Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Naarden

Besluit Beraad Naarden-Bussum-Muiden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Naarden
Officiële naam regeling Besluit Beraad Naarden-Bussum-Muiden
CiteertitelBesluit Beraad Naarden-Bussum-Muiden
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2013nieuwe regeling

24-03-2014

Gemeenteblad, jaargang 2015, nr. 9014, 02-02-2015

niet bekend

Tekst van de regeling

De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Bussum, Naarden en Muiden;

gelet op artikel 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo);

B e s l u i t e n :

  • 1.

    in te stellen een commissie van advies, als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet, voor het adviseren van de colleges over het beleid inzake de Wmo, genaamd Beraad Naarden-Bussum-Muiden, verder te noemen: Het Beraad

  • 2.

    vast te stellen het navolgende Besluit, regelende de taak, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van het Beraad Naarden-Bussum-Muiden

Artikel 1 Begripsbepalingen

Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning.

Colleges: de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Naarden, Bussum en Muiden.

Beraad Naarden-Bussum-Muiden: Het inspraakorgaan zoals bedoeld in de Wmo - zijnde de Wmo-adviesraad - ingesteld door de colleges van burgemeester en wethouders

Expertiseveld: Kennis en/of ervaring op het gebied van een of meerdere prestatievelden als is bedoeld in artikel 1 lid 1 onder g van de Wmo.

Achterban: Betrokken organisaties of personen bij een bepaald expertiseveld in de gemeenten.

Actieve burgers: Inwoners die het beleid met betrekking tot maatschappelijke ondersteuning mede vorm willen geven.

Tijdelijk expertiseveld: Een expertiseveld dat tijdelijk wordt ingevuld omdat kennis en ervaring vanuit andere expertisevelden voor het betreffende onderwerp onvoldoende aanwezig is of een belang vanuit andere expertisevelden voor het betreffende onderwerp anders onvoldoende wordt behartigd. De invulling is afhankelijk van het actuele onderwerp dat in het Beraad aan de orde is.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    Het Beraad geeft gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies aan de drie colleges over het te ontwikkelen beleid met betrekking tot de Wmo.

  • 2.

    De colleges vragen het Beraad in ieder geval advies over:

    • a.

      Het vierjaarlijks beleidsplan Wmo;

    • b.

      Verordeningen ter uitvoering van het gestelde onder a;

    • c.

      Besluit en beleidsregels maatschappelijke ondersteuning;

    • d.

      Nieuw beleid Wmo.

  • 3.

    Het Beraad stelt de colleges in kennis van de door hem gesignaleerde knelpunten bij de uitvoering van de Wmo en informeert over relevante ontwikkelingen op dat gebied en geeft zo nodig advies over deze knelpunten en relevante ontwikkelingen.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    Het Beraad bestaat uit minimaal 7 en maximaal 16 leden. In het Beraad hebben maximaal twee leden per expertiseveld zitting.

  • 2.

    Het Beraad kent een dagelijks bestuur dat bestaat uit:

    • a.

      een voorzitter;

    • b.

      een secretaris;

    • c.

      zonodig een toegevoegd medelid, op grond van het gestelde in lid 3.

  • 3.

    Aan het dagelijks bestuur van het Beraad kan een medelid worden toegevoegd.

  • 4.

     Leden van het Beraad verwoorden zo mogelijk de behoefte van de achterban van de expertisevelden zoals bedoeld in lid 5, en maken daarbij gebruik van specifieke kennis en ervaring.

  • 5.

    Het Beraad kent de volgende expertisevelden (zie ook Bijlage 1):

    • a.

      Lichamelijk gehandicapten en chronisch zieken;

    • b.

      Ouderen;

    • c.

      Mensen met een psychisch probleem;

    • d.

      Verstandelijk gehandicapten;

    • e.

      Mantelzorgers en vrijwilligers;

    • f.

      Jeugd;

    • g.

      Actieve burgers;

    • h.

      Tijdelijk expertiseveld

  • 6.

