Overheidsorganisatie | Gemeente Schermer |
---|---|
Officiële naam regeling | Uitvoeringsnotitie Wet Kinderopvang |
Citeertitel | Uitvoeringsnotitie Wet Kinderopvang |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-11-2006 | 01-01-2005 | 01-01-2013 | Onbekend | 21-12-2004 Polder Express, 27-09-2006 | Onbekend |
HOOFDSTUK I ALGEMEEN
Inleiding
Op 1 januari 2005 treedt de Wet kinderopvang in werking. Deze wet regelt de kwaliteit en financiering van kinderopvang. Uitgangspunt is dat kinderopvang een zaak is van ouders, werkgevers en overheid. Al deze partijen dragen daarom bij in de kosten. Specifieke doelgroepen kunnen aanspraak maken op een tegemoetkoming van de gemeente.
De gemeente heeft nu nog de beschikking over een budget om rechtstreeks kinderopvangplaatsen te subsidiëren voor doelgroepen waar ze zelf voor kiest. Straks geeft de wet aan, welke groepen ouders recht hebben op een gemeentelijke bijdrage in de kosten van kinderopvang (naast de tegemoetkoming van de rijksoverheid aan ouders). Het Rijk vergoedt een vast bedrag aan de gemeente voor deze taak.
Nu legt de gemeente kwaliteitsregels vast in een gemeentelijke verordening en verleent de gemeente nog vergunningen aan de aanbieders van kinderopvang. Straks hoeft ze aanbieders alleen nog maar in te schrijven in een openbaar register. De gemeente blijft verantwoordelijk voor handhaving en toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang. De uitvoering van de kwaliteitsbewaking ligt in handen van de GGD.
Doel van de Wet kinderopvang
Doel van de wet is om het voor ouders makkelijker te maken zorg en werk te combineren. Een belangrijk uitgangspunt is dat de kosten van de kinderopvang samen worden gedragen door de ouders, werkgevers en overheid.
Wettelijke taken die gemeente krijgt
De gemeente verstrekt een gemeentelijke bijdrage voor de kosten in kinderopvang voor in de wet omschreven doelgroepen.
Register moet worden ingericht en daarin kindercentra die zich aanmelden, inschrijven.
Toezicht op de kwaliteit houden en daarmee een handhavingsplicht.
Subsidiëring
Er zijn drie partijen die zorg dragen voor de bekostiging:
Ouders
De werkgevers van de ouders
Het Rijk (belastingdienst)
opmerkingen
Er wordt uitgegaan van een maximum uurprijs die de kinderopvangorganisaties dienen te hanteren.
3 % van de kosten is altijd voor rekening van de ouder. Dit zijn de kosten voor luiers en voeding
Beleidsregel
Voor de “3% kosten” is geen compensatie via de bijzondere bijstand mogelijk omdat deze kosten thuis ook gemaakt worden.
HOOFDSTUK II DE DOELGROEPEN
De Gemeentelijke doelgroepen
Hieronder vallen ouders die een reïntegratietraject volgen via de gemeente.
Een ouder zonder partner | Hoogte tegemoetkoming | |
---|---|---|
1. | De ouder ontvangt een uitkering in het kader van de WWB, IOAW/IOAZ of Anw en maakt gebruik van een voorziening gericht op arbeidsinschakeling die de noodzaak van kinderopvang met zich meebrengt. | 20,17% |
2. | De ouder ontvangt een uitkering op grond van de WIK | 16,7% |
3. | De ouder heeft de leeftijd van 18 jaar nog niet bereikt, volgt scholing of een opleiding en ontvangt algemene bijstand o.g.v. de WWB of kan zo’n uitkering ontvangen. | 20,17% |
4. | De ouder is een Nugger is als werkzoekende geregistreerd bij het CWI en maakt gebruik van een voorziening gericht op arbeidsinschakeling | 20,17 % |
5. | De ouder is een nieuwkomer die een inburgeringsprogramma volgt | 16,17 % |
6. | De ouder is ingeschreven bij een school of instelling als bedoeld in de WTO/WSF | 16,17 % |
7. | De ouder heeft een inkomen uit arbeid aangevuld met WWB | 3,5 % |
3,5% = alleen toeslag
16,7 % = 1/6 deel van de kosten van kinderopvang
20,17%= 1/6 deel van de kosten van kinderopvang + toeslag van 3,5 %
Een ouder met partner *
Zowel de ouder als zijn partner behoren tot een van de doelgroepen 1 t/m 6
De ouder of zijn partner behoort tot een van de doelgroepen 1 tot en met 6 en:
de andere persoon ontvangt een WW-uitkering of is arbeidsgehandicapte in de wet REA
maakt gebruik van de voorziening gericht op arbeidsinschakeling van het UVI
De ouder of zijn partner behoort tot een van de doelgroepen 1 t/m 6 en de andere persoon heeft inkomen uit arbeid
Zowel de ouder als zijn partner hebben een inkomen uit arbeid dat wordt
aangevuld met algemene bijstand op grond van de WWB
Eigen doelgroepen
De mogelijkheid bestaat om naast de wettelijk bepaalde doelgroepen, ook eigen doelgroepen aan te
wijzen die aanspraak kunnen maken op een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang (b.v. ouders die vrijwilligerswerk doen of ouders die zich bezighouden met mantelzorg).
