Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Schermer

Reglement GBA

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Schermer
Officiële naam regelingReglement GBA
CiteertitelReglement GBA
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De regeling vervangt het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 26 februari 2002

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-03-201101-01-201001-10-2012Onbekend

22-06-2010

De Uitkomst, 22-02-2011

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement GBA

Burgemeester en wethouders van de gemeente Schermer;

gelet op:

  • -

    de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens,

  • -

    de Wet bescherming persoonsgegevens en

  • -

    de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

besluiten vast te stellen het: Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • -

    de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA, Stb. 1994, nr. 494, zoals nadien gewijzigd);

  • -

    GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van Schermer;

  • -

    verordening GBA: de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • -

    beheerregeling GBA: de beheerregeling als bedoeld in artikel 14 van de Wet;

  • -

    verantwoordelijke: het College van Burgemeester en Wethouders;

  • -

    beheerder: degene die op grond van de Beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;

  • -

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft, waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

  • -

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet, in de GBA van de gemeente is opgenomen;

  • -

    afnemer: een bestuursorgaan;

  • -

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 2 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de Wet worden bestanden van de GBA in verband gebracht met andere gemeentelijke registraties. Het doel is de verwerking van persoonsgegevens.

In bijlage 1 worden:

  • de betreffende afdelingen c.q. registraties benoemd,

  • de betreffende gegevens omschreven

  • het doel omschreven waarvoor de gegevensuitwisseling plaatsvindt

  • de beheerder van deze verwerkingen benoemd

Aan de beheerder(s) van de gemeentelijke registratie(s) als genoemd in bijlage 1 worden:

  • a.

    gegevens verstrekt vanuit de GBA en opgenomen in de betreffende registratie, waarbij een binnengemeentelijke afnemersindicatie wordt geplaatst;

  • b.

    gegevens verstrekt, indien de onder a genoemde gegevens wijziging ondergaan en waar de binnengemeentelijke afnemersindicatie voorkomt.

De gebruikers van de gegevens verklaren strikte geheimhouding over de ontvangen gegevens en dat zij vertrouwelijk en op verantwoorde wijze omgaan met de ter beschikking gestelde gegevens.

Artikel 3 Rechtstreekse toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

  • a.

    de Informatiebeheerder GBA;

  • b.

    de door het college aangewezen medewerkers van de afdeling Welzijn;

  • c.

    de door de Teamcoördinator Welzijn of diens vervanger aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires werkzaam c.q. stage lopend bij de afdeling Welzijn;

  • d.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet, de in de bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de in deze bijlage genoemde gegevens en onder vermelding van welk doel.

Artikel 4 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet worden aan in de bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers systematisch en incidenteel de in deze bijlage genoemde gegevens verstrekt ten behoeve van het in deze bijlage genoemde doel.

De gebruikers van de gegevens verklaren strikte geheimhouding over de ontvangen gegevens en dat zij vertrouwelijk en op verantwoorde wijze om gaan met de ter beschikking gestelde gegevens.

Artikel 5 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, eerste en tweede lid van de Wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet, op schriftelijk verzoek gegevens worden verstrekt aan:

  • natuurlijke personen;

  • de in de bijlage 4 vermelde rechtspersonen ten behoeve van de in deze bijlage genoemde doelen.

Gegevensverstrekking als genoemd in dit artikel vindt niet plaats indien het vermoeden bestaat dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene onevenredig wordt geschaad.

Artikel 6 Geheimhouding van gegevens

De in de artikelen 4 en 5 bedoelde gegevensverstrekking vindt plaats met inachtneming van het in de Wet GBA vastgelegde ten aanzien van de geheimhouding van gegevens.

Artikel 7 Terugmeldplicht

De in de artikelen 2 t/m 4 genoemde binnengemeentelijke afnemers en de in artikel 5 genoemde natuurlijke en rechtspersonen die gerede twijfel hebben over de juistheid van de verstrekte gegevens uit de basisadministratie (authentiek en niet-authentiek) doen hiervan mededeling aan de Informatiebeheerder GBA. Voor de uitvoering van deze procedure wordt verwezen naar het Informatiebeveiligingsplan gemeente Schermer.

Hoofdstuk 3 Overige bepalingen

Artikel 8 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vast te stellen beveiligingsplan.

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

In gevallen, de uitvoering van de verordening betreffende, waarin dit reglement niet voorziet, beslist de beheerder.

Artikel 10 Wijzigingen

De beheerder is bevoegd de bij dit Reglement behorende bijlagen 1 tot en met 4 vast te stellen en te wijzigen.

Artikel 11 Slotbepalingen
  • 1. Het “Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens” van 26 februari 2002 wordt ingetrokken.

  • 2. Dit reglement wordt aangehaald als "Reglement GBA".

  • 3. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2010.

  • 4. Het reglement ligt ter inzage bij de Informatiebeheerder GBA.

Ondertekening

Aldus vastgesteld te Schermer op 22 juni 2010.