    Leden van een expertiseveld overleggen regelmatig met hun achterban

  • 7.

    Op verzoek van het Beraad nodigt de voorzitter één of meer vertegenwoordigers van de colleges uit om de vergadering als bedoeld in artikel 6 lid 1 geheel of ten dele bij te wonen.

Artikel 4 Taken dagelijks bestuur van het Beraad

  • 1.

    De voorzitter leidt de vergaderingen van het Beraad.

  • 2.

    De secretaris verzorgt de agenda en de notulen van de vergaderingen van het Beraad.

  • 3.

    Het medelid van het dagelijks bestuur genoemd onder artikel 3 lid 3, ondersteunt de voorzitter en de secretaris.

  • 4.

    Bij afwezigheid van de voorzitter neemt de secretaris of het medelid taken van de voorzitter waar.

  • 5.

    Bij afwezigheid van de secretaris neemt het medelid van het dagelijks bestuur de taken van de secretaris waar. Bij afwezigheid van het dagelijks bestuur neemt de gemeente Bussum de taken van het dagelijks bestuur over.

  • 6.

    Het dagelijks bestuur heeft een faciliterende functie ten behoeve van het Beraad en de leden van het dagelijks bestuur zijn uit dien hoofde geen lid van het Beraad zelf. Bovendien zijn zij binnen het Beraad een bindende factor, die om kunnen gaan met verschillende standpunten.

  • 7.

    Het dagelijks bestuur is contactpersoon voor de gemeenten.

  • 8.

    Het dagelijks bestuur van het Beraad heeft minimaal eens per jaar een Bestuurlijk Overleg met de wethouder maatschappelijke ondersteuning uit de gemeenten Bussum, Naarden en Muiden.

Artikel 5 Aanwijzing en zittingsduur

  • 1.

    De colleges dragen zorg voor de benoeming als mede het ontslag van de leden van het Beraad en van de voorzitter, de secretaris en het lid van het dagelijks bestuur, met inachtneming van het oordeel van de leden. Bij afloop van een zittingsperiode dan wel bij tussentijdse vacatures kan worden geworven.

  • 2.

    De leden van het Beraad, de voorzitter, de secretaris en het lid van het dagelijks bestuur worden benoemd voor een periode van vier jaar. Benoeming voor één volgende periode is mogelijk.

  • 3.

    Bij benoeming als lid van het dagelijks bestuur vangt de termijn voor de eerste zittingsperiode aan als lid van het dagelijks bestuur. De zittingsperioden verbonden aan een eventueel voorafgaand lidmaatschap van het Beraad telt niet mee bij de bepaling van de zittingsperioden als lid van het dagelijks bestuur.

  • 4.

    Voorzitter, secretaris en het lid van het dagelijks bestuur van het Beraad dienen te voldoen aan de onderstaande criteria:

    • a.

      Woonachtig te zijn in de gemeente Naarden, Bussum of Muiden;

    • b.

      Geen lid te zijn van de gemeenteraad of een raadcommissie van Naarden, Bussum of Muiden;

    • c.

      Geen ambtenaar te zijn van de gemeente Naarden, Bussum of Muiden.

  • 5.

    Leden van het Beraad dienen te voldoen aan de onderstaande criteria:

    • a.

      Woonachtig te zijn in de gemeente Naarden, Bussum of Muiden;

    • b.

      Expertise te hebben op het expertiseveld waarvoor hij benoemd is;

    • c.

      Geen lid te zijn van de gemeenteraad of een raadscommissie van Naarden, Bussum of Muiden;

    • d.

      Geen ambtenaar te zijn van de gemeente Naarden, Bussum of Muiden.

  • 6.

    De zittingsperiode van een lid van het dagelijks bestuur dan wel een lid van het Beraad eindigt op verzoek van het betreffende lid onder vermelding van de redenen, dan wel wanneer niet langer wordt voldaan aan één van de selectiecriteria als bedoeld in artikel 4 lid 3 en lid 4 dan wel op grond van niet-functioneren.