Dit moet dan betaald worden uit eigen gemeentelijk budget. Het Rijk (oftewel de belastingdienst) verstrekt in dit geval geen vergoeding. Dit betekent dat dit deel dan ook door de gemeente betaald moet worden.
beleidsregel
Geen eigen doelgroepen aanwijzen
Sociaal Medische Indicatie
Huishouders met sociaal-medische problematiek vallen vooralsnog niet onder de doelgroepen van de Wet kinderopvang (bij de totstandkoming van de wet was dit in eerste instantie wel de bedoeling)
Deze huishoudens ontvangen dus geen tegemoetkoming van de overheid op grond van de Wet
kinderopvang. Gemeenten kunnen zelf bepalen op welke manier zij financieel gezien huishoudens met sociaal-medische problematiek willen ondersteunen voor de kinderopvanggebruik.
Gemeenten ontvangen extra middelen om deze doelgroep financieel te ondersteunen voor kinderopvanggebruik. Dit betekent dat naast de ontbrekende werkgeversbijdrage ook de middelen worden ontvangen die de rijksoverheid aan deze doelgroep zou uitgeven.
Het extra budget dat gemeente ontvangt is 14,5% van de uitname uit het gemeentefonds
Beemster: | 14,5% van € 36.000,-- | € 5.220,-- |
Graft-De Rijp: | 14,5% van € 25.000,-- | € 3.625,-- |
Schermer | 14,5% van € 23.000,-- | € 3.335,-- |
Zeevang | 14,5 % van € 16.000,-- | € 2.320,-- |
Deze bedragen zijn dermate laag dat een groot deel van de kosten uit eigen gemeentelijke middelen moeten worden bekostigd. Deze groep wordt daarom ook niet aangewezen als doelgroep.
In incidentele gevallen kan wel overwogen worden bijzondere bijstand te verstrekken voor deze kosten. Dit kan alleen indien sprake is van zeer bijzondere omstandigheden.
beleidsregel
De doelgroep “huishoudens met Sociaal Medische Indicatie” niet aanwijzen en niet opnemen
in de verordening.
HOOFDSTUK III HET AANVRAAGPROCES
AANVRAAG TEGEMOETKOMING BIJ GEMEENTE
Inrichten loket bij gemeente
De afdeling sociale zaken behandelt de aanvragen van doelgroepen om een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang. Hiervoor is gekozen omdat de mensen uit de doelgroepen (bijna) allemaal cliënt zijn van sociale zaken en inkomensgegevens reeds bekend zijn.
De aanvraag
Het aanvraagformulier wordt samen met een lijst van geregistreerde kinderopvangorganisaties in de gemeenten verzonden naar de ouder.
De ouder vraagt zelf een plaatsingsbewijs en een offerte aan bij de kinderopvangorganisatie van zijn of haar keuze.
Het aanvraagformulier dient samen met het plaatsingsbewijs en de offerte ingediend te worden bij sociale zaken.
Aandachtspunten behorende bij de aanvraag
De aanvragende ouder dient inwoner te zijn van de gemeente waar de aanvraag wordt ingediend.
De kinderopvangorganisatie dient geregistreerd te staan
Indien de ouder een partner heeft, dient deze in te stemmen met het verzoek. Daarom zal ook hij de aanvraag moeten ondertekenen.
Van partners wordt verwacht dat zij, als zij bijvoorbeeld niet aan het arbeidsproces deelnemen, zelf de kinderen kunnen verzorgen en opvoeden. In dat geval is er dus geen aanspraak op een tegemoetkoming.
