Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Schijndel

Gedragscode politieke ambtsdragers gemeente Schijndel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Schijndel
Officiële naam regelingGedragscode politieke ambtsdragers gemeente Schijndel
CiteertitelGedragscode politiek ambtsdragers gemeente Schijndel 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Met de inwerkingtreding van deze gedragscode wordt de Gedragscode integriteit van bestuurders van de gemeente Schijndel, vastgesteld bij raadsbesluit van 26 april 2007 ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 15, lid 3 Gemeentewet
  2. artikel 41c, lid 2 Gemeentewet
  3. artiekl 69, lid 2 Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-04-201401-01-2017Nieuwe regeling

24-04-2014

Gemeenteblad 1 mei 2014, nr 24353

14.012035

Tekst van de regeling

Intitulé

Gedragscode politieke ambtsdragers gemeente Schijndel

De raad van de gemeente Schijndel;

gezien het voorstel van de voorzitter d.d. 10 april 2014;

gelet op de artikelen 15, derde lid, 41c, tweede lid en 69, tweede lid van de Gemeentewet;

Besluit

vast te stellen de volgende Gedragscode politieke ambtsdragers gemeente Schijndel:

Bij integriteit van politiek ambtsdragers zijn de volgende kernbegrippen leidend:

Dienstbaarheid: het handelen van een politiek ambtsdrager is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en op de organisaties en burgers die daar onderdeel van uit maken.

Functionaliteit: het handelen van een politiek ambtsdrager heeft een herkenbaar verband met de functie die hij vervult in het bestuur.

Onafhankelijkheid: het handelen van een politiek ambtsdrager wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.

Openheid: het handelen van een politiek ambtsdrager is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van de politiek ambtsdrager en zijn beweegredenen daarbij.

Betrouwbaarheid: op een politiek ambtsdrager moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.

Zorgvuldigheid: het handelen van een politiek ambtsdrager is zodanig dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen.

Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de volgende gedragsafspraken:

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1. Deze gedragscode geldt voor politiek ambtsdragers van de gemeente Schijndel.

  • 2. Onder ‘politiek ambtsdragers’ worden verstaan de raadsleden, de leden van de raadscommissies ex artikel 82 en 84 van de Gemeentewet, de wethouders en de burgemeester.

  • 3. Onder ‘bestuurders’ worden verstaan de wethouders en de burgemeester.

  • 4. De burgemeester en de griffier fungeren voor politiek ambtsdragers als vertrouwenspersoon bij vragen met betrekking tot integriteit.

  • 5. In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking plaats in het college voor wat betreft de wethouders en in het seniorenconvent voor wat betreft de raadsleden en de burgemeester.

  • 6. Politiek ambtsdragers ontvangen bij hun aantreden een exemplaar van de code.

  • 7. Een politiek ambtsdrager is aanspreekbaar op de naleving van deze code.

Artikel 2 Belangenverstrengeling

  • 1. Een politiek ambtsdrager doet opgave van zijn financiële belangen in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt. De opgave is openbaar en door derden te raadplegen.

  • 2. Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt de politiek ambtsdrager (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

  • 3. Een oud-politiek ambtsdrager wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de gemeente, waaraan hij verbonden was.

  • 4. Indien de onafhankelijke oordeelsvorming van een politiek ambtsdrager over een onderwerp in het geding kan zijn, geeft hij bij de besluitvorming daarover aan in hoeverre het onderwerp hem persoonlijk aangaat.

  • 5. Een politiek ambtsdrager die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten of zaken aan de gemeente, onthoudt zich van deelname aan de besluitvorming over de betreffende opdracht.

  • 6. Een politiek ambtsdrager vervult geen nevenfuncties die een risico vormen voor een integere vervulling van de politieke functie.

  • 7. Een politiek ambtsdrager geeft ten behoeve van de openbaarmaking van zijn nevenfuncties en q.q.-nevenfuncties aan voor welke organisatie de functies worden verricht, wat het tijdsbeslag is en of de functies bezoldigd zijn.

  • 8. Een politiek ambtsdrager behoudt geen inkomsten uit een q.q.-nevenfunctie, tenzij dat op grond van de wet geheel of gedeeltelijk is toegestaan. De inkomsten komen ten goede aan de kas van de gemeente. Voor een voltijds bestuurder vindt verrekening plaats met inkomsten uit niet aan het ambt gebonden nevenfunctie.

Artikel 3. Informatie

  • 1. Een politiek ambtsdrager gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn ambt beschikt. Hij zorgt ervoor dat niet-openbare stukken veilig worden opgeborgen en dat computerbestanden beveiligd zijn.