Artikel 6 Werkwijze: vergaderingen en verslaggeving

  • 1.

    Het Beraad vergadert plenair (zijnde in aanwezigheid van tenminste één vertegenwoordiger van de colleges) maximaal zes keer per jaar.

  • 2.

    Het Beraad vergadert informeel (zijnde zonder een vertegenwoordiger van de colleges) zoveel als nuttig of noodzakelijk wordt geacht.

  • 3.

    De agenda, de datum en het tijdstip van de vergaderingen van het Beraad, als bedoeld in artikel 5 lid 1, worden in overleg tussen de voorzitter van het Beraad en de beleidsadviseur Wmo van de gemeente Naarden en/of Bussum gepland. De beleidsadviseurs Wmo van de gemeenten Naarden, Bussum en Muiden stemmen zo nodig wederzijds af. Agendapunten kunnen ook worden aangedragen door één van de leden van het Beraad. De voorzitter neemt de uiteindelijke beslissing over de agenda, de datum en het tijdstip.

  • 4.

    In overleg met de voorzitter kan een lid van het Beraad een verzoek indienen om een vergadering van het Beraad bijeen te roepen indien er sprake is van het gestelde in artikel 2 lid 3.

  • 5.

    Een volgend overleg van het Beraad wordt zo mogelijk minimaal één maand vantevoren aangekondigd.

  • 6.

    Vertegenwoordigers van een expertiseveld kunnen in overleg met de voorzitter een inhoudelijk deskundige uitnodigen om nadere uitleg over een specifiek onderwerp dat op de agenda van de plenaire vergadering staat te geven.

  • 7.

    De vergaderstukken waarover advies wordt gevraagd aan het Beraad worden tenminste 15 werkdagen voor het aanstaande overleg door de gemeente aangeleverd aan de secretaris. De secretaris verzorgt de verzending, eventueel ondersteund door een ambtenaar van de gemeente. In overleg met de voorzitter kan bij uitzondering onder vermelding van de redenen van de 15 werkdagen termijn worden afgeweken.

Artikel 7 Advies en adviestermijnen

  • 1.

    In een advies van het Beraad wordt het meerderheidsstandpunt verwoord. Indien gewenst kan tevens een minderheidsstandpunt kenbaar worden gemaakt.

  • 2.

    Elk afzonderlijk lid van het Beraad bezit het recht om in die hoedanigheid advies in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeenten Bussum, Naarden en/of Muiden. Een namens het Beraad in te dienen advies wordt eerst voorgelegd ter bespreking aan het Beraad zelf. Elk lid van het Beraad krijgt dan de gelegenheid om op het advies opmerkingen te maken. De eventuele opmerkingen worden bij het advies gevoegd.

  • 3.

    Het Beraad ontvangt van gemeentewege alle informatie die nodig is voor zijn taakvervulling, op een zodanig tijdstip dat invloed mogelijk is op de beleids- en besluitvorming.

  • 4.

    De colleges bieden het Beraad een termijn van tenminste 15 werkdagen om het advies in te dienen. De advies termijn kan bij uitzondering worden bekort of verlengd.

  • 5.

    Indien gewenst verschaft het Beraad bij monde van de voorzitter alle gewenste inlichtingen over zijn advies aan de colleges.

  • 6.

    Het advies van het Beraad wordt in zijn geheel in een matrix gevoegd bij het voorstel aan de colleges van B&W. Uit de matrix blijkt hoe omgegaan wordt met het advies (door middel van een antwoord aan het Beraad, een aanpassing in de notitie of een aanbeveling aan de colleges).

  • 7.

    De colleges voegen bij hun raadsvoorstel het advies van het Beraad in de vorm van een matrix. Een afwijking van het advies wordt door het college in het raadsvoorstel gemotiveerd.

  • 8.

    Het Beraad ontvangt in ieder geval een afschrift van het college- dan wel het raadsbesluit.

  • 9.

