Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Subsidieregeling Sociaal Cultureel Werk

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Hoogezand-Sappemeer
Officiële naam regelingSubsidieregeling Sociaal Cultureel Werk
CiteertitelSubsidieregeling Sociaal Cultureel Werk
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Hoogezand-Sappemeer 2013, art. 2 lid 2, art. 4 llid 3, en art. 6 lid 1 en 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-01-2015Nieuwe regeling

18-12-2012

Gemeenteblad, 2015, 4171

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Sociaal Cultureel Werk

Burgemeester en Wethouders van Hoogezand-Sappemeer;

overwegende dat het gewenst is de leefbaarheid te verhogen met name in de aandachtswijken;

gelet op artikel 2, tweede lid, artikel 4, derde lid en artikel 6, eerste en tweede lid van de Algemene subsidieverordening Hoogezand-Sappemeer 2013;

besluiten:

vast te stellen de volgende regeling:

Subsidieregeling Sociaal Cultureel Werk

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder Algemene subsidieverordening:

de Algemene subsidieverordening Hoogezand-Sappemeer 2013

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

  • a. Ondersteuning en activeren van besturen buurt- en wijkcentra in de aandachtswijken. Het activeren en motiveren van vrijwilligers.

  • b. Het realiseren van de doelen pilots wijkcentra. Het in dat kader activering van bewoners en vrijwilligers. Het verkrijgen van beleidsinformatie voortvloeiende uit de pilots.

  • c. In het kader van het wijkgericht werken worden bewoners door het opbouwwerk geactiveerd om bij te dragen aan de verbetering van de leefbaarheid in de wijk. Hiertoe behoort o.a. het ondersteunen van besturen van bewonersorganisaties (bewonerscommissies en buurt- en belangenverenigingen) in het eigen functioneren, het uitvoeren van activiteiten en onderhandelen met de maatschappelijke partners. Een belangrijk aandachtspunt is de verdieping en verbreding van de bewonersparticipatie. Het activeren van bewoners om zich in te zetten voor de leefbaarheid in de wijk, het stimuleren van bewonersinitiatieven, het ontwikkelen en bestendigen van bewonersstructuren is daarom een belangrijk aandachtspunt.

  • d. Ondersteunen van bestuur van zelforganisaties van culturele minderheden. Het werven, opleiden en inzetten van allochtone intermediairs.

  • e. De inzet van jongerenwerkers ten behoeve van de realisering van de doelstelling van de nota Algemeen Jeugdbeleid: Contacten leggen met groepen jongeren en bewonersorganisatie. Het ontwikkelen van activiteiten voor en door jongeren. Voorzieningen realiseren voor jongeren.

  • f.

    • 1.

      Het realiseren en instand houden van:

      • -

        Ouderenadviseurs:

        Informatie en advies en ondersteuning geven aan ouderen.

        Belangenbehartiging en signalering.

        Allochtone Ouderenambassadeurs.

      • -

        Steunpunt mantelzorg:

        Informatievoorziening, emotionele ondersteuning, praktische ondersteuning en materiele ondersteuning mantelzorgers.

        Training professionele zorgverleners en vrijwilligers -Belangenbehartiging mantelzorgers.

      • -

        Seniorenvoorlichting:

        Het inzetten van vrijwilligers voor seniorenvoorlichting.

    • 2.

      Ondersteuning van de zelforganisaties in hun functioneren en de uitvoering van activiteiten; de organisatie van activiteiten.

    • 3.

      Het laten plaatsvinden van Beweegdag, de publicatie van een beweegwijzer, het organiseren van een buitenactiviteit, de publicatie van een gezondheidskrant.

  • g. Het instandhouden van het Lokaal Steunpunt Vrijwilligers

Artikel 4 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Voor de opsomming van kosten die in aanmerking komen voor subsidie wordt verwezen naar de overeenkomst.

Artikel 5 Berekening van de subsidie en verdeling subsidieplafond

Elk jaar wordt het subsidieplafond vastgesteld. Dat plafond bestaat uit een bedrag voor jaarsubsidies (aanvragen ingediend uiterlijk 30 september van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar) en een bedrag voor eenmalige subsidies ingediend na 1 oktober van het jaar voorafgaand aan en gedurende het subsidiejaar). Aanvragen om eenmalige subsidies worden behandeld in volgorde van binnenkomst. Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

Artikel 6 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 en 9 van de Algemene subsidieverordening worden aanvragen om (eenmalige) subsidies afgewezen zodra het subsidieplafond voor (eenmalige) aanvragen bereikt is.

Artikel 7 Overleggen stukken voor vaststelling

  • 1. Overeenkomstig artikel 15 tweede lid van de Algemene subsidieverordening kunnen wij voor subsidies tot € 5.000,-- bij een ambtshalve vaststelling, als bedoeld in artikel 15, eerste lid, onderdeel b, de aanvrager verplichten om aan te tonen dat de activiteiten, waarvoor de subsidie wordt verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de verplichtingen, verbonden aan de subsidie.

  • 2. De subsidieaanvrager toont aan dat de activiteiten, als bedoeld in het eerste lid zijn verricht en dat is voldaan aan de verplichtingen, verbonden aan de subsidie door overlegging van foto’s, krantenartikelen of persberichten van gerealiseerde activiteiten voor 1 maart van het jaar volgend op het jaar waarin de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, hebben plaats gevonden.

  • 3. Voor de vaststelling van subsidies tussen € 5.000,-- en € 50.000,-- is artikel 16, lid 2 van de Algemene subsidieverordening van toepassing.

  • 4. Voor de vaststelling van subsidies vanaf € 50.000,-- is artikel 17, lid 2 van de Algemene subsidieverordening 2013 toepassing.

Artikel 8 Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van de Algemene subsidieverordening 2013 buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2, 3 en 8 voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Toepassingen van deze hardheidsclausule worden gemotiveerd in de besluiten.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na publicatie.

  • 2. De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Sociaal cultureel werk.