Burgemeester en wethouders voornoemd,

De secretarisP.Schouten
De burgemeesterP.G.Moeijes

Reglement GBA - Bijlage 1 bij artikel 2

Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Conform artikel 2 van het Reglement GBA

Op grond van artikel 96 van de Wet GBA kunnen er, met het oog op het met elkaar in verband brengen van bestanden tussen de GBA en andere gemeentelijke registraties voor verwerkingen van

persoonsgegevens, gegevens verstrekt worden aan binnengemeentelijke afnemers.

De gegevens van de hieronder genoemde mutaties worden aan de genoemde afdelingen verstrekt middels het systeem van pakketintegratie:

  • Vertrek uit de gemeente

  • Emigratie

  • Verhuizing binnen de gemeente

  • Overlijden

  • Huwelijk

  • Huwelijksontbinding

  • Wijziging nationaliteit

  • Naamsverandering

  • Vestiging

Het betreft de volgende organisatie-onderdelen:

  • Team Middelen – belastingen

  • Gemeente Alkmaar - leerplicht

Het doel waarvoor de gegevensuitwisseling plaatsvindt:

De gegevensuitwisseling van mutaties vindt plaats in het kader van een eenduidige en juiste gegevensverwerking voor publiekrechtelijke taken.

De beheerder van de gegevensverwerking:

Als beheerder van deze te verstrekken gegevens wordt aangewezen: de gegevensbeheerder annex applicatiebeheerder van de afdeling waaraan deze gegevens worden verstrekt.

Vastgesteld door burgemeester en wethouders op: 22 juni 2010.

De secretaris
De burgemeester

Reglement GBA - Bijlage 2 bij artikel 3

Binnengemeentelijke afnemers die rechtstreeks toegang hebben tot de GBA

Conform artikel 3 Reglement GBA.

Met inachtneming van het bijbehorende autorisatieprofiel, is, voor de uitvoering van de hieronder genoemde taken, rechtstreekse toegang tot de GBA toegekend aan:

Griffie:

  • Administratie persoonsgegevens raadsleden

  • Rampenbestrijding

Directie:

  • Algemene correspondentie

Team Ondersteuning,

Kabinet en bestuurssecretariaat:

  • Koninklijke Onderscheidingen

  • 4 mei bijeenkomst

  • Huwelijksjubilea

  • Veteranendag

Team Ondersteuning,

Juridische Zaken:

  • Algemene correspondentie (bezwaar en beroep)

Team Ondersteuning,

Receptie:

  • Algemene correspondentie (postregistratie)

  • Gevonden voorwerpen

Team Middelen,

Beleid, Belastingen, Comptabiliteit en Verzekeringen:

  • Algemene correspondentie (debiteuren, crediteuren, invorderen leges)

  • Gemeentelijke belastingen

  • Waardering onroerende zaken

  • Afvalstoffenheffing

Team Middelen,

Personeel en organisatie:

  • Algemene correspondentie personeelsadministratie

  • Pensioenen raadsleden en wethouders

  • Wachtgelden gemeentepersoneel

Team Welzijn,

Onderwijs, Welzijn, Facilitaire Zaken

  • Algemene correspondentie

Team Welzijn,

Burgerzaken

  • GBA

  • Burgerlijke Stand

  • Verkiezingen

  • Rampenbestrijding

Team Ruimte,

Ruimtelijke Ordening, Werken en Projecten, Bouw- en Milieuzaken:

  • Algemene correspondentie

  • Huisvesting

  • Omgevingsvergunning

  • Winkeltijden

  • Drank- en horecabedrijf

  • Kansspelen

  • Grafrechten (begraafplaatsadministratie)

De verstrekte gegevens

Binnen bijgevoegde landelijke wettelijke taken kunnen, voor de uitoefening van genoemde taakvelden, aan medewerkers van de hierboven genoemde organisatieonderdelen de gegevens verstrekt worden conform de registratie bevoegdheidsprofielen in PROWEB (applicatie van Procura).

Het doel waarvoor de gegevensuitwisseling plaatsvindt

Voor alle hierboven genoemde organisatieonderdelen, welke rechtstreeks toegang tot de GBA hebben, met inachtneming van de beperking van de verstrekte gegevens, geldt dat deze toegang plaatsvindt in het kader van een eenduidige en juiste gegevensverwerking voor de hierbij gevoegde gemeentelijke taken.

Per taak zijn de volgende punten uitgewerkt:

  • De soort en beschrijving van de taak

  • De bijbehorende doelgroep

  • Functie van de uitvoerende ambtenaar

  • De wettelijke grondslag

  • De gegevenssets die noodzakelijk zijn om de beschreven taken uit te voeren, waarbij de gegevenssets opgebouwd zijn aan de hand van de opzet van een persoonslijst. Dit houdt in met een rubriek(nummer; bijv. 01.01.10), soort gegevens (nummer; bijv. 1/3) en omschrijving (a-nummer). De historie is herkenbaar aan het 50 rubriek nummer (bijv. 50 is verblijfplaats, 58 is historie verblijfplaats)

  • De wijze van verstrekken van de gegevens (inclusief aanduiding profiel van Proweb).

