Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Schermer

Regeling Kinderopvang 2006 voor burgemeester en wethouders

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Schermer
Officiële naam regelingRegeling Kinderopvang 2006 voor burgemeester en wethouders
CiteertitelRegeling Kinderopvang burgemeester en wethouders Schermer 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Rechtspositiebesluit burgemeesters, art. 27a
  2. Rechtspositiebesluit wethouders
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-01-200601-01-200631-03-2015Onbekend

20-12-2005

Polder Express, 04-01-2006

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Kinderopvang burgemeester en wethouders Schermer 2006

De raad der gemeente Schermer;

 

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;

 

Gelet op het bepaalde in artikel 27a van de rechtspositie burgemeester;

 

Gelet op het bepaalde in artikel 24 van de rechtspositie wethouders;

 

B E S L U I T :

 

Vast te stellen de “Regeling Kinderopvang 2006 voor burgemeester en wethouders, luidende als volgt:

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. Bestuursorgaan: de gemeenteraad van de gemeente Schermer.

  • 2.Collegeleden: burgemeester en wethouders van de gemeente Schermer.

  • 3.Ouder: het collegelid die voor zijn of haar kind(eren) voor kinderopvang in aanmerking komt. Onder ouder wordt mede verstaan degene die de pleegouderlijke zorg voor een kind heeft

Artikel 2 Soorten opvang

  • 1. Kinderopvang kan plaatshebben in een kinderdagverblijf, in een centrum voor buitenschoolse opvang of door middel van een gastouderbureau.

  • 2. Een kinderdagverblijf, een centrum voor buitenschoolse opvang of een gastouderbureau dient te voldoen aan alle eisen die de overheid stelt ten aanzien van de kwaliteit van de geboden kinderopvang.

Artikel 3 Aanspraak op kinderopvang

  • 1. De bijdrage die de gemeente Schermer levert in de kosten van kinderopvang, bestaat uit maximaal een zesde van de totale kosten voor kinderopvang.

  • 2. Collegeleden die een aanspraak kunnen uitoefenen, moeten als ouder of voogd verantwoordelijkheid dragen voor kinderen van 0 tot 13 jaar.

  • 3. Het collegelid komt ten hoogste in aanmerking voor kinderopvang voor de dagdelen die hij of zij daadwerkelijk bij de gemeente werkt.

  • 4. In principe kan alleen kinderopvang worden aangevraagd voor die dagdelen waarop beide partners werken of in geval van alleenstaand ouderschap voor die dagdelen waarop belanghebbende werkt voor de gemeente Schermer.

  • 5. Niet voorgedragen kunnen worden kinderen voor wie om medische, sociale of opvoedingsproblemen een andere vorm van kinderopvang of buitenschoolse opvang vereist is. Dit is ter beoordeling van de directie van het kinderopvangcentrum, die daarin de uiteindelijke beslissing neemt na overleg met het bestuursorgaan.

  • 6. Na 1 jaar ziekte vervalt het recht op een bijdrage in de kosten door de gemeente.

  • 7. Aanspraak op kinderopvang houdt op indien kinderen overgaan naar de middelbare school, bij ingangsdatum ontslag van het betrokken collegelid en bij overlijden van het kind.

Artikel 4 Hoogte van de ouderbijdrage in de kinderopvang

  • 1. Voor het bepalen van de bijdrage in de kosten voor kinderopvang tot een maximum van een zesde van de totale kosten, wordt uitgegaan van:

    a. De door de kinderopvang bij de ouder in rekening gebrachte factuur.

    b. Een maximaal te vergoeden uurtarief volgens de jaarlijks door het Rijk vast te stellen maximum uurprijs voor de dagopvang en buitenschoolse opvang.

  • 2. Contracten staan op naam van de ouder. De facturen worden door de ouder betaald.

  • 3. De vastgestelde bijdrage wordt aan de ouder uitbetaald.

  • 4. De bijdrage wordt maandelijks aangepast wanneer zich wezenlijke wijzigingen voordoen in de omvang en/of kosten van de kinderopvang. Daarnaast wordt de bijdrage aangepast op grond van wijzigingen in de door het Rijk vast te stellen maximum uurprijs voor de dagopvang en voor de buitenschoolse opvang.

Artikel 5 Aanvraag van kinderopvang

  • 1. Het collegelid heeft zelf de verantwoordelijkheid om passende kinderopvang te zoeken.

  • 2. De aanvraag gebeurt via een daartoe ontworpen formulier, waarop tenminste de volgende gegevens ter beschikking gesteld dienen te worden:

    a. de naam van het betrokken collegelid;

    b. de datum waarop de noodzaak tot kinderopvang waarschijnlijk ontstaat;

    c. informatie over het gewenste kinderdagverblijf c.q. gastouderbureau;

    d. de periode waarover naar verwachting opvang wordt gevraagd;

    e. relevante gegevens over partner en gezinssituatie;

    f. gegevens over het gezinsinkomen, die noodzakelijk zijn voor de bepaling van de ouderbijdrage en/of tegemoetkoming.

  • 3. Indien het collegelid een aanvraag heeft gedaan en is gehonoreerd en dit collegelid annuleert de inschrijving, dan wordt het collegelid aansprakelijk gesteld voor de daaruit voortvloeiende kosten.

Artikel 6 Beëindiging van de kinderopvang

  • 1. De kinderopvang kan door het collegelid worden opgezegd met inachtneming van de opzegtermijnen die zijn opgenomen in het contract met de kinderopvangvoorziening.

  • 2. De aanspraak op deze regeling eindigt van rechtswege indien de werkzaamheden bij de gemeente Schermer zijn beëindigd, bij het bereiken van de maximale leeftijd van het kind en bij het onverhoopt overlijden van het kind.

  • 3. Indien de kinderopvang niet tijdig wordt opgezegd, zullen de resterende kosten niet in aanmerking komen voor een bijdrage.

Artikel 7 Overige bepalingen

  • 1. Bij het niet of niet volledig naleven van deze regeling heeft de gemeente Schermer het recht alle gemaakte kosten op de betrokken collegelid  te verhalen.

  • 2. De gemeente Schermer is niet verantwoordelijk voor de opvang van de kinderen; dit is een zaak tussen kinderopvanginstelling en deelnemer.

  • 3. Deze regeling zal worden gewijzigd indien er ingrijpende wijzigingen optreden in het overheidsbeleid of de rechtspositie ten aanzien van kinderopvang.

  • 4. In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of in gevallen waarin deze regeling een effect oproept dat niet strookt met het sociale beleid van de gemeente Schermer, beslist het bestuursorgaan.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2006.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare

vergadering van de raad, gehouden

op dinsdag 20 december 2005.

De voorzitter,

De griffier,