Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Schermer

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Schermer
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt de GBA privacyverordening gemeente Schermer van 26 februari 2002

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 96 en 100
  2. Wet bescherming persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Art. 2, vaststelling Reglement door het college

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-06-201001-01-201003-07-2013Onbekend

26-05-2010

De Uitkomst, 01-06-2010

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

De raad van de gemeente Schermer;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

Gelet op de artikelen 96 en 100 van de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet Bescherming Persoonsgegevens;

B E S L U I T :

Vast te stellen de volgende: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA, Stb. 1994, nr. 494, zoals nadien gewijzigd);

  • -

    basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • -

    beheerder: degene die is belast met de dagelijkse zorg voor de basisadministratie en als zodanig is aangewezen door het college van burgemeester en wethouders;

  • -

    afnemer: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1 van de wet, te weten: een bestuursorgaan;

  • -

    binnengemeentelijke afnemer: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1 van de wet, te weten: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is voor de verwerking van persoonsgegevens in de desbetreffende basisadministratie;

  • -

    derde: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1 van de wet, te weten: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2

  • 1. Burgemeester en wethouders stellen een reglement vast waarin met inachtneming van de artikelen 3b en 96 van de wet wordt geregeld:

    • a.

      welke functionarissen in het kader van het beheer toegang tot de basisadministratie hebben;

    • b.

      aan welke binnengemeentelijke afnemers systematisch gegevens kunnen worden verstrekt, welke gegevens aan deze afnemers kunnen worden verstrekt en onder welke voorwaarden;

    • c.

      welke binnengemeentelijke afnemers toegang tot de basisadministratie hebben, tot welke gegevens zij toegang hebben en onder welke voorwaarden;

    • d.

      aan welke binnengemeentelijk afnemers, met het oog op het met elkaar in verband brengen van de basisadministratie met andere gegevensverzamelingen, gegevens kunnen worden verstrekt, welke gegevens op deze wijze kunnen worden verstrekt en onder welke voorwaarden.

  • 2. De in het eerste lid, aanhef en onder b, c en d, bedoelde voorwaarden hebben in elk geval betrekking op:

    • a.

      het doel waarvoor de gegevens worden vertrekt;

    • b.

      een limitatieve opsomming van de te verstrekken gegevens;

    • c.

      het gebruik van de te verstrekken gegevens;

    • d.

      de geheimhouding van de gegevens;

    • e.

      de terugmeldverplichting.

Artikel 3

In het reglement bedoeld in artikel 2 wordt voorts, met in achtneming van artikel 100 van de wet, geregeld aan welke derden in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet gegevens kunnen worden verstrekt en onder welke voorwaarden.

  • 1.

    De in het eerste lid bedoelde voorwaarden hebben in elk geval betrekking op:

    • a.

      de gevallen waarin verstrekking achterwege dient te blijven;

    • b.

      het doel waarvoor de gegevens worden vertrekt;

    • c.

      de geheimhouding van de gegevens;

    • d.

      de terugmeldverplichting.

Artikel 4

In het reglement bedoeld in artikel 2 wordt geregeld de voorwaarden waaraan verzoeken om gegevensverstrekking moeten voldoen en op welke wijze gegevensverstrekking plaatsvindt.

Artikel 5

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens’;

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2010.

  • 3. De ‘Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens’, vastgesteld bij raadsbesluit van 26 februari 2002 wordt ingetrokken met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Schermer van woensdag 26 mei 2010

De voorzitter
de griffier