  • 2. Een politiek ambtsdrager houdt geen informatie achter die nodig is voor een zorgvuldige en evenwichtige besluitvorming.

  • 3. Een politiek ambtsdrager verstrekt geen niet-openbare informatie.

  • 4. Een politiek ambtsdrager maakt niet ten eigen bate of ten bate van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie.

  • 5. Een politiek ambtsdrager gaat verantwoord om met de e-mail- en internetfaciliteiten alsmede met de sociale media van de gemeente.

Artikel 4 Geschenken, diensten en uitnodigingen

  • 1. Een politiek ambtsdrager accepteert geen geschenken, faciliteiten of diensten indien zijn onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed. In onderhandelingssituaties weigert hij door betrokken relaties aangeboden geschenken of andere voordelen.

  • 2. Geschenken en giften die een politiek ambtsdrager uit hoofde van zijn functie ontvangt, worden gemeld en geregistreerd bij de griffier (voor zover deze geschenken en giften ontvangen zijn door raads- en commissieleden) en bij de secretaris (voor zover deze geschenken en giften zijn ontvangen door collegeleden) en zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht.

  • 3. Indien een politiek ambtsdrager geschenken of giften ontvangt die een waarde van minder dan 50 euro vertegenwoordigen, kunnen deze in afwijking van het bepaalde in 4.2 worden behouden en behoeven ze niet te worden gemeld en geregistreerd.

  • 4. Geschenken en giften worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is gebeurd, meldt een politiek ambtsdrager dit in het bestuursorgaan waarvan hij deel uitmaakt, waarna een besluit over de bestemming van het geschenk wordt genomen.

  • 5. Aanbiedingen voor privéwerkzaamheden of kortingen op privégoederen worden niet geaccepteerd.

  • 6. Een politiek ambtsdrager maakt in het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt, melding van uitnodigingen voor excursies en evenementen op kosten van derden. Deze melding wordt, voor zover het uitnodigingen voor raads- en commissieleden betreft, gedaan bij de griffier. Voor zover het uitnodigingen voor collegeleden betreft, aan de secretaris.

Artikel 5 Bestuurlijke uitgaven, onkostenvergoedingen, buitenlandse dienstreizen en voorzieningen

  • 1. Uitgaven worden uitsluitend vergoed als de hoogte en de functionaliteit ervan kunnen worden aangetoond. Een politiek ambtsdrager is terughoudend bij het in rekening brengen van uitgaven die zich op het grensvlak van privé en publiek bevinden.

  • 2. Een politiek ambtsdrager declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden vergoed.

  • 3. In geval van twijfel over een declaratie door een bestuurder, wordt dit voorgelegd aan de burgemeester en zo nodig ter besluitvorming aan het college.

  • 4. Een politiek ambtsdrager die het voornemen heeft uit hoofde van zijn functie een buitenlandse reis te maken te maken of is uitgenodigd voor een buitenlandse reis of werkbezoek op kosten van derden, heeft vooraf toestemming nodig van het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt. Het gemeentelijke belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming. Indien het toestemming aan een bestuurder betreft, wordt de raad van de besluitvorming in het college op de hoogte gesteld.

  • 5. Een politiek ambtsdrager meldt het voornemen tot een buitenlandse reis of een uitnodiging daartoe in het bestuursorgaan waar hij deel van uit maakt en verschaft daarbij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan.

  • 6. Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van de politiek ambtsdrager naar en in het buitenland is uitsluitend toegestaan wanneer dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming betrokken.

  • 7. Het anderszins meereizen naar en in het buitenland van derden op kosten van de gemeente is niet toegestaan. Het meereizen van derden op eigen kosten is toegestaan en wordt in dat geval bij de besluitvorming betrokken.

  • 8. Het verlengen van een buitenlandse dienstreis voor privé-doeleinden is toegestaan, mits dit is betrokken bij de besluitvorming. De extra reis- en verblijfkosten en de fiscale gevolgen komen volledig voor rekening van de politiek ambtsdrager.

  • 9. Gebruik van gemeentelijke eigendommen of – voorzieningen voor privédoeleinden is niet toegestaan, tenzij het betreft de bruikleen van een mobiele telefoon, computer en tablet die mede voor privédoeleinden kunnen worden gebruikt.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 24 april 2014.

  • 2.

    De Gedragscode integriteit van bestuurders van de gemeente Schijndel, vastgesteld bij raadsbesluit van 26 april 2007 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze regeling kan worden aangehaald als Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente Schijndel 2014.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 24 april 2014,

De griffier,

F.G.T.W. van Kessel–van Erp

De voorzitter,

J.Eugster - van Bergeijk