gecompenseerd door minder inzet;

  • Voor de overheadkosten van de liquidatieorganisatie (werkplekken, ICT, e.d.) wordt een bedrag per fte aangehouden van € 12.000 (gebaseerd op ervaringsgegeven binnen het Stadsgewest);

  • Accountantskosten voor de boekjaren 2015 en 2016, jaarlijks € 40.000

  • Een post onvoorzien van € 100.000.

 

Op grond van de bovenstaande uitgangspunten zijn de totale liquidatiekosten geraamd op circa € 832.000, exclusief een post onvoorzien van  € 100.000, en zijn zij (afgerond) als volgt in de tijd verdeeld:

  • 2015 70% €  565.000

  • 2016 30% €  267.000

 

Bij de wijziging van de begroting 2015 diende ook rekening te worden gehouden met de frictiekosten personeel zoals beschreven in hoofdstuk 3.4 van het liquidatieplan (totaal geraamd op € 1.510.000) en de post overige contracten uit hoofdstuk 4.3 (€ 100.000). Deze posten zijn in de wijziging geheel ten laste gebracht van 2015.

De post onvoorzien wordt gelijk verdeeld over de twee jaren.

De totaalbedragen op grond van het bovenstaande (€ 2.225.000 in 2015 en € 317.000 in 2016) worden gedekt vanuit de voorziening liquidatiekosten, die wordt gevormd bij de jaarrekening 2014 van het Stadsgewest.

Verder is een post van € 700.000 opgenomen voor de huur van Grote Marktstaat, omdat het huurcontract naar verwachting op naam van het Stadsgewest in liquidatie blijft staan. Tegenover deze last staat een baat van

€ 700.000, dit betreft de doorbelasting van deze huur aan de MRDH.

Deze kosten zijn geraamd in het programma Bestuur.

 

 

De vaststellingen van de subsidies met betrekking tot Jeugdzorg zijn naar verwachting in 2015 afgewikkeld.

De afwikkeling van de subsidies voor Fonds Groen Haaglanden zullen mogelijk doorlopen tot in 2016. Dit heeft geen effect op de begroting 2016, omdat in de jaarrekening 2014 een post is opgenomen waarmee de verplichtingen van dit fonds volledig zijn afgedekt.

 

Het NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit) zou oorspronkelijk eindigen per 31 december 2014, maar deze termijn is door het Rijk met één jaar verlengd. De afwikkeling van de NSL subsidies zal zeker doorlopen tot in 2016. In de jaarrekening 2014 staat hiervoor op de balans nog een bedrag gereserveerd van ongeveer € 2,3 mln. (het Fonds Luchtkwaliteit). In de begroting 2016 is in het programma Milieu een bedrag van € 1 mln. geraamd waarvan de afwikkeling in 2016 zal plaatsvinden. De lasten van de subsidievaststellingen worden gedekt door een onttrekking uit het Fonds Luchtkwaliteit. De begroting 2016 wijkt op dit punt af van de meerjarenraming 2016, die was opgenomen in de wijziging begroting 2015 plan A

Begroting 2016

In de onderstaande tabel is de begroting 2016 weergegeven naast de vastgestelde begroting 2015:

Financiële begroting 2016      
       
  Begroting 2015  Begroting 2016 
       
       
Programma'sLastenBatenSaldoLastenBatenSaldo
       
Bestuur2.925.000700.0002.225.0001.017.000700.000317.000
       
Milieu   1.000.0001.000.0000
       
       
Resultaat van de programma's2.925.000700.0002.225.0002.017.0001.700.000317.000
       
       
Algemeen      
       
Bijdragen van de deelnemende gemeenten  0 0   0000
       
       
Resultaat voor bestemming2.925.000700.0002.225.0002.017.0001.700.000317.000
       
       
Dekking      
       
Onttrekking aan reserves / voorziening 2.225.0002.225.000 317.000317.000
       
       
Resultaat2.925.0002.925.00002.017.0002.017.0000
       

Gevraagd besluit:

  • Vaststellen van de begroting 2016 voor het Stadsgewest Haaglanden in liquidatie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van het Stadsgewest Haaglanden dd. 1 juli 2015.

de secretaris, de voorzitter,

R. van Nood J.J. van Aartsen