Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Schermer

Verordening wachtlijstbeheer sociale werkvoorziening

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Schermer
Officiële naam regelingVerordening wachtlijstbeheer sociale werkvoorziening
CiteertitelVerordening wachtlijstbeheer sociale werkvoorziening
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vervangen door de Verordening Cliëntenparticipatie Wsw gemeente Alkmaar.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet sociale werkvoorziening

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-200901-01-2015Onbekend

30-06-2009

Polder Express, 08-07-2009

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening wachtlijstbeheer sociale werkvoorziening

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1. In deze verordening wordt verstaan onder:

    a.bestuur: het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Regio Noord-Kennemerland;
    b.de wet: de Wet sociale werkvoorziening;
    c.wachtlijst:overzicht van ingezetenen van de gemeenten die conform artikel 11 van de wet geïndiceerd zijn, geen dienstbetrekking hebben als bedoeld in hoofdstuk 2 en 3 van de wet en wel beschikbaar zijn om een dergelijke dienstbetrekking te aanvaarden;
    d.gemeenten:de gemeenten Alkmaar, Bergen nh, Castricum, Graft de Rijp, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk en Schermer;
    e.college: college van burgemeester en wethouders van de gemeenten;
    f.plaatsingsruimte: beschikbare ruimte om WSW-geïndiceerden in een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2 lid 1 van de wet te plaatsen;
  • 2. De begripsomschrijvingen in de wet zijn van toepassing op de begrippen die in deze verordening worden gebruikt.

Artikel 2 Prioritaire groepen via de reguliere Rijksbijdrage

  • 1. Indien sprake is van een wachtlijst hanteert het bestuur voor het plaatsen van WSW-geïndiceerden die op de wachtlijst staan en in aanmerking komen voor een dienstbetrekking in het kader van de WSW de volgende volgorde:

    • a.

      maximaal 50% van de op jaarbasis vrijkomende plaatsen wordt gebruikt voor WSW-geïndiceerden die op de wachtlijst staan. De datum van de indicatiestelling is hierbij bepalend.

    • b.

      na toepassing van sub a wordt maximaal 50% van de resterende plaatsingsruimte gebruikt om voorrang te geven aan de WSW-geïndiceerde die via de inkoop van extra plaatsen als bedoeld in artikel 3 al een dienstbetrekking hebben, maar waarvoor de omzetting naar reguliere bekostiging uit de rijkssubsidie nog moet plaatsvinden.

    • c.

      na toepassing van het gestelde onder sub a en b, de WSW-geïndiceerde die op de wachtlijst staat en (zoveel als mogelijk naar evenredigheid)

      • -

        een uitkering heeft op grond van de Wajong en jonger is dan 23 jaar;

      • -

        een indicatie heeft in het kader van begeleid werken;

      • -

        een WWB uitkering heeft.

Artikel 3 Instroom groepen via extra inkoop

De gemeente kan besluiten om buiten de rijkssubsidie extra middelen in te zetten om een dienstbetrekking zoals bedoeld in artikel 2 --eerste lid-- van de wet te realiseren.

Artikel 4 Uitvoering en verantwoording

  • 1. De uitvoering van deze verordening berust bij het bestuur.

  • 2. Het bestuur legt periodiek verantwoording af aan het college over de uitvoering van deze verordening.

Artikel 5 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1. Het bestuur kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in artikel 2, lid 1, indien toepassing ervan leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.

  • 2. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het bestuur.

Artikel 6 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening wachtlijstbeheer sociale werkvoorziening.

  • 2. Zij treedt in werking op 1 oktober 2009.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad, gehouden op dinsdag 30 juni 2009.

De voorzitter
De griffier