Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Muiden

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2015 (Legesverordening 2015)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Muiden
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2015 (Legesverordening 2015)
CiteertitelLegesverordening 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-12-2014Onbekend

18-12-2014

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2015 (Legesverordening 2015).

De raad van de gemeente Muiden;

gezien de vastgestelde programmabegroting 2015;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften ter zake van een gemeentelijke belasting of retributie;

  • e.

    bewijzen van in leven zijn, strekkende tot betaling van pensioen, lijfrente en andere periodieke

    uitkeringen ten laste van de staat, provincie, gemeenten, waterschappen of andere

    publiekrechtelijke lichamen;

  • f.

    de aan belanghebbende uit te reiken beschikkingen of afschriften daarvan, houdende

    aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding

    of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of

    dienstverrichting jegens de gemeente;

  • g.

    het afgeven van bewijzen omtrent inkomen en vermogen, als bedoeld in artikel 857,

    lid 1 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering;

  • h.

    stukken en legalisatie van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken;

  • i.

    kwitanties van geldsommen en andere stukken, waarbij de ontvangst of overneming

    van gelden of goederen wordt erkend of vermeld;

  • j.

    stukken door openbare besturen, ambtenaren en instellingen in het openbaar belang

    aangevraagd;

  • k.

    de inlichtingen en opgaven, verstrekt ten behoeve van een wetenschappelijk of

    liefdadig doel.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De ‘legesverordening 2014’ vastgesteld bij raadsbesluit 21 november 2013 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2015.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 december 2014

M.L. de Pater – van der Meer

Voorzitter

A.J.M. Anthonissen

Griffier

Tarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2015.

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 19 Diversen

Titel2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Aanwijzing tot gemeentelijk monument

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikkingen

Hoofdstuk 11 Diversen

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

1,015

 

2014

2015

Titel 1 Algemene dienstverlening

   

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

   

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap (inclusief trouwboekje of partnerschapsboekje) op:

   

1.1.1.2

op werkdagen binnen kantoortijden (8.00 - 17.00 uur) voor:

   

1.1.1.2.1

inwoners van de gemeente Muiden of wier ouders inwoners zijn:

€ 378,00

€ 378,00

1.1.1.2.2

voor overige personen:

€ 435,00

€ 435,00

1.1.1.3

op werkdagen buiten kantoortijden (8.00 - 17.00 uur) voor:

   

1.1.1.3.1

inwoners van de gemeente Muiden of wier ouders inwoners zijn:

€ 561,00

€ 561,00

1.1.1.3.2

voor overige personen:

€ 647,00

€ 647,00

1.1.1.4

dinsdagmorgen tijdens kantoortijden (8.00 - 12.00 uur) voor:

   

1.1.1.4.1

inwoners van de gemeente Muiden of wier ouders inwoners zijn:

€ 146,00

€ 146,00

1.1.1.4.2

voor overige personen:

 

€ 200,00

1.1.1.5

op zaterdagen binnen en buiten kantoortijden voor:

   

1.1.1.5.1

inwoners van de gemeente Muiden of wier ouders inwoners zijn :

€ 653,00

€ 653,00

1.1.1.5.2

voor overige personen:

€ 754,00

€ 754,00

1.1.1.6

op zondagen binnen en buiten kantoortijden voor:

   

1.1.1.6.1

inwoners van de gemeente Muiden of wier ouders inwoners zijn :

€ 748,00

€ 748,00

1.1.1.6.2

voor overige personen:

€ 862,00

€ 862,00

1.1.1.7

voor de locaties op de aangewezen schepen geldt bij het voltrekken van een huwelijk of de registratie van het partnerschap op het IJmeer een tariefopslag van:

   

1.1.1.7.1

op werkdagen tijdens kantoortijden:

€ 208,00

€ 208,00

1.1.1.7.2

op zaterdagen:

€ 429,00

€ 429,00

1.1.1.8

voor de locatie Pampus geldt een tariefopslag van:

   

1.1.1.8.1

op werkdagen tijdens kantoortijden:

€ 63,00

€ 63,00

1.1.1.8.2

op zaterdagen:

€ 128,00

€ 128,00

1.1.2

Het tarief voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte is gelijk aan de tarieven onder onderdeel 1.1.1 .