    Indien een advies van het Beraad op grond van de voorwaarden zoals gesteld in de bovenstaande leden van dit artikel én van de voorwaarden in artikel 6 lid 3 niet mogelijk is, wordt het Beraad geacht te hebben afgezien van het recht om advies te geven als bedoeld in artikel 12 lid 1 Wmo. De colleges kunnen in een dergelijke situatie rechtsgeldig besluiten zonder een advies van het Beraad.

Artikel 8 Openbaarheid

  • 1.

    De vergaderingen van het Beraad zijn niet openbaar. In overleg met de voorzitter worden zo nodig regels opgesteld ter attentie van orde en inspraak.

  • 2.

    Het advies van het Beraad is niet openbaar totdat het aan de colleges is verzonden.

  • 3.

    Het college kan de leden tijdelijke geheimhouding opleggen op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur ten aanzien van de inhoud van stukken die door het college aan het Beraad zijn overlegd.

  • 4.

    Het Beraad kan geheimhouding opleggen (op basis van artikel 86, lid 1 Gemeentewet) omtrent hetgeen in een besloten vergadering is behandeld.

Artikel 9 Ondersteuning financieel en faciliteiten

  • 1.

    De gemeenten Naarden, Bussum en Muiden stellen gezamenlijk een financiële vergoeding vast ten behoeve van werkzaamheden van het Beraad, voor leden aanwezig op de plenaire vergaderingen, de voorzitter, de secretaris en het lid van het dagelijks bestuur. De financiële vergoeding is in dit Besluit opgenomen als Bijlage 2.

  • 2.

    Een lid van het Beraad kan afzien van het ontvangen van een financiële vergoeding als bedoeld in lid 1, door dit schriftelijk te melden aan de voorzitter en de beleidsadviseur Wmo van de gemeente Bussum.

  • 3.

    Vergoeding van eventuele extra kosten van de deskundige bijstand dienen vooraf te worden aangevraagd bij de gemeenten Naarden, Bussum en Muiden.

  • 4.

    De financiële vergoeding wordt aan het eind van het kalenderjaar uitgekeerd.

  • 5.

    De gemeenten Naarden en Bussum stellen gezamenlijk een aantal faciliteiten ter beschikking voor werkzaamheden van het Beraad.

Artikel 10 Evaluatie

  • 1.

    Elk jaar wordt - aan de hand van het jaarverslag van het Beraad over het voorgaande jaar , de advisering door het Beraad en de uitvoering van dit Besluit - geëvalueerd.

  • 2.

    Het Beraad kan urgente klachten over de uitvoering van dit Besluit tussentijds indienen bij de colleges.

Artikel 11 Wijziging Besluit of opheffing Beraad Naarden-Bussum-Muiden

  • 1.

    Bij besluit van de colleges kan het Besluit Beraad worden gewijzigd.

  • 2.

    Bij besluit van de colleges kan het Beraad worden opgeheven.

Artikel 12 Overige bepalingen

  • 1.

    In geval van interne geschillen die het functioneren van het Beraad ernstig belemmeren, kan door de voorzitter, de secretaris, het medelid of een lid van het Beraad aan de colleges van de gemeenten Naarden, Bussum en/of Muiden het verzoek worden gedaan te bemiddelen.

  • 2.

    In de gevallen waarin dit Besluit niet in redelijkheid voorziet, beslissen de colleges, gehoord het Beraad. De beslissing sluit daarbij zoveel mogelijk aan bij hetgeen wel geregeld is.

  • 3.

    De in dit Besluit genoemde Bijlagen maken deel uit van het Besluit.

Artikel 13 Overgangsbepaling

  • 1.

    De plaatsvervangende leden die benoemd zijn op grond van het Besluit Beraad Naarden-Bussum, dat in werking is getreden op 1 januari 2012, maken hun benoemingstermijn af en kunnen één termijn herbenoemd worden als plaatsvervangend lid.

  • 2.

    De plaatsvervangende leden die benoemd zijn op grond van het Besluit Beraad Naarden-Bussum, dat in werking is getreden op 1 januari 2012, ontvangen een financiële vergoeding als bedoeld in artikel 8 lid 1 van het Besluit Beraad Naarden-Bussum-Muiden.