In het aanvraagformulier worden ook gegevens over de partner gevraagd. Dit is van belang om te bepalen of de partner misschien voor de kinderen kan zorgen.
Een verhoging van de tegemoetkoming moet ook worden aangevraagd. Een verlaging niet (moet wel onmiddellijk worden doorgegeven: verrekening gebeurt bij de vaststelling (toelichting verordening , artikel 6)
Jaarlijks moet een nieuwe aanvraag worden ingediend. Het is raadzaam om in september formulieren voor een vervolgaanvraag op te sturen.
Beoordelen aanvraag
Beoordelen of ouder tot de doelgroep behoort (zie bijlage)
Hoogte bepalen van de subsidie. Hiervoor is onderstaande informatie noodzakelijk’:
Het aantal benodigde uren opvang per week
Offerte/contract van kindercentrum inclusief de hoogte van het bedrag
Type doelgroep
Besluit nemen en subsidiebeschikking afgeven aan de ouder.
Aandachtspunten behorende bij tegemoetkoming
Voor de vaststelling van de tegemoetkoming wordt gewerkt met een maximum uurprijs (voor 2005: dagopvang/gastouderopvang tot kinderen naar basisonderwijs gaan: € 5,68 buitenschoolse opvang/gastouderopvang in basisschoolleeftijd: € 6,13
De tegemoetkoming van de gemeente is gekoppeld aan de reïntegratietrajecten. Tegemoetkoming kan dus ook voor een bepaalde periode worden vastgesteld.
De tegemoetkoming van de gemeente voor een bepaalde periode kan worden gecontinueerd voor ouders die na beëindiging van een traject actief op zoek zijn naar werk. De periode wordt bij ministeriële regeling beperkt tot zes maanden.
In de beschikking tot het vaststellen van de tegemoetkoming (na afloop van periode/jaar) wordt bepaald wat precies het bedrag is waar de ouder die de tegemoetkoming heeft aangevraagd recht op heeft. Deze vaststelling gebeurt op basis van het aantal uren kinderopvang dat in de beschikking tot verlening van de tegemoetkoming is vastgelegd. Dit is het maximum aantal uren. In de beschikking tot vaststelling kan wel worden uitgegaan van een lager aantal uren, maar niet van een hoger aantal.
Uitbetalen subsidie
De facturen worden door de kinderopvangorganisatie ingediend bij de gemeente.
De subsidie wordt door de gemeente rechtstreeks betaald aan de kinderopvangorganisatie. De ouder moet schriftelijk toestemming hiervoor verlenen (middels aanvraagformulier).
Uitbetaling vindt pas plaats vanaf het moment dat het besluit tot verlening van de tegemoetkoming is genomen. De betaling vindt dan met terugwerkende kracht plaats.
De subsidieverstrekking vindt plaats in de vorm van maandelijkse voorschotten.
De ouder dient de belastingdienst te machtigen de bijdrage rechtstreeks over te maken aan de kinderopvangorganisatie.
Ouders hebben de plicht het college onmiddellijk op de hoogte te stellen van omstandigheden die kunnen leiden tot een lagere vaststelling van de tegemoetkoming.
Definitieve vaststelling subsidie
De vaststelling vindt plaats na de periode waarover een tegemoetkoming beschikbaar is gesteld.
De ouders hoeven geen aanvraag tot het vaststellen van de tegemoetkoming bij het college in te dienen. Wel is men verplicht om binnen vier weken na afloop van de periode aan het college een overzicht te verstrekken van de feitelijke kosten van de kinderopvang. Indien men dit verzuimd kan het college de tegemoetkoming op een lager bedrag vaststellen. Ook kan er een bestuurlijke boete opgelegd worden.
AANVRAAG TEGEMOETKOMING RIJK
Ouders moeten zelf de tegemoetkoming van Rijk aanvragen bij de Belastingdienst. Dit kan vanaf 15 september 2004. Het ministerie van SZW en de Belastingdienst verspreiden vanaf dat moment de aanvraagformulieren via ondermeer de kindercentra en gastouderbureaus. Indien men de tegemoetkoming wil ontvangen per 1 januari 2005 dan dient het formulier uiterlijk 30 november 2004 teruggezonden te zijn.