   

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap (inclusief trouwboekje of partnerschapsboekje) in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 357,00

€ 357,00

1.1.4

Het tarief voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek is gelijk aan het tarief onder onderdeel 1.1.3.

   

1.1.5

Niet van toepassing voor de gemeente Muiden.

   

1.1.6

Niet van toepassing voor de gemeente Muiden.

   

1.1.7

Niet van toepassing voor de gemeente Muiden.

   

1.1.8

Niet van toepassing voor de gemeente Muiden.

   

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

   

1.1.10

De feestdagen, zoals nieuwjaarsdag, tweede paas- en pinksterdag, Hemelvaartsdag, Goede Vrijdag, beide kerstdagen en Koninginnedag, worden met de zondag gelijkgesteld

   

1.1.11

Het huwelijksrecht en het recht op partnerschapsregistratie wordt niet geheven van onvermogenden, indien deze om gewichtige redenen de voltrekking van hun huwelijk of registratie van het partnerschap op een andere dan de voor kosteloze voltrekking of registratie bepaalde tijd ofwel buiten het huis der gemeente verlangen, mits uit een verklaring afgegeven door de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats of anderszins, hun onvermogen blijkt

   

1.1.12

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een duplicaat trouw- of partnerschapsboekje of het verstrekken van een trouw- of partnerschapsboekje bedraagt:

€ 23,50

€ 23,50

1.1.13

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld:

   
 

het geregeld verstrekken van opgave omtrent geborenen, overledenen, huwelijksaangiften, aangiften voor geregistreerd partnerschap, huwelijksvoltrekkingen of partnerschapsregistraties bij wijze van jaarabonnement:

   
 

-elke werkdag te verstrekken

€ 420,00

€ 420,00

 

-éénmaal per week te verstrekken

€ 192,00

€ 192,00

 

als onder 1.1.1. bedoeld, doch afzonderlijk voor iedere groep van inlichtingen

   
 

-alle werkdagen te verstrekken

€ 192,00

€ 192,00

 

-éénmaal per week te verstrekken

€ 76,50

€ 76,50

1.1.14

Het tarief bedraagt ter zake van het vanwege de gemeente aanleveren van getuigen bij een huwelijk of partnerschapsregistratie, per getuige

€ 20,50

€ 20,50

1.1.15

Voor het onderzoeken van de geschiktheid van een locatie als trouwlocatie hier niet genoemd

€ 237,00

€ 237,00

1.1.16

Het tarief bedraagt ter zake van de afgifte van een verklaring huwelijksbevoegdheid

€ 22,30

€ 22,30

1.1.17

Het tarief voor het annuleren of verzetten van een huwelijk bedraagt

€ 48,00

€ 48,00

1.1.18

Het tarief voor het gebruik maken van een externe (b)abs (niet mogelijk in het weekend, op dinsdagmorgen van 8.00 – 12.00 uur en op werkdagen na 16.00 uur) bedraagt

€ 88,00

€ 150,00

       

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

   

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

   

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

   

1.2.1.1

 

€ 51,00

   

€ 66,50

1.2.1.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,00

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort

   

1.2.1.2.1

als bedoeld in 1.2.1.1.1 (zakenpaspoort)

€ 51,00

€ NB

1.2.1.2.2

als bedoeld in (zakenpaspoort)

€ 66,50

€ NB

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 51,00

€ NB

1.2.1.4

Niet van toepassing voor de gemeente Muiden.

   

1.2.1.5

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met zeventien jaar

€ 28,00

€ NB

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van achttien jaar en ouder

€ 52,50

€ NB

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.5 en 1.2.1.6 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 47,00

€ NB

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 slechts één keer per reisdocument berekend.