Artikel 14 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit Besluit kan worden aangehaald als Besluit Beraad Naarden-Bussum-Muiden.

  • 2.

    Het Besluit Beraad Naarden-Bussum met datum van inwerkingtreding van 1 januari 2012 wordt met terugwerkende kracht ingetrokken per 1 januari 2013.

  • 3.

    Dit Besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van Bussum d.d. 15 april 2014

Burgemeester en wethouders van Bussum

De secretaris, de burgemeester,

 

 

 

 

Dhr. D.J. van Huizen Mr. drs. H.W.M. Heijman

 

 

Aldus besloten in de vergadering van het college van Naarden d.d. 24 maart 2014

Burgemeester en wethouders van Naarden

de secretaris, de burgemeester,

 mw. H.Th.J. Molenbrugge mw. dr. J.J. Sylvester

Aldus besloten in de vergadering van het college van Muiden d.d. 15 april 2014

Burgemeester en wethouders van Muiden

de secretaris, de burgemeester,

Mw. mr. M.J. Schadé Mw. M.L. de Pater – van der Meer

 

Bijlage 1 bij het Besluit Beraad Naarden-Bussum: Samenstelling Beraad Naarden-Bussum - Expertisevelden

Samenstelling Beraad Naarden-Bussum - Expertisevelden

Bijlage 2 bij Besluit Beraad Naarden-Bussum-Muiden: Vergoedingensystematiek Beraad Naarden-Bussum-Muiden

  • *

    De leden en het medelid van het dagelijks bestuur ontvangen bij aanwezigheid bij plenaire vergaderingen een vergoeding conform Tabel IV in het ´Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden´ van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Voor het inwoneraantal worden de inwoners van de gemeente Naarden,Bussum en Muiden bij elkaar opgeteld. Voor het jaar 2013 gaat het om een vergoeding van€ 92,35 per plenaire vergadering. Indien leden en/of het medelid van het dagelijks bestuur niet aanwezig zijn bij de plenaire vergaderingen, ontvangen zij een vergoeding van 50% van het bedrag genoemd in Tabel IV van het ´Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden´ van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Voor het jaar 2013 gaat het om een vergoeding van € 46,18 per plenaire vergadering.

  • *

    De voorzitter en de secretaris ontvangen bij aanwezigheid bij plenaire vergaderingen een hogere vergoeding conform Tabel IV in het ´Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden´ van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Dat wil zeggen € 92,35 per plenaire vergadering vermenigvuldigd met een factor van 2,4. Voor het jaar 2013 gaat het om een vergoeding van € 221,64 per plenaire vergadering.

  • *

    Het medelid van het dagelijks bestuur ontvangt bij aanwezigheid bij plenaire vergaderingen, indien hij de voorzitter of secretaris vervangt, een hogere vergoeding conform Tabel IV in het ´Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden´ van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Voor het jaar 2013 gaat het om € 92,35 per plenaire vergadering vermenigvuldigd met een factor van 2,4, dus € 221,64 per plenaire vergadering.

  • *

    De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd door de minister van BZK door aanpassing van het bovengenoemde Rechtspositiebesluit.

  • *

    Vergoedingen worden gebaseerd op maximaal zes plenaire vergaderingen per jaar. Dit aantal wordt voor het inwoneraantal van de gemeenten Naarden, Bussum en Muiden gezamenlijk (ongeveer 56.000 inwoners) voldoende geacht en is gebaseerd op ervaringscijfers.

  • *

    Het Beraad kan jaarlijks een werkbudget van € 2.000,- aanvragen.

  • *

    Aan het Beraad wordt kosteloos vergaderruimte in de gemeentehuizen van gemeenten Naarden en Bussum ter beschikking gesteld (indien beschikbaar).

  • *

    Ondersteuning bij kopiëren en postverzending van vergaderstukken t.b.v. het Beraad - mits beschikbaar en op verzoek - kan worden geleverd.