HOOFDSTUK IV HET INSCHRIJVINGENREGISTER
Aanbieders van kinderopvang moeten worden ingeschreven in een openbaar register. Voor kinderopvangorganisaties is het van groot belang om in het register te zijn opgenomen. Anders wordt namelijk geen subsidie verstrekt door het rijk, werkgever en/of de gemeente. Organisaties voor wie reeds een vergunning is afgegeven worden door de gemeente worden automatisch ingeschreven.
Plek register
Het register wordt in de gemeente Schermer ter inzage gelegd bij het zorgloket.
Register vormvrij
Er wordt niet voorgeschreven hou het register eruit moet zien.
Gelet op de kleinschaligheid van de gemeente is gekozen voor een papieren overzicht waar de gegeven op vermeld staan.
Inhoud register
In het register worden voor een kindercentrum de volgende gegevens opgenomen:
verplicht
Als de houder een natuurlijk persoon is:
Naam, adres, postcode, woonplaats en telefoon
Als de houder een rechtspersoon is:
Naam, rechtsvorm, adres, postcode, plaats van vestiging, telefoon
Namen, adressen en functie bestuursleden
Naam, adres, postcode, woonplaats en telefoon van de vestiging
Opgave van de soorten kinderopvang die wordt geboden: dagopvang en/of buitenschoolse opvang
Inschrijving Kamer van Koophandel
Extra
Laatste inspectiedatum GGD
Aantal kindplaatsen
HOOFDSTUK V INRICHTEN VAN TOEZICHT EN HANDHAVING
De Wet kinderopvang regelt een basisniveau aan kwaliteit waar kindercentra en gastouderbureaus aan moeten voldoen oftewel “verantwoorde kinderopvang”. Dit betreft globale normen, dit wil zeggen kinderopvang die bijdraagt aan een goede en gezonde ontwikkeling van het kind in een veilige en gezonde omgeving. Door middel van een beleidsregel op grond van de Awb zal de minister uitleg geven over het begrip “verantwoorde kinderopvang” en zullen globale normen nader worden geconcretiseerd. Het gaat dan om de concretisering van de kwaliteitseisen op gebied van de leidster-kinderratio, de groepsgrootte en bijvoorbeeld de opleidingseisen.
Daarnaast regelt de wet concrete normen zoals medezeggenschap, risico inventarisatie voor kindercentra, verklaring omtrent gedrag enz.
Toezicht
Toezicht vindt plaats op zowel de globale normen als de concrete normen. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het toezicht. Het toezicht wordt uitgevoerd door de GGD. De GGD gaat uniform toetsen volgens landelijke toezichtprotocollen. Deze protocollen worden door de minister ook vastgesteld in de bovengenoemde beleidsregel.
Burgmeester en wethouders moeten hiervoor de inspecteur kinderopvang van de GGD officieel
aanstellen als toezichthouder kinderopvang en bekendmaken in een huis aan huis blad.
Handhaving
Een handhavingsmodel wordt door de VNG opgesteld. Dit model is gebaseerd op de beleidsregel en de Wet kinderopvang zelf. Dit model wordt als basis gehanteerd.
HOOFDSTUK VI FINANCIEN
De WBK vervangt alle bestaande financiële regelingen voor kinderopvang van de overheid
Dit betekent voor de gemeente het volgende:
Vanaf 2005 zijn er geen specifieke uitkeringen meer voor uitbreiding of instandhouding.
Er vindt een uitname plaats uit het gemeentefonds met ingang van 2005*
De hoogte hiervan is kenbaar gemaakt en wordt in 2004 nog als subsidie verstrekt.
Ook wordt nog een tegemoetkoming verstrekt in de kosten voor toezicht.
Gemeente | uitname 2005 | tegemoetkoming toezich | uitgaven 2004 |
---|---|---|---|
t | |||
Beemster | € 36.000,-- | € 1.005,-- | € 26.000,-- |
Graft-De Rijp | € 25.000,-- | € 646,-- | € 38.571,-- |
Schermer | € 16.000,-- | € 530,-- | € 13.965,-- |
Zeevang | € 23.000,-- | € 754,-- | nihil |
Gemeenten die deze middelen nooit hebben aangewend voor de subsidiëring van kinderopvangorganisaties moeten dit bedrag op andere begrotingsposten bezuinigen.
De subsidierelaties met de kinderopvangopvangorganisaties moeten worden beëindigd.
Alle organisaties zijn hiervan inmiddels schriftelijk op de hoogte gesteld.
Voor kinderopvang voor ouders uit specifieke doelgroepen stort het rijk een bedrag in het gemeentefonds.