   
       

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

   

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 38,00

€ NB

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,00

€ NB

1.3.3

Bij vermissing van het onder 1.3.1 bedoelde rijbewijs wordt het betreffende tarief verhoogd met

€ 20,00

€ NB

       

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

   

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

   

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 2,27

€ 2,27

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

   

1.4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 162,00

€ 162,00

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 683,00

€ 683,00

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 1.054,00

€ 1.054,00

1.4.2.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 4.857,00

€ 4.857,00

1.4.2.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€ 8.221,00

€ 8.221,00

1.4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het [wekelijks] verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente

€ 283,00

€ 283,00

1.4.2.4

tot het verstrekken van een uittreksel, niet meer bevattende dan naam, voorna(a)m(en), geboortedatum en geboorteplaats

€ 9,50

€ 9,50

1.4.2.5

tot het verstrekken van een uittreksel, meer bevattende dan naam, voorna(a)m(en), geboortedatum en geboorteplaats

€ 9,50

€ 9,50

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

   

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

   

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 3,50

€ 3,50

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

   

1.4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 162,00

€ 162,00

1.4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 683,00

€ 683,00

1.4.4.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 1054,00

€ 1054,00

1.4.4.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 4.857,00

€ 4.857,00

1.4.4.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€ 8.221,00

€ 8.221,00

1.4.5

Niet van toepassing voor de gemeente Muiden.

   

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 11,50

€ 11,50

       

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

   

Niet van toepassing voor de gemeente Muiden.

   
       

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

 

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

   

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

   

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,50

€ 0,50

 

met een maximum per bericht van

€ 6,50

€ 6,50

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 27,50

€ 27,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 6,50

€ 6,50

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 27,50

€ 27,50

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

   

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 6,50

€ 6,50

       

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

   

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

   

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

€ 115,00

€ 115,00

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

€ 115,00

€ 115,00

1.7.1.3

indien de onder 1.7.1.1 en 1.7.1.2 genoemde stukken niet meer voorradig zijn worden de desbetreffende tarieven met 100% verhoogd

   

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

   

1.7.2.1

tot het verstrekken van pre-adviezen en notulen/besluitenlijstjes voor raadsvergaderingen en commissievergaderingen bij jaarabonnement met uitzondering van de afschriften van de toelichting en voorschriften van bestemmingsplannen:

   
 

-bij toezending

€ 152,00

€ 152,00

 

-bij afhalen op de gemeentesecretarie

€ 32,50

€ 32,50

1.7.2.2

tot het verstrekken van een kopie van een geluidsdrager van raadsvergaderingen en commissievergaderingen, per geluidsdrager

€ 18,50

€ 18,50

1.7.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

   

1.7.3.1

een afschrift van de bouwverordening (inclusief toelichting en uitvoeringsvoorschriften)

€ 134,00

€ 134,00

1.7.3.2

een afschrift van de brandbeveiligingsverordening (inclusief toelichting en uitvoeringsvoorschriften)

€ 134,00

€ 134,00

1.7.3.3

een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 59,00

€ 59,00

       

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

   

Niet van toepassing voor de gemeente Muiden.

   
       

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

   

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

   

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

€ 30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

€ 7,00

€ 7,00

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 5,50

€ 5,50

       

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

   

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken en het op verzoek doen van naspeuringen in het in de register van de burgelijke stand voor ieder daaraan besteed kwartier.

€ 11,50

€ 11,50

1.10.2

Het recht als onder 1.10.1 bedoeld, wordt niet geheven, wanneer de raadpleging geschiedt ten behoeve van de rijksdienst, de provinciale dienst, de dienst van een andere gemeente of van een waterschap, veenschap en veenpolder.

   
       

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

   

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een onttrekkingsvergunning

€ -

€ 60,50

       

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

   

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte

€ 60,50

€ 60,50

       

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

   

Niet van toepassing voor de gemeente Muiden.

   
       

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

   

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

   

1.14.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening \ standplaatsvergunning

€ 62,50

€ 62,50

       

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

   

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

   

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 32,50

€ 32,50

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 7,25

€ 7,25

1.15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

€ 16,50

€ 16,50

       

Hoofdstuk 16 Kansspelen

   

1.16.1

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30 c van de Wet op de kansspelen (Stb.1964, 483), geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Speelautomatenbesluit (Stb.1986,589) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

   
       

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

   

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet voor:

   
 

-Handholes (ongeacht aantal)

€ 297,00

€ 297,00

 

-Kabels en leidingen (25 tot 100 meter)

€ 297,00

€ 297,00

 

-Kabels en leidingen (100 tot 500 meter)

€ 360,00

€ 360,00

 

-Kabels en leidingen (500 tot 1000 meter)

€ 438,00

€ 438,00

 

-Kabels en leidingen (vanaf 1000 meter)

€ 516,00

€ 516,00

 

Het in 1.17.1 genoemde bedrag wordt:

   
 

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt met ieder daaraan besteed kwartier verhoogd met

€ 11,50

€ 11,50

1.17.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

   

1.17.3

Indien een begroting als bedoeld in 1.17.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

   
       

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

   

1.18

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

   

1.18.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 37,50

€ 37,50

1.18.2

Niet van toepassing voor de gemeente Muiden.