Profielen en wettelijke taken

Door het agentschap BPR zijn in Bijlage 13 van het stappenplan “toetreding Gemeente Als Buitengemeentelijke Afnemer (GABA)” alle mogelijke autorisaties geregeld. De GABA-autorisatie is gebaseerd op wettelijke taken die een gemeente uitvoert met de daarbij noodzakelijke persoonsgegevens.

Deze wettelijke taken en bijbehorende gegevens zijn gebruikt om standaard-profielen in de applicatie van Procura, te weten PROWEB aan te maken.

In PROWEB GBA zijn nu (naast superuser en evt. balie) de volgende modelprofielen beschikbaar:

  • Raadplegen 1

    • Gemeentelijke belastingen

    • Afvalstoffenheffing

  • Raadplegen 2

    • Huisvesting

  • Raadplegen 3

    • Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen

  • Raadplegen 4

    • Pensioenen raadsleden en wethouders

  • Raadplegen 5

    • Wachtgelden gemeenteambtenaren

  • Raadplegen 6

    • WOZ

    • Winkeltijden

    • Omgevingsvergunning

    • Kansspelen

    • Rampenbestrijding

    • Gevonden voorwerpen

  • Raadplegen 7

    • Vergunningen/ontheffingen/meldingen/kennisgevingen APV

    • WMO

  • Raadplegen 8

    • Drank- en Horecabedrijf

Voor de burgerzakentaken GBA, Burgerlijke Stand, naamswijziging, bijschrijving paspoort, naturalisatie en

volmachtverlening kieswet zijn geen aparte profielen aangemaakt. Dit wordt afgedekt door het profiel balie.

[Klik hier om het document te downloaden]

Vastgesteld door burgemeester en wethouders op: 22 juni 2010.

De secretaris
De burgemeester

Reglement GBA - Bijlage 3 bij artikel 4

Binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de GBA en aan wie systematisch of incidenteel gegevens worden verstrekt.

Conform artikel 4 van het Reglement GBA

De gemeente Schermer verstrekt momenteel niet systematisch of incidenteel gegevens aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de GBA.

Vastgesteld door burgemeester en wethouders op: 22 juni 2010.

De secretaris
De burgemeester

Reglement GBA - Bijlage 4 bij artikel 5

Overige verstrekkingen (vrije derden conform art. 100 Wet GBA)

Conform artikel 5 van het ‘Reglement GBA’

  • 1.

    Verstrekkingen kunnen worden gedaan aan natuurlijke personen. Gegevens kunnen worden verstrekt op de wijze zoals deze is voorgeschreven en vastgelegd in de procedure inzake verstrekkingen van de Werkprocedures Privacy gemeente Schermer.

  • 2.

    Verstrekkingen kunnen worden gedaan aan rechtspersonen. De hierna genoemde toegelaten rechtspersonen zijn voor het doel en de omvang van de gegevens opgenomen in deze bijlage. Gegevens kunnen worden verstrekt op de wijze zoals deze is voorgeschreven en vastgelegd in de Werkprocedures Privacy gemeente Schermer.

Gemeente Schermer verstrekt incidentele of ad hoc gegevens aan onderstaande derden, waarvoor geldt dat:

  • zij rechtspersoon zijn zonder winstoogmerk en

  • zij gerechtvaardigd belang hebben door dringende maatschappelijke behoefte en

  • de verstrekking in juiste verhouding is met het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en

  • de gegevensverstrekking niet op andere, minder ingrijpende, wijze kan worden gerealiseerd.

Buitenlandse overheden
Advies- en meldpunt kindermishandeling
Stichting Welzijnsbevordering Kern 8 (Jongerenwerkster)
Aangenaam/Wonenplus
Ziekenhuizen
Het Rode Kruis

De maximaal te verstrekken gegevens zijn:

01 Persoon
02.10Voornamen
02.20Adellijke titel/predikaat
02.30Voorvoegsel geslachtsnaam
02.40Geslachtsnaam
03.10Geboortedatum
04.10Geslachtsaanduiding
61.10Aanduiding naamgebruik
83.10Aanduiding gegevens in onderzoek
05 Huwelijk/geregistreerd partnerschap
02.30Voorvoegsel geslachtsnaam
02.40Geslachtsnaam
83.10Aanduiding gegevens in onderzoek
06 Overlijden
08.10Datum overlijden
83.10Aanduiding gegevens in onderzoek
08 Verblijfplaats
09.10Gemeente van inschrijving
10.20Gemeentedeel
11.10Straatnaam
11.20Huisnummer
11.30Huisletter
11.40Huisnummertoevoeging
11.50Aanduiding bij huisnummer
11.60Postcode
83.10Aanduiding gegevens in onderzoek

Vastgesteld door burgemeester en wethouders op: 22 juni 2010.

De secretaris
De burgemeester