Beemster | € 10.830,-- |
Graft-De Rijp + | € 7.000,-- |
Schermer | € 6.300,-- |
Zeevang | € 5.000,-- |
De bijdrage van het rijk aan de doelgroepen is een open eind regeling.
De gelden zijn niet geoormerkt. Echter er vindt wel een monitoring plaats. Afhankelijk van het resultaat vindt bijstelling plaats.
Er wordt een extra budget ontvangen om de doelgroep “huishoudens met sociaal medische indicatie”. Het extra budget dat de gemeente ontvangt is ongeveer 14,5 % van de uitname uit het gemeentefonds.
Beemster | 14,5% van € 36.000,-- = € 5.220,-- |
Graft-De Rijp | 14,5% van € 25.000,-- = € 3.625,-- |
Schermer | 14,5% van € 23.000,-- = € 3.335,-- |
Zeevang | 14,5% van € 16.000,-- = € 2.320,-- |
Huidige subsidiebudgetten
Totdat de nieuwe wet in werking treedt wordt kinderopvang bekostigd uit de volgende regelingen:
Werkdeel Wet werk en bijstand
KOA-regeling
Budget gemeentefonds
Bijzondere bijstand
Overige eigen gemeentelijke middelen
Inschatting omvang doelgroepen
Ingeschat wordt dat er weinig beroep gedaan zal worden op de regeling door de doelgroepouders.
In de maand oktober is geïnventariseerd welke ouders gebruik maken van kinderopvang.
Gebleken is dat er alleen in de gemeenten Beemster en Graft-De Rijp door doelgroepouders gebruik gemaakt wordt van formele kinderopvang. Dit betekent dat de gemeente in deze gevallen 3,5% van de kosten dient te betalen.
In de overige gevallen worden de kinderen opgevangen door familie of buren en kennissen.
Daar geen sprake is van formele kinderopvang kunnen deze kosten niet ten laste worden gebracht van het budget Wet kinderopvang. Wel kan hiervoor bijzondere bijstand worden verstrekt.
HOOFDSTUK VII COMUNICATIE
Huidige doelgroepouders
Begin november ontvangen zij informatie over de nieuwe wet (folder) alsmede een aanvraagformulier. Zij worden persoonlijk uitgenodigd voor een gesprek. Het aanvraagformulier wordt dan ingevuld. Ook het aanvraagformulier van de belastingdienst wordt dan ingevuld. Dit formulier moet namelijk uiterlijk 30 november 2004 bij hen binnen zijn indien men vanaf 1 januari 2005 een maandelijkse tegemoetkoming wensen te ontvangen. Ook dit formulier wordt tijdens het gesprek ingevuld.
Kindercentra
Kindercentra en gastouderbureaus die momenteel op basis van een gemeentelijke vergunning reeds bestaan worden automatisch opgenomen in een register. Door de gemeente worden bestaande
vergunninghouders schriftelijk op de hoogte gesteld van opneming in het register. Zij worden tevens verzocht de voor registratie benodigde gegevens te verstrekken.
Publicatie
Begin november 2004 wordt een publicatie opgenomen in de gemeentelijke kranten.
Beemster
Kinderdagverblijf Ootje Tontel
Nicolaas Cromhoutlaan 3
1462 JL Middenbeemster
tel. 0299 - 683733
Buitenschoolse opvang De Speelhut
postbus 41
1462 ZG Middenbeemster
tel. 0299 - 687400
Graft-De Rijp
Kinderdagverblijf Kids IV (0-4 jaar)
De Volger 24
1483 GA DE RIJP
Tel. 0299-679700; Fax 0299-679775
Buitenschoolse opvang De Kajuit (4-12 jaar)
Boeijerstraat 14a
1483 TH DE RIJP
Tel. 0299-675514
Kleinschalige kinderopvang aan huis IAMO (0-12 jaar)
Westeinde 30
1483 EB DE RIJP
Tel. 0299-673770;
Schermer
Kinderdagverblijf Bruintje Beer
Dorpsstraat 64
1842 GW OTERLEEK
tel. 072-5715777
Zeevang
Kinderdagverblijf Okido
De Krommert 1-17
1474 PM OOSTHUIZEN
TEL. 0299-601733
Eigenaar: Evean Kinderopvang
Tel. 0299-394208
Er zijn beperkte mogelijkheden voor buitenschoolse opvang (voor 8 kinderen van 4/12 jaar)