   

1.18.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 26,50

€ 26,50

1.18.4

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb.459) anders dan bedoeld in onder- deel 1.18.1.

€ 37,50

€ 37,50

1.18.5

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement (Stb.1994, 450)

€ 37,50

€ 37,50

1.18.6

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerplaats als bedoeld in artikel 12a van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) alsmede artikel 26c ven het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV)

€ 53,00

€ 53,00

       

Hoofdstuk 19 Diversen

   

1.19.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

   

1.19.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 3,50

€ 3,50

1.19.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

   
 

-op formaat A-4

€ 0,40

€ 0,40

 

-op formaat A-3

€ 0,60

€ 0,60

1.19.1.3

lichtdrukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per lichtdrukbreedte van

   
 

* 650 mm:

   
 

-tussen 0 en 50 cm

€ 3,00

€ 3,00

 

-tussen 50 en 100 cm

€ 6,00

€ 6,00

 

-tussen 100 en 200 cm

€ 7,50

€ 7,50

 

-groter dan 200 cm

€ 8,50

€ 8,50

 

* 914 mm:

   
 

-tussen 0 en 50 cm

€ 5,00

€ 5,00

 

-tussen 50 en 100 cm

€ 7,00

€ 7,00

 

-tussen 100 en 200 cm

€ 8,50

€ 8,50

 

-groter dan 200 cm

€ 11,50

€ 11,50

1.19.1.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 10,00

€ 10,00

1.19.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen c.a. in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan bestede periode van tien minuten

€ 7,00

€ 7,00

1.19.2.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent een kadastraal perceel per verstrekking

€ 5,50

€ 5,50

1.19.2.3

Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van inzage van de perceelskaarten, per perceelskaart

€ 3,50

€ 3,00

1.19.2.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van het waardegegeven als genoemd in artikel 40, lid 1, van de Wet Waardering Onroerende Zaken aan degene die kan aantonen uit hoofde van de belastingheffing te zijnen aanzien een gerechtvaardigd belang te hebben bij de verkrijging daarvan

€ 9,00

€ 9,00

1.19.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

   

1.19.3.1

tot het verzenden van een stuk naar een andere gemeente in Nederland in het persoonlijk belang van de aanvrager, als onder 1.9.3 bedoeld (de kosten van porto en legalisatie niet inbegrepen)

€ 5,50

€ 5,50

1.19.3.2

Tot het verkrijgen van een vergunning in het algemeen, te weten voor handelingen waarvoor krachtens wet, reglement of verordening van politie vergunning moet worden gevraagd voor zover daarvoor geen wettelijke regeling of vrijstelling bestaat of voor zover daarvoor in deze verordening geen bijzondere regeling is opgenomen

€ 9,50

€ 9,50

1.19.3.3

Tot het verkrijgen van een ventvergunning of opkopersvergunningen ten behoeve van het verkopen van producten, geldig voor:

   
 

-een dag

€ 6,00

€ 6,00

 

-een week

€ 11,50

€ 11,50

 

-een maand

€ 29,50

€ 29,50

 

-een jaar

€ 221,00

€ 221,00

1.19.3.4

Tot het verkrijgen van een taxivergunning:

   

1.19.3.4.1

inzake toestemming of het overdracht, als bedoeld in artikel 46 van de Wet Personenvervoer

€ 34,00

€ 34,00

1.19.3.4.2

inzake verlenging van een onder 1.19.3.4.1 bedoelde vergunning

€ 23,50

€ 23,50

1.19.3.4.3

voor het afgeven of verlengen van een vergunningsbewijs, als bedoeld in artikel 57 van de onder 1.19.3.4.1 genoemde wet

€ 23,50

€ 23,50

 

voor het afgeven of verlengen van een vergunningsbewijs, als bedoeld in artikel 57 van de onder 1.20.3.4.1 genoemde wet

   

1.19.3.5

Tot het verkrijgen van een ontheffing voor vaartuigen van een verbod als bedoeld in artikel 10, lid 1, van de Ligplaatsenverordening

€ 57,00

€ 57,00

1.19.3.6

Tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken van straatfoto’s, per dag

€ 10,00

€ 10,00

1.19.3.7

Tot het verkrijgen van een vaarvergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Passagiersschepen-verordening Muiden, waaronder begrepen een verzoek om ontheffing als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van genoemde verordening wordt geheven

€ 32,00

€ 32,00

 

indien voor het beoordelen van de aanvraag om vergunning het advies wordt ingewonnen van een instantie of deskundige als bedoeld in artikel 4, lid 2, van de Passagiersschepenverordening Muiden, wordt boven het verschuldigde recht tevens geheven het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van dit tarief wordt een aanvraag in behandeling genomen vijf dagen na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

   

1.19.3.8

Tot het verkrijgen van een vergunning voor woonruimteonttrekking op grond van artikel 3.2 van Huisvestingsverordening Gooi en Vechtstreek 2005

€ 63,00

€ 63,00

       

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2014

2015

2.1.1.1

aanlegkosten:

   
 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

   

2.1.1.2

bouwkosten:

   
 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

   

2.1.1.3

sloopkosten:

   
 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

   

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

   

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

   

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

   

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

   

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 107,00

€ 107,00

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

25%

25%

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

   

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

   
       

2.3.1

Bouwactiviteiten

   

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

   

2.3.1.1.1

voor iedere € 1000,- aan bouwkosten of gedeelte daarvan :

met een minimum van € 75,-

€ 47,00

€ 47,00

2.3.1.1.2

Indien de bouwkosten betrekking hebben op (grote) infrastructurele werken van of door overheidsorganen, kan de heffingsambtenaar het volgens artikel 2.3.1.1.1 berekende bedrag op verzoek verminderen.

   
       
 

Extra welstandstoets

   

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

€ 31,50

€ 31,50

       
 

Verplicht advies agrarische commissie

   

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

de werkelijke advieskosten.

   
       
       
 

Achteraf ingediende aanvraag

   

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

200%

200%

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

   
       
 

Beoordeling aanvullende gegevens

   

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

n.v.t.

n.v.t.

       

2.3.2

Aanlegactiviteiten

   

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

   

voor iedere € 1000,- aan aanlegkosten of gedeelte daarvan:

€ 47,00

€ 47,00

met een minimum van

€ 78,00

€ 78,00

2.3.2.2

Indien de aanlegkosten betrekking hebben op (grote) infrastructurele werken van of door een overheidsorgaan, kan de heffingsambtenaar het volgens artikel 2.3.2.1 berekende bedrag op verzoek verminderen.

   
       

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

   
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

   

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 265,00

€ 265,00

     

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 265,00

€ 265,00

     

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) wordt het tarief berekend overeenkomstig hoofdstuk 8 bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

   
     

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 265,00

€ 265,00

     

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 285,00

€ 285,00

     

2.3.3.6

indien de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 415,00

€ 415,00

     

2.3.3.7

indien de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 415,00

€ 415,00

     

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 265,00

€ 265,00

       

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

   
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

   

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 265,00

€ 265,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 265,00

€ 265,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking), wordt het tarief berekend overeenkomstig hoofdstuk 8 bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

   

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 265,00

€ 265,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 265,00

€ 265,00

2.3.4.6

indien de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 415,00

€ 415,00

2.3.4.7

indien de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 415,00

€ 415,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 265,00

€ 265,00

2.3.4.9

indien artikel 3 van de Wet vergunning onrechtmatige bewoning recreatiewoningen wordt toegepast:

€ 158,00

€ 158,00

2.3.4.10

indien artikel 4 van de Wet vergunning onrechtmatige bewoning recreatiewoningen wordt toegepast:

€ 158,00

€ 158,00

       

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

   

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 285,00

€ 285,00

2.3.5.2.

Het tarief onder 2.3.5.1 wordt vermeerderd met de navolgende bedragen indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk of gedeelte ervan:

   

2.3.5.2.1

met een bruto vloeroppervlak < 50 m²

€ 365,00

€ 365,00

2.3.5.2.2

met een bruto vloeroppervlak van 50 tot 200 m²

€ 780,00

€ 780,00

2.3.5.2.3

met een bruto vloeroppervlak van 200 tot 2000 m²

€ 1.660

€ 1.660

2.3.5.2.4

Met een bruto vloeroppervlak > 2000m ²

€ 2.600

€ 2.600

       

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

   

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedraagt het tarief:

   

2.3.6.1.1

voor iedere € 1000,- aan bouwkosten of gedeelte daarvan:

€ 10,00

€ 10,00

 

met een minimum van € 75,-

   

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, en er geen bouwkosten zijn, bedraagt het tarief:

€ 415,00

€ 415,00

2.3.6.3

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 156,00

€ 156,00

2.3.6.4

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een gemeentelijk monument is geen leges verschuldigd

   
       

2.3.7

Aanleggen of veranderen weg

   
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 78,00

€ 78,00

       

2.3.8

Uitweg/inrit

   
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 107,00

€ 107,00

       

2.3.9

Kappen

   
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

   
 

voor de eerste boom

€ 62,00

€ 62,00

 

voor de daarop volgende(n)

€ 31,50

€ 31,50

       

2.3.10

Opslag van roerende zaken

n.v.t.

n.v.t.

       

2.3.11

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

   

2.3.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 158,00

€ 158,00

2.3.11.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 78,00

€ 78,00

       

2.3.12

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

   
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 158,00

€ 158,00

       

2.3.13

Andere activiteiten

   
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

   

2.3.13.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 78,00

€ 78,00

2.3.13.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

   

2.3.13.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 78,00

€ 78,00

2.3.13.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

   
       

2.3.14

Omgevingsvergunning in twee fasen

   
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

   

2.3.14.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: 75 % van het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

   

2.3.14.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: 50 % van het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

   
       
       

2.3.15

Beoordeling bodemrapport

   
 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

   

2.3.15.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 122,00

€ 122,00

2.3.15.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 153,00

€ 153,00

       

2.3.16

Advies

   

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie, met uitzondering van de welstand - of monumentencommissie, advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

   

2.3.16.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

   

2.3.16.3

Indien de monumentencommissie een advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

   
 

per besteed uur

€ 560,00

€ 560,00

       

2.3.17

Verklaring van geen bedenkingen

   

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

   

2.3.17.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 410,00

€ 410,00

2.3.17.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

   

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

   
       

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

De heffingsambtenaar kan besluiten tot vermindering van leges die verband houden met activiteiten waarbij een algemeen belang wordt gediend

   

2.4.2

Het onder 2.4.1 gestelde heeft geen betrekking op de leges die ingevolge Hoofdstuk 3 artikel 2.3.1.1.2 en 2.3.2.2 zijn verschuldigd

   

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw -, aanleg- of sloopactiviteiten

   
 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

   

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van vier weken na het in behandeling nemen ervan

75 %

75 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

   

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na vier weken na het in behandeling nemen ervan

60 %

60 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

   
       

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw -, aanleg- of sloopactiviteiten

   
 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw -, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits na verlening van de vergunning daar geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25 %

25 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

   
       

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw -, aanleg- of sloopactiviteiten

   

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw -, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50 %

50 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

   

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

   
       

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

   
 

Een bedrag minder dan € 100,- wordt niet teruggegeven.

   
       

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

   
 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

   

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 81,50

€ 81,50

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 81,50

€ 81,50

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening bedraagt:

€ 3060,00

€ 3060,00

2.8.2

Onverminderd artikel 2.8.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, het voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde bedrag van door de gemeente te maken externe kosten voor het onderzoek, advies, etc.

   

2.8.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a van de Wet ruimtelijke ordening bedraagt:

€ 1020,00

€ 1020,00

2.8.4

Onverminderd artikel 2.8.3 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a van de Wet ruimtelijke ordening, het voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde bedrag van door de gemeente te maken externe kosten voor onderzoek, advies, etc.

   

2.8.5

Indien het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 2.8.1 ziet op een vergroting van een agrarisch bouwvlak vanwege een agrarisch noodzakelijke uitbreiding bedraagt het tarief:

€ 1020,00

€ 1020,00

2.8.6

Indien de wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 2.8.3 ziet op een wijziging van een agrarisch bouwvlak vanwege een agrarisch noodzakelijke uitbreiding of een betere landschappelijke inpassing geldt een tarief van:

€ 510,00

€ 510,00

Hoofdstuk 9 Aanwijzing tot gemeentelijk monument

2.9

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot aanwijzing als gemeentelijk monument bedraagt:

€ 357,00

€ 357,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikkingen

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 61,00

€ 61,00

Hoofdstuk 11 Diversen

2.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

   

2.11.1

het afdrukken c.q. plotten van tekeningen behorende bij een digitaal ingediende aanvraag:

   

2.11.1.1

per pagina op papier A3 formaat

€ 2,60

€ 2,60

2.11.1.2

per pagina op papier A2 formaat

€ 3,50

€ 3,50

2.11.1.3

per pagina op papier A1 formaat

€ 4,00

€ 4,00

2.11.1.4

per pagina op papier A0 formaat

€ 4,50

€ 4,50

2.11.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

   

2.11.2.1

kopieën op papier A4 formaat per stuk

€ 0,40

€ 0,40

2.11.2.2

kopieën op papier A3 formaat per stuk

€ 0,60

€ 0,60

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

Hoofdstuk 1 Horeca

2014

2015

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 186,00

€ 186,00

3.1.2

Momenteel niet van toepassing voor de gemeente Muiden.

   

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 38,50

€ 38,50

3.1.4

een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet

€ 61,00

€ 61,00

3.1.5

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet

€ 41,00

€ 41,00

3.1.6.

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 30,50

€ 30,50

3.1.7

Tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening (horeca-exploitatievergunning)

€ 103,00

€ 103,00

       

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

   

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

   

3.2.1.1

een evenement

€ 107,00

€ 107,00

       

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

   

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

   

3.3.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor een seksinrichting of escortbedrijf als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 359,00

€ 359,00

3.3.2

tot het wijzigen van een vergunning voor een seksinrichting of escortbedrijf als bedoeld in artikel 3:15 lid 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 54,00

€ 54,00

3.3.3

tot het verkrijgen van een ontheffing sluitingsuur van een seksinrichting als bedoeld in artikel 3:6 lid 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor een kalenderjaar

€ 179,00

€ 179,00

       

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

   

Niet van toepassing voor de gemeente Muiden.

   
       

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

   

Niet van toepassing voor de gemeente Muiden.

   
       

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

   

Niet van toepassing voor de gemeente Muiden.

   
       

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

   

3.7.1

Tot het verkrijgen van een ventvergunning of opkopersvergunningen ten behoeve van het verrichten van diensten, geldig voor:

   
 

-een dag

€ 6,50

€ 6,50

 

-een week

€ 11,50

€ 11,50

 

-een maand

€ 30,50

€ 30,50

 

-een jaar

€ 228,00

€ 228,00

3.7.2

Tot het verkrijgen van een vergunning voor ontheffing sluitingsuur van café’s en dergelijke voor:

   

3.7.2.1

het eerste uur na het in de Algemene Plaatselijke Verordening vastgestelde sluitingsuur, per dag

€ 9,00

€ 9,00

3.7.2.2

voor ieder volgend uur na het onder 3.7.2.1 bedoelde tijdvak, per dag

€ 24,00

€ 24,00

3.7.2.3

als onder 3.7.2.1 bedoeld, doch per kwartaal

€ 247,00

€ 247,00

3.7.2.4

als onder 3.7.2.2 bedoeld, doch per kwartaal

€ 491,00

€ 491,00

3.7.3

Tot het verkrijgen van een reclamevergunning voor:

   

3.7.3.1

het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.10 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 16,00

€ 16,00

3.7.3.2

voor een vergunning, waarvoor het advies is gevraagd van de Noord-Hollandse Welstandsadviescommissie wordt het onder 3.7.3.1 vermelde bedrag verhoogd met een vast bedrag van € 9,65 plus een toeslag van € 0,46 per € 454,00 aanlegkosten, tezamen tot een maximum bedrag van € 1.457,00.

   
       

Behorend bij raadsbesluit van 18 december 2014

M.L. de Pater - van der Meer

Voorzitter

A.J.M. Anthonissen

Griffier